Gå til innhold

Katt innesperret i 8 dager - familie klager på forsikringen

Clearpath

Anbefalte innlegg

KaraThrace skrev (10 timer siden):

Jeg hadde ikke sjekket borettslaget sin Facebook-side i min egen ferie, så nei… Hadde vært PISSforbanna hvis en katt hadde ødelagt tingene mine i mitt eget hus når jeg ikke har katt. Jeg elsker katter, vokst opp med katt, og hadde sikkert vært ute og leita etter katten om jeg var hjemme… men tanken hadde ikke falt meg inn at den skulle være inne i mitt hus, med mindre jeg på noe tidspunkt tidligere har hatt den katta inne i huset…

Det er lov å være synd i de som har fått parkett og hus ødelagt OG synd i katta. 

Ja. Jeg har flere katter, men en fremmed katt ødelegge huset mitt?! Jeg hadde tilta.

• Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Clearpath skrev (På 2.9.2024 den 21.29):

Stakkars katt! 

Selvfølgelig veldig kjedelig at den smatt inn, men her tar de ingen ansvar selv. 

Når det er annonsert på borettslaget sin Facebook at katten er savnet er det vanlig å lete hjemme, selv om en er på ferie. 

Det ville hvertfall jeg tenkt. 

Og at de til slutt ikke hadde samvittighet til å sende flere regninger på dyre skinnsko og kashmirgensere til katteeier (PS. De fikk til slutt dekket alt av forsikringen) 

Og Fjeldstad mener de må diskutere dyrehold i styret i borettslaget hvor han selv sitter. 

Katter kan jo komme fra lengre unna enn borettslaget.  Skal de gjerde inn med hønsenetting også kanskje.  

https://www.nettavisen.no/nyheter/da-roy-og-kona-kom-hjem-til-fyllingsdalen-fra-ferie-hadde-naboens-katt-rasert-huset-for-100-000-kroner/s/5-95-1996451

Dette er katteeiers problem og ikke naboens. For min del håper jeg forsikringsselskapet søker regress fra katteier.

Mange av oss som ikke har dyr har ingenting mot katter generelt, men samtidig har vi ikke noe med andres dyrehold å gjøre. Å tro at noen som ikke har dyr skal lese en «savnet» beskjed å begynne lete gjennom eget hus etter denne uoppfordret.. det er ganske naivt. 

For vår del er det utrolig irriterende når andres katter går inn i vårt hus, garasje osv. i tide og utide. Jeg har gitt beskjed til eierne, men de gjør jo ingen tiltak. «Kattene må jo gå der de vil». Joda, men om de smetter inn i garasjen når jeg drar på jobb får ikke jeg gjort noe fra eller til med det. 

Har man katt får man enten ha den inne, eller så får man ha en brikke eller lignende som sporer hvor den er. En forsikring som dekker eventuell skade kattene gjør er sikkert også en god ide.

• Liker 6
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maijuni skrev (18 timer siden):

Stakkars katt! Overlevde den? Den må ha vært livredd og desperat. Flaks de ikke var lenger borte. 

Ja den overlevde heldigvis 😻

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clearpath skrev (9 timer siden):

De fleste følger slike sider, og får derfor opp nyeste innlegg i feed uansett. 

De ferreste logger helt av Facebook i ferien.

Han sitter i styret i borettslaget.  Han har garantert fulgt litt med selvom han var på ferie. 

Spørs hvilken generasjon du er… selv millennials sjekker ikke Facebook lengre. Kan faktisk ikke huske sist jeg åpnet Facebook-appen. Sitter selv i styret, vi bruker mail fordi folk bruker ikke Facebook. Men det blir uansett spekulasjoner angående hva de gjorde. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med dyreeiere? Når de ikke selv klarer å passe på dyrene sine og de stikker av forventer de at naboene skal sjekke savnetmelding på borettslagets hjemmeside, ha ekstranøkkel hos noen, be om at den med ekstranøkkel drar til leiligheten, låse seg inn og lete igjennom hele alle tingene deres? Hvilken planet er det disse dyreeierne lever på? De burde kanskje hellere vurdert om en utekatt er så veldig smart i et borettslag, og om de i det hele tatt burde hatt et dyr. De må selvfølgelig holdes erstatningspliktig for det dyret deres har stelt i stand hos naboen, håper virkelig de blir det! 

Disse dyreeierne minner mest av alt om en sekt.

Skjønner ikke hvorfor det i det hele tatt er lov med dyr i borettslag når dyrene plager naboen slik. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde faktisk ALDRI falt meg inn å tenke at katten var hos meg dersom jeg var på ferie og så at en katt var savnet i gata vår. Hadde tenkt at den sikkert var blitt påkjørt eller hadde vandret langt av gårde eller noe. Stakkars katt, men også stakkars folk. Tenk å komme hjem til noe sånt. Ille nok om det er ditt eget kjæledyr som ødelegger ting, men når det i tillegg er et kjæledyr du aldri har bedt om å ha ansvar for. Nei, uff. Og jeg elsker dyr, bare så det er sagt.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kjipt for alle parter - veldig kjipt og stressende for de som fikk tingene sine ødelagt og veldig kjipt for eieren av katten som ikke fant katten igjen før etter 8 dager. Og ekstremt stressende og grusomt for katten som var innestengt i 8 dager. 

Jeg vil påstå at det er ingen sin feil i denne saken (bortsett fra forsikringsselskapet). Når de reiste på ferie, så regner jeg med at de tok en gjennomgang av huset før de dro avgårde. Og katter er raske, så den har smettet inn i et uoppmerksomt øyeblikk. 

Vi bor i borettslag og vi har også en facebook gruppe. Nå bor vi i fjerde etasje i en lavblokk, så sjansen for at en katt hadde kunnet sneket seg inn, er veldig liten. Jeg tar alltid en nøye gjennomgang før vi låser døren (leiligheten vår er ikke stor, så en fremmed pus hadde blitt oppdaget fort). Men hadde en katt blitt borte og ikke funnet etter flere dager (noe som skjer innimellom i borettslaget), så hadde styret selvsagt kunne låst seg inn i leiligheten vår (jeg får varsel om nye meldinger fra facebook gruppen). Men i vårt borettslag, så er det faktisk båndtvang på utekatter. Noe jeg er sterkt uenig i, men jeg skjønner hvorfor. Vi har selv 2 katter, men de er innekatter. 

Hadde dette skjedd oss, så hadde det vært ekstremt frustrerende og vi hadde nok også prøvd å få igjen på forsikringen vår. Jeg hadde ikke lagt skylden på eieren av katten, for det var jo ikke eierens feil at katten snek seg inn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grandidosa83 skrev (15 timer siden):

Dette er katteeiers problem og ikke naboens. For min del håper jeg forsikringsselskapet søker regress fra katteier.

Mange av oss som ikke har dyr har ingenting mot katter generelt, men samtidig har vi ikke noe med andres dyrehold å gjøre. Å tro at noen som ikke har dyr skal lese en «savnet» beskjed å begynne lete gjennom eget hus etter denne uoppfordret.. det er ganske naivt. 

For vår del er det utrolig irriterende når andres katter går inn i vårt hus, garasje osv. i tide og utide. Jeg har gitt beskjed til eierne, men de gjør jo ingen tiltak. «Kattene må jo gå der de vil». Joda, men om de smetter inn i garasjen når jeg drar på jobb får ikke jeg gjort noe fra eller til med det. 

Har man katt får man enten ha den inne, eller så får man ha en brikke eller lignende som sporer hvor den er. En forsikring som dekker eventuell skade kattene gjør er sikkert også en god ide.

Hvordan skal dyreeiere hindre katten i å gå inn i ditt hus hvis dør/vindu står åpen? Katter er ikke ment til å gå i bånd eller være inne (med unntak av noen få katteraser). Forøvrig er det andre (skade)dyr som også kan snike seg inn om man lar vindu/dør stå åpen, så ville vært forsiktig med det. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Clearpath said:

Har bodd i flere borettslag og det er vanlig at det finnes ekstra nøkler mtp brann og vannlekkasje.  

Om det renner vann fra din leilighet inn i andre leiligheter skal de bare vente til du kommer fra ferie? Hva tror du forsikringen vil dekke da? 

Et borettslag kan bestå av rekkehus eller små eneboliger. Ingen andre som har nøkler til disse nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillemia skrev (3 timer siden):

Hvordan skal dyreeiere hindre katten i å gå inn i ditt hus hvis dør/vindu står åpen? Katter er ikke ment til å gå i bånd eller være inne (med unntak av noen få katteraser). Forøvrig er det andre (skade)dyr som også kan snike seg inn om man lar vindu/dør stå åpen, så ville vært forsiktig med det. 

Det er klart man som huseier må kunne ha døra åpen til hagen når det er varmt eller når man pakker bilen. Hvis ikke katteeier klarer å holde styr på katten sin slik at den ikke plager naboene som i denne saken - da er man ikke skikket til å ha dyr. Og man får ta det fulle ansvaret og tegne en ansvarsforsikring om man ikke vil dekke skadene selv. Man får plukke opp dritten i naboens sandkasse, erstatte det dyret ødelegger inne. Og katteeier skulle selvfølgelig også ha tilbudt seg å vaske huset der katten deres løp inn og erstattet skadene den utrettet mens den var der! Og så kanskje de skulle satt en tag på katten så de kunne finne den siden det tydeligvis er veldig vanskelig å holde styr på den? Det er IKKE naboens ansvar å passe på naboens dyr.

Du kan ikke forlange at hele nabolaget skal sjekke gjennom huset sitt og aldri ha døre og vinduer åpne i huset sitt bare fordi du skal ha en frittgående kattefaen. Nei, ikke alle liker alle andres dyr. Og dyret er ene og alene ditt ansvar, også skader den måtte påføre alle andre. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (15 minutter siden):

Et borettslag kan bestå av rekkehus eller små eneboliger. Ingen andre som har nøkler til disse nei. 

Det er ikke så lurt å ikke ha noen med nøkkel i nærområdet.  

Vet det ikke nylig en tråd hvor forsikring ikke dekket totalskade på en bolig fordi rørlegger ikke fikk tilgang til boligen med lekkasjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillemia skrev (4 timer siden):

Forskjellen på katter og ville dyr er at førstnevnte oppsøker mennesker mens det som regel er motsatt med sistnevnte. Ergo er de langt mer «ivrig» enn ville dyr. Uansett skal det ikke være slik at alle skal måtte holde egne dører og vinduer igjen fordi du/noen ønsker å ha en katt.

For oss, som eksempel, som har en allergisk gutt med kraftig atopisk eksem er det et stort problem når katter går inn i huset. Gutten trenger gjerne å ha vindu åpent pga varmen, og så er resultatet en katt som har gått rundt i sengen hans. Fryktelig å se en 5 åring med vonde utslett bare fordi noen må holde dyr som «ikke e ment å..». 

Hva man kan gjøre? Vel, det enkleste ville vært å bruke halsbånd med gps sporing / kontroll ala det andre husdyr bruker. Dermed kan man bruke ubehag fra å hindre katten fra å gå på områder de er uønsket. Eventuelt må man faktisk anskaffe katter som kan være innendørs eller bosette seg steder hvor det er god plass mellom husene.

I vårt tilfelle vurderer jeg nå, dessverre, å sette pigger (ala det som brukes mot duer) på vinduskarmene for å avverge at katter(nabokatten spesifikt) går inn. Problemet med det, som jeg sa til naboen med katt (som nekter å ta noe ansvar), er jo at det ikke er spesielt hyggelig for noen. Jeg kan jo heller ikke utelukke at katten hopper opp uten å se piggene. Men når dialog med katteeieren ikke leder noen vei.. hva skal man gjøre da tenker du?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Ganske latterlig å forvente at folk som ikke har dyr skal være tilgjengelig og ha ansvar for dyr som ikke er deres.

Det er selvfølgelig ikke de som er på ferie sin feil at en fremmed katt har sneket seg inn hos dem.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Clearpath skrev (1 time siden):

Vet det ikke nylig en tråd hvor forsikring ikke dekket totalskade på en bolig fordi rørlegger ikke fikk tilgang til boligen med lekkasjen. 

Det er bare tull…. Man trenger ikke gi bort nøkkelen sin til noen som helst, og det får man ikke avkorting på forsikringen for.

Derimot kan du definitivt få avkorting på forsikringen om det viser seg at nøkkel er på avveie eller andre har urettmessig tilgang til boligen.

Endret av KaraThrace
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clearpath skrev (1 time siden):

Nå er ikke tråder på KG fasit på noe som helst. 

Det må stå i vilkårene at man er pliktig til å la noen i nærområdet ha nøkkel hvis det skal skje avkorting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grandidosa83 skrev (30 minutter siden):

Forskjellen på katter og ville dyr er at førstnevnte oppsøker mennesker mens det som regel er motsatt med sistnevnte. Ergo er de langt mer «ivrig» enn ville dyr. Uansett skal det ikke være slik at alle skal måtte holde egne dører og vinduer igjen fordi du/noen ønsker å ha en katt.

For oss, som eksempel, som har en allergisk gutt med kraftig atopisk eksem er det et stort problem når katter går inn i huset. Gutten trenger gjerne å ha vindu åpent pga varmen, og så er resultatet en katt som har gått rundt i sengen hans. Fryktelig å se en 5 åring med vonde utslett bare fordi noen må holde dyr som «ikke e ment å..». 

Hva man kan gjøre? Vel, det enkleste ville vært å bruke halsbånd med gps sporing / kontroll ala det andre husdyr bruker. Dermed kan man bruke ubehag fra å hindre katten fra å gå på områder de er uønsket. Eventuelt må man faktisk anskaffe katter som kan være innendørs eller bosette seg steder hvor det er god plass mellom husene.

I vårt tilfelle vurderer jeg nå, dessverre, å sette pigger (ala det som brukes mot duer) på vinduskarmene for å avverge at katter(nabokatten spesifikt) går inn. Problemet med det, som jeg sa til naboen med katt (som nekter å ta noe ansvar), er jo at det ikke er spesielt hyggelig for noen. Jeg kan jo heller ikke utelukke at katten hopper opp uten å se piggene. Men når dialog med katteeieren ikke leder noen vei.. hva skal man gjøre da tenker du?

Vurdert innsektnett i stedet for pigger? 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
mcdreamsy skrev (11 minutter siden):

Vurdert innsektnett i stedet for pigger? 

Det er ikke aktuelt. Ettersom katten dytter til side rullegardiner og vanlige gardiner er vil nok insektsnett også bare bli dyttet bort. Kommer jo ikke til å stifte fast insektnett rundt vinduene - vil jo ikke bo i et hønsehus 😂 i så fall kan jo heller naboen gjerde inn sin eiendom med insektsnetting/hønsenetting..

Piggene er lett å feste, varer lenge og blir nesten ikke synlig fra avstand. Uansett er dette en digresjon. 

Poenget er at katteeiere må lære seg at eierne av dyret faktisk må ta hensyn til omverdenen og ikke tro at omverdenen må ta hensyn til dem. Det er faktisk ikke naboenes ansvar å løse et problem du selv har påført dem.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdjdkdudjbs skrev (3 timer siden):

Det er klart man som huseier må kunne ha døra åpen til hagen når det er varmt eller når man pakker bilen. Hvis ikke katteeier klarer å holde styr på katten sin slik at den ikke plager naboene som i denne saken - da er man ikke skikket til å ha dyr. Og man får ta det fulle ansvaret og tegne en ansvarsforsikring om man ikke vil dekke skadene selv. Man får plukke opp dritten i naboens sandkasse, erstatte det dyret ødelegger inne. Og katteeier skulle selvfølgelig også ha tilbudt seg å vaske huset der katten deres løp inn og erstattet skadene den utrettet mens den var der! Og så kanskje de skulle satt en tag på katten så de kunne finne den siden det tydeligvis er veldig vanskelig å holde styr på den? Det er IKKE naboens ansvar å passe på naboens dyr.

Du kan ikke forlange at hele nabolaget skal sjekke gjennom huset sitt og aldri ha døre og vinduer åpne i huset sitt bare fordi du skal ha en frittgående kattefaen. Nei, ikke alle liker alle andres dyr. Og dyret er ene og alene ditt ansvar, også skader den måtte påføre alle andre. 

Helt enig med dette! Det er katteeiers ansvar. Bor man langt utpå landet og katten ikke kan plage andre så kan katten være ute, men i et sameie eller borettslag bør katten være inne eller i et bånd. Eier må stå ansvarlig for å rydde opp etter katten sin, ha tag på den for sporing om den først skal ut og bør stå ansvarlig for ALLE skader husdyret påfører andre eller eiendeler. Jeg har selv flere katter og samtlige av dem er innekatter. Jeg ville aldri ha belemret naboene med mitt kattehold, og jeg vil heller ikke at kattene skal havne i slosskamper, bli spist, påkjørt eller mishandlet. Alle som eier er dyr skal være ansvarlig for det dyret uavhengig av hva slags dyr det er. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mennesker som "sitter godt i det". De er en del av mange norske familier som ikke må gjøre spesielle grep rundt renteheving, lever som før og bidrar til å holde kjøpekraften oppe. Bare det å uttale detaljer rundt klesplass, merker og mulighet til å erstatte ødelagte telefoner/nettbrett på dagen gjør meg kvalm. Det er kjipt at en katt kom seg inn i huset deres ja. Dette forventer man at forsikringen dekker. 

Vedrørende disse dyre klærne og skoene som katten/støvsugeren har ødelagt. Hvem legger slike ting så tilgjengelig for så dra på ferie? 

Jeg ble også irritert av å lese at - samtidig som de sto i sak med forsikringsselskap - sender regninger til kattens eier. Han uttrykker at det gir ham dårlig samvittighet, men hallo? 

Null sympati.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

shab skrev (12 timer siden):

Dette er mennesker som "sitter godt i det". De er en del av mange norske familier som ikke må gjøre spesielle grep rundt renteheving, lever som før og bidrar til å holde kjøpekraften oppe. Bare det å uttale detaljer rundt klesplass, merker og mulighet til å erstatte ødelagte telefoner/nettbrett på dagen gjør meg kvalm. Det er kjipt at en katt kom seg inn i huset deres ja. Dette forventer man at forsikringen dekker. 

Vedrørende disse dyre klærne og skoene som katten/støvsugeren har ødelagt. Hvem legger slike ting så tilgjengelig for så dra på ferie? 

Jeg ble også irritert av å lese at - samtidig som de sto i sak med forsikringsselskap - sender regninger til kattens eier. Han uttrykker at det gir ham dårlig samvittighet, men hallo? 

Null sympati.

Hva har verdien på tingene deres med saken å gjøre? Å legge ullgensere til tørk på flisene er helt vanlig, slike plagg skal ligge flatt, ikke henge (da blir de skjeve). Blir du kvalm av at fok har et hus og kan kjøpe seg klærne de vil ha? Kanskje de dropper snus og brus? Ingen bryter seg inn til noen for å stjele brukte klær som ligger på gulvet vel, hva tror du bruktverdien er på en gammel genser?

Og hva er feil med å sende regning til kattens eier? Det er vitterlig katteeier som er ansvarlig for katten? Jeg lurer hellere på hvorfor ikke kattens eier har tilbudt seg å hjelpe med å vaske og rydde etter katten og betale for helvetet den har stelt i stand?? Det står de har brukt en måned på å vaske og få bort lukt, det er jo helt jævlig for folk som ikke har noe som helst eierskap eller ansvar for katta? Kanskje de ikke liker katter engang? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...