Gå til innhold

Burde jeg endre programmet mitt?

enavdem

Anbefalte innlegg

Hei,

Litt nysgjerrighet på hva andre tenker, også trenger jeg gjerne litt innspill for mine mål:

jeg trener fullkropp annen hver dag, fordi jeg både jobber og studerer, så for å få dagene opp i opp, blir inndelingen slik. 
jeg har lenge gjort en mild form for HIIT styrketrening og det gir resultater, sakte men sikkert. Men jeg lurer på om jeg egentlig pusher meg selv nok. Er 158 og 68 kg pr nå. Opplegget mitt er som følger:

oppvarming på mølle 15 min: enten intervaller, rask jogging, eller gå i stigningsgrad 15.
Det varierer hva jeg velger, men jeg er bra svett og andpusten når jeg er ferdig. 
Forbrenner rundt 120 her. 

Styrkeøkt, Mild HIIT, 50-90 min: 

•3 sett 10-12 rep. pr øvelse.
øvelsene er 6-10 stk.
forbrenner 300-400 cal her. 

jeg sier mild HIIT fordi pusten min øker betydelig, svetten renner og pausene er korte. Jeg blir veldig sliten i kroppen av det, og klokka sier at min anaerobe og aerobe utholdenhet har «noe» økning til «mye» økning for hver gang. Uansett nok til forbedra resultater. 

Okei, så…

jeg blir «noe» slankere, mer markert (mest i overkropp egentlig), og vekta er litt «jojo», men det tror jeg er pga muskelmasse. I Jan-juni gikk jeg fra 70kg - 62 kg. Det gikk opp og ned, men regner med det var fordi fett og muskler endret sammensetning.  Jeg passer på å ha et proteininntak på 90g minimum, mens fett og karbo holder jeg på på 40-60 g dagen.

jeg lurer litt på hvordan å bli mer markert i underkropp. Føler det bare blir strammere; får mer volum i lår, markerte legger og midtre del av ræva begynner å få sin pump, men ikke nok til at det gir volum og mer form egentlig. Litt løft på bunnen har jeg fått, men føler meg enda litt «flat» der. 

øvelser jeg gjør for underkropp er landmine squat, hip trust, utfall, kickbacks, good mornings, knebøy og hip abduction med dumbells og stang. Øker alltid vekt etter 14 dager. 

Jeg har veldig lav forbrenning pga kroppstypen min, så jeg må være nøye med inntaket mitt. Det betyr at jeg på en «passiv» vanlig dag forbrenner 200cal aktivt, og sånn 2100 totalt om dagen.
Legger også på meg utrolig lett, men selvfølgelig på de «feile» områdene (mage og rygg). 

innspill? 😅 målet er jo å få en mer utstikkende rumpe - den er stor i sin helhet, men litt for flat i mine øyne. Jeg føler den vokser utroooolig sakte 😩 overkroppen har jeg god progresjon i, faktisk.. 

takk på forhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du bygge rumpe må du trene tyngre, noe HIIT ikke legger tilrette for. HIIT er jo først og fremst kondisjonstrening, og vil begrense effekten du får på å bygge muskler. Du kan ikke gjøre begge deler med god effekt i samme øvelse! 

Foreslår at du bytter to av HIIT-øktene med tradisjonell styrketrening, både for overkropp og underkropp. Øk vektene oftere enn hver 14. dag, så lenge det lar seg gjøre. Gjerne øke vektene hver eneste økt hvis det lar seg gjøre. Varier i repetisjoner, øker du vekten kan du for eksempel kanskje bare greie 6 repetisjoner, så kan du jobbe mot å greie 10-12 (færre på store baseøvelser), og når du greier 10-12 øker du vekten igjen. Eller du tar tunge vekter med få repetisjoner en uke, lettere vekter med flere repetisjoner en annen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...