Gå til innhold

Får barna deres velge fritt aktivitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke fri flyt. Vi må selvsagt ta hensyn til både økonomi og tid. Vi jobber begge fullt, og nesten all fritid går med til barnas trening eller diverse dugnader. Vi har «fri» onsdagskveld og fredagskveld i år. De andre dagene inkl. helg er det noe som skjer. Jeg har i tillegg en autoimmun sykdom som er ganske plagsom. 

Anonymkode: e9a82...dda

• Liker 2
Skrevet

Mine barn fikk velge en aktivitet hver, pluss at de nesten alltid var på en slags klubb fredager, hvor foreldre også måtte stille opp for å gjøre tiltaket mulig. Det var ikke kapasitet til mer, men det forsto nok også barna, for begge to hadde en aktivitet som krevde mye også av dem. De aktivitetene de var med på var jeg en engasjert forelder angående, men jeg hadde nok også måtte si nei til flere aktiviteter, dersom de hadde ønsket det. På en uke var det ikke uvanlig med 4-5 treninger de skulle på, være vakt på fredagen og cup/kamp i helga. Hadde heldigvis alltid litt "i banken ' angående andre foreldre når begge skulle på cup/kamper ulike steder samtidig. Vi var fire mødre som stilte veldig opp for hverandre når slike ting krasjet. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Barnet mitt ønsker veldig å begynne på en aktivitet. Denne aktiviteten krever en del av oss foreldre, kjøring, dugnader, helger som må brukes på denne aktiviteten i tillegg til kanskje 3-4 ganger i uken. Vi har flere barn, vi begge jobber annenhver helg og turnus, og jeg er ikke frisk. Samvittigheten spiser meg opp for at vi sier nei, jeg ser bare ikke hvordan vi skal få det til og nei vi har få som kan hjelpe oss. Vi kan kanskje få litt hjelp når det gjelder kjøring. 
Alle tre går på en aktivitet hver, de krever sitt til tider og kjenner at i de periodene blir ekstremt hektisk.

Får deres barn lov til å begynne på det de ønsker? Får dere det alltid til? Jeg beundrer de foreldrene som bli lagledere, sitter i styre, blir trenere, dugnader ofte, tilbringe hele uka i en hall. Jeg skulle så ønske jeg hadde den energi, vil jo gi barna mine alt egentlig. 

Anonymkode: de54f...bcd

Ikke helt

Guttene må i en bestemt bataljon (buekorps med gevær) og alle må på 1 dansekurs i standardans + alle må gå minst 1 år på kulturskolen (instrument). Nekter å sende de i skolekorps. Men utover disse begrensningene får de velge selv.

Skrevet

Ja, men jeg velger å få sange barn jeg klarer å stille opp for. 

Anonymkode: abe3c...f60

Håper for din skyld at helsen holder hele veien...

• Liker 1
Skrevet

Ja, de gjør det. Jeg tenker det er bedre å si nei enn å si ja, men aldri bidra. Samtidig kan man jo lure på om dere har fått flere barn enn dere burde fått når dere ikke har tid og energi til å følge dem opp på en god måte. Å ikke få delta på en fritidsaktivitet fordi mamma ikke gidder være hallvakt eller sitte i styret er for å være helt ærlig så sjokkerende at jeg mangler ord. Vi har også travle liv med 100% jobb og alt mulig annet som skal gjøres, og jeg er selv alvorlig kronisk syk, men vi tar vår del likevel. I år sitter jeg i FAU for klassen til det ene barnet vårt og mannen min er leder for en aktivitet for de to andre barna. Å bidra burde faktisk være en selvfølge når man har barn.

Anonymkode: 12ae0...32e

Satt i FAU i 14 år, så har gjort mitt der.

Ellers så bidrar jeg på dugnader på min måte, kan ikke sjaue men kan strikke, sy, lage mat (inkl bake) samt at pga vi har 20 seter så er det ofte jeg som kjører.

Min mann reiser mye i jobb (vi snakker 250-300+ reisedøgn) har litt flere barn enn deg men det går, har likevel full respekt for de som ikke har samme mulighet til å bidra.

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja ,har du barn så stiller du opp!

Anonymkode: 0f400...840

Hvor mange aktiviteter bør de få lov til? 
Stiller man ikke opp når barna har 1 aktivitet?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja man velger selv hvor mange barn man vil ha.. 

Om en skal ta alle forholdsregler så bør jo ingen få barn.

Feks planla jeg ikke å bli enke når jeg var 28...

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Våre har ikke fått velge fritt antall eller hvilke aktiviteter, men vi har diskutert det med dem og kommer til enighet.

Våre tre tenåringer er aktive innen en idrett hver og det holder hos oss. To av barna hadde tidligere en periode hver med to aktiviteter. Det gikk da de var mindre fordi idrettene da hadde færre treninger/kamper. Altså når jeg sier at det gikk, så var det gjennomførbart og vi klarte å følge opp, men barna hadde desto mindre fritid og tid til venner og de ønsket etter uttesting å slutte på den andre aktiviteten sin.

Nå er de tenåringer og rekker bare idretten sin, og det er både deres egne valg pluss at vi ikke rekker med mer. De selv ser at de trenger og vil ha tid til venner, familien, lekser og avslapning.

Endret av Sniff76
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

Satt i FAU i 14 år, så har gjort mitt der.

Ellers så bidrar jeg på dugnader på min måte, kan ikke sjaue men kan strikke, sy, lage mat (inkl bake) samt at pga vi har 20 seter så er det ofte jeg som kjører.

Min mann reiser mye i jobb (vi snakker 250-300+ reisedøgn) har litt flere barn enn deg men det går, har likevel full respekt for de som ikke har samme mulighet til å bidra.

Ts her og jeg har vært i fau, har vært klassekontakt uendelig mange ganger her også, jeg har stått i kiosker, loddsalg, billettsalg osv

Liker dugnader uten tidspress, og salg. 

Virker som mange tror vi ikke stille opp for våre barn, vi gjør det døgnet har bare 24 timer og jeg kan ikke fylle alle de timene 7 dager i uken. Da må vi selge hjemmet vårt for da blir jeg for syk til å stå i jobb. Selv om jeg hadde vært frisk så tror jeg ikke at jeg hadde hatt den energien som mange har :) 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ja ,har du barn så stiller du opp!

Barn tar ikke skade av å ikke få alt alltid 

• Liker 2
Skrevet

Liten avsporing, men flere sier at korps tar så mye tid? Min erfaring er at det var mye mer dugnad og styr med både fotball og turn.

Anonymkode: d6a01...40b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja man velger selv hvor mange barn man vil ha.. 

Stort sett, men ikke alltid. Venninnen min har trillinger.

Anonymkode: 02b98...0ad

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Kommer an på aktiviteten. Min går i tredje klasse. Vet ikke hvordan det blir når hun blir eldre, men svømming og turn som hun går på nå, tilbys kun en gang i uka for større barn og ungdom også. Fotball er hun lei av. 

Anonymkode: 52c95...6ba

Oi! Her har svømming trening gjerne før skolen og sånn når de kommer opp i 6-7.klasse. Og turn er jo ofte trening hver dag omtrent fra 7.klasse.

Anonymkode: d1edc...497

Skrevet

Her har vel det vært oss foreldre som har prøvd å spørre forsiktig om ulike aktiviteter hadde vært gøyt å prøvd. Virker som vårt barn helst ønsker å være hjemme med oss og bare sosialisere med andre skolekamerater i fritiden. Selvsagt har barnet prøvd litt ulike aktiviteter, men det er pga oss foreldre som har lagt veldig opp til det. 

Anonymkode: 1494e...112

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden):

Barn tar ikke skade av å ikke få alt alltid 

Absolutt! Men å ikke få spille håndball eller fotball f.eks fordi man mener de ikke skal få bestemme alt alltid… 

De aller fleste er jo enige om at å være med på lagidrett er sunt og trening er sunt, og da syns jeg jo det er rart å nekte barna å delta fordi man ikke gidder å binde seg til den jobben det er for foreldrene. 

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er du husmor som stiller opp og er tilstede for de? eller er du i full jobb og aldri ser de? ;)

Er du en som skuffer dem fra skole til aktivitet 5 dager i uka, så cup hver helg så du slipper å ha noe med dem å gjøre utenom enkelte måltider?

Anonymkode: f034a...133

• Liker 1
Skrevet

Til dere som svaret at barnet får bestemme alt selv.. Grow a pair. Dere er de voksne. Unger som får diktere alt, vokser opp og tror verden kretser rundt dem. Blir en kalddusj i trynet når de skal ut i arbeidslivet da gitt..

Anonymkode: d934e...0cd

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, de gjør det. Jeg tenker det er bedre å si nei enn å si ja, men aldri bidra. Samtidig kan man jo lure på om dere har fått flere barn enn dere burde fått når dere ikke har tid og energi til å følge dem opp på en god måte. Å ikke få delta på en fritidsaktivitet fordi mamma ikke gidder være hallvakt eller sitte i styret er for å være helt ærlig så sjokkerende at jeg mangler ord. Vi har også travle liv med 100% jobb og alt mulig annet som skal gjøres, og jeg er selv alvorlig kronisk syk, men vi tar vår del likevel. I år sitter jeg i FAU for klassen til det ene barnet vårt og mannen min er leder for en aktivitet for de to andre barna. Å bidra burde faktisk være en selvfølge når man har barn.

Anonymkode: 12ae0...32e

«Så sjokkerende at du mangler ord». Tuller du, eller? 

Anonymkode: bdfaa...bb7

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts her og jeg har vært i fau, har vært klassekontakt uendelig mange ganger her også, jeg har stått i kiosker, loddsalg, billettsalg osv

Liker dugnader uten tidspress, og salg. 

Virker som mange tror vi ikke stille opp for våre barn, vi gjør det døgnet har bare 24 timer og jeg kan ikke fylle alle de timene 7 dager i uken. Da må vi selge hjemmet vårt for da blir jeg for syk til å stå i jobb. Selv om jeg hadde vært frisk så tror jeg ikke at jeg hadde hatt den energien som mange har :) 

Men hva er det de vil som tar så mye tid, er det fotball eller håndball så ville jeg  strukket meg siden dette er garantert noe alle de andre går på. da ville jeg heller sagt at skal du starte på noe slikt så blir det din eneste aktivitet.

Mine har fått gå på det som de vil, men klart at hadde det tatt helt av så måtte vi tatt grep.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Absolutt! Men å ikke få spille håndball eller fotball f.eks fordi man mener de ikke skal få bestemme alt alltid… 

De aller fleste er jo enige om at å være med på lagidrett er sunt og trening er sunt, og da syns jeg jo det er rart å nekte barna å delta fordi man ikke gidder å binde seg til den jobben det er for foreldrene. 

Håndball er jeg ikke happy for pga alle skadene, da er fotball eller basket bedre.

Ikke er lagidrett det som passer alle barn heller

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...