Gå til innhold

Får barna deres velge fritt aktivitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er deg man ikke kan diskutere med når du finner opp meninger folk ikke har uttrykt. Spesielt når jeg flere ganger har poengtert at en mellomting er best. 

Anonymkode: f034a...133

Det har du absolutt ikke poengtert. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men i alle dager... Vil du virkelig ikke tilbringe noe som helst tid med dine egne barn?

Jeg er med barna mine hver eneste dag jeg.

I går : var hjemme da de kom fra skolen. Spiste sammen (halvannen time kanskje). 

Også vet jeg ikke med dine ungdommer, men mine liker å være litt for seg selv og sitter heldigvis ikke oppå oss foreldrene (den ene stakk ut med noen kompiser).

Kjørte de til trening (trente selv mens de var på trening). Så kjørte vi hjem igjen. De dusjet, så lagde vi noe mat, og så på en episode (ser en spesiell serie sammen) sammen (kanskje en time), mens vi skravlet om løst og fast.
Før vi la oss. 

Vil ikke si vi ikke tilbringer noe tid sammen? 

Anonymkode: d1edc...497

Av dette innlegget, var det en setning du plukket opp: 

«Også vet jeg ikke med dine ungdommer, men mine liker å være litt for seg selv og sitter heldigvis ikke oppå oss foreldrene» . 

Mhm

Hva mener du med denne kommentaren, om det ikke er for å poengtere i negativ forstand at jeg tydeligvis er glad for at ungdommene våre heldigvis ikke sitter oppe oss foreldrene hver dag ?

ja, jeg ville blitt bekymret om ungdommene satt oppe oss foreldre hver dag. Veldig bekymret faktisk. Det er ikke normalt og absolutt ikke et sunnhetstegn 

Og dette svaret til innlegget mitt over..

Okei😅

DU klarer ikke skrive hva du mener er sunt og bra, men det er tydeligvis helt det motsatte av hva jeg skriver (ref. Innleggene dine som svar på mine). 
Det er også en til som spør deg gjentatte ganger hor mye du tenker at ungdommer skal sitte hjemme med mamma og pappa, men du klarer heller ikke der å komme med et svar.

• Liker 2
Skrevet

De fikk velge nesten fritt. Dvs at håndball, fotball, korps og ridning. utgikk. Orket ikke all dugnaden hos de tre første og jeg er redd for hester, så det utelukket den siste. Men ingen av disse var store ønsker uansett.

Anonymkode: 3761d...bd6

Skrevet

Mitt inntrykk er at en del vegrer seg for å få barn eller blir utbrente pga alle krav om oppfølging og aktiviteter. Det viktige må da vel være å gi barna friske foreldre som har ork i hverdagen. Godta de aktiviteter dere har overskudd til, intet mer ❤️

Anonymkode: f19e7...cf8

• Liker 1
Skrevet

Ja, mine barn får lov å gå på det de har lyst å gå på. Men det er også en av grunnene jeg valgte å ha to barn og ikke tre/flere. Her hvor vi bor, virker det å være kultur for mange aktiviteter, alle barna går på 2+ aktiviteter hver siden barnehagen. Jeg ønsker jo sterkt at mine barn skal få mer og ihvertfall ikke mindre enn andre barn, men jeg ville ikke hatt kapasitet å følge opp med 3 barn på samme nivå som med 2 barn. Det har faktisk blitt slik nå, slik jeg ser det, at det investeres så mye i barna, at jeg kan bare ha 2 barn og det er toppen. 

Anonymkode: 6d6fb...cd9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

De fikk velge nesten fritt. Dvs at håndball, fotball, korps og ridning. utgikk. Orket ikke all dugnaden hos de tre første og jeg er redd for hester, så det utelukket den siste. Men ingen av disse var store ønsker uansett.

Dette er jo absolutt ikke "å velge fritt" fordi her hvor jeg bor, går 99% av gutter og 90% av jenter på fotball, og velger du bort fotball er du i praksis utstøtt fra veldig mye sosialt. Det ville jeg aldri ønsket for mine barn. De andre 1% av gutter  og 10% av jenter går på korps, så der mistet du i praksis absolutt alle... 

ps, det er nesten aldri eneste aktivitet. Men utrolig hvor mye helger man vil "miste" med venner, hvis man ikke går på fotball og korps. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er jo absolutt ikke "å velge fritt" fordi her hvor jeg bor, går 99% av gutter og 90% av jenter på fotball, og velger du bort fotball er du i praksis utstøtt fra veldig mye sosialt. Det ville jeg aldri ønsket for mine barn. De andre 1% av gutter  og 10% av jenter går på korps, så der mistet du i praksis absolutt alle... 

ps, det er nesten aldri eneste aktivitet. Men utrolig hvor mye helger man vil "miste" med venner, hvis man ikke går på fotball og korps. 

Det er ofte «barnestyrt» aktivitet mange foreldre ha, for da sier de det er barna som finner på noe selv, f.eks kjeder seg mens foreldre slipper å involvere seg og kjøre for venner er som du skriver på sine aktiviteter. 

Anonymkode: 89e32...dda

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er derfor jeg skrev NESTEN fritt. Fotball har uansett aldri vært et ønske, så det var aldri en aktuell diskusjon. Selv om de fleste gutt i klassen spilte fotball gadd ikke mine holde på noe han syntes var drit kjedelig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ofte «barnestyrt» aktivitet mange foreldre ha, for da sier de det er barna som finner på noe selv, f.eks kjeder seg mens foreldre slipper å involvere seg og kjøre for venner er som du skriver på sine aktiviteter. 

Selv om vi utelukket bl.a fotball har vi da kjørt haugevis av ganger til aktiviteter. Å kjøre ungen til aktiviteter er faktisk noe av det jeg liker best da vi har unike samtaler i bilen. Man må heller ikke gå på samme aktiviteter som alle vennen, de får egne venner der de er.

Så ene min fant seg aktivitet i nabokommunen hvor hun nå er på elitenivå og konkurerer i både innland og utland. Miljøet er fantastisk og de har utrolig mye gøy. Den andre fant seg aktivitet i en annen nabokommune som har tatt han til andre siden av jorden. Disse har kostet oss vanvittig mye penger tid og bilturer, men fy flate så mye spennende det er utenfor fotballen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selv om vi utelukket bl.a fotball har vi da kjørt haugevis av ganger til aktiviteter. Å kjøre ungen til aktiviteter er faktisk noe av det jeg liker best da vi har unike samtaler i bilen. Man må heller ikke gå på samme aktiviteter som alle vennen, de får egne venner der de er.

Så ene min fant seg aktivitet i nabokommunen hvor hun nå er på elitenivå og konkurerer i både innland og utland. Miljøet er fantastisk og de har utrolig mye gøy. Den andre fant seg aktivitet i en annen nabokommune som har tatt han til andre siden av jorden. Disse har kostet oss vanvittig mye penger tid og bilturer, men fy flate så mye spennende det er utenfor fotballen.

Min yngste spiller fotball, ingen av klassevenninne går der og jeg kjører 3-4 timer i uka (og sitter og venter noen timer til eller handler/går tur) til trening og kamp og er enig, vi har det veldig hyggelig 1-1 i bilen.  Har byttet klubb siden laget hennes ble lagt ned (som håndballaget  også fordi så mange heller ville reke gatelangs.) Helt sikker på at hun hadde fått det fint om hun hadde valgt en av de mange andre idrettene hun prøvde også.  Skal lett innrømme at jeg hadde ikke valgt aktivitet like langt unna i 1. klasse. Dvs, jeg valgte ikke, hun valgte etter å ha prøvd på allidrett, men fotball var gøyest og så drev også storebror med det. Begge spilte også håndball, basket og turn.  Datteren måtte trene basket med gutta og i perioder fotball med gutta for å nok tilbud.  

Jeg ser ikke ned på andre idretter som mange gjør på spesielt fotball. Hadde det vært cheerleading, bueskyting, tennis eller hva de hadde gjort så hadde det ikke gjort noe, men siden jeg ikke kan nok om de idrettene og de ikke finnes i nærmiljøet var det ikke naturlig å la barna prøve de som små.  

Tilbudet om idretter når mine barn gikk i 1. klasse var ikke stort og derfor havnet (for) mange på fotball, Så kom håndball og turn fra 3. trinn og det ble starter Tae Kwon Do klubb og noen startet der. Svømmehallen kom først når de skulle starte ungdomsskolen.  Nå er barna her og i nabobygdene spredd på mange flere idretter (alle små) . Kjempebra at flere kan finne sin idrett, men de må jo ha en grunn til å søke seg et sted.  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Bra for henne at hun klarte det. Jeg er ikke et sånt flott mamma som klarer å overse det at jeg blir sengeliggende om jeg ikke tar hensyn, som da betyr at livet vil bli styrt av sykdom og ingen aktiviteter.  

Anonymkode: de54f...bcd

Som 100 % aleneforelder har man ikke akkurat så veldig mye valg.

Anonymkode: a5109...c76

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Som 100 % aleneforelder har man ikke akkurat så veldig mye valg.

Anonymkode: a5109...c76

Man har et valg om kjøre seg fullstendig i grøfta eller begrense ungene litt så de forstår at det er mer i verden enn kun meg

Anonymkode: de54f...bcd

• Liker 1
Skrevet

Ikke helt fritt, nei. 

Hverdagen skal gå opp, både tidsmessig og økonomisk. Det er uaktuelt å la ungene delta på ting som krever at vi brukes timesvis på kjøring, og som koster en formue. 

Sånn hadde jeg det også da jeg vokste opp, og sånn har vel de fleste andre også det?

Anonymkode: a06aa...fdd

• Liker 2
Skrevet
Nonstop1 skrev (4 timer siden):

Tja.

Mine er enda så små at jeg lett får påvirket dem litt uten å måtte nekte.

Har 9åringen over tid uttrykt at det er noe spesielt han vil, så har han fått begynne på det. Men jeg begrenser det til 2 aktiviteter om gangen slik at han må prioritere. Og han har egentlig bare vist interesse for ting som ikke koster eller krever noe ekstremt fra oss foreldre.

Han så nylig en aktivitet han syntes så veldig kul ut. Jeg undersøkte og vet nå den koster ca. 15-20 000,- bare i utstyr før han starter opp på denne aktiviteten... Og at kostnadene kommer til å løpe videre også. Og det er veldig tidkrevende av oss foreldre når han er så liten, og blir vel egentlig ikke mindre tidkrevende om han begynner å konkurrere etterhvert når han blir større. En type motorsport. Så her sitter jeg litt på gjerdet. Er dette noe han VIRKELIG vil, og han holder på det en stund skal han nok få lov. Men jeg sitter ikke så godt i det at jeg bare kan kaste bort 20 000,- for at han så skal gå lei etter 3 uker. Han må brenne for det, og jeg må planlegge økonomien. Han må nok ønske seg utstyr og noe penger til det i jule og bursdagsgaver fra både oss og andre for at det skal være aktuelt.

Det synes jeg høres ut som en god idé i et sånt tilfelle - la barnet spare til/ønske seg utstyr først, da er man mer sikker på at de virkelig ønsker å drive med det. Helt enig i at det er dumt å la ungene sette i gang med dyre aktiviteter utfra et innfall.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, mine barn får lov å gå på det de har lyst å gå på. Men det er også en av grunnene jeg valgte å ha to barn og ikke tre/flere. Her hvor vi bor, virker det å være kultur for mange aktiviteter, alle barna går på 2+ aktiviteter hver siden barnehagen. Jeg ønsker jo sterkt at mine barn skal få mer og ihvertfall ikke mindre enn andre barn, men jeg ville ikke hatt kapasitet å følge opp med 3 barn på samme nivå som med 2 barn. Det har faktisk blitt slik nå, slik jeg ser det, at det investeres så mye i barna, at jeg kan bare ha 2 barn og det er toppen. 

Dette hører jeg mange bruker som argumenter - at de vil "følge opp" tett. Men jeg mener det ikke nødvendigvis er de ungene som har foreldre som står og heier på sidelinja fire dager i uka og hver helg, er de som får den beste barndommen... Jeg kan ikke huske at mine foreldre noen sinne var med og så på mine fritidsaktiviteter (kun avslutninger). Må si jeg kom meg veldig godt gjennom barne- og ungdomsårene likevel. 

Skrevet
Uanonym bruker skrev (26 minutter siden):

Det synes jeg høres ut som en god idé i et sånt tilfelle - la barnet spare til/ønske seg utstyr først, da er man mer sikker på at de virkelig ønsker å drive med det. Helt enig i at det er dumt å la ungene sette i gang med dyre aktiviteter utfra et innfall.

Dette hører jeg mange bruker som argumenter - at de vil "følge opp" tett. Men jeg mener det ikke nødvendigvis er de ungene som har foreldre som står og heier på sidelinja fire dager i uka og hver helg, er de som får den beste barndommen... Jeg kan ikke huske at mine foreldre noen sinne var med og så på mine fritidsaktiviteter (kun avslutninger). Må si jeg kom meg veldig godt gjennom barne- og ungdomsårene likevel. 

De var nok ikke med for at det ikke var så mange andre foreldre der…. Jeg byttet på ungdomsskolen og gikk fra at kun de foreldre som kjørte kom og så på (og pappa kunne alltid kjøre i begge klubber) til at det var fullt med foreldre på tribunen på både hjemme og bortekamper og foreldrene koste seg med hverandre. Sånn har vi det med yngstes lag også- masse foreldre og vi har det hyggelig sammen. På cup drar vi ut og spiser sammen og tar en øl sammen.  På sønnens lag er det kun noen få foreldre som møter og mange foreldre kjører aldri til bortekamper. På 10 år er det foreldre jeg aldri har sett.  Min mann drev individuell idrett og hele familien dro på stevner hele vinteren og de var mye sosiale med de andre foreldrene.  

Bare for at dine foreldre ikke var engasjerte så trenger ikke det være malen.  

Har ikke som ide at jeg MÅ følge opp, men jeg synes bare det er gøy å se på barna være ivrige med det de driver med og det spiller 0 rolle hva det er.  Oppfølging med øving til prøver gjør vi for at det er gøy å lese gjennom stoffet på nytt. Ny gjennomgang av 1. verdenskrig, periodiske system, diktanalyse eller hva det er. 

Mange barn har jo vært gjennom mange idretter og fått kjenne på det. Vi har hatt som krav om å gjøre ferdig terminen om de har startet. Ja, det har vært noen tunge stunder innimellom og ønske om å slutte, men så er det gøy igjen noen uker senere eller de har fått slutte eller at tilbudet forsvinner.  Så både ja og nei til tvang. Men det er for å lære seg å ikke ta for lett på ting og at man stiller opp, samme innstilling til treningsoppmøte. Vel nå som tenåringer fortsetter de med å ville trene mye.  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Både jeg og mannen min er sjefer i hvert vårt firma, og merker forskjell på de som er vandt med å samarbeide om Et felles må, kontra de som ikke er det. Det er slik det er.. 

Og dere har selvfølgelig, som en det av ansettelsesprosessen, intervjuet folk om de gikk på fotball i barndommen. Eller hvordan har dere oversikt over hvem som deltok i lagidrett og ikke. Jeg kjenner greie folk som har spilt fotball og egoistiske drittsekker som har spilt fotball og synes det er naivt å tro at de som liker lagidrett er bedre enn andre mennesker. Noen av de er nok over snittet konkurranseinnstilt og kan nok gjøre det godt i salg f.eks, men det gjør deg ikke automatisk til en teamplayer på arbeidsplassen selv om du er god med ball.

Selv er jeg livredd å få ballen i trynet og snubler i mine egne bein og ble raskt mobbet ut av laget, men stiller opp på alt av dugnader på jobb og kolleger sier jeg er lett å samarbeide med.

Snakk om diskriminerende  tankegang, glad jeg ikke jobber for dere! 

Anonymkode: 52c95...6ba

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva når alle vennene er på aktiviteter på hverdager og helger?

Når våres ikke var på aktiviteter så drev de med ting andre ofte ikke får. Lå på skytterbanen med oss foreldre, i skogen, ved vanne å fisket, kjørte atv med oss  kjørte traktor, holdt på med ting som familie. 

Anonymkode: b2e8e...076

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Og dere har selvfølgelig, som en det av ansettelsesprosessen, intervjuet folk om de gikk på fotball i barndommen. Eller hvordan har dere oversikt over hvem som deltok i lagidrett og ikke. Jeg kjenner greie folk som har spilt fotball og egoistiske drittsekker som har spilt fotball og synes det er naivt å tro at de som liker lagidrett er bedre enn andre mennesker. Noen av de er nok over snittet konkurranseinnstilt og kan nok gjøre det godt i salg f.eks, men det gjør deg ikke automatisk til en teamplayer på arbeidsplassen selv om du er god med ball.

Selv er jeg livredd å få ballen i trynet og snubler i mine egne bein og ble raskt mobbet ut av laget, men stiller opp på alt av dugnader på jobb og kolleger sier jeg er lett å samarbeide med.

Snakk om diskriminerende  tankegang, glad jeg ikke jobber for dere! 

Ditt innlegg fremstår som kverulering, men du vet vel det. Sannheten er nok  der at om du vil det eller ei, det er ikke negativt for fremtiden, å ha vært med på organisert idrett som barn og kanskje da spesielt lagspill ja. Jeg kjenner til folk som fikk leder-trainee stillinger blant annet fordi de presiserte på høyt nivå i lagidrett, ja det er selvsagt snakk om fotball og håndball. Disse barna får en fordel og det kan man nesten ikke nekte for, om man liker det eller ei.

• Nyttig 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Når våres ikke var på aktiviteter så drev de med ting andre ofte ikke får. Lå på skytterbanen med oss foreldre, i skogen, ved vanne å fisket, kjørte atv med oss  kjørte traktor, holdt på med ting som familie. 

Er det helt sant og når var det? For jeg ser det heller at de som ikke er med på organisert idrett, de sitter hjemme med nesa i mobilen, på SoMe eller YouTube. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og dere har selvfølgelig, som en det av ansettelsesprosessen, intervjuet folk om de gikk på fotball i barndommen. Eller hvordan har dere oversikt over hvem som deltok i lagidrett og ikke.

Absolutt ikke, men man merker fort om folk er vandt med å spille på lag med andre. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

men fordi man går på en organisert aktivitet utelukker det jo ikke aktiviteter med familie.

Vi er ute og fisker, går på ski, løper sammen, går i skogen etc.. I tillegg til Håndball og fotball.

Veldig mange av ungdommene jeg kjenner til som ikke går på en aktivitet, sitter hjemme og gamer, eller «henger» ute. Også er det et par stk som liker friluftsliv som våre (men de er i fåtall).

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er det helt sant og når var det? For jeg ser det heller at de som ikke er med på organisert idrett, de sitter hjemme med nesa i mobilen, på SoMe eller YouTube. 

Hvordan ser du dette....?

Jeg har et barn som ikke vil være med på noen organiserte aktiviteter. Han elsker å lese, og han elsker å utforske og leke i skogen alene.

Anonymkode: a06aa...fdd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...