Gå til innhold

Gjenkjenner katter eieren sin når de har vært borte fra hverandre lenge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal være borte fra katten vår i tre og en halv måned, og er litt spent på hvordan katten vil reagere når han kommer tilbake til oss.

Vil han være snurt de første dagene og ikke ønske å være med oss, vil han ha glemt oss eller vil han hoppe opp i fanget vårt fra første stund?

Anonymkode: 86ca9...98f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Umulig å svare på, katter er individer som andre. Glemme gjør de ikke, men i hvilken grad de bryr seg, eller er opptatte av, husslavene sine er noe annet. 

Anonymkode: c4eb0...810

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt katter igjen etter flere år, og de har kjent meg igjen. 

Anonymkode: ec273...ad7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusen min oppfører seg som en ca ettåring man ikke har sett på en stund, hun er superoppmerksom på oss, samtidig som hun ignorerer oss på overflaten. Må koseprate og smiske litt med henne, og da viser hun stor gjensynsglede. 

Anonymkode: 2046a...2a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No hadde jeg hund da. Men når jeg dro på ferie så var han drit fornærma når jeg kom hjem. Hilste på meg ja. Men ikke søren om jeg fikk kose og kysse han. Lell om han var hjemme med resten av kjernefamilien. Han viste tydelig at han ikke likte at jeg hadde vært borte så lenge fra han. 

Anonymkode: 4ac8e...5b4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kjenner igjen alle som noen gang har gitt dem våtfôr... Særlig om de bare har vært innom for å passe. Selv personer de ikke har sett på 1-2 år møter de i døra. Andre som har bodd hos oss og slikt er de umidddelbart trygge på. Er det "fremmede" holder de seg godt unna. 

Har jeg vært på reise 1-2 uker blir jeg fullstendig oversett noen timer, før de setter seg ved meg og gir meg et blikk som motvillig sier "du kan få lov å stryke litt". 

Anonymkode: 38f09...101

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Venns katt ble plassert på bra kattested med god plass og mat og alt som skulle til og det var omtrent tre mnd det også, men katten ville ikke komme frem når det ble ropt på den. Den var borte!!! Etter lang tid ble den sett oppe over vinduet på en planke der og den var dødelig fornærmet og ville ikke komme frem uansett hvor mye det ble lokket og vi brukte lang tid. Stakkars katt som trodde den hadde blitt forlatt av sitt menneske her i livet. Både trist og rørende å se. :( Det er lang tid å være borte fra et dyr. 

Anonymkode: 5abfd...222

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Venns katt ble plassert på bra kattested med god plass og mat og alt som skulle til og det var omtrent tre mnd det også, men katten ville ikke komme frem når det ble ropt på den. Den var borte!!! Etter lang tid ble den sett oppe over vinduet på en planke der og den var dødelig fornærmet og ville ikke komme frem uansett hvor mye det ble lokket og vi brukte lang tid. Stakkars katt som trodde den hadde blitt forlatt av sitt menneske her i livet. Både trist og rørende å se. :( Det er lang tid å være borte fra et dyr. 

Anonymkode: 5abfd...222

Nå skal katten vår bo hos min mor som bor i samme bygård som oss, bare to etasjer opp, og får være ute daglig hvis den vil.

Ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter har veldig god hukommelse og kjenner igjen etter mange år. 
reaksjonen er jo individuell da. Mulig han hopper opp i fanget deres med det samme, mulig han er furt/ såret og overser dere noen dager. Min katt var kjempe sint og lei seg  bare jeg var borte 1 uke. 

Anonymkode: ff58d...1cd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå skal katten vår bo hos min mor som bor i samme bygård som oss, bare to etasjer opp, og får være ute daglig hvis den vil.

Ts

I kattens verden kommer du tilbake som gjest i hans bygård. Om du er tilgitt eller ikke vet du først når du kommer tilbake. Katter er morsomme. 

Anonymkode: ff58d...1cd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt husker katten deg, men har han hatt det bedre mens du har vært borte så vil han nok late som om han ikke ser deg..

Anonymkode: 18537...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre måneder er ikke akkurat veldig lenge da. Med overskriften trodde jeg det var snakk om 5-6 år... 

Men hvordan katten vil reagere er umulig si. 
Jeg har en som hopper opp i fanget mitt og er i ekstase om jeg kommer hjem etter en helgetur. Han kommer løpende for å si hei bare jeg har vært på jobb. Men han er snurt en halvtimes tid når jeg kommer fra to ukers ferie. Det er mulig det handler mer om at jeg bråker veldig når jeg kommer inn med kofferten. 
Den andre oppfører seg helt likt om jeg har vært borte to timer, to dager eller to uker. Han ser på meg, og går til døren for å slippes ut. 

Anonymkode: 591ad...9fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har møtt katter igjen etter flere år, og de har kjent meg igjen. 

Anonymkode: ec273...ad7

haha......ja, det har de vel sagt??? Eller er det bare du som "merker" det??

Anonymkode: 890f1...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som folk kaller "fornærmet" handler nok hovedsaklig om at katten (evt hunden) har begynt å vende seg til tanken om at eier ikke lenger er der og båndet deres begynner derfor å bli mer distansert.

Dette vil som regel gå seg til når katten blir vant til at eier er tilbake, men det er det som kan gjøre at katten føles distansert og lite interessert i begynnelsen.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passet en katt en gang i 1 år fordi eier studerte i utlandet. Da jeg besøkte den lenge etter at den hadde flyttet hjem igjen kom den alltid løpende når den hørte stemmen min i gangen, uansett hvor lenge det var siden sist

Anonymkode: 2c85b...24c

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mines katt var 3 år når jeg flyttet hjemmefra, og nå 7 år etterpå gjenkjenner han meg klart når jeg kommer hjem, ofte 3 måneder i mellom hver gang han ser meg, så ville ikke vært bekymret 

Anonymkode: 9c33d...950

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...