Gå til innhold

Hvordan gå ned i vekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er 19 år og etter russetiden har jeg lagt på meg rundt magen. Mange av buksene mine passer rundt lår men vanskelig eller vil ikke kneppes rundt magen.

Prøvd å finne noen kostholdprogram men alt må man betale for.

Jeg har begynt å jogge og gå tur, men må spise sunt i tillegg. Jeg bor fortsatt hjemme å jobber derfor spiser jeg maten som mine foreldre lager. For det meste potetmiddag og «norsk middag» om dere skjønner.

Tenkte bare skrive her for lurte på om dere hadde noen tips?

Takk på forhånd til dere som skriver☺️

Anonymkode: 7f3bd...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må regne ut hva som er din basalforbrenning og så spise ca 500 kcal mindre enn det pr dag.

Når du spiser, tenk tallerkenmodellen. Spesielt med middag. Dvs en fjerdedel av tallerken til proteiner, en fjerdedel til karboyhydrater og resten med grønt (grønnsaker og/eller salat).

Pass på å få i deg nok proteiner og mindre karbohydrater slik at du holder deg mett mellom måltidene.

Anonymkode: 4be4d...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er snakk om mye vekt og kostholdet til middag er det det er, så holder det med et par småting. Unngå godteri og snacks, flytende kalorier og kanskje ta en liten sjekk av kaloriinnholdet på pålegg så du lærer deg hva som er spesielt kaloririkt og hva som er sunnere 😊 f. eks. grovt brød i stedet for loff, skinke istedetfor ost. 

Anonymkode: 6ff43...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaloritelling, som foreslått over, fungerer for mange. Men man kan fort få et nevrotisk forhold til mat av det, og det kan kreve mye disiplin å slutte å spise før man er mett. For meg ble det bare slit.

Det som fungerer for meg er en eller annen form for lavkarbo. Jeg har prøvd alt fra "grovkarbo" til carnivore. Trivdes best på sistnevnte, men spiser poteter og sånt nå av sosiale grunner. Spiser av og til noe sukker i helgene, men har ikke lenger noe søtsug å snakke om. 

Har også brukt periodisk faste med god effekt.

Anonymkode: d80c5...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske uproblematisk å gå ned i vekt bare ved å redusere mengden mat man spiser til måltidene. Det går fint å gjøre dette uten å telle kalorier, hvis man har god kontroll på hva man spiser til vanlig.

For eksempel hvis jeg spiser 1 brødskive+juice til frokost og 1 brødskive +yoghurt til lunsj, så reduserer jeg til å hoppe over frokost og så spise lunsjen som vanlig (evt bare redusere mengde til hvert måltid). Til middag reduserer jeg mengden fra jeg vanligvis ville spist til en litt mindre porsjon, og dropper småspising på ettermiddag/kveld. Spiser gjerne litt kveldsmat. 

Det trenger altså ikke være veldig komplisert å gå ned i vekt.

Anonymkode: 8c14f...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Kaloritelling, som foreslått over, fungerer for mange. Men man kan fort få et nevrotisk forhold til mat av det, og det kan kreve mye disiplin å slutte å spise før man er mett. For meg ble det bare slit.

Det som fungerer for meg er en eller annen form for lavkarbo. Jeg har prøvd alt fra "grovkarbo" til carnivore. Trivdes best på sistnevnte, men spiser poteter og sånt nå av sosiale grunner. Spiser av og til noe sukker i helgene, men har ikke lenger noe søtsug å snakke om. 

Har også brukt periodisk faste med god effekt.

Anonymkode: d80c5...2bf

Du trenger ikke slutte å spise før du er mett hvis du teller kalorier. Derfor jeg nevnte at det er viktig å spise godt med proteiner og grønnsaker, nettopp for å bli mett.

Anonymkode: 4be4d...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Vanlig norsk mat" er ikke noe problem. Mengden derimot. Kutt ned på saus, forsyn deg mer av grønnsaker. Potet er ypperlig siden det metter lenge. Bruk magert pålegg på brødmat.

Siden du nevner russetiden, alkohol. Det er høyt kaloriinnhold i mye drikke. Små sure f.eks, har 350-380g sukker pr liter!! Altså nesten fire ganger så mye sukker som vanlig cola. En cider kan ha 250kcal pr glass, en halvliter øl 200kcal. Og så blir mange fysen på en kebab på vei hjem, og dagen derpå er det ett glass cola og en skål potetgull som frister mest.

Anonymkode: 615fa...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og graviditet er utelukket?😁

Anonymkode: f7b35...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei

Jeg er 19 år og etter russetiden har jeg lagt på meg rundt magen. Mange av buksene mine passer rundt lår men vanskelig eller vil ikke kneppes rundt magen.

Prøvd å finne noen kostholdprogram men alt må man betale for.

Jeg har begynt å jogge og gå tur, men må spise sunt i tillegg. Jeg bor fortsatt hjemme å jobber derfor spiser jeg maten som mine foreldre lager. For det meste potetmiddag og «norsk middag» om dere skjønner.

Tenkte bare skrive her for lurte på om dere hadde noen tips?

Takk på forhånd til dere som skriver☺️

Følg kostholdsrådene. Mer aktivitet, kutt ut alt unødvendig sukker (godteri, snacks, brus, saft, energidrikk), kutt ned på kjøtt og meieriprodukter og unngå ultraprossesert mat så mye du kan. Spis masse frukt, grønt og rene råvarer. På et slikt kosthold er det nærmest umulig å bli overvektig. Jeg spiser så mye jeg vil men det er rett og slett umulig å komme over en BMI på 21. 

Anonymkode: fd54e...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 3.9.2024 den 10.53):

...og graviditet er utelukket?😁

Anonymkode: f7b35...9fb

Veldig sent svar, men ja det er det. Har ikke vært gravid😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke begynn å tell kalorier. Du trenger egentlig ikke veie deg så mye heller. Dropp godteri/potetgull/brus/iste osv utenom lørdag feks. Ikke spis noe mellom måltidene, og spis kun en posjon middag (forsyn deg mest av potet og grønnsaker, ta lite saus). Tre måltider om dagen er fint når du er 19år. Dropp alkohol. Drikk mer vann. Gå eller sykle til steder du skal. Så går det seg til😊

Anonymkode: 58c8e...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...