Gå til innhold

Kaste matavfall i samme pose som restavfall

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja ja, hjemme hos oss tar vi restavfall, plast, metall, glass og matavfall i samme pose. Det eneste som sorteres ut er papp og papir.

Anonymkode: 112b3...fa7

Her hos meg  har jeg under vasken tre søppelbøtter der jeg sorterer matavfall , restavfall og plastavfall. I en blå kasse kaster jeg papp og papir, og metall og glassavfall blir samlet i en pose før det blir kastet til resirkulering ved postkassene. Batteri blir også kastet i en egen beholder.

Det er da ikke så vanskelig faktisk,her går alt automatisk.

Anonymkode: 6f48a...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er ikke jeg som har bestemt det. 

Du ser jeg er anonym?

Anonymkode: 8e190...707

Du blir ikke mindre anonym av å gi en nøytral opplysning om at i XX kommune skilles det ikke mellom mat- og restavfall. 

Anonymkode: f4430...1bd

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sorterer ikke alltid. 
Har enormt lite matavfall til hverdags. Men tar frem grønn pose og sorterer når jeg lager større porsjoner mat som gir mer avfall, og/eller har besøk slik at det er større mengder. 

I løpet av en arbeidsuke kan jeg ha en skive paprika og to eggeskall i matavfallet... 
De siste tre dagene har jeg kun kastet 2-3 spiseskjeer med ris. Det ordner jeg ikke en grønn pose for. 

Anonymkode: a15cf...32b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om at det kan bli innført bøter på sikt, men jeg har ikke tro på det. 

Hvis det blir mye, synlig på toppen av dunken, så kan renovasjonsarbeiderne i teorien nekte å tømme. Men jeg tror ikke de tar seg bryet med å åpne restavfallsposer og se etter mat. Det er verre hvis det er omvendt;  restavfall i matdunken, og panteflasker i papiravfallet, og isopor i plastsekken fører til at dunken ikke tømmes og plastsekkenn blir stående. (Ja, jeg delte dunk med naboen, som er et ordentlig rotehue, til jeg ikke gadd det mer pga manglende tømming. 

Anonymkode: 8258b...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drohatha skrev (3 timer siden):

Akkurat matavfall i restavfallet er virkelig ikke et stort problem. Restavfallet blir brent og energigjenvunnet, mens matavfall blir biogass/biogjødsel. Forskjellen på utslippene her er marginale, men biogass kommer noe bedre ut. 

Det som er litt drøyt er at å droppe én eneste flytur til USA gjør opp for nesten et liv med kildesortering av plast. (Gitt at det da kastes i rest istedenfor) 

Jo, men bare en ting: Det kommer an på hvor man kjører avfallet. Her håndteres matavfall i samme kommune mens restavfallet kjøres fra Vestlandet til Sverige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det sjokkerende? Altså her har kommunen akkurat begynt, verste er at mat og rest brennes sammen for de har ikke bygd anlegget for å klare å ta i mot. Den stanken og alle larvene som har vært i sommer er grusom, og nei jeg har ingen fryser for å fryse ned søppel som de anbefaler. 
Vi ble tvunget til å sortere pga de henter så få ganger, men vi har ikke tidligere sortert mer enn rest, papp og glass. 
Skylle plasten er noe ordentlig tull, dermed har jeg ikke sortert heller

Anonymkode: 42a1b...3f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du blir ikke mindre anonym av å gi en nøytral opplysning om at i XX kommune skilles det ikke mellom mat- og restavfall. 

Ikke meg, men i Bergen f.eks så innførte de ikke matavfallshenting hos husholdninger før i 2022. Og det er Norges nest største by. Så at det finnes (mindre) kommuner uten ordning i 2024 finner jeg ikke usannsynlig i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse kommunene har ikke innført kildesortering av matavfall per januar 2023:

Askvoll

Askøy

Balsfjord

Bardu

Bjørnafjorden (Os-delen)

Dovre

Dyrøy

Eidskog

Fjaler

Flå

Fredrikstad

Gol

Hemsedal

Hol

Hvaler

Hyllestad

Kongsvinger

Krødsherad

Kvam

Lesja

Lom

Moss

Målselv

Nesbyen

Nord-Odal

Rakkestad

Råde

Salangen

Sarpsborg

Sel

Senja

Skjåk

Sunnfjord

Sør-Odal

Sørreisa

Trondheim

Vaksdal

Vanylven

Vestby

Vågå

Våler (Østfold)

Ål

Årdal

mulig noen har satt i gang no i år men tviler på at alle disse er i boks enda. Vet at flere deler av Trondheim ikke sorterer matavfall enda. 

Anonymkode: a6a62...606

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er selv enslig, miljøbevisst og vegetarianer, og kaster ikke mat med unntak av en skje eller to fra tallerken hvis jeg ikke klarer å spise opp, samt skall og kjerner fra frukt og grønt. Det er absolutt ingen problem å sortere ut matavfall. Jeg tømmer den hver 3-4 uke, da er den godt under halvfull. Når man kaster så lite tørker det gjerne også opp, så det blir ikke søkkvåt, råtten mat som lukter. Det er ingen unnskyldning å være enslig. Håper du prøver å oppdra venninnen din så godt det går, det er vårt alles felles ansvar å ta vare på ressursene vi har, og søppel er faktisk er en ressurs. 

Anonymkode: d0b51...03c

Svaret på at det ikke er et problem for deg kommer av at du ikke har kjøtt eller fiskavfall. Det kan ikke ligge i 3-4 uker.. 

Små mengder mat i rest er ingen problem. Da er det verre å bruke en plastpose til 4 brødskalker.. 

Jeg har kompost selv, og får matrester fra to naboer. De er enslige og det er virkelig en dråpe i havet. De kunne ikke hatt varmkompost med så små mengder 

Anonymkode: 0bb59...d92

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Var det sjokkerende? Altså her har kommunen akkurat begynt, verste er at mat og rest brennes sammen for de har ikke bygd anlegget for å klare å ta i mot. Den stanken og alle larvene som har vært i sommer er grusom, og nei jeg har ingen fryser for å fryse ned søppel som de anbefaler. 
Vi ble tvunget til å sortere pga de henter så få ganger, men vi har ikke tidligere sortert mer enn rest, papp og glass. 
Skylle plasten er noe ordentlig tull, dermed har jeg ikke sortert heller

Anonymkode: 42a1b...3f2

Larver er grusomt, de kommer når man ikke får knyttet posene ordentlig igjen så det ikke blir potte tett. Tips: Legg eggekartonger i bunnen av dunken for å begrense fukt. Bruk doble matavfallsposer.

Før, mens man fikk kun et par poser i uka utdelt her, og disse var av ræva kvalitet og sprakk bare man så på de, så sorterte jeg ikke. Ble for dyrt å kjøpe de elendige posene. Nå, når vi får ubegrenset med gratis poser, så bruker jeg to poser utenpå hverandre og kaster ut posen minst en gang daglig. Bruker dovaskemiddel og klor i dunken etter hver henting. Prøvde med eddik, men det funka ikke.

Ville vært interessant å se en undersøkelse på de totale miljøbelastningene av denne sorteringsdansen, for de har neppe tatt høyde for alt vaskemidlet som må til for å ikke krepere av stank. Bruker mer vaskemiddel i vasken pga melkekartongskyllingen (skyller ikke jogurt og kulturmelk æsj) . Og så vil de attpåtil ha oss til å skylle makrell i tomat-bokser og kattematbokser, nei der går grensa for meg i hvertfall. Fiskebollebokser og ananas og sånn går an å skylle da. 

Er jo litt tragikomisk å se alt som går i restavfallet i løpet av en random dag i dyreparken, og må vi stå og skylle plasten som kjøttdeig har vært oppi liksom (rå kjøttsaft i kjøkkenvasken er  uaktuelt for min del). Ganske tåpelig hele greia, men nordmenn er naive.

Jeg flyr i hvert fall ikke og spiser lite kjøtt og har ikke bil så får heller gjøre opp for meg der. Men det folk ser ut til å glemme, er at det har null effekt på totale utslipp det vi driver med i det lille landet her. Vi kan kutte alle utslipp totalt her, men det har fortsatt null å si i forhold til globale utslipp. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bot kan man få. De fra renovasjon tar stikk prøver og boten er fra 1500 kr og oppover 🙄 

Her fikk naboen en varsel og så bot på 3000 kr.

Anonymkode: acb3f...141

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Bot kan man få. De fra renovasjon tar stikk prøver og boten er fra 1500 kr og oppover 🙄 

Her fikk naboen en varsel og så bot på 3000 kr.

Anonymkode: acb3f...141

Pga mat i restavfall? 

Spiser man banan og kaster skallet i restavfallet, så kan det koste deg 3000 kr? Men hvis man spiser bananen på butikken og kaster skallet i søpla der, så går det greit? Jogurtbeger hjemme må skylles men de som kjøper jogurt i kantina og kaster begeret der, i restavfallet, slipper. Nisseland. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere sier her, jeg har så lite matavfall at det går i restsøpla. De gangene voksne barn er hjemom og spiser eller ved middagsbesøk sorterer jeg i grønn pose. Orker ikke ha stinkende rester liggende bare fordi de skal i egen grønn pose. 
Sorterer plast, papp og metall, det får være greit.

Anonymkode: 6aaa1...a93

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (4 timer siden):

Hvordan vet de renovasjonsfolkene at det er mat i restavfallsposene? De står ikke der og åpner poser ved hvert hus for å kontrollere?

Her jeg bor (blokkområde) har vi en høy andel innvandrere, og jeg ser at jeg og et par til norske i blokka er alene om å kildesortere. I gjennomsiktige sekker kaster innvandrerne alt, ingenting er sortert. F.eks de polske familiene kaster drikkebokser i metall med polsk tekst på i restavfallet, i stedet for å gå 30 meter og kaste det i glass/metall-containeren vi har rett borti gata. De har også papir (reklame) i restavfallet sitt. Det er andre innvandrere i blokka også, og de kildesorterer heller ikke.

Synd, men sant, det virker som om det er innfødte nordmenn som kildesorterer mest. Hørte på et møte i borettslaget at "vi", altså hele borettslaget, var dårlige på kildesortering. Det tror jeg på.

Lol! Her er det de norske, heller alkoholiserte som ikke kildesorterer. 

Selv slår jeg av en prat med mine "utenlandske naboer" ved søpla stadig vekk.

Men du hadde tydeligvis er enormt behov for å gjøre dette til en "norsk vrs utlending " ting i stedet for å bry oss om det som betyr noe 🥱🥱

Anonymkode: ac739...f77

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor, har vi ikke matavfallssortering. Vi hadde det for 20 år siden, men ikke nå lengre. Kanskje fordi det ikke har store hensikten, alt havner på samme plass her.

Anonymkode: 49ec5...5d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da forteller jeg hvilken kommune jeg bor i og da er jeg litt mindre anonym. Så det skjer ikke. 

Anonymkode: 8e190...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kaster alt i samme pose jeg. For mye pes med all denne sorteringen. Hvis noen skal ha meg til å sortere så må det legges langt bedre tilrette for dette. Ikke mitt ansvar eller mitt problem at produsentene får lov til å bruke så mye plast og forurensede ting og tang i produktene sine. 

Anonymkode: 97f9f...978

Rest, mat, papir/papp, batterier, hermetikk/glass... Har ikke plass til bokser til alt dette, jeg. Og her jeg bor må jeg ta buss for å kvitte meg med glass og metall. Jeg gjør så godt jeg kan, men kan ikke holde på sånn.

Anonymkode: f5d12...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I nedslagsfeltet til Senja Avfall kastes mat- og restavfall i samme pose. Ble overrasket da jeg var på besøk i området ifjor. Da jeg bodde der på nittitallet sorterte vi matavfall for seg, da hadde de eget kompostanlegg og greier. Men nå kjøres alt ilag. Merkelig. 

Anonymkode: 460a4...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...