Gå til innhold

Bytte jobb eller være fornøyd tross dårlig lønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en liten by uten alt for mange muligheter så hvis jeg skal bytte jobb innebærer det noe pendling. Jeg har to små barn i bhg og barneskole så ønsker jo ikke å bruke masse av dagen på pendling. 

Jeg går og tenker på å bytte jobb, men er gresset grønnere på den andre siden?

Fordeler med jobben min:

Trygg jobb, koselige kollegaer, hyggelig og flink leder, mye frihet til å styre dagene selv, så mye hjemmekontor jeg ønsker, fleksitid, kun 5 min til jobb, gratis parkering, ganske mange gode velferdsgoder

Ulemper med jobben min:

Dårlig betalt (660 med mastergrad) og mye gjentagende arbeid som kan være frustrerende. Litt urettferdig lønnsvilkår i min type stilling som er en støttefunksjon. 

Anonymkode: 8f90d...fd7

Skrevet

Blir du mer lykkelig av noen tusenlapper mer i mnd?

Om du har trivelige kollegaer (som faktisk er det viktigste på jobb siden en bruker mye tid sammen) og klarer deg greit på lønna di ville jeg ikke byttet. 
Gresset er som regel ikke då mye grønnere på den andre siden, og om du plutselig må pendle 30-40 min hver vei så koster det fort endel også. 

Anonymkode: 11203...a64

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg bor i en liten by uten alt for mange muligheter så hvis jeg skal bytte jobb innebærer det noe pendling. Jeg har to små barn i bhg og barneskole så ønsker jo ikke å bruke masse av dagen på pendling. 

Jeg går og tenker på å bytte jobb, men er gresset grønnere på den andre siden?

Fordeler med jobben min:

Trygg jobb, koselige kollegaer, hyggelig og flink leder, mye frihet til å styre dagene selv, så mye hjemmekontor jeg ønsker, fleksitid, kun 5 min til jobb, gratis parkering, ganske mange gode velferdsgoder

Ulemper med jobben min:

Dårlig betalt (660 med mastergrad) og mye gjentagende arbeid som kan være frustrerende. Litt urettferdig lønnsvilkår i min type stilling som er en støttefunksjon. 

Enig med tidligere kommentar, høres ut som din nåværende posisjon virker tryggest å fortsette i. Går det evt an å reise spørsmål om forhandling av lønn? 

Anonymkode: 3dbe2...71a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig med tidligere kommentar, høres ut som din nåværende posisjon virker tryggest å fortsette i. Går det evt an å reise spørsmål om forhandling av lønn? 

Kanskje litt, men ikke så mye. 
Hele min yrkesgruppe er lavtlønnet i den bedriften (stooor bedrift). 
Så blir jeg i denne jobben i denne bedriften så er det bare å forvente lav lønn. 

Yrket mitt er også veldig populært, de har gjerne 100 søkere til en stilling, så vi er lette å bytte ut

Skrevet

Høres ut som en deilig jobb, forstår deg med lønn altså. Men pendling koster jo det og, tid er penger. Ville nok valgt å bli. Mulig bedt om bedre lønn.

Anonymkode: 21b70...f00

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

660 med mastergrad? Hvor mange år har du vært i jobb? Du tjener mer enn meg, som også har mastergrad, og som bor i Oslo. 
Synes ikke du har dårlig betalt.

Anonymkode: 17176...5ce

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis du er innstilt på å bli boende ville jeg ikke byttet jobb, med mindre den var 10-15 minutter med bil unna. Reisevei koster også. 

Anonymkode: 9557a...02b

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kanskje litt, men ikke så mye. 
Hele min yrkesgruppe er lavtlønnet i den bedriften (stooor bedrift). 
Så blir jeg i denne jobben i denne bedriften så er det bare å forvente lav lønn. 

Yrket mitt er også veldig populært, de har gjerne 100 søkere til en stilling, så vi er lette å bytte ut

Ja nei da er det gjerne litt vanskelig ja... Kan jeg spørre hva du jobber med og utdanning?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja nei da er det gjerne litt vanskelig ja... Kan jeg spørre hva du jobber med og utdanning?

HR

Skrevet

Jeg tjener 640 000 med doktorgrad. Tror dette er helt vanlig lønn i akademia. 

Anonymkode: 8c5f6...1ba

• Liker 4
Skrevet

Du kan nok finne deg en HR-jobb med lønn på 800 000+, men det spørs jo på reisevei og det andre da... akkurat nå jobber jeg et sted med relativt lav lønn, men for meg er fleksibilitet og reisevei viktig akkurat nå, mens jeg har små barn, så jeg blir nok litt til.

Skrevet
katties skrev (På 2.9.2024 den 22.57):

Du kan nok finne deg en HR-jobb med lønn på 800 000+, men det spørs jo på reisevei og det andre da... akkurat nå jobber jeg et sted med relativt lav lønn, men for meg er fleksibilitet og reisevei viktig akkurat nå, mens jeg har små barn, så jeg blir nok litt til.

Ja... finnes i retning Oslo, men da blir det pendlervei. Det er deilig med 5 min til jobb og bhg når man har barn

Men surt med den dårlige lønna

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 21.57):

660 med mastergrad? Hvor mange år har du vært i jobb? Du tjener mer enn meg, som også har mastergrad, og som bor i Oslo. 
Synes ikke du har dårlig betalt.

Anonymkode: 17176...5ce

Og mye mer enn meg som har master og bor i Bergen. 

Anonymkode: e553a...f42

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og mye mer enn meg som har master og bor i Bergen. 

Anonymkode: e553a...f42

Og mer enn meg som bor i Trondheim. Syns heller ikke det høres dårlig betalt ut.

Anonymkode: 5bf81...16a

• Liker 1
Skrevet

Har en venninne innen hr i Oslo og hun tjener bra. Jobber med rekruttering. Hun har fleksible dager og mye hjemmekontor. I perioder har hun kun hjemmekontor da hun ikke jobber i team og foretrekker det.

Lønnen din er ok, men ikke akkurat mye å skryte av i 2024. Så forstår at du titter litt rundt. Nå er jo boutgifter uten for Oslo lavere så de som tjener godt i Oslo bruker også mer på tak over hodet. Det er vært å tenke på.

Parkering er også håpløst så å kjøre til Oslo er bare å glemme viss ikke arbeidsgiver stiller med parkeringsplass.

Selv prioriterte jeg ned lønn de første 4 årene av mitt barns liv etter det så satset jeg mer på lønn da det ga oss andre muligheter i livet. Du er ikke garantert noe som helst i forhold til trivsel på ny arbeidsplass men de jeg kjenner som ofte bytter jobb i det private er som regel fornøyd. De aller fleste krever fleksibilitet så et minimum er 2 dager med hjemmekontor enkelte har mye mer.

Anonymkode: bbeef...24a

• Nyttig 1
Annonse
Skrevet

Du bør starte med å regne ut hvor mye mer du må tjene per måned for å dekke opp for pendlekostnader. Månedskort, drivstoff, parkering, verditap på bil(!) etc. Da vet du hvor mye mer du må tjene bare for å gå i null.

Så må du finne ut hva 1-1,5 time med transport hver dag vil bety rent praktisk - hvem skal hente/bringe i bhg? Får ungene lengre dag i bhg? Er det ok/ikke ok?

Hva hvis du ikke får fleksitid eller hjemmekontor i ny jobb, hvordan vil det fungere i praksis?

660k med master er ikke veldig god lønn, men det er heller ikke dårlig. Vokt deg vel for å tro at gresset alltid er grønnere, og særlig i fasen i livet du er i nå. Det betyr ikke at du ikke skal bytte jobb, men du må analysere plusser og minuser nøye.

Anonymkode: c44f0...c02

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Du vet hva du har, men ikke hva du får….

Det du lister opp som positivt med jobben høres fint ut. Det viktigste er å trives, mer enn lønn har jeg skjønt etter noen jobbytter. Nå når ungene er små er det godt å ha det behagelig på jobb, så kan du utfordre deg selv når de blir eldre. 

Anonymkode: 3537a...f71

• Liker 2
Skrevet

Hvor mye tror du at du går opp i lønn ved å bytte jobb? Hvor mye mer sitter du igjen med hver måned når du tar med økte kostnader til transport? Ikke bare drivstoff, men parkering, bom, og økt forsikring også? Og hva innebærer "litt pendling"?

Anonymkode: 3b767...608

• Liker 2
Skrevet

Lønn er det viktigste i jobb om en trives noenlunde.

Anonymkode: 84a59...c2c

Skrevet

Kort vei og trivsel er verdt en del det også, og tid er spesielt verdifull når barna er små. Jeg hadde nok ikke byttet før yngste har gått et par år på skole for egen del. 660 000 er ikke fantastisk med en master (jeg tjener 620 00 uten noen grad), men man klarer seg jo fint på det, spesielt utenfor Oslo. Har du ev. mulighet til å heve kompetansen din de neste årene, gjerne bekoste av arbeidsgiver, slik at du er ekstra attraktiv når du er klar for å bytte jobb? Du kan jo ev. se etter en jobb med hjemmekontor 2-3 dager i uka.

Da jeg byttet sist gikk jeg opp 90 000, og har hatt en bedre lønnsøkning hvert år etter, men jeg savner fortsatt den gamle arbeidsplassen. Selve stillingen hadde stagnert og blitt kjedelig og de var dessverre lite villige til å gjøre noe med det. Jeg hadde ganske lav lønn i utgangspunktet så 90 000 utgjorde en god slump, men jeg hadde nok ikke byttet om lønna allerede var ok og jeg måtte reise mye lenger (fikk kortere reisevei og mye hjemmekontor).

Anonymkode: 94ac2...287

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...