AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #161 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (På 3.9.2024 den 11.21): Noen søsken kjøper også hytter sammen. Ja, nettopp, inn på Finn og legg inn bud. Da slipper de andre søskene å sutre over at et søsken fikk hytta på billigsalg og de får mindre arv. Far var vel lei av late avkom som kom til dekket bord, mens han lå på knærne og snekret og malte og betalte eiendomsskatt. Anonymkode: 12832...212 2 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #162 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hva er alt dette gnellet om boomere som om det var et skjellsord? Ja, boomere har hatt det lettere enn generasjonen før dem, men så kan du jammen meg se på generasjonene etter boomerne også - Deres barn og straks barnebarn. Generasjon X, Y og Z er ikke en millimeter «hyggeligere» og mindre egoistiske enn boomerne. I det store og hele så er vi priviligerte, bortskjemte og veike individer som forventer at andre (herunder foreldre) skal ordne alt mulig for dem lenge etter at vi er voksne, tåler lite motgang, og en god del av oss ser ut til å forvente at det skal dette en feit arv ned i hendene på de også - Selv om det betyr at foreldregenerasjonen må avstå fra å reise, handle og «leve livet» som pensjonister. Fordi vi av en eller annen grunn føler oss berettiget til det. Hvem er det egentlig som er den kvalme og urimelige generasjonen her? Anonymkode: d1f31...3bb Jeg må vel egentlig si meg enig i begge parter her. Ja, mange boomere har opplevd en større økonomisk vekst enn hva vi i senere generasjoner har opplevd. Iallfall når det gjelder bolig. Men jeg må dessverre si at jeg har ikke så voldsomt mye mer tro på senere generasjoner heller. Det er fryktelig mye sårbarhet, veikhet og selvberettigelses-mentalitet også. Men jeg står uansett for at jeg synes det er naturlig at foreldre ønsker det beste for sine barn og gjør sitt for de skal få et godt liv. Er selv oppvokst med fine familieforhold og er vant til å være førsteprioritet hos mine foreldre, selv i en alder av 50. Men jeg er også evig takknemlig, og yter alt jeg kan tilbake. Har forresten aldri verken lånt eller forventet penger fra dem, men så har jeg heller aldri trengt noe hjelp. Allikevel er de rause med pengegaver o.l. fordi vi barna er det som betyr aller mest for dem. Anonymkode: 0a06f...2e1 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #163 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (På 3.9.2024 den 11.38): Du treffer nok spot on her. Har foreldre av samme type. Klær meg nesten litt i hodet, for dårlige mennesker er de egentlig ikke, de virker bare så blåst angående å tenke utover seg selv. Da vi var små stilte to bestemødre opp hver gang de ville noe. Å gjøre det samme da de ble besteforeldre var ikke aktuelt. De har begge arvet betydelige verdier fra sine foreldre, tjent godt og er gullpensjonister, men snakker nå om pensjonistlån og at det ikke er viktig å etterlate seg arv. De bruker hodeløst nærmest. Ikke viktig? Vi i neste generasjon har spart fra vi fikk barn for å kunne hjelpe neste generasjon inn på boligmarkedet. De kunne kan også tenke litt på det. LITT iallefall, ikke bare neste sydentur og sløsing. Anonymkode: eea7e...b81 Dette høres ut som mine foreldre. Da mamma og pappa giftet seg fikk de flytte inn i kårboligen på hjemgården til pappa, siden oldemor som hadde bodd der nylig hadde flyttet på gamlehjem stod huset tomt. De bodde "gratis" der i over 10 år, betalte ikke husleie, kun "driftsutgifter" som strøm, kommunale avgifter og forsikringer (dette har farmor fortalt meg). Da jeg var 10-12 år var farmor blitt enke og ønsket at pappa skulle ta over gården og hun ville flytte til den mindre, mer lettstelte kårboligen. Noen år før hadde det blitt solgt ganske store arealer med skog fra gården for et tosifret millionbeløp. En del av disse pengene var brukt til å pusse opp både gården og kårboligen, i tillegg til at pappa og søsknene hans fikk en større sum hver i forskudd på arv. Pappa overtok eierskapet av både gården, kårboligen (den var skilt ut fra gården på eget gårds/bruksnummer) og familiehytta ved sjøen. Han løste ut søsknene sine med noe, men i forhold til hva det var verdt trakk han definitivt vinnerloddet. 35 år senere er scenariet at hytta og kårboligen er solgt. Pengene for salgene har foreldrene mine forlengst rotet bort og pappa har 3 millioner i gjeld på gården. De ser ikke ut til å tenke på oss som kommer etter seg. Pappa har mer enn en en gang uttalt at "etter meg kommer syndefloden". Jeg må innrømme at det irriterer meg at pappa fikk så mye "gratis" og har bare rotet det bort på reiser og overforbruk. Verken søsknene mine eller jeg ble spurt om vi var interessert i å overta familiehytta eller kårboligen, de ble lagt ut på det åpne markedet uten at vi visste om det på forhånd. Det syntes vi alle var dårlig gjort, selv om vi kanskje ikke var i en økonomisk posisjon til å kjøpe/overta på tidspunktet ting ble solgt. Anonymkode: 07a5a...529 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #164 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (På 3.9.2024 den 12.14): Dette, og alle de andre svarene som beskriver det samme (altså boomerne), er så gjenkjennelig som det bare kan bli. Både mine foreldre og svigerforeldre arvet store eneboliger i etableringsfasen. Da min mann og jeg skulle inn på boligmarkedet sammen som 22-åringer, var det ikke snakk om å få foreldre til å stille som kausjonist. Ikke ei krone av boomerenes feite bankkontoer skulle deles med avkommet. Jeg betalte for eget førerkort, for eget bryllup, og for egen bolig. Det samme gjorde mannen min. Helt nå nylig har jeg sett hvor grådige boomerne er: min farfar døde, og boomerbarna tvang min farmor til å skifte (altså gi halve arven videre). Denne arven gikk rett i boomerbarnas lommebøker. Mine boomerforeldre derimot, har bestemt at det IKKE skal skiftes når den første i paret dør, slik at ingen av oss millenialbarna får noe som helst før begge foreldrene har lagt seg i pennalet. Jada, de har rett til å sitte på sine penger, de, men vi millenials kommer til og med til å selge familieboligen vår for å kunne hjelpe tenåringene våre inn på boligmarkedet. Vi kommer også til å gi lappen i 18-årsgave, og vi kommer til å stille opp både psykisk og fysisk når barna trenger det som unge voksne. Om ikke annet så er jeg stolt av å være av en generasjon hvor vi foreldre hjelper barna der det trengs. Slik våre besteforeldre gjorde for boomerne. Vi ofrer lett egen økonomisk vinning dersom vi heller kan hjelpe barna økonomisk. Og arven, om det er noe igjen av den når mine foreldre dør, kommer til å fordeles rett til mine barn. Og jeg håper barna mine gir videre til sine barn igjen. Så kan boomerne bli husket som den mest egoistiske generasjonen av alle. Anonymkode: c3617...6f6 Snakk for dere selv. Dere drar frem enkelt individer og påstår at dette er boomere. Mine foreldre har jobbet hardt for det de har og jeg har mottatt økonomisk støtte gjennom hele studie tiden og mottar over 1,5 mill til huskjøp. Min far har stilt som kausjonist for min søster og de betaler stadig ferieturer for oss alle sammen selv om jeg nå er 40! Dårlige foreldre finnes det i alle generasjoner. Anonymkode: 35b08...dd4 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #165 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg må vel egentlig si meg enig i begge parter her. Ja, mange boomere har opplevd en større økonomisk vekst enn hva vi i senere generasjoner har opplevd. Iallfall når det gjelder bolig. Men jeg må dessverre si at jeg har ikke så voldsomt mye mer tro på senere generasjoner heller. Det er fryktelig mye sårbarhet, veikhet og selvberettigelses-mentalitet også. Men jeg står uansett for at jeg synes det er naturlig at foreldre ønsker det beste for sine barn og gjør sitt for de skal få et godt liv. Er selv oppvokst med fine familieforhold og er vant til å være førsteprioritet hos mine foreldre, selv i en alder av 50. Men jeg er også evig takknemlig, og yter alt jeg kan tilbake. Har forresten aldri verken lånt eller forventet penger fra dem, men så har jeg heller aldri trengt noe hjelp. Allikevel er de rause med pengegaver o.l. fordi vi barna er det som betyr aller mest for dem. Anonymkode: 0a06f...2e1 Vi skal jo arve boomerene. Det er ikke oss det er synd i uansett. Dessuten opplever vi også nå inflasjon slik de gjorde og kan nyte godt av litt av den samme effekten. Nemlig at lånene våre krymper. Folk må faen meg slutte å syte Anonymkode: 35b08...dd4 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #166 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (På 3.9.2024 den 15.49): Nei, ikke derfor far selger. Far selger fordi han har sølet med penger hele livet. Han er langt fra smart. Jeg har aldri sagt at jeg skulle få hytta gratis?! Jeg lurer på om det er normalt at en familiehytte blir lagt ut på Finn uten å snakke med de andre i familien om det? Anonymkode: 435f8...dfc Du har jo åpenbart ikke et normalt forhold til din far så da blir det ikke riktig å spørre om dette er normalt. Trolig er det normalt for din far Anonymkode: 35b08...dd4 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #167 Skrevet 5. september 2024 Det er svært graverende oppførsel av deg å skulle prøve å bestemme hva din far skal gjøre. Se på deg selv først og fremst. Anonymkode: 72397...552
frivis Skrevet 5. september 2024 #168 Skrevet 5. september 2024 9 hours ago, AnonymBruker said: Dette høres ut som mine foreldre. Da mamma og pappa giftet seg fikk de flytte inn i kårboligen på hjemgården til pappa, siden oldemor som hadde bodd der nylig hadde flyttet på gamlehjem stod huset tomt. De bodde "gratis" der i over 10 år, betalte ikke husleie, kun "driftsutgifter" som strøm, kommunale avgifter og forsikringer (dette har farmor fortalt meg). Da jeg var 10-12 år var farmor blitt enke og ønsket at pappa skulle ta over gården og hun ville flytte til den mindre, mer lettstelte kårboligen. Noen år før hadde det blitt solgt ganske store arealer med skog fra gården for et tosifret millionbeløp. En del av disse pengene var brukt til å pusse opp både gården og kårboligen, i tillegg til at pappa og søsknene hans fikk en større sum hver i forskudd på arv. Pappa overtok eierskapet av både gården, kårboligen (den var skilt ut fra gården på eget gårds/bruksnummer) og familiehytta ved sjøen. Han løste ut søsknene sine med noe, men i forhold til hva det var verdt trakk han definitivt vinnerloddet. 35 år senere er scenariet at hytta og kårboligen er solgt. Pengene for salgene har foreldrene mine forlengst rotet bort og pappa har 3 millioner i gjeld på gården. De ser ikke ut til å tenke på oss som kommer etter seg. Pappa har mer enn en en gang uttalt at "etter meg kommer syndefloden". Jeg må innrømme at det irriterer meg at pappa fikk så mye "gratis" og har bare rotet det bort på reiser og overforbruk. Verken søsknene mine eller jeg ble spurt om vi var interessert i å overta familiehytta eller kårboligen, de ble lagt ut på det åpne markedet uten at vi visste om det på forhånd. Det syntes vi alle var dårlig gjort, selv om vi kanskje ikke var i en økonomisk posisjon til å kjøpe/overta på tidspunktet ting ble solgt. Anonymkode: 07a5a...529 Ja det er surt å ikke kunne arve noe særlig, men noe mer enn det er det ikke. Foreldre har rett til å bruke pengene og eiendelene sine slik de selv ønsker. Så kan man selvsagt diskutere om det er lurt av foreldrene å drite langt i å sikre sine barn. 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #169 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja, nettopp, inn på Finn og legg inn bud. Da slipper de andre søskene å sutre over at et søsken fikk hytta på billigsalg og de får mindre arv. Far var vel lei av late avkom som kom til dekket bord, mens han lå på knærne og snekret og malte og betalte eiendomsskatt. Anonymkode: 12832...212 Avkom.. obs obs sikkert skrevet av en middelaldrende bruker. Anonymkode: d4a29...dd8
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #170 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Avkom.. obs obs sikkert skrevet av en middelaldrende bruker. Anonymkode: d4a29...dd8 Skjerp deg. Anonymkode: 9c282...62d 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #171 Skrevet 5. september 2024 Støtter far. Enhver er i sin fulle rett til å gjøre hva man ønsker med sine eiendeler mens en er i live. Anonymkode: 9c282...62d
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #172 Skrevet 5. september 2024 Typisk dagens generasjon.. forventer å få ting på sølvfat. Min min min.. jeeez. Hva med å klare å stå på dine egne bein? Jeg er selv i 30årene og har klart meg helt fint uten noe økonomisk hjelp fra mine foreldre. Anonymkode: c0fb1...72a 3
Gjest takinova Skrevet 5. september 2024 #173 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Typisk dagens generasjon.. forventer å få ting på sølvfat. Min min min.. jeeez. Hva med å klare å stå på dine egne bein? Jeg er selv i 30årene og har klart meg helt fint uten noe økonomisk hjelp fra mine foreldre. Anonymkode: c0fb1...72a Dagens generasjon får ikke noe på sølvfat. Den tiden er over. Unge i dag må jobbe til de er 70 mot forrige generasjon som har trukket AFP-stigen opp etter seg. Det er slutt på gratis strøm, lave boligpriser og er arbeidsmarked man kunne spankulere rett inn i og enkelt jobbe seg opp til godt betalte stillinger. Men det er ikke sikkert det er så negativt for samfunnet. Flere runder med etterkrigsgenerasjonens forbruksvaner, forurensing og egoisme ville vi neppe klart.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #174 Skrevet 5. september 2024 frivis skrev (10 timer siden): Ja det er surt å ikke kunne arve noe særlig, men noe mer enn det er det ikke. Foreldre har rett til å bruke pengene og eiendelene sine slik de selv ønsker. Så kan man selvsagt diskutere om det er lurt av foreldrene å drite langt i å sikre sine barn. Man skal selvsagt ikke basere seg på arv, men synes det er ganske utrolig at mennesker som har fått store verdier "i fanget" gjennom livet tilsynelatende ikke ofrer det å etterlate noe av velstanden til neste generasjon en tanke. Det viser i alle fall at de ikke ser hvor heldige de har vært tenker jeg. Anonymkode: 089bc...274
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #175 Skrevet 5. september 2024 Jeg er helt for å gjøre det selv. Dvs han kan si at nå selger jeg hytta. Hvis den skal bys fram til arvinger så er det helt klart et grobunn for uenighet og misunnelse. Mye mer realt å selge den mens man lever hvis man ikke har glede av den selv. Anonymkode: 02c95...da6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå