AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #61 Skrevet 3. september 2024 Rart å ikke ta en prat med familien i forkant, men han er jo i sin fulle rett til å gjøre det sånn. Det kan jo være grunner du ikke vet om? Anonymkode: 54c77...c44
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #62 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og her kommer aller boomerne i tråden ja😂 Anonymkode: 7a5da...7a4 Uvitenheten din avslører deg, jeg har ikke arvet 5 øre. Forventet heller ingenting. Anonymkode: cef9a...1fb 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #63 Skrevet 3. september 2024 Det er rart p ikke informere ja. Men at den legges ut på åpent marked er jo ikke så rart mtp rettferdighet og fordeling. Det må jo uansett settes flere objektive takster om et søsken skal få kjøpt ut et annet. Er dere flere søsken som deler? Bruker dere stedet like mye? Hvem gjør mest vedlikehold? Har dere tatt noen av avgiftene på hytta? Anonymkode: a9164...54d 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #64 Skrevet 3. september 2024 Må være en dysfunksjonell familie med mye konflikter siden dere ikke snakker om sånt. Tipper du ikke har et normalt nært forhold til din far. Men han bestemmer over sine ting, akkurat som du bestemmer over dine. Kanskje han var i pengeknipe? Kanskje han ikke orket med vedlikehold lenger, og at du har vist liten interesse for å hjelpe til? Hvor ofte brukte du hytta, og hvilke plikter hadde du der? Hadde du signalisert at du var interessert i å overta den? Anonymkode: 15ed3...bb3 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #65 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det vanlig? Er det ikke vanlig å informere barna sine om at man har planer om å selge familiehytta som har vært i familien i generasjoner før den havner på Finn? Hva med å la en av barna kjøpe den rimeligere, skulle tror det var viktigere å holde hytta i familien, enn å tjene 100 000 kr ekstra. Er jeg helt på jorde? Anonymkode: 435f8...dfc Hvis han eier den alene, så kan han selge den slik han vil. Anonymkode: 00c6f...9d2 1
Druid Skrevet 3. september 2024 #66 Skrevet 3. september 2024 Sunnfjording skrev (18 minutter siden): Argumentet for å bare legge ut i markedet er at da er det et plaster som bare rives av heller enn å ha en tidsbombe av en familiekonflikt liggende og ulme. Fair enough, men det fremstår mye redeligere å fortelle om det i forkant 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #67 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Far har vel lov å gjøre som han vil med det han eier? HVa om du ikke skulle få selge dine greier uten at familien skulle ha noen mening om det, ville det vært like greit? Anonymkode: 6b68d...a08 Selvsagt kan han gjøre hva man vil.... det forstår jo TS også... Men det er jo normalt å snakke om slike ting i familien før man bare slipper en bombe! Anonymkode: e5974...b0e 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #68 Skrevet 3. september 2024 smurfebuss skrev (1 time siden): Han kan vel gjøre akkurat som han vil med sine eiendeler. Akkurat det tipper jeg TS vet Hun lurer på om det er normalt å gjøre det på den måten faren har gjort det på Anonymkode: e5974...b0e 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #69 Skrevet 3. september 2024 Surpomp skrev (20 minutter siden): Kan jo hende at du får tilslaget hvis du legger inn et bud. Dessuten er det svært viktig at prisen følger markedspris slik at den som kjøper ikke blir oppfattet som forfordelt. Hvordan har han forresten tenkt å bruke pengene ? Skal de fordeles likt mellom øvrige arvinger eller skal de «svies av»? Trådtstarter igjen. Mesteparten av summen går nok til å betale ned gjelda på hytta. Har har lånt den til pipa etter at han tok over den fra foreldrene sine. Når hytta er solgt, eier han ingenting. Jeg har alltid visst at han kommer til å bruke opp det han eier og har, ingen overraskelse det. Men at vi barna hadde fått en heads up hadde jeg trodd. Fått kjøpt den til takst i hvertfall. Det er kun ett av hans barn som har mulighet til å kjøpe hytta, men skal si deg han ble svært overraska da jeg opplyste han om at jeg var interessert. Anonymkode: 435f8...dfc 5
Gjest takinova Skrevet 3. september 2024 #70 Skrevet 3. september 2024 Sunnfjording skrev (21 minutter siden): Argumentet for å bare legge ut i markedet er at da er det et plaster som bare rives av heller enn å ha en tidsbombe av en familiekonflikt liggende og ulme. Sannsynligvis. Men det ville uansett vært naturlig å gi alle beskjed. Den kommer for salg der og der, sånn og sånn. Så har man alt på det rene.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #71 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Buhu det skulle vært MIN arv, pappa er så egoistisk 😭😭 Du har null og niks du skulle sagt og grunnen til at han ikke selger til familien er som du sier: du forventer en rimeligere pris. Anonymkode: 47323...a9b TS vet at hun ikke har noe hun skulle sagt... Hvorfor tolker folk sånne spørsmål helt feil?!? Hun lurer på "om det er normalt å gjøre det på denne måten".... Anonymkode: e5974...b0e 6 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #72 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): I min familie har alle familieeiendommene bare blitt lagt ut, uten at noen i slekta har blitt spurt først. Det har vært det ene sjokket etter det andre, å plutselig oppdage disse familieplassene på Finn. Det er veldig rart å ikke høre med alle i slekta syns jeg, det kunne jo tenkes at noen ønsket å kjøpe eiendommene og bevare de i familien. Men, dette er nok veldig typisk for den generasjonen som blir eldre nå. Altså "boomerne". De har fått det meste rett i hendene, de har som regel arvet fra sine foreldre uten at det var snakk om noen takster eller å kjøpe ut noen, fordi foreldrene dems (krigsgenerasjonen) var opptatt av at eiendommene forble i familien. Og så har disse eiendommene blitt fryktelig mye verdt i boomernes tid, selv gamle og falleferdige hytter har både doblet og tredoblet seg i pris. Så må man huske på at boomerne har blitt bombardert med "selvrealisering" i sin tid. Det var fokus på å sette seg selv først, i alt fra å kunne skille seg hvis man ikke var lykkelig i ekteskapet, til å selge familieeiendommer og bruke opp arven på seg selv. De har ikke noe særlig ansvarsfølelse for barna sine etter at de blir voksne heller, de er ikke som sine egne foreldre i det hele tatt, som følte et ansvar for å sikre barna i voksen alder. Og så har vi kapitalismens inntog i denne perioden, som har ført til at boomerne setter penger høyere enn noe annet. Så summa summarum, nå selger de familiehytta uten å spørre noen andre. "Meg" og "mitt" og "mer penger". Det oppsummerer boomerne ganske godt. Anonymkode: 0ee55...6bf Heldigvis er ikke dette min erfaring med egen familie, men jeg er ganske sikker på at du har rett. Man ser denne "meg-meg-meg"-holdning mye bare her på KG. Ungene skal sparkes ut av hjemmet så fort de er myndige. Pengestøtte fra foreldre er bare å skjemme bort barna og foreldre har "all rett til å bruke pengene på hva de vil" osv. er gjerne mantra i slike tråder. Til og med arven skal gjerne deles bort (det som kan). Men som du sier, selv har denne generasjonen vokst opp med stigende økonomi og stort sett tjent fett på bolig, mens generasjonen under absolutt ikke har råd til samme standard innen husvære (iallfall ikke i store byer) enn hva de selv har levd med i mange år. Så glemmer man at denne generasjonen har fått mye fra sine, nøysomme foreldre som har prioritert familien fremfor seg selv. Å blåse bort dette bare på seg selv når generasjonen under sliter, er ganske egoistisk og jeg blir stadig forundret over at det er såpass mange som fronter en holdning om at barna ikke fortjener noe hjelp eller støtte etter fylte 18. Anonymkode: 0a06f...2e1 6
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #73 Skrevet 3. september 2024 Nymerïa skrev (1 time siden): Det er rart at han ikke spør innad i familien først om noen vil kjøpe den til takst. At han ikke lar noen kjøpe den under takst kan det være flere grunner til. Enten at han faktisk trenger pengene selv, eller at det blir konflikt av at ett av barna i realiteten får en gave på det viset. Selv om det gjøres som forskudd på arv kan det være at de andre barna også kunne ha satt pris på et slikt forskudd. At foreldre selger noe til et av barna er ikke «forskudd på arv». Man gjør som man vil med eiendelen sine så lenge man lever, og kan forskjellsbehandle. Anonymkode: d1f31...3bb 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #74 Skrevet 3. september 2024 Hva er det med alle dere som skriver at TS har null og niks hun skulle sagt? Sågar med hint av skadefryd? Dere fremstår som noen ekstremt kjipe mennesker. Ikke har dere skjønt spørsmålet heller. TS spør om det er normalt. Jeg vil si at det BØR ikke være normalt i en familie med sunne og gode relasjoner. Anonymkode: 0a06f...2e1 7 2 3
Gjest takinova Skrevet 3. september 2024 #75 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): JA! Til nå har det fungert som et samlested i ferier og høytider så det hadde blitt som en slags familiehytte! Dette er et hus bygget av min farfar FOR familien! Anonymkode: 7a5da...7a4 Den tankegangen går bra i en generasjon etter byggeren, men når barnebarna skal ta over - så er det slutt. Det blir for mange forskjellige interesser som møtes, noen har råd til vedlikehold, andre ikke. Noen kan snekre, noen vil være hele sommeren, andre MÅ være akkurat en uke osv osv osv.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #76 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Uskifte er en rett man har, det er ingen arvinger som kan tvinge et voksent menneske til å skifte boet med mindre denne personen vesentlig mislogholder boets verdi. Da må man via skifteretten. Tror kanskje det er noe info du ikke har fått med deg. Anonymkode: 3fc7c...780 Den infoen er jeg godt oppdatert på. Om du ikke klarer å tro at tre barn klarer å "tvinge" en gjenlevende enke til noe, så prøv om igjen. Min farmor var av den underdanige typen, først styrt av sin mye eldre ektemann, så styrt av sin eldste sønn (min far), så hun gjorde bare det "kongen" befalte. Hun ble presset til å gi fra seg halve arven da farfar døde, så hva lover og regler sier om hennes rettigheter hadde ingenting å si. Hun vokste opp i en verden hvor mennene bestemte, og det måtte hun forholde seg til i 90 år. Anonymkode: c3617...6f6 8
Surpomp Skrevet 3. september 2024 #77 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Forfordelt betyr det motsatte av det du tror. Anonymkode: b0464...140 Kan nok brukes begge veier : https://snl.no/forfordele Hvis arvinger blir behandlet forskjellig, er det grobunn for fremtidig uvennskap.
Irja Skrevet 3. september 2024 #78 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det vanlig? Er det ikke vanlig å informere barna sine om at man har planer om å selge familiehytta som har vært i familien i generasjoner før den havner på Finn? Hva med å la en av barna kjøpe den rimeligere, skulle tror det var viktigere å holde hytta i familien, enn å tjene 100 000 kr ekstra. Er jeg helt på jorde? Anonymkode: 435f8...dfc Det er vanlig i noen familier, ikke i andre. Dere står hverandre kanskje ikke så nære?
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #79 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den infoen er jeg godt oppdatert på. Om du ikke klarer å tro at tre barn klarer å "tvinge" en gjenlevende enke til noe, så prøv om igjen. Min farmor var av den underdanige typen, først styrt av sin mye eldre ektemann, så styrt av sin eldste sønn (min far), så hun gjorde bare det "kongen" befalte. Hun ble presset til å gi fra seg halve arven da farfar døde, så hva lover og regler sier om hennes rettigheter hadde ingenting å si. Hun vokste opp i en verden hvor mennene bestemte, og det måtte hun forholde seg til i 90 år. Anonymkode: c3617...6f6 Om man ikke forholder seg til lover og regler, så er det mye man kan presse gjennom. Poenget til brukeren du kommenterer på, er at det ikke finnes lovhjemmel for å tvinge gjenlevende til å gjøre skifte overfor felles barn, dersom boet ikke misligholdes. Og det har brukeren helt rett i. At du nevner et unntak hvor din farmor ga etter for presset fra barna og derfor gjorde opp boet frivillig forandrer ikke det. Anonymkode: d1f31...3bb 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #80 Skrevet 3. september 2024 takinova skrev (5 minutter siden): Den tankegangen går bra i en generasjon etter byggeren, men når barnebarna skal ta over - så er det slutt. Det blir for mange forskjellige interesser som møtes, noen har råd til vedlikehold, andre ikke. Noen kan snekre, noen vil være hele sommeren, andre MÅ være akkurat en uke osv osv osv. Ikke alltid. Likt skal være likt. Ingen vet om gjerne et oldebarn av 20 ønsker å fortsette, og slik er det i flere 100 år. Den boligen med røtter fra 1400 tallet rørte meg ❤️ Her ønsket min tante å beholde (sterk affeksjonsverdi) men hadde ikke råd så min far presset henne ut og solgte likevel... Så der røk mulighet til mine søskenbarn hos min tante. Dessverre er hun tafatt og har unnskyldt dårlig oppførsel fra min far i alle år. Hun anerkjenner omsorgssvikten også men "det er jo bror min"... Anonymkode: 7a5da...7a4 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå