Gå til innhold

Jeg er så lei jobben min, kan noen hjelpe meg med en ny yrkesvei/andre oppgaver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykepleier(jepp, her er tråd nr.1000000 der en sykepleier klager).

Jeg har vært sykepleier i mindre enn ett år, og jeg er så lei. Lei drittlønn, lei av hvor lite rettigheter jeg har, lei av det faktum at min ektemann får betalt for sine arbeidssko(annet yrke), mens jeg må betale mine arbeidssko for full pris. Lei av alt dritt vi sykepleiere må finne oss i. ENESTE positive med yrket mitt er pasientene, utenom det misliker jeg jobben så sterkt. Og jeg jobber på en fantastisk avdeling med nydelige kollegaer og lite krevende pasienter. 
Jeg har tenkt litt på flere yrker. Det ene er å jobbe på videregående skole på helsefag. 

Jeg har også hørt om sykepleiere som jobber med helseforsikringer i banken. Lurer litt på hvordan det er? 

Det tredje jeg har tenkt på er noe innenfor økonomi. 

En fjerde ting er master i ett eller annet innen helse.

Har noen noe erfaring med noe av det jeg har ramset opp? Har noen andre tips/råd/erfaringer? 

Anonymkode: 7f196...df3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan få gratis karriereveiledning hos fylkeskommunen.

Høres ut som du har flere spennende alternativer "på blokka". Et neste skritt er kanskje å lese stillingsutlysninger tilsvarende jobbene du nevner i HI og se hvilke annonser du syns er mest spennende og få en oversikt over hvilke arbeidsoppgaver som inngår.

Når du vet hvilken jobb som frister mest kan du se på kvalifikasjonskravene som står i stillingsutlysningen. Trengs det mer utdanning (master) eller er du klar til å søke nå? 

Lykke til!

Anonymkode: fda34...810

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har vært sykepleier i mindre enn ett år, og jeg er så lei. Lei drittlønn, lei av hvor lite rettigheter jeg har, lei av det faktum at min ektemann får betalt for sine arbeidssko(annet yrke), mens jeg må betale mine arbeidssko for full pris. Lei av alt dritt vi sykepleiere må finne oss i. ENESTE positive med yrket mitt er pasientene, utenom det misliker jeg jobben så sterkt. Og jeg jobber på en fantastisk avdeling med nydelige kollegaer og lite krevende pasienter. 
Jeg har tenkt litt på flere yrker. Det ene er å jobbe på videregående skole på helsefag. 

Jeg har også hørt om sykepleiere som jobber med helseforsikringer i banken. Lurer litt på hvordan det er? 

Har noen noe erfaring med noe av det jeg har ramset opp? Har noen andre tips/råd/erfaringer? 

Kan du ikke jobbe med det samme som mannen din, da? Siden du liker skoene så godt?😄

PS: Du har ikke drittlønn som sykepleier. Du har akkurat den lønnen man kan forvente med en bachelorgrad.

Hilsen en med bachelorgrad og tilsvarende lønn som en sykepleier (med MYE ubekvem arbeidstid, så det trenger du ikke nevne engang)

Anonymkode: bbea3...b93

• Liker 2
Skrevet

Tror dessverre sykepleierne er på vei inn i samme gate som lærerne: klaging er noe som har satt seg i veggene. Hvor mange yrker tror du får betalt for arbeidsskoene? Min jobb krever feks en viss dresscode, så jeg har en haug av klær jeg kun bruker på jobb. Får ikke dette dekket av arbeidsgiver. 

Jeg tviler helt ærlig på at du får så veldig mye mer rettigheter om du jobber med forsikring. Krav og frister er det i alle yrker. Du har jobbet såpass kort, at du nok ikke helt er komfortabel i rollen enda. Det kommer etterhvert. Jeg ville forsøkt å snu den negative tankegangen og gitt det et forsøk. Husk at mer utdanning også betyr mer studielån og lenger tid uten inntekt. Du skal øke endel i lønn for å hente inn det tapet. 

Anonymkode: 6dee5...37f

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Sko? Jeg har en hel garderobe med ufrivillig innkjøpte «kontorklær». Tror forøvrig ikke du vil jobbe med forsikring, der måles man på tall. Arbeidsmiljø har alt å si, ikke bytt bort gull for gråstein. 

Anonymkode: 0cb65...525

• Liker 3
Skrevet

Om du liker å jobbe med pasienter er kanskje apotek eller bandasjist en mulig yrkesvei? Men lønnsmessig blir du ingen vinner der heller. Selv jobber jeg med IT innen helsesektoren og her jobber det mange med sykepleierbakgrunn.

Anonymkode: 46c0f...bdd

• Liker 1
Skrevet

Trodde du skulle klage om oppgavene som feks kaste søppel, skifte sengetøy osv.

Har nylig lest et tråd om sykepleielønn og det synes jeg ikke er dårlig, men med mye kvelds- og helgevakter. Noen har også videreutdanning. Noen tjener opp til 700k med over 10 års ansiennitet.

Og rettigheter... Jeg jobber i butikk og betaler for skikkelig gode arbeidsko ca. 3000 i året. Får 860,- fra arbeidsgiveren og det må skattes av. Jeg ville selvsagt brukt pengene for noe jeg vil, men... Ok.. har jeg ikke gode sko så er helsa mi kanskje ødelagt, tenker jeg. Og andre yrker feks bhg-ansatt betaler også selv for klær, og de jobber mye ute med aktive  barn. Utedress er heller ikke billig. Tror ikke de har bedre rettigheter.

Anonymkode: f5696...1f1

• Liker 1
Skrevet

Ts

Takk for svar! Det er ikke aktuelt å fortsette i denne jobben. Jeg har jobbet i mindre enn ett år og er drittlei. Det kommer ikke til å bli bedre. 

AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 20.56):

Om du liker å jobbe med pasienter er kanskje apotek eller bandasjist en mulig yrkesvei? Men lønnsmessig blir du ingen vinner der heller. Selv jobber jeg med IT innen helsesektoren og her jobber det mange med sykepleierbakgrunn.

Anonymkode: 46c0f...bdd

Tusen takk for svaret! Det høres interessant ut det du jobber med. Kan jeg spørre om desse sykepleierene har noe ekstra utdannelse? Og hva er arbeidsoppgavene deres?

Skrevet

Jeg tok master i rettsvitenskap, etter to år som sykepleier var jeg så dritt lei at jeg ikke orket å ha noe med det yrket å gjøre. Så jeg skjønner du vil bort. 

Håper du finner noe som passer deg 😊

Anonymkode: 658b3...d37

Skrevet

Hva med bedriftshelsetjeneste? Ellers søke privat klinikk?

Anonymkode: 02b47...e78

Skrevet

Su skriver du liker både pasientene og kollegene. Det er ikke mange jobber som er så takknemlige. Det viktige er å sette grenser og si fra til ledere når du er uenig i noe. Hvis det handler bare om lønn og sko - så tror jeg du vil bli skuffet andre steder. Men, viktigst av alt, hva LIKER du å gjøre? Det er aldri bare frys og gammen i en jobb. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror at du vil bli vel så misfornøyd o læreryrket når du ramser opp ulempene. 
Apotek hørtes smart ut!

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 16.53):

Du høres jo ut som du har det som plommen i egget, for å være ærlig. Jeg ville blitt på den arbeidsplassen.

Tror du må legge fra deg det henget på de skoene... Og lønna. Du har ikke drittlønn, og du har faktisk veldig mange rettigheter. Bare bla opp i Arbeidsmiljøloven, så ser du hvor mange rettigheter du har.

• Nyttig 1
Skrevet
Portia Catonis skrev (1 time siden):

Du høres jo ut som du har det som plommen i egget, for å være ærlig. Jeg ville blitt på den arbeidsplassen.

Tror du må legge fra deg det henget på de skoene... Og lønna. Du har ikke drittlønn, og du har faktisk veldig mange rettigheter. Bare bla opp i Arbeidsmiljøloven, så ser du hvor mange rettigheter du har.

Jeg har drittlønn og jeg har dårligere rettigheter enn mange andre på arbeidsplassen her. Du vet jo ikke hvor jeg jobber eller hva jeg jobber som, bare at jeg er sykepleier :P jeg vil ikke gå mer i detaljer på det, men det er mye forskjellsbehandling her. Uansett var ikke temaet om jeg skal fortsette i jobben min, for det skal jeg ikke, jeg vil ut. Temaet er hva kan jeg jobbe som. 

Skrevet

Der hvor jeg jobber, kommune, så er det mange som jobber som sykepleierkonsulenter. Det vil si at de gjør en faglig vurdering på hvor mange timer tjenester en hjemmeboende trenger feks. Så se mot hjemmetjenesten i kommune, dette er kun dagtid. Men du må fortsatt kjøpe egne sko da. 

Anonymkode: 01a4a...49e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...