Gå til innhold

Får ikke skoleskyss..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vi har ei datter på 12 som går siste året på barneskolen. Hun går ikke på nærskolen, da vi har flyttet, men hun har fått lov til å gå ferdig barneskolen. Det er vel og merke like langt til nærskolen fra der vi bor som det er til den skolen hun går på og alltid har gått på. Det jeg lurer på er om det er noen som vet hvordan det er med taxi til og fra skolen? Går ikke buss hjem, bare til skolen. Vi har ikke rett på gratis, da vi selv har «valgt» å bli på den gamle skolen. Så må betale selv, men syns det er skummelt å tenke på at vi hver dag skal bestille ny taxi, med ny, ukjent person.. er ikke komfortabel med det. Er det noen som har erfaringer? Skal man bruke ruter eller vanlig taxi selskap?… 

Videoannonse
Annonse
Gjest takinova
Skrevet
Bellamh skrev (1 minutt siden):

Hei! Vi har ei datter på 12 som går siste året på barneskolen. Hun går ikke på nærskolen, da vi har flyttet, men hun har fått lov til å gå ferdig barneskolen. Det er vel og merke like langt til nærskolen fra der vi bor som det er til den skolen hun går på og alltid har gått på. Det jeg lurer på er om det er noen som vet hvordan det er med taxi til og fra skolen? Går ikke buss hjem, bare til skolen. Vi har ikke rett på gratis, da vi selv har «valgt» å bli på den gamle skolen. Så må betale selv, men syns det er skummelt å tenke på at vi hver dag skal bestille ny taxi, med ny, ukjent person.. er ikke komfortabel med det. Er det noen som har erfaringer? Skal man bruke ruter eller vanlig taxi selskap?… 

Kanskje dere kan få til en avtale med samme selskap fylkeskommunen har avtale med(selv om dere betaler selv)? Sjekk med fylkeskommunen hvem som har rammeavtalen og send dem en epost.

Skrevet

Jeg hadde ikke turt å sende I taxi jeg hadde kjørt

Anonymkode: 692e7...a1b

Skrevet

Dersom ikke det er buss som går og dere ikke får dekket noe, så er vel alternativet tilbringertjeneste ( dersom de finnes i kommunen din) eller taxi, jeg hadde valgt det selskapet som kommunen har avtale med dersom det er mulig. Du kan bestille taxi på fast tidspunkt, feks kl 14 fra skolen og hjem hver dag. Ring taxiselskap og spør. Husk å avbestill i god tid dersom hun ikke bruker en dag. Hvor langt er det?

Anonymkode: 50ce9...c70

• Liker 1
Skrevet

Med tanke på at hun frivillig ikke går på nærskole, så får dere selvsagt ikke dekket transport.
Går det ingen rutebuss der dere bor?

Anonymkode: 41410...adb

• Liker 3
Skrevet

Kan dere kjøpe elsykkel hvis det ikke er for langt? Vi bor 15 km fra barne- og ungdomsskole og 20 km fra videregående. Det blir moped og bil til videregående siden det ikke går buss hjem(vi får bare "bensinpenger" selv om de har rett på skyss), men hvis de yngste skal noe etter skolen tar ikke elsykkel mye lengre tid. 

Anonymkode: d4c20...578

• Liker 2
Skrevet

Vi får dekket taxi til vårt barn etter vi flyttet slik hun kunne fortsette på skolen hun gikk på. Det er kortere vei til gamle skolen enn nærskolen, dette hjalp på å få dekket skyss. 
Vi hadde en dialog med skolen fra da vi viste vi skulle flytte. Sendte inn søknad, og det gikk fint for vår del. Snakk med skolen, skader ikke.

Anonymkode: 2be0d...03c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi får dekket taxi til vårt barn etter vi flyttet slik hun kunne fortsette på skolen hun gikk på. Det er kortere vei til gamle skolen enn nærskolen, dette hjalp på å få dekket skyss. 
Vi hadde en dialog med skolen fra da vi viste vi skulle flytte. Sendte inn søknad, og det gikk fint for vår del. Snakk med skolen, skader ikke.

Dette er jo galskap!
Om det er en frivillig flytting, så skal skattepengene våre gå til taxi.. Det burde faktisk foreldrene betalt selv. 

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvor langt er det til denne skolen? Kunne hun brukt elsykkel/elsparkesykkel?

Når skyssen er så stort problem hadde jeg i utgangspunktet ikke flyttet før hun var ferdig på skolen, eller byttet skole hvis flyttingen absolutt måtte skje. Men betaler dere taxi selv kan dere avtale med en fast sjåfør om oppdraget.

Anonymkode: 91091...31a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke?

Her har nå ene barnet hatt taxi fra 1 klasse,  tar fortsatt går på videregående. 

Eldste tok taxi et stykke så over på buss.

Anonymkode: 144ab...bd9

• Liker 1
Skrevet

Sykkel. 

Anonymkode: d697c...aa2

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo galskap!
Om det er en frivillig flytting, så skal skattepengene våre gå til taxi.. Det burde faktisk foreldrene betalt selv. 

Barnet hadde slitt veldig med å bytte skole da det har blitt kraftig mobbet tidligere. Om noen år blir det uansett fritt skolevalg her, så derfor ble det innvilger taxi. Hun er ikke den eneste. 

• Hjerte 1
Skrevet

Her har min skoleskyss med taxi, men det er jo stort sett bare forskjellige sjåfører. Har en venninne som har skoleskyss i en annen kommune, og der og er det forskjellige sjåfører.

Anonymkode: 4844d...5a2

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Barnet hadde slitt veldig med å bytte skole da det har blitt kraftig mobbet tidligere. Om noen år blir det uansett fritt skolevalg her, så derfor ble det innvilger taxi. Hun er ikke den eneste. 

Jeg er helt enig med vedkommende du svarer da det er galskap at det offentlige skal betale fordi man selv velger å gå på en annen skolen enn nærskolen. Jeg forstår at det er argumenter for at man skal få lov til å gå på den skolen man gikk på, men da må foreldrene stå for kostnaden ved å få barnet dit. Vi har rett og slett for mye annet å bruke de offentlige midlene enn å dekke skyss for noen som frivillig setter seg i en situasjon hvor det er behov for skyss til skolen. Når det er sagt så finnes det grunner som bør vurderes og da er tidligere mobbing (som ditt barn har opplevd) ett godt argument for å få dekket skyss.

Anonymkode: 6f2d2...413

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men da har dere fått innvilget taxi pga psykisk helse.
Helt vanlig unger, uten problemer, hvor foreldrene velger å flytte (men ikke ønsker ag barna skal bytte skole) kan ikke offentligheten spandere taxi på. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det høres rart ut å få dekket drosje når det er en frivillig flytting og ingen helseproblemer. Det vanlige er å få det dekket hvis avstanden (innen skolekretsen) er stor eller barnet har en medisinsk grunn. Mitt barn har skoleskyss pga medisinske forhold. Jeg var usikker i starten, skeptisk til å sende barnet av gårde alene. Men det har gått fint. Opplever at de er mer seriøse enn den gjengse drosjesjåfør.

Anonymkode: c8191...d20

Skrevet

TS her.

Vi dekker skyssen selv, folkens. Har ingen problemer med det. Er for lang avstand til at hun kan sykle, så må bli bil/buss. Er dårlig bussforbindelse hjem fra skolen… til skolen går det buss rett dit. Hun fikk egentlig avslag om å fullføre siste året sitt på denne skolen. Vi kjempet hardt for at hun skulle få lov til å fullføre, og etter mye om og men og samtale med ordfører og statsforvalteren, endret de mening og hele reglementet i Nes kommune. Men er bare skyssen som er et problem. Som jeg skrev, jeg vil ikke ha masse forskjellige menn fra taxiselskapet. Skal ringe å høre om man evt. kan ha en fast. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.9.2024 den 8.42):

Bellamh skrev (19 timer siden):

TS her.

Vi dekker skyssen selv, folkens. Har ingen problemer med det. Er for lang avstand til at hun kan sykle, så må bli bil/buss. Er dårlig bussforbindelse hjem fra skolen… til skolen går det buss rett dit. Hun fikk egentlig avslag om å fullføre siste året sitt på denne skolen. Vi kjempet hardt for at hun skulle få lov til å fullføre, og etter mye om og men og samtale med ordfører og statsforvalteren, endret de mening og hele reglementet i Nes kommune. Men er bare skyssen som er et problem. Som jeg skrev, jeg vil ikke ha masse forskjellige menn fra taxiselskapet. Skal ringe å høre om man evt. kan ha en fast. 

Hvordan forholder dere dere til mannlige ansatte på andre arenaer i barns liv? Jeg ble selv  som barn utsatt for helt forferdelige ting fra det mannlige kjønn, men jeg er jo fullstendig klar over at ikke alle menn gjør dette. Og jeg vil ikke baner at det ville være uttrykt å sende barnet til og fra skolen i taxi med en mann bak rattet. Og for å si det sånn så er det ikke totalt fremmede menn  sånn utgjør den største faren for barna våre. Faren ligger mye nærmere .

Anonymkode: 45a1e...104

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde generelt ikke vært bekymret for en taxisjåfør ansatt i et etablert taxifirma, som kjører på tidlig ettermiddag… 

Anonymkode: 50ce9...c70

Skrevet
Bellamh skrev (21 timer siden):

TS her.

De som kjører taxi har ofte forskjellige turnus, men hør med de om det er mulig å få en eller to faste sjåfører? Er jo bare å ringe å spørre  : )

Da vet de jo at dere skal ha skyss hver dag, og kan kanskje planlegge litt deretter sånn at de har oppsatt de faste turene.. 

Anonymkode: 7f483...429

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...