AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #1 Skrevet 3. september 2024 Jeg skal steke noe på 250 grader, men det står at papiret tåler opp til 220 grader. Kan jeg bruke det allikevel eller er det å be om at det vil ta fyr? Anonymkode: a67ef...fa1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #2 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg skal steke noe på 250 grader, men det står at papiret tåler opp til 220 grader. Kan jeg bruke det allikevel eller er det å be om at det vil ta fyr? Anonymkode: a67ef...fa1 Det kan bli brent, men det tar ikke fyr. Jeg steker pizza på bakepapir på 270 grader, og rundstykker på 260, og har gjort i flere år. Papiret blir mørkt/svidd, men har aldri begynt å brenne. Anonymkode: 983a2...72c 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #3 Skrevet 3. september 2024 Lite sannsynlig. Det står litt om det her: https://www.nrk.no/livsstil/unnga-brann-ved-matlaging-1.6728839 Og om det skulle ta fyr, er det ikke farlig. Det er så tynt at det brenner opp raskt, bare la døra på ovnen være lukket. Det vil ikke spre seg. Jeg har selv opplevd at bakepapiret tok fyr, null problem. Anonymkode: f2af9...9ce 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #4 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan bli brent, men det tar ikke fyr. Jeg steker pizza på bakepapir på 270 grader, og rundstykker på 260, og har gjort i flere år. Papiret blir mørkt/svidd, men har aldri begynt å brenne. Anonymkode: 983a2...72c Joda, det kan det. Bare google "bakepapiret tok fyr", så finner du masse tilfeller av dette. Husker det var en del bakepapir fra Rema sin EMV det var problemer med, selv om man brukte det på lavere temperatur enn det som var angitt på pakken. Anonymkode: f2af9...9ce 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #5 Skrevet 3. september 2024 Takk for svar alle. Kan jeg evt bruke alu folie? Anonymkode: a67ef...fa1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #6 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Joda, det kan det. Bare google "bakepapiret tok fyr", så finner du masse tilfeller av dette. Husker det var en del bakepapir fra Rema sin EMV det var problemer med, selv om man brukte det på lavere temperatur enn det som var angitt på pakken. Anonymkode: f2af9...9ce Det bakepapiret har jeg aldri brukt, så det kan jeg ikke uttale meg om. Jeg har brukt bakeark fra Unik på 260-270 grader omtrent en gang i uken i 14-15 års tid nå, og har aldri opplevd at det har tatt fyr. Men selvsagt, et uendelig antall bekreftelser kan ikke utelukke at en hypotese vil kunne falsifiseres en vakker dag. Anonymkode: 983a2...72c 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #7 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Takk for svar alle. Kan jeg evt bruke alu folie? Anonymkode: a67ef...fa1 Det kan du, men det du plasserer på alufolie vil sette seg fast i folien. Anonymkode: 983a2...72c 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #8 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det kan du, men det du plasserer på alufolie vil sette seg fast i folien. Anonymkode: 983a2...72c Ja, det har du nok rett i Anonymkode: a67ef...fa1
Arkana Skrevet 3. september 2024 #9 Skrevet 3. september 2024 Jeg bruker bakepapir uansett temperatur på ovnen. Jeg har ennå ikke opplevd at det tar fyr. Bare følg litt med mens det steker, på 250 grader skal vel ikke det du steker stå i så lenge uansett.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #10 Skrevet 3. september 2024 Jeg stekte på litt lavere temp og det gikk bra, takk alle Anonymkode: a67ef...fa1 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #11 Skrevet 4. september 2024 Fint det gikk bra! Vil bare legge til at jeg faktisk har opplevd at bakepapiret tok fyr. Det var riktignok ved gjenbruk og litt høyere temperatur enn de som selges i vanlig matbutikk er "godkjent" for (innså først i etterkant at det faktisk er angitt maks temperatur på dem). Anbefaler å ha gjenbruksvarianter liggende. De kan kjøpes i f.eks. butikker som selger kjøkken- og bakeutstyr. De tåler som regel høyere temperatur og kan brukes opptil 1000 ganger, så de blir billige om man regner på pris ber bruk også. Anonymkode: 943da...866 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #12 Skrevet 4. september 2024 Det går også helt fint an å steke ting i komfyren uten å bruke bakepapir Anonymkode: 323ba...e15
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #13 Skrevet 4. september 2024 ... og husk at når de gir en slik garanti så har de lagt inn en sikkerhetsmargin. Det begynner ikke å brenne på 221 grader... Mange ovner varierer jo mye i temperatur også, så 250 grader er nok heeelt trygt. Anonymkode: 39436...35d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå