Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig solgt en genser til en bruker på Tise, og hun har mottatt varen. Hun har nå meldt inn til kundeservice at hun ønsker å returnere varen da hun synes fargen var annerledes enn hun hadde forventet og jeg får dermed ikke pengene utbetalt. Bildene i annonsen samsvarer helt med den faktiske fargen på genseren. Kan man bare returnere varer sånn dersom man ikke liker fargen allikevel? 

Anonymkode: 07881...886

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nja.. Det spørs. Men fortell hvordan dette gikk. 

Anonymkode: 0af22...c54

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nja.. Det spørs. Men fortell hvordan dette gikk. 

Anonymkode: 0af22...c54

Spørs på hva tenker du? 

Skrevet

Jeg trodde at «alle» visste at farger kan se annerledes ut på en skjerm enn i virkeligheten. Ønsker man ikke å ta denne risikoen, bør man helst bare kjøpe klær der man kan inspisere fargen med egne øyne. 
Synes med andre ord det er en dårlig grunn til å reklamere på et bruktkjøp.

Anonymkode: 36f6a...77a

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde skjønt det hvis det var en hull i genseren. Men feil farge? Nei, det er ikke gyldig grunn i min bok. 

• Liker 4
Skrevet

Takk for svar, dere. Hun klager over at genseren ikke er like hvit som hun ønsker, men bildet av genseren er tatt mot en hvit bakgrunn så det er ganske åpenbart at genseren er mer naturhvit enn ren hvit. Synes det er en litt tynn grunn for retur, genseren er ellers helt ny og det er ingen feil eller mangler på den. Jeg skal kontakte Tise i morgen og høre hva de sier om saken. 

TS. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar, dere. Hun klager over at genseren ikke er like hvit som hun ønsker, men bildet av genseren er tatt mot en hvit bakgrunn så det er ganske åpenbart at genseren er mer naturhvit enn ren hvit. Synes det er en litt tynn grunn for retur, genseren er ellers helt ny og det er ingen feil eller mangler på den. Jeg skal kontakte Tise i morgen og høre hva de sier om saken. 

TS. 

Tise har ubrukelig kundeservice. 
Og kjøpere som henne ødelegger for bruktmarkedet:/

Anonymkode: 88ed8...d95

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

TS. 

Sånn jeg forstår lovverket har hun ikke angrerett når det ikke er noe galt med varen eller noe du ikke har opplyst om i annonsen. Da må du eventuelt være enig i en retur

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/rettigheter-for-bruktkjop/

"Angrerettloven gjelder ikke for kjøp mellom to private parter. Det betyr at kjøper ikke kan angre på et privatkjøp inngått via nett, app eller lignende – med mindre partene har avtalt det"

Anonymkode: 0bfb4...eb8

• Liker 3
Skrevet

Hva er det med folk som tror at de handler i en butikk når de handler brukt av privatfolk… så irriterende! Oppdater gjerne på hva tise svarer. 

Anonymkode: 203e8...730

• Liker 5
Skrevet

Tenkte jeg skulle komme med en oppdatering vedrørende saken. Tise har behandlet saken og kommet frem til at kjøperen ikke har noen sak og jeg vil få utbetalt pengene slik jeg skal. Men kjøperen truer meg nå med å melde meg til forbrukertilsynet dersom jeg ikke er villig til å akseptere at hun returnerer varen til meg… 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenkte jeg skulle komme med en oppdatering vedrørende saken. Tise har behandlet saken og kommet frem til at kjøperen ikke har noen sak og jeg vil få utbetalt pengene slik jeg skal. Men kjøperen truer meg nå med å melde meg til forbrukertilsynet dersom jeg ikke er villig til å akseptere at hun returnerer varen til meg… 

Hun har ingen sak.

Du har lagt ut et bilde av varen og varen står i stil til de opplysninger og informasjon du har gitt. Ferdig.

Så kan hun naturligvis true med hva hun vil sånn sett men det gir henne ikke rett av den grunn. Ignorer henne.

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Supert, da er saken løst og du får pengene dine.

Mitt råd er å Ikke kommunisere mer med kjøper, slik at saken dør ut. Om kjøper truer med noe mer, så bare overse det. Det er ingen forbrukermyndigheter som ønsker å ta i en slik fillesak.

Anonymkode: a01d9...5a9

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke bekymre deg. Du er langt innenfor alle regler her.

Truslene hennes tilsier også at hun overhodet ikke har innsikt i de ulike regelverkene for ulike typer kjøp og hvilken rolle Forbrukertilsynet egentlig har. Så jeg, som ellers er ganske nevrotisk og stressa av meg, ville hatt total hvilepuls nå. Du er trygg.

Anonymkode: 06708...f93

• Liker 6
Skrevet

Rar oppførsel på kjøper, men jeg ville nok bare latt henne returnere. 

Skrevet
Melus skrev (1 minutt siden):

Det ville ikke jeg gjort, da det ikke er noe galt med varen og selger ikke har noen plikt til å ta i mot.

Det betyr ekstra kostnader og tid for selger (for hvem betaler returen? Vil en kranglete kjøper gå med på å betale både frakt og retur på en vare hun ikke skal ha allikevel? Det kan jeg se for meg blir en ny runde med krangling).
Og så vet man ikke hvilken tilstand man får tilbake varen i. Kan kjøper ha brukt den i mellomtiden? Behandlet den dårlig? En kranglete kjøper ville jeg ikke stolt helt på når det kommer til slike ting...

Nei, hun får heller bare selge den videre om hun ikke vil ha den selv. 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ikke bekymre deg. Du er langt innenfor alle regler her.

Truslene hennes tilsier også at hun overhodet ikke har innsikt i de ulike regelverkene for ulike typer kjøp og hvilken rolle Forbrukertilsynet egentlig har. Så jeg, som ellers er ganske nevrotisk og stressa av meg, ville hatt total hvilepuls nå. Du er trygg.

Anonymkode: 06708...f93

Samme regelverk for dette kjøpet, utover at man ikke har angrerett. Men nå er det ikke angrerett kjøper har forsøkt å benytte heller, men en heving. Kjøpsloven er i prinsippet lik forbrukerkjøpsloven her. For øvrig kan forbrukertilsynet også ta en sak mellom to private (det vil si hvor man er utenfor forbrukerkjøp).

Anonymkode: 52bc6...b5a

Skrevet
Melus skrev (16 minutter siden):

Hvorfor ville du latt kjøper returnere?

• Liker 1
Skrevet
Myrmica skrev (18 minutter siden):

Det ville ikke jeg gjort, da det ikke er noe galt med varen og selger ikke har noen plikt til å ta i mot.

Det betyr ekstra kostnader og tid for selger (for hvem betaler returen? Vil en kranglete kjøper gå med på å betale både frakt og retur på en vare hun ikke skal ha allikevel? Det kan jeg se for meg blir en ny runde med krangling).
Og så vet man ikke hvilken tilstand man får tilbake varen i. Kan kjøper ha brukt den i mellomtiden? Behandlet den dårlig? En kranglete kjøper ville jeg ikke stolt helt på når det kommer til slike ting...

Nei, hun får heller bare selge den videre om hun ikke vil ha den selv. 

Nei, du har nok rett i dette. Jeg tenkte bare at jeg ikke hadde giddet å lage krangel om en genser, men jeg tenkte ikke på dette med fraktkostnad osv. 

• Liker 1
Skrevet

Personen har ingen sak. Hvis dette var så nøye burde hun møtt opp for å se på den først. Kjøpt er kjøpt, spist er spist. 

Blokker personen. Ikke svar tilbake. Saken er avgjort. Hun kommer ikke til å komme noe lenger med dette. 

Anonymkode: 7e162...54b

• Liker 2
Skrevet

Tenk å være villig til å lage så mye styr for en bagatell, som fargen på en genser. Som sagt tidligere, slike mennesker bør helst bare kjøpe ting i fysiske butikker. 

Stakkars dem som eventuelt kommer til å selge en bolig til en slik person.

Anonymkode: 36f6a...77a

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...