Gå til innhold

Selge leilighet men hvor mye under markedsverdi er det smart å sette taksten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Megler foreslår 100 000 under. Men jeg har ingen hastverk med å selge. Hva tenker dere? Men det hadde vært greit om den ble solgt raskt. 

Anonymkode: ba446...e71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takst bestemmer du ikke selv, det skal takstmannen sette.. Salgspris kan du sette selv, det bør jo ligge høyere enn markedsverdi så du kan godta lavere bud.

Anonymkode: d7d54...6b1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Takst og prisantydning er to forskjellige ting… 

Anonymkode: 81408...3b6

• Liker 1
Skrevet

Du mener prisantydning, ikke takst. Lavere? Man pleier ikke sette prisantydning lavere enn markedsverdi. Folk pleier å ta prisantydning som et øvre forslag og forhandle seg ned derfra i disse tider. Og husk at prisantydning er prisen du indikerer du vil godta, så hvis du får bud på det bør man godta det. 

Anonymkode: a25c2...39b

• Liker 7
Skrevet

Du vet ikke hva markedsverdi er før du har solgt. 

Anonymkode: 0eece...a81

• Liker 1
Skrevet

Du setter prisen til det laveste du er villig til å selge for, og så er alt over en bonus.

Du setter iallfall ikke lokkepris og avslår bud på takst.

Anonymkode: 4f3e4...20d

• Liker 9
Skrevet

Jeg har en tilstandsrapport med ,takstmann har satt markedsverdi

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har en tilstandsrapport med ,takstmann har satt markedsverdi

Takst er som oftest forstått å være takstmannens vurdering av markedspris. Derav svarene du har fått ovenfor.

Hva du skal ha som prisantydning er et spm megleren din burde svare ut da dette gjerne er litt avhengig av lokale markedsforhold. Du skal heller ikke ha en prisantydning du ikke selger for ( som utgangspunkt - man kan ombestemme seg). 

Mine tanker er:

- At du har god tid betyr ikke at du økonomisk sett er tjent med en lang salgsprosess. Noe av det viktigste som driver både betalingsvilje og vilje til å by i det hele tatt er antagelsen om at noe er attraktivt for "alle". Eiendom som ligger lenge i markedet får ofte en antagelse om at noe er "galt" ved seg rett og slett fordi ingen andre har kjøpt det. Sekundært vil de som er villig til å legge inn bud ofte være smart nok til å prøve seg med lavere bud - fordi man ser at det ikke er noe interesse for eiendommen.

- I et marked med god omsetningshastighet ville jeg i større grad priset eiendommen til det jeg ideelt sett vil ha enn hva jeg er villig til å godta på en dårlig dag. I et marked med lav omsetningshastighet ville jeg i større grad vært nøktern i prissettingen. Evt. vært villig til å justere prisen relativt fort om man ikke får napp etter første visning. 

• Liker 1
Skrevet

Du setter ikke lavere pris enn hva du er villig til å godta.

Anonymkode: 23453...104

• Liker 2
Skrevet (endret)

Prisantydning er det meglere som setter, takstmenn har ikke begreper om markedsverdi av en bolig. Meglere setter den vanligvis litt under det de tror den kommer til å gå for, for å få flest mulig på visning og for å få til en budrunde. Hvis du setter prisantydning litt under en pris du egentlig er villig til å godta, kan du uansett si nei til budet.

Endret av Klesstativ
Skrevet

Er du villig til å selge for 100 000 under, hvis det betyr at du får solgt raskt? 
Hvis ikke, hvorfor skal du sette prisen der? 

Du har lov til å avslå bud på prisantydning ja, men det er ikke tillatt å bevist sette prisen lavere enn du er villig til å akseptere for å lokke flere interessenter. Hvis du setter prisen 100 000 under, og avslår bud på den prisen, så må dere legge ut ny annonse med ny pris. 

Anonymkode: c9b6c...c5a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du villig til å selge for 100 000 under, hvis det betyr at du får solgt raskt? 
Hvis ikke, hvorfor skal du sette prisen der? 

Du har lov til å avslå bud på prisantydning ja, men det er ikke tillatt å bevist sette prisen lavere enn du er villig til å akseptere for å lokke flere interessenter. Hvis du setter prisen 100 000 under, og avslår bud på den prisen, så må dere legge ut ny annonse med ny pris. 

Anonymkode: c9b6c...c5a

For å få flere på visning og potensielt en budrunde. Dette er oppskriften alle megler bruker. Hva som er lovlig of ikke tror jeg ikke du er kapabel til å vurdere, og er heller ikke spurt om her. Man kan selvsagt avslå et bud på prisantydning.

Skrevet
Klesstativ skrev (8 minutter siden):

For å få flere på visning og potensielt en budrunde. Dette er oppskriften alle megler bruker. Hva som er lovlig of ikke tror jeg ikke du er kapabel til å vurdere, og er heller ikke spurt om her. Man kan selvsagt avslå et bud på prisantydning.

Avslår du bud på prisantydning, er prisen som er satt en lokkepris. Det er ikke lov iflg Norges EiendomsmeglerForbund.

• Liker 7
Skrevet
Klesstativ skrev (10 minutter siden):

Fra Norges Eiendomsmeglerforbund:

Lokkepris?

Det som derimot ikke er lov, er at selgeren «bevisst» setter en lav pris på boligen som han eller hun aldri kan tenke seg å selge for, og på forhånd har bestemt seg for å avslå. Gjør man dette for å få mange folk på visning, vil det kunne betegnes som lokkepris. Det er ikke lov.

Forbrukerombudets linje er at når er selger har avslått et bud på prisantydning, så må man annonsere til ny pris ved annonsering av ny visningsrunde.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Million skrev (8 minutter siden):

Avslår du bud på prisantydning, er prisen som er satt en lokkepris. Det er ikke lov iflg Norges EiendomsmeglerForbund.

Les din egen link. 

SVAR: Dette er i utgangspunktet ok.

Selger kan velge å ha flere visningsrunder, og står fritt til å akseptere eller avslå bud. Dette følger av vanlig avtalefrihet.

Selger kan avslå et hvilket som helst bud, av hvilken som helst grunn. Jeg skjønner ikke hva du ikke forstår her. Til og med bud over prisantydning blir rett som det er avslått, såkalte lukkede eller hemmelige bud.

Endret av Klesstativ
Skrevet
Klesstativ skrev (2 minutter siden):

Les din egen link. 

Selger kan velge å ha flere visningsrunder, og står fritt til å akseptere eller avslå bud. Dette følger av vanlig avtalefrihet.

Selger kan avslå et hvilket som helst bud, av hvilken som helst grunn. Jeg skjønner ikke hva du ikke forstår her. Til og med bud over prisantydning blir rett som det er avslått, såkalte lukkede eller hemmelige bud.

Dette stemmer, når det er satt en riktig pris, men man ønsker å sjekke markedet litt til.

Det vi sier er å sette en prisantydning som en vet er for lav og en ikke under noen omstendighet vil akseptere, det er ikke lov.

Det er to forskjellige ting.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Klesstativ skrev (8 minutter siden):

Les din egen link. 

Les videre. Ja man kan avslå. MEN det sto også at dersom du avslår et bud på prisantydning og velger å annonsere boligen på nytt, så kan du IKKE sette samme prisen. Da må du øke den (for du senker den jo ikke til enda en pris du vil avslå). Da har man i realiteten lagt ut boligen for en lokkepris man håpet å lokke folk med, men som man ikke aktet å selge for, ville bare ha den som start for en budrunde.

Fra artikkelen:

"Forbrukerombudets linje er at når er selger har avslått et bud på prisantydning, så må man annonsere til ny pris ved annonsering av ny visningsrunde."

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet

Hvis det ikke haster med å få solt, sett prisen høyere enn det du vil ha. Da kan folk "prute" og begge blir fornøyde.

Skrevet
Klesstativ skrev (2 timer siden):

Prisantydning er det meglere som setter, takstmenn har ikke begreper om markedsverdi av en bolig. Meglere setter den vanligvis litt under det de tror den kommer til å gå for, for å få flest mulig på visning og for å få til en budrunde. Hvis du setter prisantydning litt under en pris du egentlig er villig til å godta, kan du uansett si nei til budet.

For noe tull, selfølgelig har takstmenn peiling på marknadsverdier av en bolig. Selv om megler og selger kan bestemme prisen de velger å sette på annonsen. 

Anonymkode: a255d...612

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...