Gå til innhold

Får barna deres velge fritt aktivitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 16.32):

Barnet mitt ønsker veldig å begynne på en aktivitet. Denne aktiviteten krever en del av oss foreldre, kjøring, dugnader, helger som må brukes på denne aktiviteten i tillegg til kanskje 3-4 ganger i uken. Vi har flere barn, vi begge jobber annenhver helg og turnus, og jeg er ikke frisk. Samvittigheten spiser meg opp for at vi sier nei, jeg ser bare ikke hvordan vi skal få det til og nei vi har få som kan hjelpe oss. Vi kan kanskje få litt hjelp når det gjelder kjøring. 
Alle tre går på en aktivitet hver, de krever sitt til tider og kjenner at i de periodene blir ekstremt hektisk.

Får deres barn lov til å begynne på det de ønsker? Får dere det alltid til? Jeg beundrer de foreldrene som bli lagledere, sitter i styre, blir trenere, dugnader ofte, tilbringe hele uka i en hall. Jeg skulle så ønske jeg hadde den energi, vil jo gi barna mine alt egentlig. 

Anonymkode: de54f...bcd

ja det gjør dem, en spiller hockey , en fotball og en håndball, så her er det mye kjøring,dugnad og diverse i forbinelse med dette, han som spiller hockey er såpass stor så han order seg selv, han blir 18 i år, lillebror på 13 må jo kjøres hit og dit på kamp,men sykler stort sett til trening, lillesøster på 9 sykler og til trening,men må jo kjøres hvis det er kamper eller cuper lengre borte, akkurat som han på 13, men her er de fleste foreldrene flinke til og bytte seg i mellom på kjøring, ikke alltid det passer da jeg også har tvillinger på snart 1

Anonymkode: 95a5c...1a1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Til dere som svaret at barnet får bestemme alt selv.. Grow a pair. Dere er de voksne. Unger som får diktere alt, vokser opp og tror verden kretser rundt dem. Blir en kalddusj i trynet når de skal ut i arbeidslivet da gitt..

Anonymkode: d934e...0cd

Nå var det spørsmål om de fikk velge aktiviteter selv, ikke om de fikk velge alt i livet selv. Det er ganske stor forskjell på det. 

Mine fikk velge det de ønsket å være med på selv, og hvor mange aktiviteter de ønsket.  

Mye annet har de også fått velge, og mye annet har jeg bestemt for dem. Men det var ikke det, det ble spurt om. 

Anonymkode: d8053...705

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det helt sant og når var det? For jeg ser det heller at de som ikke er med på organisert idrett, de sitter hjemme med nesa i mobilen, på SoMe eller YouTube. 

Anonymkode: 6d6fb...cd9

Enig. På mine barns kull så var det de familiene hvor barna ble kjørt rundt på aktiviteter også de foreldrene som tok med barna ut i skog og mark. Det er ekstremt mange TikTok, youtube, gaming barn uten grenser.    

Anonymkode: 89e32...dda

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det har du absolutt ikke poengtert. 

Av dette innlegget, var det en setning du plukket opp: 

«Også vet jeg ikke med dine ungdommer, men mine liker å være litt for seg selv og sitter heldigvis ikke oppå oss foreldrene» . 

Hva mener du med denne kommentaren, om det ikke er for å poengtere i negativ forstand at jeg tydeligvis er glad for at ungdommene våre heldigvis ikke sitter oppe oss foreldrene hver dag ?

Og dette svaret til innlegget mitt over..

DU klarer ikke skrive hva du mener er sunt og bra, men det er tydeligvis helt det motsatte av hva jeg skriver (ref. Innleggene dine som svar på mine). 
Det er også en til som spør deg gjentatte ganger hor mye du tenker at ungdommer skal sitte hjemme med mamma og pappa, men du klarer heller ikke der å komme med et svar.

Anonymkode: d1edc...497

For tredje gang: en god mellomting mellom alle kvelder og helger på trening mens foreldrene dine håper du ikke henger oppå dem den lille tiden du er hjemme, og liggende hjemme på en sofa på fulltid. Det er trist at du ikke ønsker barna dine sammen med deg "oppå deg" den lille tiden som er igjen, men det forklarer vel også det voldsomme behovet du har for å påstå at alternativet til aktiviteter alle dager er asosial, syklig sofapotet. 

Anonymkode: f034a...133

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

For tredje gang: en god mellomting mellom alle kvelder og helger på trening mens foreldrene dine håper du ikke henger oppå dem den lille tiden du er hjemme, og liggende hjemme på en sofa på fulltid. Det er trist at du ikke ønsker barna dine sammen med deg "oppå deg" den lille tiden som er igjen, men det forklarer vel også det voldsomme behovet du har for å påstå at alternativet til aktiviteter alle dager er asosial, syklig sofapotet. 

Altså : kan du ikke lese, eller gjør du deg vanskelig med vilje? 
Har ikke et eneste sted skrevet at mine er på aktiviteter hver dag, og at andres barn og ungdom må være på en fritidsaktivitet hver dag. Hvordan har du fått for deg det? 

Det er DU som mener vi som lat ungdommen vår drive med fritidsaktiviteter flere dager i uken - stuer bort ungdommen vår. 

Jeg skriver at om det hadde vært opp til meg hadde jeg vært med ungdommen min all våken tid jeg. Men jeg har sunne ungdommer med stor idrettsglede, med en stor vennegjeng - som heller tilbringer tiden i kjellerstuer her med vennegjengen sin, enn sammen med meg. Dette er en naturlig del av løsrivingsprosessen som følger med å bli ungdom, snart myndig og voksen. 

Jeg skriver OGSÅ at vi faktisk har masse tid sammen hver eneste dag vi. Etter skolen FØR aktivitet - samt at vi spiser kveldsmat og ser på serie en times tid sammen før vi legger oss.

Også må jeg legge til. Mine ungdommer går på fritidsaktivitet for sin egen del, ikke for min. Det er de som elsker å trene, elsker å være en del av laget, sammen med vennene sine. At mitt behov for å ha det hjemme skulle lagt begrensinger på det - hadde vært fryktelig egoistisk. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg nekter ungene mine korps

Jeg synes ridning også er sykt dyrt

Min eldste (straks 7 år) går på 2 organiserte aktiviteter i uka i tillegg til svømming og ski sammen med familien. Det synes vi holder. 
Det blir 4 dager i uka med "trening" 

Endret av Rucula
  • Liker 2
Skrevet

Ja, jeg tok dette selvfølgelig med i beregningen på hvor mange barn vi skulle ha. Unger krever mye, og nesten mer jo eldre de blir.

Anonymkode: 3a74e...02f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette er jo absolutt ikke "å velge fritt" fordi her hvor jeg bor, går 99% av gutter og 90% av jenter på fotball, og velger du bort fotball er du i praksis utstøtt fra veldig mye sosialt. Det ville jeg aldri ønsket for mine barn. De andre 1% av gutter  og 10% av jenter går på korps, så der mistet du i praksis absolutt alle... 

ps, det er nesten aldri eneste aktivitet. Men utrolig hvor mye helger man vil "miste" med venner, hvis man ikke går på fotball og korps. 

Anonymkode: 6d6fb...cd9

Huff, jeg hadde flyttet fra et sted med så usunt og dårlig miljø.

Anonymkode: defec...4c8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du får bite i det sure eple og si ja, det vil gå seg til. 
Hvor gamle er de?

Anonymkode: a14f6...e3b

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Altså : kan du ikke lese, eller gjør du deg vanskelig med vilje? 
Har ikke et eneste sted skrevet at mine er på aktiviteter hver dag, og at andres barn og ungdom må være på en fritidsaktivitet hver dag. Hvordan har du fått for deg det? 

Det er DU som mener vi som lat ungdommen vår drive med fritidsaktiviteter flere dager i uken - stuer bort ungdommen vår. 

Jeg skriver at om det hadde vært opp til meg hadde jeg vært med ungdommen min all våken tid jeg. Men jeg har sunne ungdommer med stor idrettsglede, med en stor vennegjeng - som heller tilbringer tiden i kjellerstuer her med vennegjengen sin, enn sammen med meg. Dette er en naturlig del av løsrivingsprosessen som følger med å bli ungdom, snart myndig og voksen. 

Jeg skriver OGSÅ at vi faktisk har masse tid sammen hver eneste dag vi. Etter skolen FØR aktivitet - samt at vi spiser kveldsmat og ser på serie en times tid sammen før vi legger oss.

Også må jeg legge til. Mine ungdommer går på fritidsaktivitet for sin egen del, ikke for min. Det er de som elsker å trene, elsker å være en del av laget, sammen med vennene sine. At mitt behov for å ha det hjemme skulle lagt begrensinger på det - hadde vært fryktelig egoistisk. 

Du har kanskje ikke fått med deg at debatten handler om i hvilken grad fritidsaktiviteter skal overta familiens liv, ikke om de i det hele tatt skal gå på fritidsaktiviteter. 

• Liker 2
Gjest Malmfrid
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 16.57):

Kort svart nei. Men de får velge fritt inne for gjennomførbare rammer, urealistiske ønsker eller ting som ikke går opp for familien er nei. Sånn er det faktisk bare man er flere i en familie som det skal taes hensyn til og ungene skal få like forutsetninger så da kan ikke ene ungen oppta alt av tid. 

Anonymkode: b76ea...c00

Helt enig - har aldri opplevd at noen av mine barns venner har haugevis med organisert aktivitet. De har gått på fotball, for øvrig har det vært uorganisert lek og mye sykling med venner på fritiden. 

Fotball er krevende nok etterhvert med trening og kamper flere ganger i uken. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du har kanskje ikke fått med deg at debatten handler om i hvilken grad fritidsaktiviteter skal overta familiens liv, ikke om de i det hele tatt skal gå på fritidsaktiviteter. 

Jeg klarer fint å lese. Hovedinnlegget spør om barna får velge aktivitet selv, der var det snakk om EN aktivitet med trening flere ganger per uke. 

Jeg skriver at mine ungdommer får velge selv, så lenge de er fysisk aktive.

For å friske opp hukommelsen din litt: 
DU mener at vi som lar ungdommen gå på trening flere ganger per uke stuer bort barna våre. Så ut i fra dine innlegg får ikke dine ungdommer lov til å gå på aktivitet som legger begrensinger på din tid sammen med dem.
Også mener du at det er synd og skam at jeg mener at jeg er glad for at ungdommene mine er aktive, trener mye og har stor vennegjeng slik at de ikke bruker så mye tid sammen med mammaen og pappaen sin (selv om jeg gjerne ville vært masse sammen med dem, men ser på dette som en naturlig og sunn løsriving).

Du kan kverulere så mye du bare vil, jeg svarer bare på dine innlegg. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja og nei. Enn så lenge har de ikke uttrykt ønske om noe jeg har sagt nei til, men jeg hadde ikke brukt flerfoldige tusen og hver dag i uka på en aktivitet. Jeg krever at de deltar på minst en fysisk aktivitet hver. Eldste spiller fotball - da er det en trening og en kamp i uka og mange helger går med til turnering. Yngste driver med turn, det er enn så lenge kun en gang i uka. I tillegg så må begge gå på svømming, ikke fordi de ønsker det, men fordi at alle må lære seg å svømme skikkelig. 

Anonymkode: 62bfe...cdf

Skrevet

Man må sette en grense et sted og det høres ut som dere har det travelt nok som det er. Kan hun eventuelt slutte på den aktiviteten hun allerede går på og begynne på den nye? Kan dere avtale med andre foreldre og bytte på å kjøre?

Anonymkode: 8cc73...20c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 16.32):

Barnet mitt ønsker veldig å begynne på en aktivitet. Denne aktiviteten krever en del av oss foreldre, kjøring, dugnader, helger som må brukes på denne aktiviteten i tillegg til kanskje 3-4 ganger i uken. Vi har flere barn, vi begge jobber annenhver helg og turnus, og jeg er ikke frisk. Samvittigheten spiser meg opp for at vi sier nei, jeg ser bare ikke hvordan vi skal få det til og nei vi har få som kan hjelpe oss. Vi kan kanskje få litt hjelp når det gjelder kjøring. 
Alle tre går på en aktivitet hver, de krever sitt til tider og kjenner at i de periodene blir ekstremt hektisk.

Får deres barn lov til å begynne på det de ønsker? Får dere det alltid til? Jeg beundrer de foreldrene som bli lagledere, sitter i styre, blir trenere, dugnader ofte, tilbringe hele uka i en hall. Jeg skulle så ønske jeg hadde den energi, vil jo gi barna mine alt egentlig. 

Anonymkode: de54f...bcd

Ingen av de jeg kjenner som er trenere, sitter i styrer osv har tre barn. De har maks to, kanskje bare ett barn… og ja, det krever jo gjerne at man er to friske foreldre. Og at man har lyst til å leve livet i en hall også faktisk. Noen har vel sin trygghet i det… andre av oss synes livet har mye mer å by på. Jeg vil aldri lever livet i en hall hele uka, uaktuelt. Men jeg setter stor pris på at noen gidder og synes det er gøy også. Så barna mine kan gå på en slik idrett. Men, ellers må man ikke drive organisert idrett for å være sunn og frisk. 

uansett, nei, mine får ikke velge fritt. Men vi strekker oss langt for å få til så de får prøve seg på ting de har lyst til. Men ting som ikke går opp går jo ikke. Har begge barna i svømming, turning og fotball/håndball. De to første krever lite, men ballidretter er jo mer krevende. Men det går nå greit. Dugnad noen ganger i året ja. Men de er små, så er ikke mer enn en trening og en kamp i uka enda. Senere må de velge hva de vil drive med, nærmer seg den tiden for eldste her. Jeg håper da at ballidretten utgår, haha. Og jeg tror faktisk det. For mine barn liker også fritid :) og de har veldig godt av å ikke ha fotball hver dag hele uka, slik den sporten etterhvert mener ungene skal gjøre. Synes det har gått drøyt langt. Men men.

nei, vi bestemmer hva som er greit og ikke, både for vår egen del og barnas. 

Anonymkode: d61fc...50f

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg klarer fint å lese. Hovedinnlegget spør om barna får velge aktivitet selv, der var det snakk om EN aktivitet med trening flere ganger per uke. 

Nei, barnet går allerede på en aktivitet, dette var snakk om en aktivitet nr 2 i tillegg, som var uforenlig med de andre ungenes aktiviteter, foreldrenes jobb og morens sykdom.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For å friske opp hukommelsen din litt: 
DU mener at vi som lar ungdommen gå på trening flere ganger per uke stuer bort barna våre. Så ut i fra dine innlegg får ikke dine ungdommer lov til å gå på aktivitet som legger begrensinger på din tid sammen med dem.
Også mener du at det er synd og skam at jeg mener at jeg er glad for at ungdommene mine er aktive, trener mye og har stor vennegjeng slik at de ikke bruker så mye tid sammen med mammaen og pappaen sin (selv om jeg gjerne ville vært masse sammen med dem, men ser på dette som en naturlig og sunn løsriving).

Du kan kverulere så mye du bare vil, jeg svarer bare på dine innlegg. 

Du må virkelig slutte med denne stråmannsargumentasjonen. Hersketeknikker er ufint. 

Skrevet

Våre fikk lov til å begynne på gitar. Fordi dem elska musikk. Men før vi sendte søknad så kjøpte vi først en billig lekegitar og alle spilte på den nesten 24/7. Så da kunne dem starte. og nå har dem Gitar, Trommer, bass, Piano, Fele, Banjo, Ukulele og Trompet hjemme. Og vi fikk noengonger hjelp av naboer som sku til område der kulturskulen er og slik.

Anonymkode: 99d01...631

Skrevet

Var sikker på at det stod "Får deres barn fritt velge akevit." Skuffa. 

Anonymkode: f55fd...ece

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2024 den 10.12):

Ingen av de jeg kjenner som er trenere, sitter i styrer osv har tre barn. De har maks to, kanskje bare ett barn…

Anonymkode: d61fc...50f

Blant de jeg kjenner er det de med mange barn som er mest engasjerte - 7 barnsmoren på skolen er klassekontakt, sitter i FAU, er trener på håndballen og sturer i vei hele tiden. De  andre hyperemgasjerte er trebarnsforeldre (ene har fire forresten).

Vi som bare har ett barn har gjerne det fordi vi ønsker å ha et liv ved siden av. De med hauger av barn har kanskje i større grad gått all in og legger bort resten av livet mens de har hjemmeboende barn.

Anonymkode: defec...4c8

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...