Gå til innhold

Lurer på om jeg har blitt hjernevaska på mine eldre dager? Noen som kjenner seg igjen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La meg kjapt skildre mitt politiske jeg fra jeg begynte å engasjere meg tidlig i tenårene og frem til ganske nylig/for noen få år siden: 

-Hørte til langt utpå venstresiden

-alltid på de svakes parti

-stor empati med alle rusmisbrukere 

-veldig opptatt av å bekjempe all form for rasisme og diskriminering 

-positivt innstilt til Rosa kompetanse - har også vert på flere kurs i regi av Foreningen Fri

osv osv osv- dere kjenner typen. 

Har gått igjennom en heldreining de siste årene, sakte men sikkert. Når jeg satte meg ned og var helt ærlig med meg selv blir jeg nesten skremt av mine egne holdinger og tanker. Hva har skjedd med meg de siste årene liksom? Jeg har samme jobben, samme omgangskrets, ingen større ting har skjedd i livet- likevel er jeg bare blitt en helt annen enn jeg var. 

meg nå:

vurderer å stemme høyre ved neste valg. Bor i Bergen - er drittlei av narkomane som samles ved korskirkeallmenningen og gjør livet surt for lovlydige borgere som bor og arbeider der. Har plutselig fått de helt i vrangstrupen og klarer ikke lenger tenke på de som enkeltindivider men som en ensartet gruppe som forpester bybildet. Jeg vil bare ha de bort, driter i hva som skjer med de. De må vekk. De ødelegger, sloss, stjeler og lager ett helvete- og min empati og sympati er mer eller mindre blåst bort. 

Jeg er superfrustrer over at politikerene ikke tørr å sette halen på grisen og messer videre om trangboddhet og manglende ludoklubber for ungdom når det helt åpenbart er overvekt av innvandrerungdom som begår kriminalitet. Jeg ønsker ikke å bosette meg i et område med overvekt av afrikansk og arabisk innvandring. Integreringen har gått åt skogen- man må erkjenne dette- og man må virkelig ta tak i problematikken og radikalt endre hvordan man tenker rundt innvandring. Innvandrere som ikke vil tilpasse seg det norske levesettet er jeg sterkt kritisk til. Det messes om rasisme over en lav sko. Innvandrerungdommer terroriserer nabolag. De truer andre ungdommer og snakker konstant om hvem som skal «killes». Tyverier, vold osv. Eier ikke oppdragelse for fem flate øret. Jeg er over ørene provosert. 

Rosa kompetanse har ingenting i skolen å gjøre. Absolutt ingenting. Punktum finale. 

hadde noen sagt til meg for 5 år siden at jeg skulle mene disse tingene i 2024 så hadde jeg blankt nektet å tro det. Jeg begynner å lure om jeg sakte men sikkert har blitt hjernevasket de siste årene av negative og vinklede nyheter som har ført til at jeg har blitt mer styrt av frykt og redsel enn av fornuft? Noen andre som har opplevd å plutselig bare snu helt politisk? 

Anonymkode: 3713a...8a5

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest goodbeforelong

Du har vel tatt innover deg endel realiteter som har vasket ut dine politiske ideal. Ingen ting galt med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange dreier til høyre politisk når de blir eldre. Noe dreier seg om realitetsorientering, noe om veien man selv tok videre i livet og noe om samfunnsutviklingen. 

Og det siste er kanskje mest relevant for deg og mange andre i den tiden vi er inne i.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende du har blitt det, vi blir jo stadig påvirket av media og media har vært så negativt.

Men om det er fysiske endringer rundt deg kan det jo være erfaringen din også. 

Du kan jo tenke mer over det fra flere hold, å se om det endrer noe for deg. 

Anonymkode: cf123...df8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket selv at veldig mange lærere i skolesystemet var AP og SV-velgere. Da jeg startet på universitetet og fikk mer egen erfaring, så trakk jeg mye mer mot høyre selv.

Nå er jeg ikke ekstremt høyrevridd, men har fått merke dårlig kultur fra både arabiske og afrikanske land selv. Dette er snakk om i arbeidssammenheng, hvor jeg er med på å lære opp nytt personell. Som kvinne har jeg opplevd så mange ganger nå at de ikke vil hører på meg. En sa direkte at han ikke ville jobbe med kvinner :( Samtidig har vi også noen fra de samme landene som er helt annerledes. Så synes det er trist at man blir så påvirket av dette. 

Har opplevd rare holdninger fra etniske nordmenn og andre land også altså, men akkurat det kvinnesynet klarer jeg ikke. 

Anonymkode: c8ca6...b41

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier at omgangskretsen og jobben din er den samme, kan det handle litt om at din verden har blitt midre?

Det er kanskje færre impulser, mindre debatt og ikke så mange som tar i temaene på samme måten lenger rundt deg? Jeg merker ihvertfall at jeg stadig må oppsøke ting for å holde meg skarp, det er et aktiv valg jeg må ta for å få med meg det som skjer og ikke bare trekke konklusjoner fra eget perspektiv.

Anonymkode: 39d98...465

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

opplever det samme som deg TS. Har mindre og mindre tålmodighet og empati med alskens parasitter og snyltere - uansett hvor tragisk barndommen deres har vært. Nå tenker jeg bare "bli voksen, ta grep, skjerp deg." 

Gidder ikke mer av regnbuer og såkalt fargerikt felleskap

Anonymkode: 38567...f5f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fremdeles på venstresida politisk, fordi jeg er opptatt av omfordeling av ressurser, men er også blitt mer innvandringskritisk med årene, fordi jeg ser hvordan innvandringen påvirker landet vårt. Noe må gjøres med politikken på dette området, men jeg tror ikke Støre er typen til å gjøre det. 

Anonymkode: 155e3...e24

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke hjernevasket, derimot har du hatt en oppvåkning. Sannheten er at ting blir aldri gjort noe med så lenge de høyere oppe tjener penger på kaos.....

Anonymkode: 395a5...801

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker at dette er et ypperlig eksempel på hvor undertrykkende og hjernevaskende venstresiden kan være. 
Du har nå reflektert over dine verdier og innser at du har mer rasjonell og derav er redd for at du er hjernevasket.
Jeg er på ingen måte spesielt høyere eller venstre vridd i politikken og avskyr egentlig FRP. Men gode gud venstre siden er ekkel når det kommer til mye.

Har du ikke samme oppfattning så blir du enten kansellert, kalt rasist eller lignende. Mitt inntrykk av den ytre venstre er at det er late mennesker som ikke tåler kritikk å er veldig rask på å tie mennesker som ikke deler deres syn på verden.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påhanigjen
AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 20.46):

La meg kjapt skildre mitt politiske jeg fra jeg begynte å engasjere meg tidlig i tenårene og frem til ganske nylig/for noen få år siden: 

-Hørte til langt utpå venstresiden

-alltid på de svakes parti

-stor empati med alle rusmisbrukere 

-veldig opptatt av å bekjempe all form for rasisme og diskriminering 

-positivt innstilt til Rosa kompetanse - har også vert på flere kurs i regi av Foreningen Fri

osv osv osv- dere kjenner typen. 

Har gått igjennom en heldreining de siste årene, sakte men sikkert. Når jeg satte meg ned og var helt ærlig med meg selv blir jeg nesten skremt av mine egne holdinger og tanker. Hva har skjedd med meg de siste årene liksom? Jeg har samme jobben, samme omgangskrets, ingen større ting har skjedd i livet- likevel er jeg bare blitt en helt annen enn jeg var. 

meg nå:

vurderer å stemme høyre ved neste valg. Bor i Bergen - er drittlei av narkomane som samles ved korskirkeallmenningen og gjør livet surt for lovlydige borgere som bor og arbeider der. Har plutselig fått de helt i vrangstrupen og klarer ikke lenger tenke på de som enkeltindivider men som en ensartet gruppe som forpester bybildet. Jeg vil bare ha de bort, driter i hva som skjer med de. De må vekk. De ødelegger, sloss, stjeler og lager ett helvete- og min empati og sympati er mer eller mindre blåst bort. 

Jeg er superfrustrer over at politikerene ikke tørr å sette halen på grisen og messer videre om trangboddhet og manglende ludoklubber for ungdom når det helt åpenbart er overvekt av innvandrerungdom som begår kriminalitet. Jeg ønsker ikke å bosette meg i et område med overvekt av afrikansk og arabisk innvandring. Integreringen har gått åt skogen- man må erkjenne dette- og man må virkelig ta tak i problematikken og radikalt endre hvordan man tenker rundt innvandring. Innvandrere som ikke vil tilpasse seg det norske levesettet er jeg sterkt kritisk til. Det messes om rasisme over en lav sko. Innvandrerungdommer terroriserer nabolag. De truer andre ungdommer og snakker konstant om hvem som skal «killes». Tyverier, vold osv. Eier ikke oppdragelse for fem flate øret. Jeg er over ørene provosert. 

Rosa kompetanse har ingenting i skolen å gjøre. Absolutt ingenting. Punktum finale. 

hadde noen sagt til meg for 5 år siden at jeg skulle mene disse tingene i 2024 så hadde jeg blankt nektet å tro det. Jeg begynner å lure om jeg sakte men sikkert har blitt hjernevasket de siste årene av negative og vinklede nyheter som har ført til at jeg har blitt mer styrt av frykt og redsel enn av fornuft? Noen andre som har opplevd å plutselig bare snu helt politisk? 

Anonymkode: 3713a...8a5

Er nesten samme som jeg skrev for litt siden og alle som kjenner meg sa… men det der er jo ikke deg! Jeg blir nesten skremt av meg selv der jeg er idag og jeg er så langt ifra manipulert…jeg lever her og nå og ser hva som pågår i hverdagen for store og små !  Vi må bare reagere både med ord og gjerninger ! Jeg har ikke fasit men jeg skal ikke sitte rolig og ti still!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå siterer jeg fritt etter hukommelsen noe jeg kunne googlet, men var det ikke noen som sa at er man ikke venstrevridd som ung så mangler man hjerte, er man ikke høyrevridd som voksen så mangler man hjerne. Eller noe i den duren. 

Det er nok fort flere idealister blant de unge, folk som er åpne og ønsker endring, mens jo eldre man blir, jo mer trangsynt og bitter og mindre tålmodig blir man og vil bare tilbake til det som var.

Eller så vil noen vel heller si at er mer naiv som ung, og mer realist som voksen.

Kall det hva du vil, men det er ikke uvanlig.

Jeg jobbet faktisk litt med statistikk innen politikk en stund, og mener de eldste velgerne var FrP-velgerene, og de yngste var MdG og SV. Jeg tror ikke nødvendigvis det er så mye forskjell på AP og Høyre da, men det er det jo nesten ikke politisk heller.

Anonymkode: 6f099...83a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Geogass skrev (12 timer siden):

Du virker som en tragisk sjel

Du virker ikke som lystigheten selv heller.

Anonymkode: b013a...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm1 skrev (7 timer siden):

Tenker at dette er et ypperlig eksempel på hvor undertrykkende og hjernevaskende venstresiden kan være. 

Flaks de til høyre ikke er hjernevasket da.

Anonymkode: b013a...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...