AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #1 Skrevet 2. september 2024 Jeg var delvis sykemeldt i 6 mnd. Fra 100 sykemeldt deretter gradvis mindre hver måned. Nå har jeg vært arbeidsfør akkurat, i alle fall, i 3 mnd. Dersom jeg skulle gå ut i ny sykemelding siden sykdommen har blusset opp til gjen - hvordan påvirker dette da at man bare kan være sykemeldt i et år? Når man har hatt et avbrudd på 3-4 mnd? Anonymkode: 35a0e...8c8
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #2 Skrevet 2. september 2024 Du kan maksimalt få sykepenger i 52 uker. Den siste dagen med rett til sykepenger blir også kalt for maksdato. Grensen er den samme enten du er helt eller delvis sykmeldt. Sykefravær 3 år tilbake i tid blir lagt sammen hvis det er mindre enn 26 uker mellom noen av fraværene. Hvis du har brukt opp de 52 ukene, må det gå 26 uker uten sykepenger fra NAV eller arbeidsavklaringspenger, før du kan få vurdert om du har rett til sykepenger på nytt. Når du da søker om sykepenger, vil alle vilkårene for å få sykepenger vurderes på nytt. Les mer under Hvem kan få. https://www.nav.no/sykepenger#hvor-lenge Anonymkode: b9bfa...03d
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #3 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dersom jeg skulle gå ut i ny sykemelding siden sykdommen har blusset opp til gjen - hvordan påvirker dette da at man bare kan være sykemeldt i et år? Når man har hatt et avbrudd på 3-4 mnd? Maksdatoen din forskyves med den tiden du har jobbet 100% uten sykemelding over arbeidsgiverperioden. Lurt å snakke med veilederen din på nav, spesielt om du tror du må bli delvis sykemeldt igjen. Man må søke om aap litt i forveien. Anonymkode: 57b91...cab
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #4 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Maksdatoen din forskyves med den tiden du har jobbet 100% uten sykemelding over arbeidsgiverperioden. Lurt å snakke med veilederen din på nav, spesielt om du tror du må bli delvis sykemeldt igjen. Man må søke om aap litt i forveien. Anonymkode: 57b91...cab Takk. Det var den biten med forskyvelse jeg lurte på. Om det er antall dager sykemeldt eller ett kalenderår som gjelder når man har vært mye sykemeldt.. Det er en sykdom som etter planen og håpet skal gå over, så jeg håper jeg skal slippe aap. Men takk for tipset. Anonymkode: 35a0e...8c8
Summeer Skrevet 3. september 2024 #5 Skrevet 3. september 2024 All sykemelding utover arbeidsgiverperioden siste tre år teller, både hel og delvis. Det er maks 248 dager. Du har rett på nye 248 dager etter å ha vært uten sykepenger i 26 uker. Dersom du har mindre enn 13 uker igjen av perioden du kan få sykepenger må du ta en skikkelig prat med nav veileder, det er 13 ukers behandlingstid på aap søknad og du risikerer å stå uten noen inntekt etter å ha brukt opp sykepengedagene og du fremdeles er syk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå