Gå til innhold

Kaste matavfall i samme pose som restavfall

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje jeg er venninna di? 😉😉

Slapp av! Det er ikke sånn at man får bot, og uansett, har du ikke bedre ting å bry deg om, enn om jeg kildesorterer mat eller ei? 😂😂

Anonymkode: f45ce...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Som flere sier her, jeg har så lite matavfall at det går i restsøpla. De gangene voksne barn er hjemom og spiser eller ved middagsbesøk sorterer jeg i grønn pose. Orker ikke ha stinkende rester liggende bare fordi de skal i egen grønn pose. 
Sorterer plast, papp og metall, det får være greit.

Anonymkode: 6aaa1...a93

Jeg bor også alene for det meste,men resirkulerer selvfølgelig matavfall likevel.

Anonymkode: 6f48a...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid

Jeg har så lite matsvinn i det daglige at det lille jeg har kaster jeg i restavfallet. De posene vi får til matavfall passer ikke på mine søppelbøtter under vasken så alt går i en her. 

Dersom jeg har hatt selskap og har masse matavfall bruker jeg bio-pose og kaster det i bioavfallet med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke bot for å ikke kildesortere. Vi bor i et borettslag og her kan man, hvis man vil, sortere papp, glass og metall, plast og matavfall. Vi kildesorterer alt dette. Har 4 bossbøtter i kjøkkenskapet under kjøkkenvasken.

Før så kunne vi ikke kildesortere alt dette i borettslaget. Borettslaget hadde prøvd kildesortering av glass og metall og plast tidligere, men folk kastet så mye annet dritt i containerne at styret valgte å slutte med det. Men siden har styret valgt kildesortering av alt igjen i tillegg til kildesortering av matavfall. Men jeg kan banne på at alt dette vil forsvinne, igjen, fordi enkelte personer fremdeles kaster mye dritt som ikke skal i containerne.

Men igjen, så får man ikke bot bare fordi man ikke kildesorterer. Det er ingen bestemt og vedtatt lov som sier at man MÅ kildesortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg bor også alene for det meste,men resirkulerer selvfølgelig matavfall likevel.

Men det er stor forskjell på hvor mye vi som bor alene har av matavfall... Noen av oss kan gå dagesvis uten å ha noe som helst matavfall.

Anonymkode: a15cf...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorterer alt jeg kan. har boden full av plast.. 💁‍♂️ Men det hender det ender opp en bit mat i restavfallet. 

Anonymkode: 07deb...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Men det er stor forskjell på hvor mye vi som bor alene har av matavfall... Noen av oss kan gå dagesvis uten å ha noe som helst matavfall.

Her har jeg matavfall hver dag,jeg skreller jo grønnsaker og spiser gjerne et eple eller skreller en klementin. Så selv om jeg bor alene,har jeg da matavfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her har jeg matavfall hver dag,jeg skreller jo grønnsaker og spiser gjerne et eple eller skreller en klementin. Så selv om jeg bor alene,har jeg da matavfall.

Men kaster du bioposer hver dag?
Jeg skreller eple hver dag - men ofte er det eneste bioavfallet mitt. Da kaster jeg det i restavfallet. Tar ikke sjansen på å få bananfluer inne fordi det ligger litt skrell el i en pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 20.09):

Var på middagsbesøk hos en venninne i går. Etter middagen  begynte jeg å hjelpe henne på kjøkkenet. Jeg skulle tømme tallerkenene  for matrester før jeg kunne sette de i oppvaskmaskinen. Jeg åpnet skapet under vasken der man har søppelbøtte. Jeg kunne ikke se bøtte med grønnpose for matavfall. Spurte venninna mi og hun sa at hun bare kaster matavfall sammen med restavfall. Siden hun bor alene og det er alltid små mengder av mat som trengs å kast... så en ekstra søppelbøtte med grønnpose tar bare plass i skapet.

Jeg trodde det ikke var tillatt.

Hva skjer om hun blir oppdaget? Kan hun få bot?

Anonymkode: 3c7e0...1f2

:sjokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk sms om at det ikke var "lov" å kaste plast-vedsekker i plastavfall. Godt - nå kommer alt i contraineren neste gang.

Anonymkode: 50bfe...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerdebatt og tilsvar til dette. 

Christina82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (På 5.9.2024 den 8.17):

Men kaster du bioposer hver dag?
Jeg skreller eple hver dag - men ofte er det eneste bioavfallet mitt. Da kaster jeg det i restavfallet. Tar ikke sjansen på å få bananfluer inne fordi det ligger litt skrell el i en pose.

Jeg kaster matavfallsposer når de full akkurat som vanlig søppel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.9.2024 den 8.10):

Og som jeg skrev "det er forskjell på oss, noen av oss går dagevis uten å ha matavfall". 
Jeg har ikke matavfall hver dag, jeg skreller ikke grønnsaker hver dag, de fleste grønnsakene bruker jeg med skall på eller så har de ikke skall.
Så det blir kanskje en skive paprika i løpet av en arbeidsuke som går i matsøppel, eller endeskiven på en gulrot. 
Jeg ser ikke noe poeng i å bruke en hel grønn pose for en skive paprika... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...