Gå til innhold

Skuffet over at jeg "ikke får det til hos psykiateren"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har endelig begynt i terapi, fått innvilget behandlingsdager av Nav og jobben har forståelse. Skal gå til psykiater en gang i uka over en lenger periode... Jeg skal gå dit pga PTSD og oppvekst traumer. Har også adhd.

Saken er at jeg nå etter seks timer fremdeles ikke er helt sikker på om dette er bra for meg. Jeg føler jeg går dit for å gjøres hardhudet og nærmest får kjeft? 

Til tilleggsinformasjon er behandleren godt voksen og hun er fra et øst europeisk land. Hun smiler og er mild innimellom, men også svært kvass. Jeg forstår jeg ikke går der for å få masse sympati, men å lære meg å leve med utfordringene......,men....

Et eks: 

- Jeg kan dele at jeg synes det er litt heftig om dagen med mye som skjer i oppstart av fritidsaktiviteter, jobb, skole etter ferien for barna. Da svarer hun: "Ytre ting skal ikke påvirke deg, det skal man bare gjennomføre".

- Jeg kan si jeg er såret over dysfunksjonelle familie medlemmer. Hun svarer: "Kanskje de har nok med seg selv og ønsker bruke tid på andre ting...?"

- Hun sier også i hver time. Dette er typisk adhd. De med adhd tenker mye. Kanskje du skal ta høyere dose medisin?

Jeg har nå økt dose av begge medisinene jeg bruker, og fått både tankekjør av timene og økt angst pga bivirkninger av medisiner, jeg ønsker ikke trappe opp.

Kan jeg sette terapeuten litt på plass? Be om mer validering..? Eller må jeg bare være takknemlig pasient? 

Det er IKKE mulig å bytte. DPS sier jeg trolig blir avsluttet om jeg bytter. Vedkommende er privat avtalespesialist. 

Anonymkode: 2986c...f75

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres ikke ut som en person som har greie på traumer overhodet. Og jeg forstår ikke at en psykiater som hovudsakleg driver med medisinsk behandling av psykiske lidelser skal hjelpe med traumer. Hvilken behandling får du? 

Det er kanskje bedre å bli avsluttet enn å fortsette hos noen som er direkte helseskadelig for deg!

Anonymkode: 6f7b8...c51

• Liker 4
Skrevet

Heter hun NS?

Anonymkode: 49232...501

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Heter hun NS?

Anonymkode: 49232...501

Nei hun gjør ikke det, men dumt du også har erfaring med dårlig behandler.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette høres ikke ut som en person som har greie på traumer overhodet. Og jeg forstår ikke at en psykiater som hovudsakleg driver med medisinsk behandling av psykiske lidelser skal hjelpe med traumer. Hvilken behandling får du? 

Det er kanskje bedre å bli avsluttet enn å fortsette hos noen som er direkte helseskadelig for deg!

Jeg vet ikke, men ble henvist til psykiater, det var vel ikke mange å ta av for kapasitet, vet ikke. Kanskje jeg ble henvist til psykiater pga adhd diagnose, men ikke pga den jeg ble henvist. 

Jeg ble anbefalt psykodynamisk tilnærming, så er hovedsaklig det vi skal gjøre. Hun nevnte det også innimellom kan jobbes kognitivt. 

Det psykodynamiske er også en sak for seg selv, ved at jeg må overtenke tilbake i tid, forstår alt skal beaebeides, men jeg ønsker snakke om hva jeg sliter med idag, og kjenne meg forstått.

Går å har troa på at dette skal være bra, og at det til slutt ender bra med å kanskje grave enda dypere. Jeg vet ikke........

• Hjerte 2
Skrevet

Hvem har satt ptsd diagnosen? Hvis der er den du går til behandling, er det mulig at diagnosen er tentativ (dvs midlertidig frem til de har hatt nok samtaler til å være helt sikre)?

Anonymkode: 29497...155

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem har satt ptsd diagnosen? Hvis der er den du går til behandling, er det mulig at diagnosen er tentativ (dvs midlertidig frem til de har hatt nok samtaler til å være helt sikre)?

Anonymkode: 29497...155

Nei jeg skal ikke utredes. Det var en annen privat psykolog jeg gikk til før og betalte for selv som satt den.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei hun gjør ikke det, men dumt du også har erfaring med dårlig behandler.

Jeg vet ikke, men ble henvist til psykiater, det var vel ikke mange å ta av for kapasitet, vet ikke. Kanskje jeg ble henvist til psykiater pga adhd diagnose, men ikke pga den jeg ble henvist. 

Jeg ble anbefalt psykodynamisk tilnærming, så er hovedsaklig det vi skal gjøre. Hun nevnte det også innimellom kan jobbes kognitivt. 

Det psykodynamiske er også en sak for seg selv, ved at jeg må overtenke tilbake i tid, forstår alt skal beaebeides, men jeg ønsker snakke om hva jeg sliter med idag, og kjenne meg forstått.

Går å har troa på at dette skal være bra, og at det til slutt ender bra med å kanskje grave enda dypere. Jeg vet ikke........

For å få hjelp til å bli bedre av traumer (som jeg antar du har siden du har ptsd) så må en jo prosessere traumene ordentlig for så å lære seg å takle dem. Først da vil en takle "i dag" bedre også.

At du ønsker med forståelse og omsorgs type tilnærming er dog noe du kan ta opp med henne. Vær ærlig og si at du trenger en annen tilnærming og jobb sammen med henne for å få bedre kjemi :)

Anonymkode: 9d090...276

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For å få hjelp til å bli bedre av traumer (som jeg antar du har siden du har ptsd) så må en jo prosessere traumene ordentlig for så å lære seg å takle dem. Først da vil en takle "i dag" bedre også.

At du ønsker med forståelse og omsorgs type tilnærming er dog noe du kan ta opp med henne. Vær ærlig og si at du trenger en annen tilnærming og jobb sammen med henne for å få bedre kjemi :)

Hun kan jo ikke forandre seg for meg?

Skrevet

Oi, dette hadde knekt meg fullstendig da jeg gikk til DPS for traumer. Du blir ikke bedre av å bli «satt på plass» på denne måten. Validering er SÅ viktig, og at terapeuten klarer å snu tankegangen og komme med andre innfallsvinkler. En sånn krass fremtoning hadde jeg ikke blitt hjulpet av, man kjefter gjerne nok på seg selv som mor når man sliter psykisk😢

Anonymkode: 89a95...09c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun kan endre tilnærming selvsagt. Jeg endrer tilnærming hvis jeg ikke ser min tilnærming fungerer i møte med personen det gjelder. Det handler mye om hvordan man velger å møte mennesker, eller går inn i en spesifikk situasjon. En tilnærming passer ikke for alle, man må se det ann.

Anonymkode: 0c1fe...ef7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hun kan endre sin tilnærming til deg, men hun vet jo ikke dette før du har sagt noe. Ingenting i veien med å si i fra, eneste måten å få til en endring på. 

Sender deg en styrkeklem! :klem:

Anonymkode: 48014...cc7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

man kjefter gjerne nok på seg selv som mor når man sliter psykisk😢

Anonymkode: 89a95...09c

Det er også min erfaring. 

Anonymkode: 58145...a5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Å prosessere traumer betyr ikke å snakke om dem igjen og igjen, og dette kan gjerne gjøre mer skade hvis det ikke blir gjort med traumebevisst tilnærming, og helst med riktige modaliteter, ikke vanlig samtaleterapi. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

De fra Øst Europa har en helt egen væremåte og personlighet. Hadde ikke orket det.

Endret av Fountaine
Skrevet

Takk for forståelse🥰 

Jeg tror jeg blir nødt til å ta det opp på neste time.

Føler bare ikke helt det er mitt ansvar å få hun til å forstå hvorfor jeg for eksempel er opprørt pga familie, når det er hun som "skal få meg til å forstå hvorfor de, og ulike ting trigger".

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for forståelse🥰 

Jeg tror jeg blir nødt til å ta det opp på neste time.

Føler bare ikke helt det er mitt ansvar å få hun til å forstå hvorfor jeg for eksempel er opprørt pga familie, når det er hun som "skal få meg til å forstå hvorfor de, og ulike ting trigger".

Din behandling, ditt ansvar. 

Anonymkode: 999e4...ef9

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Din behandling, ditt ansvar. 

Anonymkode: 999e4...ef9

Ja det er det, men jeg kan jo forvente litt av hvordan utgangspunkt bør være. 

Jeg går med et håp om at det snart blir bedre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja det er det, men jeg kan jo forvente litt av hvordan utgangspunkt bør være. 

Jeg går med et håp om at det snart blir bedre.

Det høres ut som en psykiater jeg har erfaring med, i så fall starter fornavnet hennes på T. 

Hun har dessverre ikke kompetanse på traumer. Lytt til magefølelsen din. Det er lov å si fra og ta vare på deg selv. 

Anonymkode: 09382...368

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvem anbefalte denne tilnærmingen, og hvorfor, vet du det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det høres ut som en psykiater jeg har erfaring med, i så fall starter fornavnet hennes på T. 

Hun har dessverre ikke kompetanse på traumer. Lytt til magefølelsen din. Det er lov å si fra og ta vare på deg selv. 

Nei det er ikke T.O, men en som er fra nesten samme området....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...