AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #1 Del Skrevet 2. september 2024 Barnet mitt ønsker veldig å begynne på en aktivitet. Denne aktiviteten krever en del av oss foreldre, kjøring, dugnader, helger som må brukes på denne aktiviteten i tillegg til kanskje 3-4 ganger i uken. Vi har flere barn, vi begge jobber annenhver helg og turnus, og jeg er ikke frisk. Samvittigheten spiser meg opp for at vi sier nei, jeg ser bare ikke hvordan vi skal få det til og nei vi har få som kan hjelpe oss. Vi kan kanskje få litt hjelp når det gjelder kjøring. Alle tre går på en aktivitet hver, de krever sitt til tider og kjenner at i de periodene blir ekstremt hektisk. Får deres barn lov til å begynne på det de ønsker? Får dere det alltid til? Jeg beundrer de foreldrene som bli lagledere, sitter i styre, blir trenere, dugnader ofte, tilbringe hele uka i en hall. Jeg skulle så ønske jeg hadde den energi, vil jo gi barna mine alt egentlig. Anonymkode: de54f...bcd 4 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1793217-f%C3%A5r-barna-deres-velge-fritt-aktivitet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #2 Del Skrevet 2. september 2024 Ja, men jeg velger å få sange barn jeg klarer å stille opp for. Anonymkode: abe3c...f60 4 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1793217-f%C3%A5r-barna-deres-velge-fritt-aktivitet/#findComment-34848453 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #3 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, men jeg velger å få sange barn jeg klarer å stille opp for. Anonymkode: abe3c...f60 Ja, den som bestemmer hva livet bringer 🙃 Anonymkode: de54f...bcd 9 2 12 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1793217-f%C3%A5r-barna-deres-velge-fritt-aktivitet/#findComment-34848478 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #4 Del Skrevet 2. september 2024 Ja, de gjør det. Jeg tenker det er bedre å si nei enn å si ja, men aldri bidra. Samtidig kan man jo lure på om dere har fått flere barn enn dere burde fått når dere ikke har tid og energi til å følge dem opp på en god måte. Å ikke få delta på en fritidsaktivitet fordi mamma ikke gidder være hallvakt eller sitte i styret er for å være helt ærlig så sjokkerende at jeg mangler ord. Vi har også travle liv med 100% jobb og alt mulig annet som skal gjøres, og jeg er selv alvorlig kronisk syk, men vi tar vår del likevel. I år sitter jeg i FAU for klassen til det ene barnet vårt og mannen min er leder for en aktivitet for de to andre barna. Å bidra burde faktisk være en selvfølge når man har barn. Anonymkode: 12ae0...32e 10 7 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1793217-f%C3%A5r-barna-deres-velge-fritt-aktivitet/#findComment-34848483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 2. september 2024 #5 Del Skrevet 2. september 2024 Her har de stort sett fått prøvd det de har ønsket Eldste spilte fotball og håndball en stund, men plassen ham fant var skytterbanen og aktiviteter på husfliden. Og aktiviteter via jakt og fiske. Driver nå mest med skytting og jakt Yngste prøvde fotball,håndball fant seg ikke til rette. Så var det klatring i 1 år, kamp sport i nesten 4 år, skytting drevet med siden 3 år. Nå driver ho med et tilbud i garasjen med å skru bil, skytting, jakt Hadde regel på at kun 2 dager i uka skulle være aktivitet, resten hjemme. Og påstartet aktivitet fulførte de ut sesongen 5 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1793217-f%C3%A5r-barna-deres-velge-fritt-aktivitet/#findComment-34848488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #6 Del Skrevet 2. september 2024 Ja, det får de. De har begge valgt aktiviteter der det må følges opp som du beskriver + en del reising i løpet av sesongen. Jeg har tatt ansvar for yngste og far for eldste. Far er i styret der i en stor klubb og jeg har en rolle i laget til yngste. Vi valgte å få to barn på bakgrunn av at dette var noe vi ønsket å følge relativt tett opp. Jeg valgte også å gå over til dagstilling da eldste begynte på skolen. Anonymkode: 70820...63b 4 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1793217-f%C3%A5r-barna-deres-velge-fritt-aktivitet/#findComment-34848496 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 2. september 2024 #7 Del Skrevet 2. september 2024 Tja. Jeg er vant med at en kan velge noe, men økonomi, hverdagsorganisering og foreldredeltakelse må også tas hensyn til. Det har vært greit å vokse opp med det regimet selv, så jeg tror ikke neste generasjon tar skade av det heller. Jeg hadde forbud mot korps for det hadde ikke mine foreldre tid til 🤪🤣🫣 Jeg overlevde helt fint, var masse annet jeg fikk lov til å gå på. Har dere ikke muligheten til å følge opp så har dere ikke det, og da er det lov til å si nei. En må tenke på hele «Familien AS», og det er helt greit at barn lærer seg at de ikke kan få gjøre alt de ønsker seg alltid. 15 2 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1793217-f%C3%A5r-barna-deres-velge-fritt-aktivitet/#findComment-34848506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #8 Del Skrevet 2. september 2024 Altså, dersom du er syk og ikke har kapasitet - så er det bare sånn det er. Mine gikk på det de ville, og ja det var travelt og slitsomt innimellom. Gikk absolutt på bekostning av ting jeg selv hadde lyst å bruke tiden på 😂 Men, jeg var frisk, så det gikk jo. Hadde jeg vært syk, hadde jeg ikke klart det kjøret etter full jobb… Anonymkode: 08ed4...2bd 6 2 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1793217-f%C3%A5r-barna-deres-velge-fritt-aktivitet/#findComment-34848509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #9 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, men jeg velger å få sange barn jeg klarer å stille opp for. Anonymkode: abe3c...f60 Hva er det med folk som gir sånne svar? 😅 TS, det høres ut som en aktivitet som kunne veltet lasset i enhver flerbarnsfamilie logistikkmessig, så tror ikke du skal ha dårlig samvittighet for det. Når dere i tillegg jobber turnus blir det selvfølgelig vanskelig. Dette må man bare forklare for barnet. Mine får begynne på aktivitet som vi som foreldre har mulighet til å følge opp, jeg kan ikke sende dem på noe hvor vi alltid må be om skyss til dem eller aldri kan stille på dugnad. Nå har jeg snart 2 på fotball og det holder jammen det. Anonymkode: bff9c...1ae 12 6 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1793217-f%C3%A5r-barna-deres-velge-fritt-aktivitet/#findComment-34848512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #10 Del Skrevet 2. september 2024 Kort svart nei. Men de får velge fritt inne for gjennomførbare rammer, urealistiske ønsker eller ting som ikke går opp for familien er nei. Sånn er det faktisk bare man er flere i en familie som det skal taes hensyn til og ungene skal få like forutsetninger så da kan ikke ene ungen oppta alt av tid. Anonymkode: b76ea...c00 6 2 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1793217-f%C3%A5r-barna-deres-velge-fritt-aktivitet/#findComment-34848533 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #11 Del Skrevet 2. september 2024 Har hatt barn i ulike aktiviteter som barnet bestemte selv. En av aktivitetene hadde et enormt omfang av typen dere beskriver her. Jeg er alenemor som jobbet turnus og fikk det til å gå rundt. Innimellom stilte besteforeldre opp. Med alderen kunne barnet dra til og fra treningen alene og andre foreldre på laget stilte opp for hverandre og hjalp til med henting, levering viss de kunne. Flere på laget hadde flere søsken og foreldre i turnus jobb og de fikk dette også til. Men selvsagt dere bestemmer. Aktiviteten var svært givende for barnet så for meg var innsatsen fra min side vært det. Anonymkode: c5f53...858 1 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1793217-f%C3%A5r-barna-deres-velge-fritt-aktivitet/#findComment-34848544 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #12 Del Skrevet 2. september 2024 Nei. De kan velge mellom ting som passer vårt liv med 2 voksne i full jobb. De kan feks ikke velge korps, men de kan velge kulturskolen for en del instrument. Dans, turn, klatring, sang, friidrett, ridning, orientering, kampsport, svømming er helt ok. Fotball og håndball er for mye salg og dugnad her så da ville vi hatt konstant dårlig samvittighet. Kjører gjerne til og fra trening, stevner og forestillinger. Er med på dugnad med oppussing, lage kostymer, kiosk etc kan også ringe etter sponsorer men kommer ALDRI til å selge overprisede ting på nett/døra til folk. Anonymkode: f3570...7d1 9 3 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1793217-f%C3%A5r-barna-deres-velge-fritt-aktivitet/#findComment-34848585 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #13 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ja, den som bestemmer hva livet bringer 🙃 Anonymkode: de54f...bcd Ja man velger selv hvor mange barn man vil ha.. Anonymkode: abe3c...f60 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1793217-f%C3%A5r-barna-deres-velge-fritt-aktivitet/#findComment-34848587 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #14 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, de gjør det. Jeg tenker det er bedre å si nei enn å si ja, men aldri bidra. Samtidig kan man jo lure på om dere har fått flere barn enn dere burde fått når dere ikke har tid og energi til å følge dem opp på en god måte. Å ikke få delta på en fritidsaktivitet fordi mamma ikke gidder være hallvakt eller sitte i styret er for å være helt ærlig så sjokkerende at jeg mangler ord. Vi har også travle liv med 100% jobb og alt mulig annet som skal gjøres, og jeg er selv alvorlig kronisk syk, men vi tar vår del likevel. I år sitter jeg i FAU for klassen til det ene barnet vårt og mannen min er leder for en aktivitet for de to andre barna. Å bidra burde faktisk være en selvfølge når man har barn. Anonymkode: 12ae0...32e Barnet går allerede på aktivitet som krever oss 3 ganger i uken, 4 ganger i året er det 1 måned med hver dag. Så slapp helt av barnet går på noe, akkurat som de to andre går. Vi har hatt en regel om 1 aktivetet pr barn, men likevel har jeg dårlig samvittighet. Må si du er heldig som får til alt dette og klarer å stå i 100% jobb. Som jeg skrev beundrer de som får dette til 😊 jegerrinne skrev (12 minutter siden): Her har de stort sett fått prøvd det de har ønsket Eldste spilte fotball og håndball en stund, men plassen ham fant var skytterbanen og aktiviteter på husfliden. Og aktiviteter via jakt og fiske. Driver nå mest med skytting og jakt Yngste prøvde fotball,håndball fant seg ikke til rette. Så var det klatring i 1 år, kamp sport i nesten 4 år, skytting drevet med siden 3 år. Nå driver ho med et tilbud i garasjen med å skru bil, skytting, jakt Hadde regel på at kun 2 dager i uka skulle være aktivitet, resten hjemme. Og påstartet aktivitet fulførte de ut sesongen Her går allerede dette barnet på noe to ganger i uken, dette ville kommet i tillegg. Har prøvd mye forskjellig, og har tidligere vært opp i 2 aktiviteter hver seg. Jeg måtte sette ned foten for det ble for mye for oss. Fint å lese om at andre også har en grense på hvor mye 😊 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, det får de. De har begge valgt aktiviteter der det må følges opp som du beskriver + en del reising i løpet av sesongen. Jeg har tatt ansvar for yngste og far for eldste. Far er i styret der i en stor klubb og jeg har en rolle i laget til yngste. Vi valgte å få to barn på bakgrunn av at dette var noe vi ønsket å følge relativt tett opp. Jeg valgte også å gå over til dagstilling da eldste begynte på skolen. Anonymkode: 70820...63b Dagtidstilling finnes ikke i mitt yrke, og det at vi jobber turnus gir også mye goder med mer tid. Aldri hatt sfo f.eks, men det er disse ulempene at vi er ofte 1 hjemme. Jeg fikk nok ikke barn med tanke på hvor mye de skal gå på etter skolen. Angrer ikke på et eneste barn selv om jeg ikke klarer mer enn 1 aktivitet per unge. Daisy-love skrev (12 minutter siden): Tja. Jeg er vant med at en kan velge noe, men økonomi, hverdagsorganisering og foreldredeltakelse må også tas hensyn til. Det har vært greit å vokse opp med det regimet selv, så jeg tror ikke neste generasjon tar skade av det heller. Jeg hadde forbud mot korps for det hadde ikke mine foreldre tid til 🤪🤣🫣 Jeg overlevde helt fint, var masse annet jeg fikk lov til å gå på. Har dere ikke muligheten til å følge opp så har dere ikke det, og da er det lov til å si nei. En må tenke på hele «Familien AS», og det er helt greit at barn lærer seg at de ikke kan få gjøre alt de ønsker seg alltid. Faktisk samme her, hadde en pappa som var aldri hjemme. Det ble ikke korps på meg. Godt å høre om flere familier, for i dag synes jeg foreldre får til det meste. Bortsett fra å sitte i fau eller være klassekontakt, der er det mer labert AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Altså, dersom du er syk og ikke har kapasitet - så er det bare sånn det er. Mine gikk på det de ville, og ja det var travelt og slitsomt innimellom. Gikk absolutt på bekostning av ting jeg selv hadde lyst å bruke tiden på 😂 Men, jeg var frisk, så det gikk jo. Hadde jeg vært syk, hadde jeg ikke klart det kjøret etter full jobb… Anonymkode: 08ed4...2bd Ser venner rundt meg som har dette kjøret, jeg virkelig beundrer de og hva de får til. Jeg vil ikke være den som aldri stiller opp, aldri kan kjøre osv jeg ser begrensningene og jeg forstår også hvorfor man må ha foreldre som stiller opp. Jeg klarer bare ikke det på enda en aktivitet, en aktivitet som krever mye også. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hva er det med folk som gir sånne svar? 😅 TS, det høres ut som en aktivitet som kunne veltet lasset i enhver flerbarnsfamilie logistikkmessig, så tror ikke du skal ha dårlig samvittighet for det. Når dere i tillegg jobber turnus blir det selvfølgelig vanskelig. Dette må man bare forklare for barnet. Mine får begynne på aktivitet som vi som foreldre har mulighet til å følge opp, jeg kan ikke sende dem på noe hvor vi alltid må be om skyss til dem eller aldri kan stille på dugnad. Nå har jeg snart 2 på fotball og det holder jammen det. Anonymkode: bff9c...1ae Er noe med det, er ikke riktig å la barnet gå på noe jeg som foreldre omtrent aldri kan bidra med. Jeg har til og med ringt treneren å hørt hva som forventes, jeg ønsker jo at de skal få gå på hva de vil. Godt å høre hvordan andre foreldre løser det Ts Anonymkode: de54f...bcd 6 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1793217-f%C3%A5r-barna-deres-velge-fritt-aktivitet/#findComment-34848590 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #15 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har hatt barn i ulike aktiviteter som barnet bestemte selv. En av aktivitetene hadde et enormt omfang av typen dere beskriver her. Jeg er alenemor som jobbet turnus og fikk det til å gå rundt. Innimellom stilte besteforeldre opp. Med alderen kunne barnet dra til og fra treningen alene og andre foreldre på laget stilte opp for hverandre og hjalp til med henting, levering viss de kunne. Flere på laget hadde flere søsken og foreldre i turnus jobb og de fikk dette også til. Men selvsagt dere bestemmer. Aktiviteten var svært givende for barnet så for meg var innsatsen fra min side vært det. Anonymkode: c5f53...858 Hadde fint fått de til om dette var eneste barnet og den ene aktiviteten. Har 2 barn som også går på en aktivitet, også dette barnet går på noe som ikke er aktuelt å slutte på. Veldig bra dere fikk det til Besteforeldre er døde her, og vi har ikke hjelp fra noen i familie, venner har som regel nok med aktiviteten til sine egne barn. Ts AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei. De kan velge mellom ting som passer vårt liv med 2 voksne i full jobb. De kan feks ikke velge korps, men de kan velge kulturskolen for en del instrument. Dans, turn, klatring, sang, friidrett, ridning, orientering, kampsport, svømming er helt ok. Fotball og håndball er for mye salg og dugnad her så da ville vi hatt konstant dårlig samvittighet. Kjører gjerne til og fra trening, stevner og forestillinger. Er med på dugnad med oppussing, lage kostymer, kiosk etc kan også ringe etter sponsorer men kommer ALDRI til å selge overprisede ting på nett/døra til folk. Anonymkode: f3570...7d1 Ja, er mye å velge mellom uten at det ikke skal gå opp i kabalen, de to andre har aldri klaget på at det er kun 1 aktivitet hver. Dette barnet er svært aktivt så skjønner at barnet har lyst på mer. Dette salg greiene sliter jeg med også, man får jo nesten ikke solgt noe heller 🥴 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja man velger selv hvor mange barn man vil ha.. Anonymkode: abe3c...f60 Så man skal velge barn etter hvor mange aktiviteter de kan gå på. Om de ønsker 5 ulike aktiviteter som krever enormt mye så kan man ikke ha søsken? Jeg må innrømme at jeg tenkte ikke så langt når jeg fikk barn, ikke tenkte jeg at jeg skulle bli syk heller. Bytter gjerne Anonymkode: de54f...bcd 4 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1793217-f%C3%A5r-barna-deres-velge-fritt-aktivitet/#findComment-34848616 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bari Skrevet 2. september 2024 #16 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Å ikke få delta på en fritidsaktivitet fordi mamma ikke gidder være hallvakt eller sitte i styret er for å være helt ærlig så sjokkerende at jeg mangler ord. Det finnes aktiviteter som ikke krever stort, knapt en eneste dugnad. Et eksempel er 4H. Jeg mener man ikke skal forvente at foreldre skal sitte hallvakt og stille opp på en drøss med dugnader selv om man eventuelt kun har ett barn. Vi er heller for å heve egenandelen til diverse aktiviteter slik at dugnadsarbeid blir et minimum. Det er MANGE som er drittlei av dugnader, men de færreste tørs å si det høyt. Skjønner ikke hvorfor det er så skummelt å si. 6 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1793217-f%C3%A5r-barna-deres-velge-fritt-aktivitet/#findComment-34848633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #17 Del Skrevet 2. september 2024 Selvsagt! Det er så verdifullt for barna. Nå er det slik det er å ha barn. Her har ettermiddagene og helgene gått til både turnstevner, riding, håndball og fotball. Ja, det blir lite tid til det man selv vil, men det er noe man nå godta om man setter barn til verden. (Ikke til deg TS, for det virker som om du ønsker å få det til men kanskje har litt mindre kapasitet, men til dere som ikke gidder å engasjere deg, så kan du jo alltids betale noen andre for det. Tipper det finne folk du kak betale for å stille på dugnad for deg, betale for å bli med å heie på ungene dine etc..). Anonymkode: d1edc...497 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1793217-f%C3%A5r-barna-deres-velge-fritt-aktivitet/#findComment-34848828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #18 Del Skrevet 2. september 2024 Til en viss grad. Men ALT tilpasses ikke barnet. Noen ganger får man ikke gjort alt man vil. Anonymkode: 770b1...6fa 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1793217-f%C3%A5r-barna-deres-velge-fritt-aktivitet/#findComment-34848865 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #19 Del Skrevet 2. september 2024 Ja, det har alle fire fått lov til. På det meste var vi oppi 8 aktiviteter, og gjorde ikke stort annet enn å kjøre rundt. Ungene har hatt så mye glede av aktivitetene, og mye av det har de tatt med seg videre i livet. Anonymkode: d8053...705 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1793217-f%C3%A5r-barna-deres-velge-fritt-aktivitet/#findComment-34848939 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #20 Del Skrevet 2. september 2024 Ja, under forutsetning at de selv følger opp, ikke må kjøres/følges osv. Vi klarer alltid å få til dugnader, så der har jeg ingen føringer. Anonymkode: 13305...24f 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1793217-f%C3%A5r-barna-deres-velge-fritt-aktivitet/#findComment-34848941 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå