Gå til innhold

Kaste matavfall i samme pose som restavfall


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var på middagsbesøk hos en venninne i går. Etter middagen  begynte jeg å hjelpe henne på kjøkkenet. Jeg skulle tømme tallerkenene  for matrester før jeg kunne sette de i oppvaskmaskinen. Jeg åpnet skapet under vasken der man har søppelbøtte. Jeg kunne ikke se bøtte med grønnpose for matavfall. Spurte venninna mi og hun sa at hun bare kaster matavfall sammen med restavfall. Siden hun bor alene og det er alltid små mengder av mat som trengs å kast... så en ekstra søppelbøtte med grønnpose tar bare plass i skapet.

Jeg trodde det ikke var tillatt.

Hva skjer om hun blir oppdaget? Kan hun få bot?

Anonymkode: 3c7e0...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La det være, du. 

Anonymkode: aef85...4da

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig ikke mulig å få bot for noe sånt, nei. Ville tross alt også vært en del mer problematisk å kaste restavfall i mat fremfor alt i restavfall.

Ingenting for andre å legge seg borti uansett. En betydelig andel (ikke jeg) kildesorterer ikke, overrasker meg at det setter deg ut såpass.

Anonymkode: 1f54f...abd

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gir renovasjonsmennene beskjed at de ikke henter søpla og hvorfor. Så må huseier fikse problemet innen neste tømmedag. Får hus eier nok varsler (tre?) Henter de ikke søppel og huseier må kvitte seg med det selv (men har ikke opplevd det har gått så langt).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at dem kan få bot, men det er jo utrolig irriterende med folk som ikke gidder å sortere. Jeg har nettopp flyttet og deler søppeldunker med en annen husholdning, der går tydeligvis alt i rest både matavfall og plast, for det er kun meg som kaster i de andre. 

Anonymkode: 233a2...fcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er en liten husholdning med lite avfall, så blir det feil uansett hva man gjør.

Ha matavfallspose? Matavfallet ligger og råtner i lengre tid/lager lukt før det er nok til å kaste det. Lite avfall og man bytter poste ofte: sløsing av plast.

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke i alle kommuner det finns sortering for matavfall. Her jeg bor skilles ikke rest-og matavfall. 

Anonymkode: 8e190...707

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er ikke i alle kommuner det finns sortering for matavfall. Her jeg bor skilles ikke rest-og matavfall. 

Anonymkode: 8e190...707

Det bør det bli en endring på raskt. Alle i Norge bør resirkulere så mye som mulig av avfallet sitt.

Anonymkode: 6f48a...a71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er ikke i alle kommuner det finns sortering for matavfall. Her jeg bor skilles ikke rest-og matavfall. 

Anonymkode: 8e190...707

Hvilken kommune bor du i

Anonymkode: 3c7e0...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jeg med 2 barn, og kildesorterer. Men har jo vært en uke alene, og da er det så og si ikke noe i restavfallet.

Jeg er jo veldig flink til å beregne mengde mat til meg selv. Mens det er vanskeligere med 2 tenåringer.

Så godt mulig jeg ikke kommer til å sortere matavfall, den dagen jeg bor alene. Spesielt de dagene det er varmt, må du jo kaste den nesten daglig.

Anonymkode: a2ee5...475

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster matavfallet i rest uansett jeg. Nei, man får ikke bot. Det har null konsekvenser. Bry deg heller om noe mer matnyttig du. 

Anonymkode: f1065...b6f

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Var på middagsbesøk hos en venninne i går. Etter middagen  begynte jeg å hjelpe henne på kjøkkenet. Jeg skulle tømme tallerkenene  for matrester før jeg kunne sette de i oppvaskmaskinen. Jeg åpnet skapet under vasken der man har søppelbøtte. Jeg kunne ikke se bøtte med grønnpose for matavfall. Spurte venninna mi og hun sa at hun bare kaster matavfall sammen med restavfall. Siden hun bor alene og det er alltid små mengder av mat som trengs å kast... så en ekstra søppelbøtte med grønnpose tar bare plass i skapet.

Jeg trodde det ikke var tillatt.

Hva skjer om hun blir oppdaget? Kan hun få bot?

Anonymkode: 3c7e0...1f2

Jeg er selv enslig, miljøbevisst og vegetarianer, og kaster ikke mat med unntak av en skje eller to fra tallerken hvis jeg ikke klarer å spise opp, samt skall og kjerner fra frukt og grønt. Det er absolutt ingen problem å sortere ut matavfall. Jeg tømmer den hver 3-4 uke, da er den godt under halvfull. Når man kaster så lite tørker det gjerne også opp, så det blir ikke søkkvåt, råtten mat som lukter. Det er ingen unnskyldning å være enslig. Håper du prøver å oppdra venninnen din så godt det går, det er vårt alles felles ansvar å ta vare på ressursene vi har, og søppel er faktisk er en ressurs. 

Anonymkode: d0b51...03c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat matavfall i restavfallet er virkelig ikke et stort problem. Restavfallet blir brent og energigjenvunnet, mens matavfall blir biogass/biogjødsel. Forskjellen på utslippene her er marginale, men biogass kommer noe bedre ut. 

Det som er litt drøyt er at å droppe én eneste flytur til USA gjør opp for nesten et liv med kildesortering av plast. (Gitt at det da kastes i rest istedenfor) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det bør det bli en endring på raskt. Alle i Norge bør resirkulere så mye som mulig av avfallet sitt.

Anonymkode: 6f48a...a71

Er ikke jeg som har bestemt det. 

 

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvilken kommune bor du i

Anonymkode: 3c7e0...1f2

Du ser jeg er anonym?

Anonymkode: 8e190...707

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det bør det bli en endring på raskt. Alle i Norge bør resirkulere så mye som mulig av avfallet sitt.

Anonymkode: 6f48a...a71

Haha, det har jeg ingen interesse av. Her går absolutt alt i restavfall, mat, batteri, elektronikk, gamle klær, papp. Det enkle er ofte det beste.

Anonymkode: 0ad24...852

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kaster matavfallet i rest uansett jeg. Nei, man får ikke bot. Det har null konsekvenser. Bry deg heller om noe mer matnyttig du. 

Anonymkode: f1065...b6f

Det har konsekvenser for miljøet. Matavfall blir ofte resirkulert til jordforbedringsprodukter eller annet nyttig. Restavfallet bli stort sett sendt til forbrenning, gjerne utenlands.

Anonymkode: a1d01...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja ja, hjemme hos oss tar vi restavfall, plast, metall, glass og matavfall i samme pose. Det eneste som sorteres ut er papp og papir.

Anonymkode: 112b3...fa7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

luxifine skrev (16 timer siden):

Her gir renovasjonsmennene beskjed at de ikke henter søpla og hvorfor. Så må huseier fikse problemet innen neste tømmedag. Får hus eier nok varsler (tre?) Henter de ikke søppel og huseier må kvitte seg med det selv (men har ikke opplevd det har gått så langt).

Hvordan vet de renovasjonsfolkene at det er mat i restavfallsposene? De står ikke der og åpner poser ved hvert hus for å kontrollere?

Her jeg bor (blokkområde) har vi en høy andel innvandrere, og jeg ser at jeg og et par til norske i blokka er alene om å kildesortere. I gjennomsiktige sekker kaster innvandrerne alt, ingenting er sortert. F.eks de polske familiene kaster drikkebokser i metall med polsk tekst på i restavfallet, i stedet for å gå 30 meter og kaste det i glass/metall-containeren vi har rett borti gata. De har også papir (reklame) i restavfallet sitt. Det er andre innvandrere i blokka også, og de kildesorterer heller ikke.

Synd, men sant, det virker som om det er innfødte nordmenn som kildesorterer mest. Hørte på et møte i borettslaget at "vi", altså hele borettslaget, var dårlige på kildesortering. Det tror jeg på.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster alt i samme pose jeg. For mye pes med all denne sorteringen. Hvis noen skal ha meg til å sortere så må det legges langt bedre tilrette for dette. Ikke mitt ansvar eller mitt problem at produsentene får lov til å bruke så mye plast og forurensede ting og tang i produktene sine. 

Anonymkode: 97f9f...978

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kaster matavfallet i rest uansett jeg. Nei, man får ikke bot. Det har null konsekvenser. Bry deg heller om noe mer matnyttig du. 

Anonymkode: f1065...b6f

Rett og slett latskap dette. Skjerp deg.

Anonymkode: 6f48a...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...