Gå til innhold

Skatt for ekstrajobb (ved siden av 100% stilling)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lett og lett på skatteetaten sine sider, men finner ikke ut av det. Jeg har hørt at man må skatte høyere for inntekt over 100%, men usikker på hvordan jeg går frem. Når jeg prøver å lage skattekort, kommer det opp tabell, hvor det trekkes likt fra begge inntekter. 

Jeg har en fast 100% stilling hvor jeg tjener ca. 600.000 / året. Ved siden av har jeg en fast helgestilling hver tredje helg + ekstravakter i ny og ne. Tipper jeg tjener tilsammen 100-200.000 i året på denne jobben. 

Vet noen her hvordan dette gjøres med skattekortet? Og hvor mye skatt skal man betale på bi-inntekt? 

Anonymkode: 02bf1...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Di trekker mer skatt hos bi-arbeidsgiver. Det er egen sats for det. Hva du ender opp med totalt sett, avhenger selvsagt av hvor mye du tjener totalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke trekkes fra tabell hos biarbeidsgiver. Da får du skattesmell. Kun tabelltrekk hos hovedarbeidsgiver. Biarbeidsgiver må få beskjed om at de skal trekke fra prosentdelen på skattekortet ditt. Hos meg er denne prosentdelen 43%.

Anonymkode: ba2e3...3d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha prosenttrekk hos bi-arbeidsgiver - ofte 36% eller mer. 

Anonymkode: 58c0b...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er høyere skattetrekk på lønn fra biarbeidsgiver, men total skatt blir den samme for samme totalinntekt uansett hvor mange arbeidsgivere du har. 

Anonymkode: fd00c...a31

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville skattet 45-50% av bi-inntekt. Men jeg liker å få igjen på skatten, da

Anonymkode: c8747...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er høyere skattetrekk på lønn fra biarbeidsgiver, men total skatt blir den samme for samme totalinntekt uansett hvor mange arbeidsgivere du har. 

Anonymkode: fd00c...a31

Viktig å være klar over forskjellen på skatt og forskuddstrekk ja. Om man tjener 800k hos en arbeidsgiver eller 600k hos en og 200k hos en annen blir inntektsskatten for det året nøyaktig den samme (forutsatt at alle fradrag er like selvfølgelig).

Men greia er det som kalles marginalskatt, dvs. skatten på den siste kronen man tjener. Har man en 100% stilling og en "normal" årslønn på rundt 600-700k fra før blir vel marginalskatten på den neste kronen man tjener ca. 42-43%. Det er derfor det føles som om man skatter mer av ekstrajobber, selv om man ikke skatter mer totalt sett av å ha flere arbeidsgivere i stedet for bare en.

Når det gjelder skattekort så skal vel alle, selv om de har tabellkort, også ha angitt en trekkprosent som biarbeidsgivere skal bruke. Denne er gjerne 36 eller 43%.

Anonymkode: f4431...6be

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det litt på samme måte som deg ts ca 650k hovedjobb + 100-200k på bijobb. Valgt å sette skatten på 23% begge stedene. Men så liker jeg å få baksmell/(låne gratis penger)- så lenge man betaler tilbake i mai.

Anonymkode: 7f64a...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...