Gå til innhold

Forteller dere til barna deres hva de har på sparekonto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

som i teksten over.. 

Jeg personlig syns ikke en 10 åring har noe med hva den har på sparing. Spesielt om det er store summer. 

Anonymkode: 72986...884

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sparer store summer til barna i mitt navn. Deres egen sparekonto er det bare fint de har innsyn i. 

Anonymkode: 54b4a...2b5

• Liker 3
Skrevet

Ja, hvorfor ikke? 
Da ser de at sparing lønner seg… 

Må bare få sagt at vår 11åring ikke har noe særlig på sparekontoen sin da😅

Anonymkode: ac460...da1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sparer store summer til barna i mitt navn. Deres egen sparekonto er det bare fint de har innsyn i. 

Anonymkode: 54b4a...2b5

Akkurat som her, men det vet jo ikke barna 

• Liker 4
Skrevet

Haha nei. Tror ikke 10-åringen ville hatt godt av å vite at hun har flere millioner i aksjefond 🤣

Anonymkode: 319eb...70b

• Nyttig 1
Skrevet

Har fortalt dem, men de har jo ikke begrep om hva så store summer er 😅

• Liker 1
Skrevet

Barnet ha en egen sparekonto der hun har innsyn og flytter penger mellom brukskonto og sparekonto selv (via spink-app). Hun vet at det finnes en sparekonto til (der penger fra dåp, bursdager osv er), men den vet hun ikke summen på.

Anonymkode: ed865...1a7

Skrevet

Kommer til å fortelle det til min når tiden kommer. Syns det er en del av å lære om hva penger er verdt og hvordan ting fungerer. Men kommer også da til å lære ho å holde det for seg selv og ikke skryte til andre om det.

• Liker 2
Skrevet

De har en sparekonto hvor bursdagspenger o.l. går inn. Den tenker jeg de kan få innsyn i etterhvert, så lenge det ikke blir voldsomme summer. 

Ellers sparer jeg i fond til dem i mitt navn, det får de ikke vite om. Og skulle livet bli helt krise før de er voksne har jeg ikke kvaler med å bruke av de pengene. 

Anonymkode: 93af5...3c9

• Liker 5
Skrevet

Ja, men det er under 30 000

Anonymkode: 2457d...171

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Haha nei. Tror ikke 10-åringen ville hatt godt av å vite at hun har flere millioner i aksjefond 🤣

Men her er det snakk om sparekonto, ikke hva man har i fond.

• Liker 2
Skrevet

14-åringen her vet hva som er på kontoene hennes ja. Hun har en brukskonto og en sparekonto. Hun får ukepenger, og jeg har satt regelen om at brukskontoen skal ha maks 3k. Ukepenger deretter går til sparekontoen. Hun er flink til å spare og bruker sjeldent penger. Hun får se hver måned at det kommer renter på sparekontoen, det motiverer henne også til å spare.

Alt står i mitt navn da hun ikke får personlig konto pga faren som nekter alt. Hadde uansett ikke opprettet det for han ville hatt tilgang, noe hun ikke ønsker.

Her har ungen også innsyn i min økonomi. Jeg mener det er viktig at de lærer seg personlig økonomi også hjemmefra med virkelige tall.

Med årene vil hun også få mer i ukepenger. Når hun blir 16 år, må hun selv da også må kjøpe klær mm selv for de pengene.

Anonymkode: 79e43...f9e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Noen liker å snike inn litt selvskryt over alt, også uavhengig av om det er sant eller ikke :)

Anonymkode: 9892c...43d

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Må bare presisere at jeg mente sparekonto hvor pengene vi sparer til barnet og større gavebeløp settes inn. 

Ikke brukskonto eller barnets egen sparekonto. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, men det er under 30 000

Anonymkode: 2457d...171

Samme her 😃

Anonymkode: e619e...62f

Skrevet

Min er bare 13mnd, men alt 50 000 på sparekonto, i mitt navn. Har ikke tenkt å si noe om det,  for siden det er i mitt navn så kan jeg bestemme om barnet skal få tilgang ved 18år eller senere, kommer helt an på hvor moden han er. Får ikke flere hundre k i hendene hvis det sløses bort. 

Anonymkode: 9aa45...8de

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

som i teksten over.. 

Jeg personlig syns ikke en 10 åring har noe med hva den har på sparing. Spesielt om det er store summer. 

Naturligvis. 

Et barn på 10 år er stort nok til å delta i diskusjoner om familieøkonomi. Et barn på 10 har og fått delta i diskusjonen om hvordan det ønsker bruke penger familien delegerer det på seg selv - hvilke aktiviteter det synes er verdt prisen og ikke, det har deltatt i budsjettering og innkjøp av endringer på eget rom når man oppgraderer fra «småbarn» til «stort barn», det har vært med å planlegge familieferier og klesinnkjøp, det har fått sett og forstår prioriteringer som at «kjøper man A som kan man ikke kjøpe B», etc. Et barn på 10 har hatt lommepenger det har disponert over og prioritert i flere år. Buss til kjøpesenteret med venner eller sykkel og råd til den toppen, feks er aldersriktig økonomi en 10-åring har kjempet med i sommer. 

Du tenker nok på et barn på 4-5, ts. Det er mentalt på det stadiet du skisserer. En normalt oppvakt 10-åring som man har tatt seg bryet å lære opp er mentalt på et stadie som allerede overgår mange voksen i samfunnet. Et barn på den alder kan risikoevaluere, grensesette, prioritere og evaluere. Ikke like godt som en godt fungerende voksen, men det er alt bedre enn en del voksne det kommer i kontakt med i hverdagen. Barn er små mennesker, de er ikke dumme mennesker, ts. Ikke behandle dem som det (for da blir de dumme).

Anonymkode: 39017...4bb

• Liker 1
Skrevet

Nei fordi jeg ikke sparer spesifikt til barnet :) Og hun er litt yngre enn 10 så ser ingen grunn til å fortelle henne akkurat hva mamma og pappa har på sparekonto..

Egen konto skal hun få innsyn i såklart, det er konto med gaver og slikt hun har fått.

Anonymkode: 25049...36a

Skrevet

Barna har fullt innsyn i sine sparekontoer. De kan flyttet penger mellom sparekonto og brukskonto.

Men de vet ikke noe om at vi også sparer på kontoer jeg og mannen eier, som vi anser som penger til dem. 

Anonymkode: aee8a...3b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man putter da ikke penger som skal spares i mange år på en faktisk sparekonto uansett hvor lite beløpet måtte være..

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...