AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #1 Skrevet 2. september 2024 Hei! Jeg er invitert i dåp om kort tid og er i tillegg fadder til barnet. På grunn av avstand har jeg ikke fått sett barnet ennå. Jeg sliter noe økonomisk for tiden (forhåpentligvis snus den snart), og skal også i flere bryllup og liknende som koster penger. Jeg må reise et stykke for å komme meg til dåpen. Selvfølgelig skal jeg kjøpe gave og tenke ut noe smart der, men jeg vet ikke hvorvidt jeg kommer meg til selve dåpen ... Det som gjør ekstra vondt er jo selvfølgelig at jeg ikke har sett jenta ennå ... Spørsmålsstillingen min er derfor om jeg burde delta i denne dåpen. Hvor viktig er det å delta? Hvordan tolke rollen som gudmor? Jeg har ennå ikke sett barnet og burde jo selvsagt tatt meg råa til det? Jeg får veldig dårlig samvittighet. Tidligere har jeg sagt at jeg selvfølgelig skal delta og at jeg tar med samboeren min ... Nå er det klart at samboeren min ikke kan delta, og nå vurderer jeg også å falle fra. Jeg føler jeg burde stille opp mer for venninna mi, men jeg står i en relativt sårbar situasjon for tiden ... Hvordan vurderer dere denne situasjonen? Tusen takk for all hjelp! Anonymkode: d5e23...762
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #3 Skrevet 2. september 2024 Ts her. Ja, jeg må nok i alle bryllupene. Anonymkode: d5e23...762
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #4 Skrevet 2. september 2024 Hadde absolutt reist, visst ikke hadde jeg trukket meg som fadder om ikke det er for sent. De ser jo tydeligvis på deg som en av sine nærmeste 😊 Tenker nok de blir mer glade for at du kommer enn at du har med gave, så dropp heller den Du får gjerne overnattet hos dem også, så du slipper utgifter til hotell? Anonymkode: af400...9a8 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #5 Skrevet 2. september 2024 Er du gudmor eller fadder? Gudmor er jo den som bærer barnet og faddere er vitnene til at barnet er døpt. Uansett burde du dra i dåpen, eller si at du ikke kan være gudmor/fadder. Anonymkode: 58ab7...9ec 2 3
Capazitet Skrevet 2. september 2024 #6 Skrevet 2. september 2024 Den norske kirke opererer ikkje med gudmor, men fadderar 1
Meadow Skrevet 2. september 2024 #7 Skrevet 2. september 2024 Hvis du var min nære venninne og fadder til barnet mitt, hadde jeg blitt veldig skuffet over at du ikke prioriterte å komme i dåpen. Da kan du heller ikke være fadder, du må jo være der. Når det i tillegg er kort tid til dåpen, så skal du ha en fryktelig god grunn til å ikke komme. Du har dårlig råd, du skal i mange bryllup: ikke god nok grunn. 3 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #8 Skrevet 2. september 2024 Foreldrene har vel et ansvar her? De ønsker deg som.fadder, da må de kunne bidra litt. Anonymkode: 1b4e3...8cd
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #9 Skrevet 2. september 2024 Capazitet skrev (20 minutter siden): Den norske kirke opererer ikkje med gudmor, men fadderar Ehm jo det gjør de. Mine barn har gudmor, og jeg er selv gudmor til andre barn. Det står i dåps papirene så.. Anonymkode: db8b4...44b 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #10 Skrevet 2. september 2024 Hvis du skal i flere bryllup så har du ikke så dårlig råd. Det riktige er å si at du prioriterer vekk noe. Dersom du tidligere har sagt ja til å komme og til å være fadder/ gudmor så må du si ifra så raskt som mulig om at du har endret mening. Anonymkode: 76722...aeb 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #11 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ehm jo det gjør de. Mine barn har gudmor, og jeg er selv gudmor til andre barn. Det står i dåps papirene så.. Anonymkode: db8b4...44b Det må i såfall være leeenge siden. For det er helt riktig at kirken bare bruker begrepet "fadder", og ikke gudmor/gudfar/luefadder. Anonymkode: 4758d...510 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #12 Skrevet 3. september 2024 Capazitet skrev (10 timer siden): Den norske kirke opererer ikkje med gudmor, men fadderar Nå var det ikke det hun lurte på da Anonymkode: ef088...007
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #13 Skrevet 3. september 2024 Jeg hadde dropper bryllup og gått i dåp Anonymkode: ef088...007
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #14 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nå var det ikke det hun lurte på da Anonymkode: ef088...007 Det var det hun trodde, ja Anonymkode: 43f5d...e0b
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #15 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei! Jeg er invitert i dåp om kort tid og er i tillegg fadder til barnet. På grunn av avstand har jeg ikke fått sett barnet ennå. Jeg sliter noe økonomisk for tiden (forhåpentligvis snus den snart), og skal også i flere bryllup og liknende som koster penger. Jeg må reise et stykke for å komme meg til dåpen. Selvfølgelig skal jeg kjøpe gave og tenke ut noe smart der, men jeg vet ikke hvorvidt jeg kommer meg til selve dåpen ... Det som gjør ekstra vondt er jo selvfølgelig at jeg ikke har sett jenta ennå ... Spørsmålsstillingen min er derfor om jeg burde delta i denne dåpen. Hvor viktig er det å delta? Hvordan tolke rollen som gudmor? Jeg har ennå ikke sett barnet og burde jo selvsagt tatt meg råa til det? Jeg får veldig dårlig samvittighet. Tidligere har jeg sagt at jeg selvfølgelig skal delta og at jeg tar med samboeren min ... Nå er det klart at samboeren min ikke kan delta, og nå vurderer jeg også å falle fra. Jeg føler jeg burde stille opp mer for venninna mi, men jeg står i en relativt sårbar situasjon for tiden ... Hvordan vurderer dere denne situasjonen? Tusen takk for all hjelp! Anonymkode: d5e23...762 Tar du på deg rollen som gudmor, forplikter du deg til både å prioritere dåp fremfor bryllup og ganske mye mer. Selvfølgelig kan du ikke som gudmor bortprioritere barnet for fest. Anonymkode: cb94c...878 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #16 Skrevet 3. september 2024 Da hadde jeg sagt fra meg fadderrollen også. Det er jo nesten den eneste praktiske jobben du har som fadder i dag, å stille opp i kirken. Du må jo signerer også. ( men mulig du kan gjøre det digitalt? ) Anonymkode: 87da7...9d2 2
Anononyma Skrevet 3. september 2024 #17 Skrevet 3. september 2024 Jeg hadde blitt veldig lei meg om fadder valgte å ikke komme i dåpen. Det er en viktig rolle som bør tas på alvor når du først har sagt ja. For meg hadde det vært viktigere at du kom i dåpen til barnet mitt enn i bryllupet. Det er noe så utrolig sårbart over den babytiden og det å se landsbyen stille opp. Om jeg hadde vært sin venninne hadde jeg forøvrig også heller ville hatt fin deltakelse i dåpen enn gave, så kak godt være venninna di heller vil du skal bruke pengene dine på å komme deg dit enn på gave om det er økonomien det står på liksom.
Stor pike Skrevet 3. september 2024 #18 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ehm jo det gjør de. Mine barn har gudmor, og jeg er selv gudmor til andre barn. Det står i dåps papirene så.. Anonymkode: db8b4...44b Gudmor/gudfar er katolsk tradisjon. Selv bar jeg barnet mitt selv til dåpen. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #19 Skrevet 3. september 2024 Du er fadder og bør prioritere dåpen.. Anonymkode: 5a4a2...bc2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #20 Skrevet 3. september 2024 Hvor mange faddere skal barnet ha? Minst to av fadderene må være tilstede under selve dåpen. https://www.kirken.no/nb-NO/dap-i-den-norske-kirke/vare-fadder-for-et-dapsbarn/ Anonymkode: 87da7...9d2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå