AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #1 Skrevet 2. september 2024 Jeg er så fortvilet! Har gått på Wegovy i litt over et år, og den hjalp meg ned 45kg. Livet med Wegovy er noe helt annet, og har åpnet øynene mine for hvordan normalvektige har det i forhold til matlyst og metthetsfølelse. Jeg har selvfølgelig en del løshud etter vekttap, og ble henvist av legen (bukplastikk etc). Fikk blankt avslag på henvisningen fordi jeg må være snusfri og wegovyfri i minst 3 måneder før henvisningen i det hele tatt blir vurdert. Jeg er fortvilet fordi jeg har sluttet med begge mine «gleder» samtidig. Kjenner på en helt ekstrem ulvehunger, klarer ikke kontrollere inntaket, og går selvfølgelig opp i vekt. Jeg har ikke medisin som demper konstant matstøy, og jeg har ikke snus jeg kan ta istedenfor mat. Drikker mye vann, men det hjelper nada. Er det noen som vet hvorfor man må slutte med både snus og wegovy så lenge før henvisning vurderes? Fedme er vel på lik linje med andre kroniske sykdommer, en kronisk sykdom som krever medisinsk behandling for å hjelpe. Fks. hjertemedisin, som må tas for å holde sykdommen i sjakk. Skjønner ikke da hvorfor man må slutte på Wegovy? Er det for å bevise at man kan holde vekten uten? Medisinske grunner ift. operasjon? Hadde sett for meg en livslang behandling med Wegovy. Kjenner jeg blir gal 😭 har fryktelig lyst til å klare dette, men det kjennes uoverkommelig på alle mulige måter nå. Har kjøpt puslespill for å få tankene på noe annet, går mye tur i skog og mark, prøver hele tiden å få tankene på noe annet enn mat - men ulvehungeren bare «tar over» og får meg til å overspise, mister all kontroll. Tips ønskes. Anonymkode: 2a001...6e1 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #2 Skrevet 2. september 2024 Fordi du går opp igjen når du slutter på wegovy og da er bukplastikken bortkastet. Du må vise at du kan være vektstabil over tid før du får innvilget bukplastikk på det offentliges regning. Ang snus så gjør det at såret gror dårligere, og øker faren for komplikasjoner i etterkant. Anonymkode: 6516d...c94 6 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #3 Skrevet 2. september 2024 Jeg fikk innvilget bukplastikk etter å ha hatt en stabil vekt i 2 år. Deretter tok det noen måneder før jeg fikk operasjon. Anonymkode: 74788...022 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #4 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Fordi du går opp igjen når du slutter på wegovy og da er bukplastikken bortkastet. Du må vise at du kan være vektstabil over tid før du får innvilget bukplastikk på det offentliges regning. Ang snus så gjør det at såret gror dårligere, og øker faren for komplikasjoner i etterkant. Anonymkode: 6516d...c94 Men alle sier jo at Wegovy er en livslang behandling? Hadde sett for meg livslang behandling, akkurat som hjertesyke må ta medisin for å holde hjertet i sjakk - så jeg for meg Wegovy for å holde vekten i sjakk. Det er jo en grunn til at det ikke fungerer når en slutter på medisinen. TS Anonymkode: 2a001...6e1 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #5 Skrevet 3. september 2024 Jeg ville begynt med en ting. Slutt mrd snus først. Når du har kommet over abstinensen så kan du vurdere å kutte ut wegovy til du får bukplastikk og så evt starte opp igjen på vedlikeholdsdose etter bukplastikken er gjennomført Anonymkode: ce42e...916 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #6 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men alle sier jo at Wegovy er en livslang behandling? Hadde sett for meg livslang behandling, akkurat som hjertesyke må ta medisin for å holde hjertet i sjakk - så jeg for meg Wegovy for å holde vekten i sjakk. Det er jo en grunn til at det ikke fungerer når en slutter på medisinen. TS Anonymkode: 2a001...6e1 Har du prøvd akupunktur? Eg fekk kjempegod hjelp der då eg slutta å røyke. Det roa kroppen heilt vanvittig ned, fysisk og psykisk. Anonymkode: 69f58...0b1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #7 Skrevet 3. september 2024 Enig med den over her. Slutt med snus først. Snus gjør sårtilhelingen verre, så det må du slutte med og så kan du vurdere å slutte for godt når du først har et opphold. Har aldri hørt at man må slutte med wegovy så lang tid i forveien. For narkosen sin del må du slutte med dette i god tid i forveien, pga fare for oppkast når du legges i narkose. Men tre mnd? Høres rart ut.. Anonymkode: 3037d...243
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #8 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Men alle sier jo at Wegovy er en livslang behandling? Hadde sett for meg livslang behandling, akkurat som hjertesyke må ta medisin for å holde hjertet i sjakk - så jeg for meg Wegovy for å holde vekten i sjakk. Det er jo en grunn til at det ikke fungerer når en slutter på medisinen. TS Anonymkode: 2a001...6e1 Nei, for Wegovy mister effekten etter en stund uansett. Anonymkode: 91787...ff0 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #9 Skrevet 3. september 2024 Tror cluet er å vise at du greier å holde vekta, om du så må bruke wegovy eller ikke. Hvis du er plaget av overhenget på buken, slik som sår, utslett, smerter, problemer med å holde deg ren, så kan du få bukplastikk på statens regning. Det skal være uavhengig av hvilke medisiner du går på, og om du snuser. (Aldri hørt at slankemedisiner skal være en dealbreaker.) Men før 5 dager før operasjonen så må du slutte med wegovy (link), og du bør slutte med snusinga slik at du gror godt etterpå. (Ved full bukplastikk vil du få ei sårflate under huden fra brystbein ned til bikinilinja som må gro, i tillegg til operasjonssåret) Jeg vil råde deg til å fortsette med wegovy og arbeide med å få sunne vaner (om du ikke allerede har det). Om noen måneder kan si til legen at nå er vekta mi stabil, huden har trukket seg inn så mye den kan etter vektnedgangen, men at overhenget gir meg den og den plagen fysisk eller psykisk. Så kan hen sende en ny henvisning der det blir poengtert at du er vektstabil og har vært det ei stund, og nå vil bli vurdert for hudfjerning. Anonymkode: 98248...930 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #10 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 20.50): Jeg er så fortvilet! Har gått på Wegovy i litt over et år, og den hjalp meg ned 45kg. Livet med Wegovy er noe helt annet, og har åpnet øynene mine for hvordan normalvektige har det i forhold til matlyst og metthetsfølelse. Jeg har selvfølgelig en del løshud etter vekttap, og ble henvist av legen (bukplastikk etc). Fikk blankt avslag på henvisningen fordi jeg må være snusfri og wegovyfri i minst 3 måneder før henvisningen i det hele tatt blir vurdert. Jeg er fortvilet fordi jeg har sluttet med begge mine «gleder» samtidig. Kjenner på en helt ekstrem ulvehunger, klarer ikke kontrollere inntaket, og går selvfølgelig opp i vekt. Jeg har ikke medisin som demper konstant matstøy, og jeg har ikke snus jeg kan ta istedenfor mat. Drikker mye vann, men det hjelper nada. Er det noen som vet hvorfor man må slutte med både snus og wegovy så lenge før henvisning vurderes? Fedme er vel på lik linje med andre kroniske sykdommer, en kronisk sykdom som krever medisinsk behandling for å hjelpe. Fks. hjertemedisin, som må tas for å holde sykdommen i sjakk. Skjønner ikke da hvorfor man må slutte på Wegovy? Er det for å bevise at man kan holde vekten uten? Medisinske grunner ift. operasjon? Hadde sett for meg en livslang behandling med Wegovy. Kjenner jeg blir gal 😭 har fryktelig lyst til å klare dette, men det kjennes uoverkommelig på alle mulige måter nå. Har kjøpt puslespill for å få tankene på noe annet, går mye tur i skog og mark, prøver hele tiden å få tankene på noe annet enn mat - men ulvehungeren bare «tar over» og får meg til å overspise, mister all kontroll. Tips ønskes. Anonymkode: 2a001...6e1 Start opp igjen på Wegovy. Be om vurdering på privat klinikk og hør hva de sier. Kanskje må du betale selv. Anonymkode: fd216...1c7
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #11 Skrevet 4. september 2024 Du kan ikke slutte på begge samtidig. Jeg ville avsluttet snusen nå og fortsatt med sprøytene. Så tar du denne bukplastikken etter hvert eventuelt privat. Anonymkode: 0c694...77e
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #12 Skrevet 24. september 2024 Hvilken klinikk/sykehus fikk du avslag fra? Anonymkode: 235e5...fee
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #13 Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 13.39): Hvilken klinikk/sykehus fikk du avslag fra? Anonymkode: 235e5...fee Universitetetssykehuset Nord-Norge. Anonymkode: 2a001...6e1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #14 Skrevet 25. september 2024 Jeg har tidligere gått på saxenda/tilsvarende Wegovy og sluttet når den ikke lenger var på blå resept men fikk ikke så veldig økt matlyst etter jeg sluttet på den men har gått opp litt selvom jeg har holdt meg til samme rutiner, men ikke altfor mye heldigvis. Anonymkode: ce03c...1b3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #15 Skrevet 25. september 2024 En om gangen, først snus, så Wegovy. Anonymkode: 09631...c55
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #16 Skrevet 25. september 2024 Dette ville jeg gjort: Fortsett på snus og Wegovy, betal bukplastikken privat selv. Vi er helt i starten av banebrytende fedmebehandling, de finner nok snart en varig behandlingsløsning i pilleform. Veldig spennende tid vi er i. Anonymkode: b8529...f97 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #17 Skrevet 25. september 2024 Glemte å si: Du er kjempeflink!! 45 kg vekt nedgang er jo helt sykt, både med medisinering og uten. Anonymkode: b8529...f97 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå