Gå til innhold

Hjelp med seniorkatt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Vår kjære pus er blitt 16 år, bodd med oss hele livet. På disse tider i fjor tok vi henne til vetrinær fordi vi ville sjekke henne og vaksinere henne. Vi har aldri hatt en senior katt så vi ville ha litt råd også. Vetrinæren synes hun virket frisk og fin, god og normal vekt og ikke antydninger til noe skummelt. Med tanke på alderen hennes mente de at hun trolig ikke ville være med oss til julen som kommer. Jeg synes nå hun begynner å vise tegn til at alderen tar henne. Bak på hoftene begynner pelsen og tove seg. Virker ikke som hun klarer å vaske seg skikkelig. Når bør vi oppsøke vetrinær? Vi vet jo at hun trolig ikke har lenge igjen, og det er kjempe sårt, særlig for barna. Jeg søker råd, fordi jeg ikke vet hva jeg skal gjøre.

Anonymkode: 92990...905

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt henne til veterinær. De kan se over og se om hun bare trenger hjelp med pelsen, eller om det er noe mer som står på ❤️

Anonymkode: 5f023...3ae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si uten å ha sett katten. Hvordan er almenntilstanden ellers? Hva slags mat får hun?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (2 minutter siden):

Det er vanskelig å si uten å ha sett katten. Hvordan er almenntilstanden ellers? Hva slags mat får hun?

Hun er gammel, sover mye men når hun er våken er hun kontaktsøkende. Går alltid med halen opp, og er ute om hun synes været er bra nok. Hun spiser hills dental care etter anbefaling fra vetrinær, også får hun en halv boks gourmet mousse til middag. Får rent vann morgen og ettermiddag. Glad i kos på sine premisser

• Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har seniorkatt på 17 og 19år. Den på 17år har vi alltid barbert bort tovene på bakenden, for den har alltid hatt mye pels. På sommeren toves den mye da den ligger ute og ruller seg endel. Får derfor mat beregnet for hår og hud. 

Den på 19 får krakk ved sofaen slik at den slipper å hoppe opp. Synet er litt dårlig til å beregne avstand, så da slipper den knall og fall. Den får seniorfor da tennene ikke er så skarpe som de en gang var.

Ellers er de happy, null smerter, viser ingen tegn til at livet er tungt eller vondt. 

Ta med pus til vetrinær for sjekk, og evt barber tover og skift mat hvis pus er happy og enda har livsgnist og ingen plager utover tovene. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste gamle katter klarer ikke lengre å vaske seg ordentlig, for meg er ikke det grunn i seg selv til å avlive henne. Ville tatt en tur til veterinær for å sjekke om alt er tipp topp😊

Anonymkode: b1651...646

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En sjekk hos veterinæren med tannsjekk, blodprøve og kanskje vaksine er vel uansett greit? 

Ellers høres jo katten generelt frisk ut, men de lever jo dessverre ikke for alltid ❤️

Anonymkode: 46579...4ed

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De fleste gamle katter klarer ikke lengre å vaske seg ordentlig, for meg er ikke det grunn i seg selv til å avlive henne. Ville tatt en tur til veterinær for å sjekke om alt er tipp topp😊

Anonymkode: b1651...646

Det er jeg helt enig i! Jeg har ikke lyst til å miste henne, men vet jeg ikke har henne for alltid. Vi får årlig innkalling, tror det er i starten av oktober ig tar det det da. Da er det ca 1 år siden hun var der sist

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at en sjekk hos Vetrinær kan være lurt. En enkel blodprøve vil avsløre de vanligste sykdommene som dukker opp hos gamle katter, typisk nyrer, skjoldbrusk og diabetes. Endring i pelskvalitet kan være et symptom, vekttap, endra matlyst og drikkevaner. Ofte er det vanskelig å oppdage, disse kattene skjuler godt smerter og plager. 

Anonymkode: 4ce8d...c38

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt kjæledyr, en hund, var det nyrene som sviktet da hun ble gammel. Det ble oppdaget hos veterinær, fordi jeg tok henne med dit pga hun plutselig begynte å skvette småskvetter med urin ute på tur. Normalen for henne var å tisse mye, èn gang pr luftetur. Ikke alle disse småskvettene. Jeg trodde hun hadde fått en enkel urinveisinfeksjon, og at litt antibiotika ville fikse problemet. Da tok legen urinprøve og oppdaget det. Nyrene sviktet.

Har du lagt merke til endrede dovaner hos katten din, hvis den bruker kattekasse inne? Spiser den som normalt? Drikker den daglig? Det er normalt at eldre katter og hunder (og mennesker) tar seg en lur litt oftere enn før, uten at det er noe galt. Bare alderdom.

Hvis den klarer alt det ovenfor nevnte som normalt, uten problemer, og klarer å gå og hoppe opp i sofaen f.eks som før, så har hun fremdeles noen gode dager og kanskje måneder foran seg.

Se etter avvik. Får katten gå ut? Er det vanskelig å da ev omgjøre den til innekatt? Nevner det bare fordi katter typisk går et sted og gjemmer seg bort når de merker at de er syke, dårlige og gamle, og kanskje dør ute.

Endret av Million
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 er ikke nødvendigvis veldig gammelt. Min katt ble 20, og var frisk og sprek til hun plutselig fikk hjerneslag.

Anonymkode: 2edb1...1b0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (På 2.9.2024 den 17.28):

På mitt kjæledyr, en hund, var det nyrene som sviktet da hun ble gammel. Det ble oppdaget hos veterinær, fordi jeg tok henne med dit pga hun plutselig begynte å skvette småskvetter med urin ute på tur. Normalen for henne var å tisse mye, èn gang pr luftetur. Ikke alle disse småskvettene. Jeg trodde hun hadde fått en enkel urinveisinfeksjon, og at litt antibiotika ville fikse problemet. Da tok legen urinprøve og oppdaget det. Nyrene sviktet.

Har du lagt merke til endrede dovaner hos katten din, hvis den bruker kattekasse inne? Spiser den som normalt? Drikker den daglig? Det er normalt at eldre katter og hunder (og mennesker) tar seg en lur litt oftere enn før, uten at det er noe galt. Bare alderdom.

Hvis den klarer alt det ovenfor nevnte som normalt, uten problemer, og klarer å gå og hoppe opp i sofaen f.eks som før, så har hun fremdeles noen gode dager og kanskje måneder foran seg.

Se etter avvik. Får katten gå ut? Er det vanskelig å da ev omgjøre den til innekatt? Nevner det bare fordi katter typisk går et sted og gjemmer seg bort når de merker at de er syke, dårlige og gamle, og kanskje dør ute.

Tusen takk for fint svar. Nei, ingen endrede vaner. Hun spiste litt dårlig med tørrfor i sommer, da vekslet jeg litt. Jeg mistenker at hun spiste dårlig fordi halve familien var bortreist. Vi hadde en uke hjemme alene jeg og henne, noe som aldri har skjedd før. Når de andre var hjemme startet hun å spise igjen, sakte men sikkert. I perioden hub spiste lite tørrfor fikk hun mer våtfor. Eneste endringen vi merker er at hun sover mer, og er mer sensivitv for støy, feks mange barn hjemme samtidig eller familie selskap. 

Hun finnes ikke aggresiv eller ufin. Hun er en fantastisk og tålmodig sjel som kan hjelpe enhver katte redde person til å bli veldig glad i katt.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 18.04):

16 er ikke nødvendigvis veldig gammelt. Min katt ble 20, og var frisk og sprek til hun plutselig fikk hjerneslag.

Anonymkode: 2edb1...1b0

Jeg håper vi har henne noen gode år til❤️ Hun betyr veldig mye for oss, men spesielt for sønnen min. De to har ett helt spesielt forhold❤️

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 17.19):

Enig i at en sjekk hos Vetrinær kan være lurt. En enkel blodprøve vil avsløre de vanligste sykdommene som dukker opp hos gamle katter, typisk nyrer, skjoldbrusk og diabetes. Endring i pelskvalitet kan være et symptom, vekttap, endra matlyst og drikkevaner. Ofte er det vanskelig å oppdage, disse kattene skjuler godt smerter og plager. 

Anonymkode: 4ce8d...c38

Vi får nok snart innkalling, så da sjekkes nok dette av vetrinær😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 17.14):

En sjekk hos veterinæren med tannsjekk, blodprøve og kanskje vaksine er vel uansett greit? 

Ellers høres jo katten generelt frisk ut, men de lever jo dessverre ikke for alltid ❤️

Anonymkode: 46579...4ed

Hun er litt stivere enn tidligere. Sikkert antydninger til artrose. Men ellers er hub veldig fin. Hun er kontaktsøkende, kosete og virker generelt som hun har det fint. Hun har aldri vært aggresiv, aldri bitt eller klort utenom lek. Hun er den perfekte familievennen😻

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tovet pels er eneste problemet så skjønner jeg ikke.. det er bare å barbere katten så er problemet ute av verden. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
svartkatt skrev (6 minutter siden):

Hvis tovet pels er eneste problemet så skjønner jeg ikke.. det er bare å barbere katten så er problemet ute av verden. 

Har aldri vært ett problem tidligere, derav spørsmålet. Hun er jo ikke akkurat ung lenger, og mange alderdomsymptomer jeg ikke kan. Ville bare rådføre meg. Vi har startet med børsting pg å tørke over punktene med en fuktig klut. Det har bedret noe.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 år er da ikke så gammelt. Om hun får tover må du børste henne oftere. De kan evt klippes/børstes vekk. Har ingenting å gjøre med å være god på å/klare å vaske seg. 

Anonymkode: f5db1...eaa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...