Billeba Skrevet 21. februar 2006 #1 Skrevet 21. februar 2006 (endret) Vi skal gå igang med å totalrenovere et hus på ca 200kvm. Alt må tas, men i første omgang tenkte vi å pusse opp alt invending. Dvs to nye bad (et tar vi veldig enkelt) nytt kjøkken, nye gulver og tak, dører, veggflater osv... Nye vinduer, kledning, utvendig tak etc tar vi om et år. Er det noen her som har renovert et helt hus og som vil fortelle meg hvor mye det kostet? Hvor lang tid brukte du? Vi har tenkt litt på å låne ca 400 000,- ekstra for å pusse opp alt inne. Tror dere det holder? Taknemlig for alle svar!! Endret 21. februar 2006 av Billeba
Gjest LoisLane Skrevet 21. februar 2006 #2 Skrevet 21. februar 2006 Jeg synes 400 000 høres lite ut. To nye bad og nytt kjøkken er dyrt! Skal dere gjøre mye selv? Skal der bo i huset mens dere renoverer det? Dere bør sette opp et detaljert budsjett og innhente priser. Deretter ta høyde for en budsjettsprekk.
Billeba Skrevet 21. februar 2006 Forfatter #3 Skrevet 21. februar 2006 Jeg synes 400 000 høres lite ut. To nye bad og nytt kjøkken er dyrt! Skal dere gjøre mye selv? Skal der bo i huset mens dere renoverer det? Dere bør sette opp et detaljert budsjett og innhente priser. Deretter ta høyde for en budsjettsprekk. ← Vi skal ikke bo der mens vi pusser opp. Skal gjøre mye selv, og har tenkt rimelige løsninger både på kjøkken (ikea) og bad. Det ene badet skal hverken ha fliser eller varmekabler. Det andre badet skal ha varmekabler og mannen min skal legge fliser selv. Kjapt satt opp tenkte vi: Kjøkken - 50 000,- Bad 1 - 100 000,- Bad 2 - 50 000,- Da er det 200 000,- igjen til alt det andre. Det håper vi å klare, men vi har tatt høyde for budsjettsprekk. Regner med at mye av kostnadene blir tatt fra våre månedlige inntekter. Takk for svar forresten!
hilli Skrevet 21. februar 2006 #4 Skrevet 21. februar 2006 Bare en bitteliten tanke. Jeg ville kanskje ha byttet ut vinduene før innvendig oppussing av veggene. Det er veldig mye jobb med foringer og lister så jeg ville ikke ha gjort det to ganger på ett år. Dere trenger selvfølgelig bare å tenke på dette dersom dere trenger å skifte ut liter og/eller foringer når dere pusser opp inne.
Gjest gjest1 Skrevet 21. februar 2006 #5 Skrevet 21. februar 2006 Ang vinduer; det er veldig stor prisforskjell, så sjekk ut priser forskjellige steder. Må dere gjøre noe med det elektriske annlegget? hva med rør/septik osv? ford et er sånnt som er dyrt og man ikke kan gjøre selv. Gulv kan gosp bli dyrt, men det kommer jo ann på hva slags gulv man skal ha da...
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #6 Skrevet 21. februar 2006 Hvis dere skal gjøre det meste av arbeidet selv, og går for billige løsninger hele veien, så tror jeg dere kan komme i mål med den innvendige oppussinga for 400.000. Hvis dere må ha inn fagfolk og gjøre mye med det elektriske og røropplegget, så er jeg redd det fort blir dyrere. Som en annen sa her er det en fordel å bytte vindu samtidig som dere pusser opp innvendig. Når man tar ut de gamle vinduene blir det temmelig skittent, og det er kjedelig å få en ny runde med pussing og maling av vinduslister i et rom som nettopp er renovert. Jeg er litt usikker på hva du mener med totalrenovering, innebærer det at dere legger nytt gulv og tak på det som eksisterer, eller river dere ut det eksisterende og bygger opp på nytt? Det har en del å si for kostnader og hvor mye tid jobben tar. Vi har et hus på 270 kvadrat som renoveres på den mest arbeidskrevende måten, vi må tildels rive ut mye av det gamle og bygge opp fra bjelkelaget... og hos oss har det så langt gått med snart 2 år og 550.000 - og da har vi kommet omtrent halvveis vil jeg tro... Vi har brukt 50.000 på elektriker/rørlegger, alt annet har vi gjort selv så det er kun snakk om materialkostnader.
Nitha Skrevet 21. februar 2006 #7 Skrevet 21. februar 2006 Jeg synes det høres ut som alt for lite til bad. De summene der må vel i så fall være uten noen flyttinger/innbygging av rør, bytting av porselen, ny membran - sjekking av membran, godkjent elektrikerjobb og ny innredning? Hva dere enn gjør så ikke gå for overflateløsninger på badene som ikke tilfredsstiller våtromsnormene. Da blir det ikke billig i lengden! Gjør det skikkelig når dere først gjør noe, ellers kommer dere aldri til å bli ferdige med hele huset. I dagboka mi ser du hva vi betalte for de enkelte tingene til blant annet bad og kjøkken. Det er dessverre bare overflatene en kan regulere kostnadene på selv. Fru Nitha
Marililja Skrevet 21. februar 2006 #8 Skrevet 21. februar 2006 (endret) Jeg tror 400 000,- skal være nok til den innvendige oppussingen. Vi har totalrenovert et lite (140 kvm), gammelt hus. Vi tok 200 000,- ekstra i lån, i tillegg fikk vi 90000,- av mine foreldre til oppussing, og da klarte vi oss med grei margin (dog har vi bare et bad). Og vi valgte ikke billige løsninger! Endret 21. februar 2006 av Marililja
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #9 Skrevet 21. februar 2006 Vi skal gå igang med å totalrenovere et hus på ca 200kvm. Alt må tas, men i første omgang tenkte vi å pusse opp alt invending. Dvs to nye bad (et tar vi veldig enkelt) nytt kjøkken, nye gulver og tak, dører, veggflater osv... Nye vinduer, kledning, utvendig tak etc tar vi om et år. Er det noen her som har renovert et helt hus og som vil fortelle meg hvor mye det kostet? Hvor lang tid brukte du? Vi har tenkt litt på å låne ca 400 000,- ekstra for å pusse opp alt inne. Tror dere det holder? Taknemlig for alle svar!! ← nei, dette holder ikke. Tror du skal gå ut og be om et anbud. Der vil du også få store prisforskjeller.
Gjest Rødtoppen Skrevet 21. februar 2006 #10 Skrevet 21. februar 2006 Hmmm... Hørtes kanskje litt lite ut?? Jeg er ingen ekspert altså, men jeg og sambo kjøpte oss en leilighet på 86 kvm for et par år siden og pusset opp HELE (bare skiferen som vedovnen står på som er original). Vi gjorde en hel del selv, både rør og elektrisk (mange bekjente som ordner for oss) osv, og ende fremdeles opp med å pusse opp for 250 000 kr!! Det skal da nevnes at vi også har byttet ut 5 vinduer og verandadør...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå