AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #1 Skrevet 2. september 2024 Noen som har erfaring med anemi og hårtap? Har en HB på 10,5 og omtrent ikke jern i kroppen. Hverken lagre eller jern i blodet. Mister syke mengder hår og er fryktelig stressa. Skjønt at det kan ha sammenheng? Noen med erfaring her? Kommer det tilbake? Evt hvor fort? får injeksjoner med jern nå så vil vel øke radig. Anonymkode: 6e683...8d6
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #2 Skrevet 3. september 2024 Har erfaring med hårtap. Nå var jernlagre ok sånn i forhold til blodprøver, og hårtap er ikke alltid relatert til bare et næringsstoff. For min del løste hårtapet seg med endringer i kosthold. Jeg byttet ut belgfrukter med rødt kjøtt og fisk, og fikk i meg mye bedre næringsstoffer som gjorde at håret kom tilbake. Jern er èn av flere viktige ting for hårvekst. Hvor fort det vil gå er individuelt, og avhenger bl.a om hvor fort jernlageret ditt fylles. Vet du hvorfor du mangler jern? Anonymkode: 97e21...17b 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #3 Skrevet 3. september 2024 Husk på at vitamin c (Feks appelsin/appelsinjuice) tror jeg kan bidra til at jern lettere fester seg. Alt henger sammen Anonymkode: 61eba...380
Doris Becker Skrevet 3. september 2024 #4 Skrevet 3. september 2024 (endret) . Endret 23. oktober 2024 av Doris Becker
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #5 Skrevet 3. september 2024 Doris Becker skrev (29 minutter siden): Hvis du spiser kjøtt, og klarer smaken av lever, så er det veldig bra. Du kan også få tak i gelatinkapsler med tørket reinlever, som har super effekt. Ellers finnes det vegansk tilskudd i dråpeform, det kan kombineres med for eks Niferex. Niferex er laget slik at det skal sikre godt opptak, for de som sliter med det. Kapslene kalles enterokapsler fordi innholdet ikke frigjøres i magesekken. Kapslene transporterer jernet til tarmen hvor det kan tas opp. Lever er suverent og overlegen kilde til jern. Man får kjøpt lever i kapsler hvis man ikke vil spise det. Anonymkode: 97e21...17b 1
Doris Becker Skrevet 3. september 2024 #6 Skrevet 3. september 2024 (endret) . Endret 23. oktober 2024 av Doris Becker
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #7 Skrevet 3. september 2024 Doris Becker skrev (4 minutter siden): Det er mange som sier slike kapsler er noe av det mest effektive. Litt dyrt og ikke å få på vanlig helsekost, så jeg har ikke prøvd det, men vurderer å bestille. Jeg tar Niferex i perioder. Spiser lite kjøtt, men har økt inntak av linser, brokkoli og spinat. Det er dyrt, men mtp at man ikke trenger å ta det hele tiden så blir det likevel ikke så ille. Jeg har vært veganer og kan jo på ingen måte anbefale planter som god kilde til jern. Hem-jern taes opp og nyttiggjøres langt mer effektivt. Hårtapet mitt var pga slikt kosthold over mange år, selv om jeg spiste ekstremt "riktig". Spinat inneholder mye oksalsyre som hemmer opptak av jern, og linser/belgfrukter inneholder også stoffer som svekker opptak. Ikke bare av jern, men også bl.a kalsium og magnesium. Selv om mine blodprøver ikke viste anemi eller jernmangel, så hadde jeg veldig tydelige symptomer på det, hvor man særlig så det på hudfarge og lepper. Ble bra etter kort tid med kjøtt/fisk/egg. Anonymkode: 97e21...17b 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #8 Skrevet 3. september 2024 Det eneste som kan hjelpe meg er lever kapsler og rå lever , sammmen med omega3 (fermentert torskelever olje ikke juks som på butikk), mye kjøtt og fisk. jeg mistet sikkert halvparten av håret mitt og er kronisk anemisk. Tar ike jern tilskudd da jeg får alvorlig diaré. Tok tre lever kapsler til hver eneste måltid og det hjalp enormt. Nå har jeg vært slapp på jern og lever i ett år og fikk alvorlige følger (svimer av, er blek , hårtap etc) . må ta jevnlige blodprøver. Anonymkode: bb9d4...7ea 1
Doris Becker Skrevet 3. september 2024 #9 Skrevet 3. september 2024 (endret) . Endret 23. oktober 2024 av Doris Becker
Doris Becker Skrevet 3. september 2024 #10 Skrevet 3. september 2024 (endret) . Endret 23. oktober 2024 av Doris Becker
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #11 Skrevet 3. september 2024 Doris Becker skrev (3 minutter siden): Ja, det er som du sier vanskelig med Hem-jern. Kan ikke si at disse dråpene hjelper særlig, de smaker bare veldig vondt... Jeg har hele mitt voksne liv slitt med jernopptak, blir svimmel og sliten, tynt hår og blek. Jeg er ikke veganer eller vegetarianer, men liker ikke så godt kjøtt. Det er kanskje ikke lov å legge ut link til kapsler du har erfaring med? Jeg liker ikke så godt kjøtt selv, særlig ikke etter så mange år uten. Har vært en prosess å innføre det igjen. Jeg spiser det fordi det er bra for meg, og jeg er nøye med å velge gode råvarer. Lærer meg fortsatt hva slags tilbereding og tilbehør som fungerer best. Det er godt med jern i egg også, så hvis du spiser et par egg daglig er det og veldig bra. Det er jern i fet fisk også, men i mindre grad. Rødt kjøtt uten tvil den beste kilden. Ingenting i veien å kombinere det med plantejern og mye grønt/mat rik på c vitamin for å øke opptak. En god måte å øke opptak av næringsstoffer på, er å kutte ut mat/drikke som kan hemme opptak. Hvis du spiser frityrmat, kjeks, ultraprosessert mat, sukker, mye korn, så kan det være lurt å gjøre en endring der. Hvis du tidligere har tatt antibiotika og aldri tatt probiotika, så kan det kanskje være greit å ta et par runder med det, siden det og kan påvirke næringsopptak. En boks med anbefalt dagsdose varer 1 mnd. Men du kan fint ta bare 2-3 ganger i uken og få effekt også. https://detox.no/collections/innmat/products/gressforet-okologisk-okselever Anonymkode: 97e21...17b 2
Doris Becker Skrevet 3. september 2024 #12 Skrevet 3. september 2024 (endret) . Endret 23. oktober 2024 av Doris Becker skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #13 Skrevet 3. september 2024 Doris Becker skrev (Akkurat nå): Jeg spiser litt egg, og hvis jeg spiser kjøtt er det faktisk angus, så det kan jeg kanskje spise litt mer av. Jeg er opptatt av dyrevelferd, og tror lysten på kjøtt har forsvunnet mye grunnet innsikten vi har fått i den industrien... Jeg spiser ikke noe spesielt som hemmer, men drikker espresso hver morgen, og det er selvsagt ikke til det beste. Probiotica har jeg tatt i perioder. Men visste ikke at det kan ha effekt på opptak. Da skal jeg ta mer av det. Du har stor kunnskap, veldig glad for at du deler, og tusen takk for link! Jeg er også veldig opptatt av dyrevelferd, så jeg kjøper bare kjøtt og egg fra visse produsenter. Du kan f.eks kjøpe kyllingbryst fra Lerstang eller Holte gård (Meny), reinsdyrmedaljonger (også Meny), og økologisk kjøttdeig/kjøtt fra lokale bønder som driver langt mer etisk dyrehold. Holte gård har også egg, og har utsalg i mange butikker i hele landet. Alt dette koster så klart mye mer, men det er det verdt! Bare hyggelig! Anonymkode: 97e21...17b 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #14 Skrevet 3. september 2024 Jeg fikk mye tykkere hår av å spise vegetarisk i alle fall vokste sykt fort! Anonymkode: 3b92c...3ac
mortilen. Skrevet 4. september 2024 #15 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Har erfaring med hårtap. Nå var jernlagre ok sånn i forhold til blodprøver, og hårtap er ikke alltid relatert til bare et næringsstoff. For min del løste hårtapet seg med endringer i kosthold. Jeg byttet ut belgfrukter med rødt kjøtt og fisk, og fikk i meg mye bedre næringsstoffer som gjorde at håret kom tilbake. Jern er èn av flere viktige ting for hårvekst. Hvor fort det vil gå er individuelt, og avhenger bl.a om hvor fort jernlageret ditt fylles. Vet du hvorfor du mangler jern? Anonymkode: 97e21...17b Ja har kontroll på hvorfor 😊
mortilen. Skrevet 4. september 2024 #16 Skrevet 4. september 2024 Takk for mange gode svar. Jeg får jern sprøyter regelmessig og er nøye med kost, så gjør det jeg kan der. Bekymrer meg pr nå mye for håravfallet. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #17 Skrevet 4. september 2024 mortilen. skrev (1 time siden): Takk for mange gode svar. Jeg får jern sprøyter regelmessig og er nøye med kost, så gjør det jeg kan der. Bekymrer meg pr nå mye for håravfallet. Hvis du er nøye med kosthold, dvs at du ikke spiser ultraprosessert mat, sukker o.l, men spiser rene kjøttprodukter (både rødt og hvitt), fisk (fet og hvit), egg etc, mye variert grønt, frukt, bær, kombinerer jernrik mat med c vitamin, og fortsatt ikke tar opp jern, da har du kanskje tarmsykdom, eller blør veldig mye under menstruasjon? Kjedelig å miste hår, ble også veldig stresset av det da det pågikk i lang tid. Anonymkode: 97e21...17b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå