Gå til innhold

Var det dumt av meg å ikke spørre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ei venninne hadde en operasjon i forrige uke. Vi snakket sammen flere ganger før operasjonen, men jeg spurte ikke om hun trengte hjelp etterpå. Hun bor alene. Når jeg snakket med henne i dag så sa hun at hun trodde at jeg kom til å tilby meg å hente henne på sykehuset og kjøre henne hjem. Men jeg tenkte ikke på det. Jeg tenkte at hun spørr sikkert om hjelp hvis hun trenger det. Gjorde jeg noe dumt?

Anonymkode: bcfa1...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kunne tilbudt deg, og hun kunne spurt. Shit happens, hun kom seg jo hjem.

Anonymkode: 7b1a6...41e

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var frekt av henne å si at hun trodde du kom til å tilby deg. Hun kunne bare ha spurt.

Anonymkode: 409e5...abc

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god venn greier å sette seg inn i et hjelpebehov som oppstår hos en nær venn.
Hvis en ikke tenker på å spørre om det er noe en kan hjelpe til med i en sånn situasjon så et en ikke bestevenner nei 

Anonymkode: 358fe...c77

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med voksne folk som skal ha venner og bekjente til å frakte seg hit og dit, operasjon, tannlege etc. De må orientere som de ordninger som finnes her i samfunnet og benytte seg av dem uten å belaste andre.

Samme med folk som tror det er helt greit å bli fraktet av kollegaer til og fra arbeidssted, hente ting lagt ut på Finn, kjøres til flyplassen. 
Nei, ts, du er ikke tankeleser, du har ikke gjort noe dumt, det er din hjelpeløse venninne som er tåpen her. 

Anonymkode: 0675b...027

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun kan ikke gi deg dårlig samvittighet for at du ikke har tilbudt deg. Hun burde spurt. 👍

Anonymkode: 63517...166

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på hvor vanskelig det er å komme seg hjem selv, da...... Fint å tilby seg, men frekt å si at man er skuffet.

Stusser av og til på hva folk "krever" av andre av og til. Selv holder jeg meg langt unna å be folk gjøre meg tjeneter.

Anonymkode: c6e58...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sjokkert over egoistiske folk har blitt . 
Eller så har de aldri hatt behov for hjelp.  
For et fattig samfunn vi har fått 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er sjokkert over egoistiske folk har blitt . 
Eller så har de aldri hatt behov for hjelp.  
For et fattig samfunn vi har fått 

Så jeg er egoistisk? 

TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så jeg er egoistisk? 

TS 

Jeg leste de andre kommentarene som kom , og de var egoister ja. 
Du spurte om det var feil av deg å ikke tilby deg å hjelpe til , og jeg mener at en gjerne kan tilby sine tjenester om en vet at vennen ikke har noen andre som kan stille opp. 
Neste gang så husker du det, men husk at det bør gå begge veier . 
Det koster så lite å være omtenksom , og så ser hvor glade de blir for å få hjelp når det er litt krise 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hva er det med voksne folk som skal ha venner og bekjente til å frakte seg hit og dit, operasjon, tannlege etc. De må orientere som de ordninger som finnes her i samfunnet og benytte seg av dem uten å belaste andre.

Samme med folk som tror det er helt greit å bli fraktet av kollegaer til og fra arbeidssted, hente ting lagt ut på Finn, kjøres til flyplassen. 
Nei, ts, du er ikke tankeleser, du har ikke gjort noe dumt, det er din hjelpeløse venninne som er tåpen her. 

Enig i at man ikke kan forvente, men det er lov æ håpe at en venn spør om det er noe en kan hjelpe med, uten å bli beskyldt for det ene og det andre! I tillegg koster det samfunnet jævlig mye hvis en hele tiden skal Lene seg på rettigheter osv, når en har nære bekjente som kanskje kan hjelpe… Huff så jævlig livet vårt hadde blitt, om vi hadde et vennskap som krevde noe av oss, hæ? Tenk så fælt å måtte hente en venninne eller gjøre andre tjenester for en nær venn eller slektning??? En ting er folk som hele tiden forventer, men at en av og til en sjelden gang kan håpe at en venn stiller opp, kan da faen ikke være for mye forlangt?! Det finnes en mellomting! For et trist samfunn vi lever i i dag! Meg, meg og, ja det glemte jeg nesten; MEG!!! 

Anonymkode: 4de51...cfc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg leste de andre kommentarene som kom , og de var egoister ja. 
Du spurte om det var feil av deg å ikke tilby deg å hjelpe til , og jeg mener at en gjerne kan tilby sine tjenester om en vet at vennen ikke har noen andre som kan stille opp. 
Neste gang så husker du det, men husk at det bør gå begge veier . 
Det koster så lite å være omtenksom , og så ser hvor glade de blir for å få hjelp når det er litt krise 

Så fullstendig enig! En ting er å ikke tenke seg om å spørre, det må det være rom for, men å ikke ville hjelpe… Skremmende og trist :( 

Anonymkode: 4de51...cfc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig stor forskjell på hvor avhengig hun var av hjelp. F.eks. om det kun var dagkirurgi og hun fint kunne ta drosje og trygt kunne være alene. Men hvis sykehuset sa at hun måtte ha noen hos seg, eller måtte få hjelp med noe spesifikt, så synes jeg det er dårlig gjort at en nær venninne ikke tilbyr hjelp. 

Anonymkode: 1e1be...bda

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visste du at det kunne være et behov for det? 
Jeg ville aldri tilbudt en som har mann/familie rundt seg, ville tenkt at det var mest naturlig at de gjorde det. Hadde det derimot vært en jeg visste var ganske alene i verden, ville jeg nok tilbudt meg, ja.

Anonymkode: f2675...23e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut i fra at voksne folk som bor alene klarer å kommunisere behovene sine. Så nei ts, du gjorde ikke noe dumt. Og hvis hun ikke hadde ordnet transport kunne hun ha spurt selv. 

Anonymkode: fbffb...09a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitsomt med venninner som mener at folk rundt dem skal være synske og tankelesere. Hun skulle spurt. Du kan ikke forutse alle andre folk sine behov, de færreste klarer det hele tiden.

Anonymkode: d5f2b...a34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 21.05):

Ja hva er det med disse? Jeg tror de liker å få andre til å gjøre ting for dem slik at de føler seg smarte og kan si de har benyttet kvinnelist. Hadde en slik venninne, og det var ikke måte på hvor dum hun gjorde seg på alle områder samtidig som hun glemte seg og skrøt av hvor smart hun var. Det var hinting og hinting og hinting til "skulle hatt dette fikset men vet ikke hvordan eller hvor jeg kan be om det".

Dumpa henne når jeg innså at hun utnyttet alle. Det er snakk om en godt voksen person på over 60 så det er ikke bare unge jenter som holder på slik.

Anonymkode: 23f44...c68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...