Gå til innhold

Min far har lagt ut familiehytta for salg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig? Er det ikke vanlig å informere barna sine om at man har planer om å selge familiehytta som har vært i familien i generasjoner før den havner på Finn?

Hva med å la en av barna kjøpe den rimeligere, skulle tror det var viktigere å holde hytta i familien, enn å tjene 100 000 kr ekstra.

Er jeg helt på jorde? 

Anonymkode: 435f8...dfc

• Liker 5
  • Hjerte 9
  • Nyttig 2
Gjest takinova
Skrevet

Du er ikke på jordet. Men her ligger det vel masse familiekonflikter og ulmer ettersom dette skjedde plutselig.

Skrevet

Han kan vel gjøre akkurat som han vil med sine eiendeler. 

• Liker 37
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet

Far har vel lov å gjøre som han vil med det han eier? HVa om du ikke skulle få selge dine greier uten at familien skulle ha noen mening om det, ville det vært like greit? 

Anonymkode: 6b68d...a08

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det vanlig? Er det ikke vanlig å informere barna sine om at man har planer om å selge familiehytta som har vært i familien i generasjoner før den havner på Finn?

Hva med å la en av barna kjøpe den rimeligere, skulle tror det var viktigere å holde hytta i familien, enn å tjene 100 000 kr ekstra.

Er jeg helt på jorde? 

På finn har alle søsknene en mulighet til å kjøpe uten at foreldre må velge noen. 

Anonymkode: c2eda...058

• Liker 41
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Det er rart at han ikke spør innad i familien først om noen vil kjøpe den til takst.

At han ikke lar noen kjøpe den under takst kan det være flere grunner til. Enten at han faktisk trenger pengene selv, eller at det blir konflikt av at ett av barna i realiteten får en gave på det viset. Selv om det gjøres som forskudd på arv kan det være at de andre barna også kunne ha satt pris på et slikt forskudd.

• Liker 27
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt normalt å spørre innad i familien først ja, om noen er interessert. 

Anonymkode: 3cd01...dc6

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet

Merkelig å ikke spørre innad i fanilien først

Anonymkode: b82d1...048

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Familiehytter skaper ofte mye konflikt, så jeg kan forstå at han heller vil kvitte seg med den enn å la den bli en del av arven. 

Anonymkode: 0530d...85c

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Det er litt rart om det aldri har vært spurt om noen er interessert i å overta. Keg synes det å selge til markedsverdi er fornuftig, og ikke gi en gave til et av barna ved å selge til lavere pris.

Anonymkode: f6d9d...4cf

• Liker 9
Skrevet

Vanlig. Fornuftig kar eiendomsmarkedet er bra nå. 

Anonymkode: d4a29...dd8

• Liker 3
Skrevet

I min familie har alle familieeiendommene bare blitt lagt ut, uten at noen i slekta har blitt spurt først. Det har vært det ene sjokket etter det andre, å plutselig oppdage disse familieplassene på Finn. Det er veldig rart å ikke høre med alle i slekta syns jeg, det kunne jo tenkes at noen ønsket å kjøpe eiendommene og bevare de i familien.

Men, dette er nok veldig typisk for den generasjonen som blir eldre nå. Altså "boomerne". De har fått det meste rett i hendene, de har som regel arvet fra sine foreldre uten at det var snakk om noen takster eller å kjøpe ut noen, fordi foreldrene dems (krigsgenerasjonen) var opptatt av at eiendommene forble i familien. Og så har disse eiendommene blitt fryktelig mye verdt i boomernes tid, selv gamle og falleferdige hytter har både doblet og tredoblet seg i pris.

Så må man huske på at boomerne har blitt bombardert med "selvrealisering" i sin tid. Det var fokus på å sette seg selv først, i alt fra å kunne skille seg hvis man ikke var lykkelig i ekteskapet, til å selge familieeiendommer og bruke opp arven på seg selv. De har ikke noe særlig ansvarsfølelse for barna sine etter at de blir voksne heller, de er ikke som sine egne foreldre i det hele tatt, som følte et ansvar for å sikre barna i voksen alder.

Og så har vi kapitalismens inntog i denne perioden, som har ført til at boomerne setter penger høyere enn noe annet. Så summa summarum, nå selger de familiehytta uten å spørre noen andre. "Meg" og "mitt" og "mer penger". Det oppsummerer boomerne ganske godt.

Anonymkode: 0ee55...6bf

• Liker 16
  • Nyttig 28
Skrevet

Vanlig. Fornuftig kar eiendomsmarkedet er bra nå. 

En familiehytte har ofte litt sentimental verdi også. 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er jeg helt på jorde? 

Tjener nok mer enn 100 000 på å selge på åpent marked sånn eiendomsprisene er nå.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Var er historien bak?

Anonymkode: 3c868...7d2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet

Skulle den blitt solgt under takst til deg eller noen av de andre barna, hadde det jo blitt mindre arv til de andre. 

Synes det er helt rettferdig at han selger den på det åpne markedet, slik at det blir mindre splid innad i familien.

Anonymkode: 44230...9f9

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

En familiehytte har ofte litt sentimental verdi også. 

Da er den vel verdt å betale for da. Hvorfor skal far og evt de andre søskene ikke få så mye penger for hytta som mulig? Det betyr jo uansett mer penger i senere arveoppgjør, som også den som evt kjøper får sin del av.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I min familie har alle familieeiendommene bare blitt lagt ut, uten at noen i slekta har blitt spurt først. Det har vært det ene sjokket etter det andre, å plutselig oppdage disse familieplassene på Finn. Det er veldig rart å ikke høre med alle i slekta syns jeg, det kunne jo tenkes at noen ønsket å kjøpe eiendommene og bevare de i familien.

Men, dette er nok veldig typisk for den generasjonen som blir eldre nå. Altså "boomerne". De har fått det meste rett i hendene, de har som regel arvet fra sine foreldre uten at det var snakk om noen takster eller å kjøpe ut noen, fordi foreldrene dems (krigsgenerasjonen) var opptatt av at eiendommene forble i familien. Og så har disse eiendommene blitt fryktelig mye verdt i boomernes tid, selv gamle og falleferdige hytter har både doblet og tredoblet seg i pris.

Så må man huske på at boomerne har blitt bombardert med "selvrealisering" i sin tid. Det var fokus på å sette seg selv først, i alt fra å kunne skille seg hvis man ikke var lykkelig i ekteskapet, til å selge familieeiendommer og bruke opp arven på seg selv. De har ikke noe særlig ansvarsfølelse for barna sine etter at de blir voksne heller, de er ikke som sine egne foreldre i det hele tatt, som følte et ansvar for å sikre barna i voksen alder.

Og så har vi kapitalismens inntog i denne perioden, som har ført til at boomerne setter penger høyere enn noe annet. Så summa summarum, nå selger de familiehytta uten å spørre noen andre. "Meg" og "mitt" og "mer penger". Det oppsummerer boomerne ganske godt.

100% 👏

Anonymkode: 9c3da...9ab

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

min

Veldig bra oppsummert. Blir litt bitter av å tenke på det, for tviler på at vi noen sinne kommer til å oppleve vekst, velstand og goder på lik linje som denne generasjonen har fått smake på. 

Anonymkode: 0d19e...3d3

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er den vel verdt å betale for da. Hvorfor skal far og evt de andre søskene ikke få så mye penger for hytta som mulig? Det betyr jo uansett mer penger i senere arveoppgjør, som også den som evt kjøper får sin del av.

Jeg sier ikke de skal få den gratis? Men vanlig å få tilbud innad i familien til å kjøpe før den legges på markedet.  Noen søsken kjøper også hytter sammen.

• Liker 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...