Lur Venn Skrevet 8. september 2024 #41 Del Skrevet 8. september 2024 Clearpath skrev (På 3.9.2024 den 21.55): Og hvem legger våte Kashmir gensere på gulvet når de skal åtte dager på ferie? Hva om de fikk vannlekkasje? Da ryker alle de dyre genserne. Det er bare noe de sa for å få mere penger 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 12. september 2024 #42 Del Skrevet 12. september 2024 Kittykat skrev (På 4.9.2024 den 13.34): Det er kjipt for alle parter - veldig kjipt og stressende for de som fikk tingene sine ødelagt og veldig kjipt for eieren av katten som ikke fant katten igjen før etter 8 dager. Og ekstremt stressende og grusomt for katten som var innestengt i 8 dager. Jeg vil påstå at det er ingen sin feil i denne saken (bortsett fra forsikringsselskapet). Når de reiste på ferie, så regner jeg med at de tok en gjennomgang av huset før de dro avgårde. Og katter er raske, så den har smettet inn i et uoppmerksomt øyeblikk. Vi bor i borettslag og vi har også en facebook gruppe. Nå bor vi i fjerde etasje i en lavblokk, så sjansen for at en katt hadde kunnet sneket seg inn, er veldig liten. Jeg tar alltid en nøye gjennomgang før vi låser døren (leiligheten vår er ikke stor, så en fremmed pus hadde blitt oppdaget fort). Men hadde en katt blitt borte og ikke funnet etter flere dager (noe som skjer innimellom i borettslaget), så hadde styret selvsagt kunne låst seg inn i leiligheten vår (jeg får varsel om nye meldinger fra facebook gruppen). Men i vårt borettslag, så er det faktisk båndtvang på utekatter. Noe jeg er sterkt uenig i, men jeg skjønner hvorfor. Vi har selv 2 katter, men de er innekatter. Hadde dette skjedd oss, så hadde det vært ekstremt frustrerende og vi hadde nok også prøvd å få igjen på forsikringen vår. Jeg hadde ikke lagt skylden på eieren av katten, for det var jo ikke eierens feil at katten snek seg inn. Hvorfor er du uenig i båndtvang og på katter? Katten bør ha det på lik linje med hunder 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 12. september 2024 #43 Del Skrevet 12. september 2024 lillemia skrev (På 4.9.2024 den 13.49): Hvordan skal dyreeiere hindre katten i å gå inn i ditt hus hvis dør/vindu står åpen? Katter er ikke ment til å gå i bånd eller være inne (med unntak av noen få katteraser). Forøvrig er det andre (skade)dyr som også kan snike seg inn om man lar vindu/dør stå åpen, så ville vært forsiktig med det. En katt kan fint gå i bånd, hund er heller ikke ment å gå i bånd men en har de likevel i bånd 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 12. september 2024 #44 Del Skrevet 12. september 2024 (endret) Fru Uperfekt skrev (På 12.9.2024 den 17.03): Hvorfor er du uenig i båndtvang og på katter? Katten bør ha det på lik linje med hunder Fordi, for meg, er det ikke naturlig at katter skal gå i bånd. Jeg har hatt katter hele livet mitt, og de fikk komme og gå når de ville. Så jeg er opplært til at katter er mer selvstendig enn hunder. Jeg vet at det ikke alltid er tilfelle, men det er en gammel vane, kan man si. Pluss at katten er et fritt dyr som liker å bruke kroppen sin og gå sine egne veier. Og det hemmer kattens bevegelse. Katter liker å klatre for å komme seg opp i høyden for å ha oversikt f eks. Jeg vet at noen steder krever båndtvang på katter for å beskytte ville dyr som fugler o.l., men for meg så virker det bare unaturlig. Endret 14. september 2024 av Kittykat 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 12. september 2024 #45 Del Skrevet 12. september 2024 Kittykat skrev (4 timer siden): Fordi, for meg, er det ikke naturlig at katter skal gå i bånd. Jeg har hatt katter hele livet mitt, og de fikk komme og gå når de ville. Så jeg er opplært til at katter er mer selvstendig enn hunder. Jeg vet at det ikke alltid er tilfelle, men det er en gammel vane, kan man si. Pluss at katten er et fritt dyr som liker å bruke kroppen sin og sine egne veier. Og det hemmer kattens bevegelse. Katter liker å klatre for å komme seg opp i høyden for å ha oversikt f eks. Jeg vet at noen steder krever båndtvang på katter for å beskytte ville dyr som fugler o.l., men for meg så virker det bare unaturlig. Og jeg er oppvokst med at hunden går fritt. Har hatt kattene i bånd i starten pga de skal lære området de kan gå i. I Norge har jeg hund og katt i bånd og det med at katten er ett fritt dyr... Newsflash det er hunden og.... Hunder liker best å gå løs de og, men er for båndtvang på både hund og katt 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdjdkdudjbs Skrevet 13. september 2024 #46 Del Skrevet 13. september 2024 Kittykat skrev (14 timer siden): Fordi, for meg, er det ikke naturlig at katter skal gå i bånd. Jeg har hatt katter hele livet mitt, og de fikk komme og gå når de ville. Så jeg er opplært til at katter er mer selvstendig enn hunder. Jeg vet at det ikke alltid er tilfelle, men det er en gammel vane, kan man si. Pluss at katten er et fritt dyr som liker å bruke kroppen sin og sine egne veier. Og det hemmer kattens bevegelse. Katter liker å klatre for å komme seg opp i høyden for å ha oversikt f eks. Jeg vet at noen steder krever båndtvang på katter for å beskytte ville dyr som fugler o.l., men for meg så virker det bare unaturlig. Det er ikke naturlig for katter å leve inne i folks hus heller. Det er mer naturlig at de er ute hele tiden og at de ikke er tamme. Da ville nok bestanden regulert seg bedre - vet du hvor mye småfugler og gnagere de søte små pusene dreper hvert eneste år? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyCupOfTea Skrevet 13. september 2024 #47 Del Skrevet 13. september 2024 lillemia skrev (På 4.9.2024 den 13.49): Hvordan skal dyreeiere hindre katten i å gå inn i ditt hus hvis dør/vindu står åpen? Katter er ikke ment til å gå i bånd eller være inne (med unntak av noen få katteraser). Forøvrig er det andre (skade)dyr som også kan snike seg inn om man lar vindu/dør stå åpen, så ville vært forsiktig med det. Dette er nytt for meg. Hva er det som avgjør hvilke katter som er ment til å gå i bånd eller ikke? Hva er spesielt med de få rasekattene som kan gå i bånd? Er det sånn med hunder også, at noen raser kan gå i bånd, mens andre skal gå fritt? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå