Gå til innhold

Kan jeg få dekket kostnaden hos privat lege når det offentlige gjorde feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

For 2-3 uker siden skadet jeg foten. Dro på legevakta da det var så vondt at jeg ikke kunne gå. Haltet ut derifra i tårer fordi det ikke var noe galt og det var så smertefullt at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg.

Ringte etter en uke og spurte om det var mulig å ta CT (fikk beskjed om å ringe siden jeg ikke har fastlege her), og fikk da beskjed om å prøve med støttebandasje... Kastet inn håndkleet og bestilte time hos privatlege, som henviste til CT, som viste at det er brudd i foten, slik jeg mistenkte. 

Så med dette medfører det litt kostnader jeg egentlig ikke har råd til. Kan jeg søke om å få dekket kostnadene noe sted når legevakta/radiologi har gjort feil? 

I Oslo skadelegevakts metodebok, står det VIKTIG: Ved klinisk mistanke, også med negativt røntgen, ta CT. Dette var ikke ved Oslo skadelegevakt.

Anonymkode: ef0e1...d84

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har sannsynligvis ikke rett til erstatning hvis beløpet er under 10.000 kroner og du ikke har fått varig og betydelig skade. 

Anonymkode: 4261d...3ea

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har sannsynligvis ikke rett til erstatning hvis beløpet er under 10.000 kroner og du ikke har fått varig og betydelig skade. 

Forhåpentligvis ikke. Er derfor jeg har vært så på å få det sjekket da det står om denne typen brudd: Det er viktig å ikke overse disse skadene da de kan gi betydelige plager på sikt.

Skrevet

Forhåpentligvis ikke. Er derfor jeg har vært så på å få det sjekket da det står om denne typen brudd: Det er viktig å ikke overse disse skadene da de kan gi betydelige plager på sikt.

Er beløpet over eller under 10.000 kr da? Du har nok ingen sak hvis det er under 10.000

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hei.

For 2-3 uker siden skadet jeg foten. Dro på legevakta da det var så vondt at jeg ikke kunne gå. Haltet ut derifra i tårer fordi det ikke var noe galt og det var så smertefullt at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg.

Ringte etter en uke og spurte om det var mulig å ta CT (fikk beskjed om å ringe siden jeg ikke har fastlege her), og fikk da beskjed om å prøve med støttebandasje... Kastet inn håndkleet og bestilte time hos privatlege, som henviste til CT, som viste at det er brudd i foten, slik jeg mistenkte. 

Så med dette medfører det litt kostnader jeg egentlig ikke har råd til. Kan jeg søke om å få dekket kostnadene noe sted når legevakta/radiologi har gjort feil? 

I Oslo skadelegevakts metodebok, står det VIKTIG: Ved klinisk mistanke, også med negativt røntgen, ta CT. Dette var ikke ved Oslo skadelegevakt.

Ring pasient og brukerombudet. Dette er en sak midt i deres ansvarsområde. 
Dette skal nesten ikke være mulig!

Anonymkode: e9445...49a

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor tok du ikke kontakt med fastlege da?

De dekker ikke privatlege, så sant de ikke sender henvisning dit, pga liten kapasitet

Anonymkode: 3d051...dac

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor tok du ikke kontakt med fastlege da?

De dekker ikke privatlege, så sant de ikke sender henvisning dit, pga liten kapasitet

Anonymkode: 3d051...dac

Jeg tok kontakt med fastlege og sa jeg hadde blitt anbefalt å bli henvist til CT (kontaktet en overlege som er spesialist på skaden jeg mistenkte jeg har, som stemte etter CT). Meeen fastlege sa jeg trengte å ha time for å bli henvist. Jeg er 8t unna fastlege, og med så vond fot så jeg ingen grunn til å dra dit. Hadde egentlig planlagt å dra dit før ulykken skjedde, men kan ikke kjøre bil pga. foten, og er lettere å være i nærheten av familie.

Måtte ikke til privatlege, men måtte ta CT, noe de har på sykehuset, og jeg ringte og spurte om, men de ba meg ta på støttebandasje.

Skrevet

Sa ikke du at du fikk konstantert brudd og fikk på gips på legevakten i en av de forrige trådene dine?

Anonymkode: 845f8...1a6

Skrevet

Jeg vet ikke helt, men var det hjemme eller ute på tur du skadet deg ? 
Reiseforsikringen ? 

Anonymkode: 165cc...9ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...