Gå til innhold

Jente 2 år, rød inni tissen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen i barnehagen som har sagt noe, men da jeg skiftet på henne idag sa hun au au og vred seg når jeg skulle vaske tissen. Så at hun var rød I området inni når jeg åpnet de ytre kjønnsleppene for å vaske. Synes jeg så litt puss også, men ikke mye.

Er dette normalt eller trenger hun en legesjekk? Virker ikke plaget ellers.

Anonymkode: 213e6...4fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være sopp, ikke uvanlig og ikke noe skummelt.

Anonymkode: 8f196...abc

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Gå til legen. 

Anonymkode: 35c4c...446

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kan være sopp, ikke uvanlig og ikke noe skummelt.

Anonymkode: 8f196...abc

Ok. Legetur, eller kan jeg smøre med canesten-krem jeg har liggende her?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Canesten skal ikke brukes til barn under 12 år. Snakk med lege. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvor vanlig er det for ei jente på 2 år å få sopp? Kan nok heller være en bakteriell infeksjon, jeg ville ikke smurt noe. Grønnsåpebad (medisinsk grønnsåpe) og legen i morgen. 

Anonymkode: f9952...407

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lege først.

Anonymkode: 1f369...ce5

• Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei! Dette må du snake med helsepersonel om, du kan ikke medisinere noen (spesielt ikke en baby) basert på råd fra KG....

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde tatt en tur til legen

Anonymkode: 56144...344

Skrevet

Ordne legetime. I mellomtiden setter du på henne urinprøvepose (fås på legekontor eller på apotek), sett det i en urinbeholder i kjøleskap og ta med, så slipper dere vente på det når dere er hos legen. 

Anonymkode: b9eee...7c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ordne legetime. I mellomtiden setter du på henne urinprøvepose (fås på legekontor eller på apotek), sett det i en urinbeholder i kjøleskap og ta med, så slipper dere vente på det når dere er hos legen. 

Du kan smøre litt med barrierekrem før legetime for å lindre ubehag. Men ikke begynn å behandle henne med annet før du vet hva det er. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Altså, lege, som sagt.

Men TS: Hva står i pakningsvedlegget til Canesten?

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ingen i barnehagen som har sagt noe, men da jeg skiftet på henne idag sa hun au au og vred seg når jeg skulle vaske tissen. Så at hun var rød I området inni når jeg åpnet de ytre kjønnsleppene for å vaske. Synes jeg så litt puss også, men ikke mye.

Hun trenger legetilsyn, og de trenger en urinprøve av henne. 
Ring og avtal med legekontoret i morgen hvordan du gjør dette. 

Anonymkode: 71b4a...40d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså, lege, som sagt.

Men TS: Hva står i pakningsvedlegget til Canesten?

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man bruker absolutt ikke Canesten på et så lite barn. Folk må slutte med løsninger som kan skade små uskyldige barn. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan bruke inotyol det er utrolig bra mot sånt.  men hvis det svir for henne når hun tisser så kan det være urinveisinfeksjon. Da må henne til legen.  Ikke bruk medisiner som du er usikre på

Det kan gjøre vondt verre.

Anonymkode: 811a8...5dc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Kan være streptokokker. Dra til legen.

Anonymkode: cc5c4...c76

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man bruker absolutt ikke Canesten på et så lite barn. Folk må slutte med løsninger som kan skade små uskyldige barn. 

Poenget til AB ..ce5 var nok å poengtere at man må lese pakningsvedlegg til reseptfrie legemidler og ikke stole på folk på KG ;) I pakningsvedlegget står det nemlig: "Krem: Voksne og barn >15 år: Behandling av fotsopp. Behandling av soppinfeksjon i og rundt skjeden. Se forholdsregler for egenbehandling. "

Man skal i utgangspunktet heller ikke som voksen bruke canesten uten å ha vært hos legen hvis man ikke tidligere har hatt påvist sopp og kjenner igjen symptomene. Reseptfri bruk av soppmidler er altså for tenåringer og voksne, ikke barn. 

Anonymkode: f9572...bf7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du går til legen.. 

Enten har hun gått altfor lenge med samme bleien(typisk i bhg...), og sjekk hos lege for å være sikker. Snakk med barnet, fisk litt. Ikke alle er greie.. 

Anonymkode: 9e7ee...65d

Skrevet

Inotyol 👍

Anonymkode: f351d...a04

• Nyttig 1
Skrevet

Poenget til AB ..ce5 var nok å poengtere at man må lese pakningsvedlegg til reseptfrie legemidler og ikke stole på folk på KG ;) I pakningsvedlegget står det nemlig: "Krem: Voksne og barn >15 år: Behandling av fotsopp. Behandling av soppinfeksjon i og rundt skjeden. Se forholdsregler for egenbehandling. "

Man skal i utgangspunktet heller ikke som voksen bruke canesten uten å ha vært hos legen hvis man ikke tidligere har hatt påvist sopp og kjenner igjen symptomene. Reseptfri bruk av soppmidler er altså for tenåringer og voksne, ikke barn. 

Anonymkode: f9572...bf7

Det var akkurat det som var poenget! Litt voksenopplæring, og det kommer fra et godt sted. Det er en del spørsmål her inne hvor det ønskes profesjonelt svar, men det blir jo meningsløst da de ofte får like mange riktige som feil svar. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...