Gå til innhold

Hvor mye forlanger du av din 11-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har barn på 10-12 år. Hvor mye må dere påminne/mase for å få de til å huske dusj, tannpuss, kveldsmat osv? Er dette noe de husker selv i den alderen?

Anonymkode: af432...eb3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hver dag, hele tiden…

Anonymkode: a4625...1a0

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg forlanger ingenting. Men jeg forventer at de tar vare på seg seg grunnleggende.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Han gjør ting uten protester, men må gjerne minnes på at nå er det snart leggetid og det må spises og dusjes først, og det er lurt å begynne nå. 

Anonymkode: 59aed...f4c

• Liker 2
Skrevet

Ingenting. Husker selv å spise, legge seg til normal tid, skifte sokker og truser og ha grunnleggende hygiene. Aldri mast om dusj eller tannpuss, begge to har klart fint å opprettholde rutine på dette fra de var små. Eneste den ene barnet unngår er hårbørsting, men er gutt med ganske kort sveis så sier det flere ganger uten at motparten synes det er viktig så da blir det ikke gjort så ofte. Maser ikke av den grunn. 

Anonymkode: f1170...f17

• Liker 1
Skrevet

Måltider: kommer så fort hun minnes på det, hvis ikke blir det gjerne veldig sen kveldsmat (og frokost ved lunsjtider).

Tannpuss: må mases på

Dusjing: noen ganger gjør hun det på eget initiativ, noen ganger sier jeg "i kveld må du dusje" og da dusjes det.

Anonymkode: 0dcf0...d57

Skrevet

Min er 10, snart 11.

Jeg må si «nå er det leggetid», ellers hadde hun sikkert vært oppe til klokka ett, og jeg må vekke om morgenen (hun våkner ikke av vekkerklokka), men hun pusser tenner, dusjer, børster håret, renser ansiktet etc selv, tar seg mat, husker gymtøy til gym og forkle til mat og helse, renser kattelassa og melder seg på trening i spond selv.

Å sette glass og asjett i oppvaskmaskin tror jeg derimot aldri har gått uten påminnelse, til tross for at hun shiner kjøkkenet etter å ha laget mat. Men tekoppen, vannglasset, skåla, tallerkenen, sånt står igjen der det ble brukt 😜

Anonymkode: 6c55a...68c

Skrevet

Han må minnes på..generellt nøye på hygiene, dusj,skift av klær og tannpuss, aldri vært Noe problem. Glemmer av at han må spise,må påminnes det og er ikke så flink til å lage seg mat selv. 

Anonymkode: 5471b...1f3

Skrevet

Må minne på kveldsmat og at hun skal gå. Det holder å si leggetid for å skifte, pusse tenner, finne frem ting til dagen etter. Må mase på lekser og dusjing.

Anonymkode: 03ba4...396

Skrevet

Har to gutter, 11 og 13. 

vekker de om morgenen, EN GANG! 
de smører niste og frokost selv. 
Pusser tennene før de går på eget insj. 
de gjør lekser selv, vi sjekker. 
må be de om å tømme oppvaskmaskin/gå ut med søppel, støvsuge rommet sitt. Eldste gjør sistnevnte selv, han liker orden. 
de dusjer hver kveld, passer på gymtøy og andre beskjeder. 
sender sms når det er leggetid, da ordner de kveldsmat selv hvis de er sultne, pusser tenner og dusjer. 
Eneste «problemet» vi har er at de legger ALT i skittentøyskurven selv om feks buksa kan brukes igjen 😂 

vasker mye rene klær. Men pytt. 

veldig flinke gutter! 

til helga skal de stable ved og klippe plen hehe. De får betalt :) 

Anonymkode: 0f986...5dc

• Hjerte 1
Skrevet

Gutt 12år.

Vekker han om morningen, før vi drar. Spiser og passer klokken selv så han kommer seg av gårde i tide.

Passer selv tannpuss, dusj (dusjer aller etter trening) og slikt selv. 
Lager seg mat etter skolen (egg, steker burger, toast etc). 

Rydder rommet og støvsuger, samt vasker badet han og broren deler - NÅR vi sier han må gjøre det. Aldri på eget insj.

En gang i uken lager han middag (med litt hjelp avhengig av hva det er). 

Middag og kveldsmat spiser vi som regel sammen, og da lager vi som regel det. 

Anonymkode: d2ce4...3e0

• Liker 1
Skrevet

11-åringen min ordner alt dette selv uten at vi trenger å si noe. Guttene måtte minnes på dusjing da de var på samme alder, men tannpuss, kveldsmat og slikt husket de selv. 

Skrevet

Har ikke så gamle barn, men når jeg var 12 passet jeg på tannpuss, lekser, klær, matpakke, levere bibliotekbøker jeg hadde lånt o.l. selv. Rydding var det slik med: vi bruker ting og rydder de boet når vi er ferdige. Ble ike det gjort så ble vi mast på, men det var ikke så ofte. Ellers måtte vi ta en vaske- og støvsugerposer i huset i helgen, ofte en søndag, og da var alle med. Begynte å innimellom lage middager fra jeg var 6... ikke fordi det er en grei alder å begynne med dette, men fordi vi var fattige og foreldrene mine var ofte borte til kl 4, mens jeg kom hjem fra skolen kl 1-2. 

Det jeg helt klart husker ikke var mitt eget ansvar var ting som ble pakket bort for sesongen. Det var ganske store, tunge esker, og jeg var tynn og liten, og hadde ikke peiling på hvor ting var pakket bort.

Jeg ryddet heller ikke snø da jeg var så liten. Klipte gresset da, og luftet hundene...

Store innkjøp på butikken var heller ikke mitt ansvar, men jeg ble ofte bedt om å stikke på butikken og kjøpe et par ting vi manglet til middagen (sikkert også delvis bare for å øve på dette - tror ikke vi nødvendig is alltid manglet noe :P ).

Skrevet

Jenta - Ingenting

Gutten - Alt, hele tiden. Er 14 nå og begynner endelig å se slikt selv. "Hadet bra, husk deo og tannpuss" har vært mine siste ord ut døra om morgenen i mange år nå 😅

Anonymkode: cb25f...dd4

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dere som har barn på 10-12 år. Hvor mye må dere påminne/mase for å få de til å huske dusj, tannpuss, kveldsmat osv? Er dette noe de husker selv i den alderen?

Forlenger svært lite, forventer akkurat så mye som jeg VET barna håndterer.

Og ja de husker på dusj, tannpuss, hygiene, bytte klær mat etc selv. De står opp selv, kler seg, lager lunsj, går til skolen tidsnok, spiser når de kommer hjem, gjør lekser etc på egenhånd. 

Anonymkode: 29351...78f

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

veldig lite egentlig, bare at han er dårlig til og spise,ellers så er han ganske flink til resten

Anonymkode: 8b814...2be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...