Gå til innhold

Hvor lenge kan mat ligge i bilen!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått litt på en smell og handlet div pølser, ost, pålegg, melk osv men så får jeg ikke lagt det i kjøleskap sannsynligvis før på ettermiddag imorgen pga diverse omstendigheter som kom utav det blå.. er maten bare å kaste eller tror dere det går fint? Veldig kjedelig å kaste en tusenlapp verdt med mat 😫

Anonymkode: aba26...4bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh.. du tror det går greit å ha mat i bilen over natten? 😅

Anonymkode: c8094...4b6

• Liker 2
Skrevet

Det er nok litt vel lenge. Jeg hadde ikke spist den maten.

Anonymkode: 923d1...9bf

• Liker 2
Skrevet

Det spørs på temperatur ute. Ganske kaldt om natta nå. Får du ikke mellomlagra det i kjøleskap hos noen? 

Anonymkode: 56935...d02

• Liker 3
Skrevet

Uff nei ikke spis mat i romtemperatur som skal ligge i kjøleskap! Jeg spiste av en Jarlsberg ost som hadde ligget på kjøkkenbenken og fikk skikkelig magesjau. Kan hende andre oster er bedre, men har noia nå. 

Anonymkode: 5c2e3...e5c

• Liker 1
Skrevet

Hvis du skriver mer konkret hva slags mat du har så hadde det vært lettere å sagt da. Eks er konserverte salta tørka osv ting helt greit å spise. 

Anonymkode: 56935...d02

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har gått litt på en smell og handlet div pølser, ost, pålegg, melk osv men så får jeg ikke lagt det i kjøleskap sannsynligvis før på ettermiddag imorgen pga diverse omstendigheter som kom utav det blå.. er maten bare å kaste eller tror dere det går fint? Veldig kjedelig å kaste en tusenlapp verdt med mat 😫

Har dere vann eller en elv i nærheten? Kan putte det der feks

Anonymkode: 5c2e3...e5c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har vore på ferietur med mat i bilen over flere dager, det bruker å gå greit. Men, unngå for høy temperatur.

Forsøk å oppbevare maten så kjølig som mulig. Sette ut, om ikke fugler kommer til. Kan kjøpe rimelige frosne grønnsaksblanding og legge oppå som kjøleelement. Legge noe rundt for å holde på kjøleeffekt. 

Noen varer er mer utsatt enn andre. Melk eksempelvis kan drikkes frem til den ikke smaker godt. Ost som ikke naturlig har mugg på seg skal en være forsiktig med om det kommer mugg, det skjer ikke i løpet av en natt. 

Endret av TBL12
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kommer vel an på hvor denne bilen står? Står den i Sør-Norge med nattestemperaturer langt over 10, ville jeg ikke rørt mat som f.eks. kylling, kokt skinke, sjømat. 

Står den parkert høyere/nord der det er kaldere om natta, og beskyttet mot direkte sollys? 

Anonymkode: 384d8...6ba

Skrevet

Ost, melk, pålegg med fett eller meieriprodukter hadde jeg ikke spist med de temperaturene som er her nå. Vakuumpakkete pølser som stekes / kokes godt vet jeg ikke helt… Jeg tror ikke jeg hadde tatt sjansen. 

Anonymkode: 5db78...bae

• Liker 1
Skrevet

Ved kjølig nattetemperatur hadde jeg ikke vært særlig engstlig. Spesielt ikke når det gjelde ost og melk. Det spørs også litt hva slags pølser og kjøttpålegg det er . . .

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om temperaturen er under 4 grader i bilen til en hver tid; null problem. Over 4 grader? Kast.

Anonymkode: ebd78...de1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...