Gå til innhold

Alkoholiker, avruse seg hjemme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Har i mange år hatt et trøblete forhold til alkohol der jeg ikke drakk så ofte men når jeg først gjorde det klarte jeg ikke stoppe. 
Så det siste året utviklet det seg til at jeg drakk hver eneste dag. Nå ønsker jeg å stoppe men er redd mtp abstinenssymptomer. Har ikke mulighet til å dra på avrusning eller lignende. Jeg har gått en hel dag eller to i løpet av det siste året uten å drikke og opplevd noe ubehag men ikke noe voldsomt. Så jeg lurer på hvordan jeg tryggest mulig kan avruse meg hjemme alene? 
Ønsker å aldri røre alkohol igjen…

Anonymkode: 6a736...6cc

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes det ikke profesjonelle du kan snakke med som tar god hånd om deg og gir deg gode råd? 

Anonymkode: a2e00...8a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hei. Har i mange år hatt et trøblete forhold til alkohol der jeg ikke drakk så ofte men når jeg først gjorde det klarte jeg ikke stoppe. 
Så det siste året utviklet det seg til at jeg drakk hver eneste dag. Nå ønsker jeg å stoppe men er redd mtp abstinenssymptomer. Har ikke mulighet til å dra på avrusning eller lignende. Jeg har gått en hel dag eller to i løpet av det siste året uten å drikke og opplevd noe ubehag men ikke noe voldsomt. Så jeg lurer på hvordan jeg tryggest mulig kan avruse meg hjemme alene? 
Ønsker å aldri røre alkohol igjen…

Anonymkode: 6a736...6cc

Kalles cold turkey. Du bare stopper. Lås deg inn hjemme og ha masse snacks, mat, smertestillende, filmer, musikk, bøker. Start gjerne på en lørdag etter stengetid, så har du ikke mulighet til å kjøpe noe før mandag morgen.

Etter noen få dager er det meste gjort. Men da starter den virkelig jobben. Nå må du unngå det som trigget drikkingen. Så du bør finne andre metoder for "rus". Det kan være trening, jobb osv. 

Er du en som er ekte avhengig vil du kunne oppleve at du nå blir avhengig av andre ting. Så får du vurdere om dette er skadelig avhengighet eller ikke. 

Lykke til!

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkoholabstinens kan man få delir av og dø av. Du bør trappe ned eller få tak i noe benzo. Det er tryggeste måte, helst i samarbeid med lege.

Anonymkode: 9b59a...4e8

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for helseskadelige råd.

Christina82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med fastlegen din så får du riktige råd til hvordan dette kan gjøres.

Lykke til!

Anonymkode: 0a725...27f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ta kontakt med fastlegen din så får du riktige råd til hvordan dette kan gjøres.

Lykke til!

Anonymkode: 0a725...27f

men da må en være klar over at en etter all sannsynlighet mister lappen.

Anonymkode: fc980...53d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

men da må en være klar over at en etter all sannsynlighet mister lappen.

Anonymkode: fc980...53d

Er det verre enn delir og død da? 

Anonymkode: 9b59a...4e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det verre enn delir og død da? 

Anonymkode: 9b59a...4e8

Nei, men det er sant at der er useriøse aktører i helsevesenet som tar fra folk lappen selv når de ikke har rus- eller alkoholproblemer som er i konflikt med det å ha førerkort. Man risikerer til og med å bli fratatt lappen selv uten å ha bil eller tilgang på bil. 

Anonymkode: eedd0...abf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med lege.!

Anonymkode: 30827...1d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

men da må en være klar over at en etter all sannsynlighet mister lappen.

Anonymkode: fc980...53d

Det er ingen automatikk i dette. Jeg har selv vært inneliggende pasient på rehab og flere av mine medpasienter har både kjørt til rehab og kjørt hjem igjen ved utskrivning. 

Det er trist at dette henger som en konsekvens-skygge som blir en fare ved å få hjelp. Jeg vil uansett si at de månedene uten lappen til en får den igjen er ingenting i forhold hvordan livet i avhengighet er. Og spesielt de første dagene hvor en går av alkohol, som er kritiske i forhold til liv og helse.

Anonymkode: 4c8ba...e2c

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.9.2024 den 10.40):

Hei. Har i mange år hatt et trøblete forhold til alkohol der jeg ikke drakk så ofte men når jeg først gjorde det klarte jeg ikke stoppe. 
Så det siste året utviklet det seg til at jeg drakk hver eneste dag. Nå ønsker jeg å stoppe men er redd mtp abstinenssymptomer. Har ikke mulighet til å dra på avrusning eller lignende. Jeg har gått en hel dag eller to i løpet av det siste året uten å drikke og opplevd noe ubehag men ikke noe voldsomt. Så jeg lurer på hvordan jeg tryggest mulig kan avruse meg hjemme alene? 
Ønsker å aldri røre alkohol igjen…

Anonymkode: 6a736...6cc

Hva mener du med «har ikke mulighet for å dra på avrusning» ? Dette er jo noe du virkelig bør prioritere. Jeg kan ikke komme på en god grunn for å ikke kunne reise.. 

Anonymkode: 5d4c0...cca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ingen automatikk i dette. Jeg har selv vært inneliggende pasient på rehab og flere av mine medpasienter har både kjørt til rehab og kjørt hjem igjen ved utskrivning. 

Det er trist at dette henger som en konsekvens-skygge som blir en fare ved å få hjelp. Jeg vil uansett si at de månedene uten lappen til en får den igjen er ingenting i forhold hvordan livet i avhengighet er. Og spesielt de første dagene hvor en går av alkohol, som er kritiske i forhold til liv og helse.

Anonymkode: 4c8ba...e2c

Jeg hadde aldri behov for avrusing, hadde ingen bil eller tilgang til bil og opplevde at der ble sendt anmodning om å frata meg sertifikatet utover 6 mnd flere måneder etter at jeg helt sluttet å innta alkohol. 

Anonymkode: eedd0...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til - dette klarer du❤️ 

Tips: Unngå aktiviteter som du forbinder med alkohol. Kjøp god alkoholfri drikke. Gå turer på de tidspunktene du vanligvis har begynt å drikke før - altså avled og skap nye vaner.

Jeg ville tatt kontakt med fastlegen og fått råd og hjelp. 

Anonymkode: 7ef57...fe7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg hadde aldri behov for avrusing, hadde ingen bil eller tilgang til bil og opplevde at der ble sendt anmodning om å frata meg sertifikatet utover 6 mnd flere måneder etter at jeg helt sluttet å innta alkohol. 

Anonymkode: eedd0...abf

Og igjen jeg kjenner til mange som dette ikke ble gjort med- altså ingen automatikk. Jeg betviler ikke din historie men jeg vet også av erfaring og kunnskap at dette ikke skjer med alle. Og uansett om du mistet førerkort i 6 måneder er det ingen grunn eller ynnskyldning for å ikke søke profesjonell hjelp. Ja mange klarer det uten men det skaper også en helt unødvendig uro og risiko enn hva som trenger å være for å komme ut av avhengigheten.

Anonymkode: 4c8ba...e2c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, men det er sant at der er useriøse aktører i helsevesenet som tar fra folk lappen selv når de ikke har rus- eller alkoholproblemer som er i konflikt med det å ha førerkort. Man risikerer til og med å bli fratatt lappen selv uten å ha bil eller tilgang på bil. 

Anonymkode: eedd0...abf

Er det ikke verdt å være uten førerkort i noen måneder for å få et bedre liv resten av livet mener du?

Anonymkode: 78612...92a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor kan du ikke dra på avrusning?

Anonymkode: 90724...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å trapp ned, men i løpet av relativ kort tid. Ikke ha mer i huset enn det du kan drikke den dagen, og kjøp inn ny mindre dose neste dag osv. Ha feks masse eplejuice tilgjengelig ( høres teit ut, men det hjelper psykisk å ha noe annet enn vann i glasset ). Lykke til! Og dersom det ikke går, ta kontakt med legen og få hjelp ❤️ Jeg vet det ikke virker som et alternativ her og nå, men det er det. Det er ingenting å skamme seg over, og i ettertid kommer du til å være lykkelig for at du turte ❤️

Anonymkode: b4aee...79e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Og igjen jeg kjenner til mange som dette ikke ble gjort med- altså ingen automatikk. Jeg betviler ikke din historie men jeg vet også av erfaring og kunnskap at dette ikke skjer med alle. Og uansett om du mistet førerkort i 6 måneder er det ingen grunn eller ynnskyldning for å ikke søke profesjonell hjelp. Ja mange klarer det uten men det skaper også en helt unødvendig uro og risiko enn hva som trenger å være for å komme ut av avhengigheten.

Anonymkode: 4c8ba...e2c

Jeg hadde aldri oppsøkt "profesjonell" hjelp for mine problemer om jeg hadde ant. dette innebar at jeg kunne miste lappen uten grunn. Jeg var avholdende da mitt sertifikat ble truet, samt har plettfri vandel og har aldri vist risikabel adferd som sjåfør. Min oppfatning er at rusbehandling er rennesteinen av psykisk hjelp, der behandlere fritt kan misbruke både tillitt og makt uten noen konsekvenser.

Anonymkode: eedd0...abf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er det ikke verdt å være uten førerkort i noen måneder for å få et bedre liv resten av livet mener du?

Anonymkode: 78612...92a

For mange er det åpenbart ikke det. Regelverket burde vært smidigere så man oftere kunne ta individuelle vurderinger.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...