Gå til innhold

Hvorfor mister gullrank blader?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer med denne planten?

Tror dette er en gullranke? Det kommer nye blader på toppen  hele tida. Men samtidig så blir bladene gule nederst og så faller de av. Hvor faller bladene? Hvorfor blir de gule? Jeg vanner en gang i uka til det begynner å renne ut fra dreneringshullene.

Hver eneste ganScreenshot_20240902_211154_WhatsApp.thumb.jpg.f860fbd468809e93a3fbe29506917ae9.jpgg det kommer nytt blad på toppen må et av bladene  nede si farvel. Og sånn fortsetter det....

Anonymkode: bea0f...35d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det mulig du overvanner litt? Sånn det ser ut på bildet er det skål under potten som jevnlig renner over og ut på tallerkenen du har satt under - og da kan det henne den står mye av tiden i vann. Det liker den ikke. Gullranke liker bedre å være bittelitt for tørr enn bittelitt for våt - så kanskje du skulle vanne litt sjeldnere eller litt mindre hver gang?

• Liker 1
Skrevet

Du vanner for mye. Vanning 1 gang i uken er fint, men du skal bruke bare litt vann. 

Anonymkode: 725ed...3c4

Skrevet

Min får bare vann en gang i blant, gule blader betyr vel litt mye vann 🥀

Anonymkode: 6ed77...623

Skrevet

Jeg synes det høres ut som du vanner for mye. Ikke vann etter kalenderen, lær deg å kjenne når plantene dine trenger vann. 

Anonymkode: d9bd5...046

Skrevet

Jeg setter mine gullranker i vann ca en gang i uka (litt oftere om sommeren). Lar de stå i ca et kvarter og passer på at de har rent ordentlig av seg før jeg setter dem tilbake i pyntepotta.

Anonymkode: 67a1f...257

Skrevet

Vent med å vanne til planten er helt tørket inn uavhengig av kort eller lang tid siden sist. Jeg pleier å løfte opp pottene så jeg kan kjenne om de er tunge eller lette. Lette Potter betyr tørr jord, som er klar for gjennomvanning. Jeg tar gjerne med planta til kjøkkenvasken, og holder den under rennende vann. Lar det renne helt av før jeg setter potta tilbake. 

Anonymkode: 9c6a9...bcf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...