Gå til innhold

Overgangsalder

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet at dette er et tema det snakkes sjeldent om. Men, som nordlending i bånn, dere kommer ikke unna. Det eneste jeg hørte fra min mor var: jeg har mensen fortsatt. Det sa meg ingenting. Min mor har aldri forklart noe.  Nå er jeg 55 år. Jeg er ikke dum. Jeg har vært i overgangsalder de siste 8 år. Min mor tror fortsattt at jeg er i begynnelsen. 🥰🥰🥰🥰😅  . Jeg fikk egentlig litt problemer, men ikke pga min mor. Jeg visste at hun ikke hadde svar. Jeg glemte å spørre mine nærmeste. Hilde, Marita. 

Den ene venninnen opplevde tidlig overgangsalder. Men hun fikk en sønn. Hun er bestemor i fag. Jeg kommer ikke til å bli bestemor. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overgangsalderen var et lite helvete for min del, med daglige hetetokter så ille at jeg knapt våget meg ut på offentlige steder. Man visste aldri når en hetetokt slo til. På det verste ble jo håret vått og klærne klistret seg til ryggen og brystet pga svette. Fy for et mareritt. Er så glad det er over. Husker ikke når hetetoktene faktisk startet, men jeg hadde dem nok i fire år eller noe. Jeg var lite plaget av nattesvette av en eller annen grunn, det var når jeg var våken og i gang.

Ja, det snakkes lite om overgangalder. Merkelig nok. Kvinner liker jo å snakke med hverandre om ting, så hvorfor ikke dette også? Jeg håper det kan bli litt mer åpenhet om det. Har en venninne som i hemmelighet gikk med voldsomme underlivssmerter når hun satt eller gikk pga så tørre, såre og sprukne slimhinner i underlivet. Hun fortalte meg aldri om det. Så ved en tilfeldighet på en hyttetur i fjor, fortalte jeg at jeg tar Vagifem mot tørt underliv (stikkpiller) og at det er en helt ny verden der nede. Nesten normalisert. Hun skrev det ned, og begynte på et lignende medikament selv, og hun sa det ble bedre på bare få dager. Nå har hun ikke smerter lenger. Hun led helt unødig i ett år, fordi hun ikke pratet med noen om det.

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg har trodd jeg var deprimert / fått angst… Jeg er til tider helt på tuppa, det er ikke morsomt en gang. Legen har sagt jeg bare mangler vitaminer, og siden syklusen er normal er det ikke oa… var tilfeldigvis hos en annen lege på samme kontor, og hun sier dette er klassisk periomenopause. Skal nå til privat gynekolog, og se om jeg bør begynne med hormontilskudd. Jeg begynte å gråte hos denne andre legen, når hun sa « jeg er helt sikker på at du ikke har blitt gal» 😂😂

Anonymkode: 45eb7...29f

Skrevet

Jeg er nok litt miljøskadet av å være i åpen familie og krets, så jeg skjønner faktisk ikke hvorfor dette her er tabu. Ble veldig overrasket da jeg spurte en ikke helt nær venninne om noe hun hadde nevnt, og svaret var litt "Hysj, jeg skal gi deg tilgang til en hemmelig orden av kvinner i overgangsalder. Kun for innvidde et miljø hvor vi i skjul kan prate om dette forferdelige tabuet." 

Tabu ja...

Jeg klarer ikke å skamme meg over å være i overgangsalderen om jeg så prøver. Jeg vil bare ha nødvendig informasjon, like naturlig som jeg ber om informasjon om annet. Dette skjer jo alle kvinner. Hvorfor tabu? 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Når er det den kommer sånn vanligvis?

Moren min fikk ikke hetetokter før i 60-årene. Jeg er 50 og ikke antydning en gang. Ingen plager ennå.

Anonymkode: fcf01...c29

Skrevet

Her startet det da jeg var i midten av 40-årene, men jeg har ikke hatt noen plager som jeg vet om kan være overgangsalder.

Mensen sluttet i 2020 og var helt uproblematisk fram til jeg bare ikke fikk mensen noe mer. 

Jeg visste ikke at overgangsalder var tabu. mulig jeg har levd under en stein den siste tiden, men jeg visste ikke at man egentlig ikke skal snakke om det. 

Jeg tenker på dette med nattesvette og hetetokter, jeg tror jeg har sluppet unna. Eller kan det fortsatt komme selv om jeg nå har vært i overgangsalderen i 8 år? 

Jo. En ting som plager meg. Jeg går ikke ned i vekt like fort som jeg pleide før. Klarer ikke gå ned og hvis jeg klarer å komme med ned 4-5 kg så tar det bare noen uker så er jeg tilbake til "matchvekt" igjen. Frustrerende. 

ADHD symptomene mine har blitt verre med årene da, vet ikke om det har noe med overgangsalderen å gjøre. 

Anonymkode: 39dde...2a3

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Når er det den kommer sånn vanligvis?

Moren min fikk ikke hetetokter før i 60-årene. Jeg er 50 og ikke antydning en gang. Ingen plager ennå.

Anonymkode: fcf01...c29

Jeg leste at gjennomsnittlig så er alderen 53 år for når overgangsalderen inntreffer. Min var 47. Men jeg har en forhistorie som røyker (sluttet i 2010) og det er skrevet at kvinner som har røyket eller røyker ofte kommer i overgangsalderen et par år før "normalt".

52-53 i gjennomsnitt, det betyr at noen kommer i overgangsalderen langt senere, noen ganske mye tidligere, og noen midt på treet. Det er heller ikke alle kvinner som får hetetokter (lucky bastards!) så de kan prise seg lykkelige over å slippe det. Husker ikke prosentandelen nå, men det var en del som IKKE opplever hetetokter.  

Endret av Million
Skrevet

Jeg er 51 og har fortsatt mensen, ingen hetetokter. Men har kjent på tunghet og manglende energi, noe som kan bety pga overgangsalder. Jeg har startet på hormon plaster, anbefales å starte på det i prefasen.

Anbefaler å se programmet om overgangsalderen som ble sendt på Nrk. 

https://tv.nrk.no/program/KOID23006522

Anonymkode: 34c88...162

• Liker 1
Skrevet

For en uke siden så begynte jeg å undre om jeg var begynt å komme i overgangsalderen. Jeg svettet, uten å være så veldig fysisk aktiv, men jeg syntes det var så klamt/lummert, og jeg svettet sånn ubehagelig. Så jeg tenkte at dette kanskje er starten...jeg er 42 år...Men symptomer kan vel vare i mange år? 

Anonymkode: ef3eb...a72

• Hjerte 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg synes dette snakkes mye om og er ikke det minste tabu. Ikke i min omgangskrets ihvertfall.

Men «alle» starter på hormoner så fort de kan og jeg savner å lese om andres erfaringer uten. Jeg har ikke lyst til å ta det, så håper å klare meg med andre tiltak. Er kun i peri, så krysser fingrene!

• Liker 1
Skrevet
Ulla Ullsokk skrev (2 timer siden):

Jeg synes dette snakkes mye om og er ikke det minste tabu. Ikke i min omgangskrets ihvertfall.

Men «alle» starter på hormoner så fort de kan og jeg savner å lese om andres erfaringer uten. Jeg har ikke lyst til å ta det, så håper å klare meg med andre tiltak. Er kun i peri, så krysser fingrene!

Det er her på KG jeg har lest om hormoner for å takle overgangsalderen, jeg har aldri snakket med legen om det. Jeg kjenner ingen som har tatt hormoner for overgangsalder og har aldri tenkt på om det kan være en god idé.

Hvilke symptomer må man ha for at hormoner skal være hensiktsmessig? 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Anonymkode: d7c09...ae4

Skrevet

46. Har hetetokter og sliter med søvn. Våkner hver 2.time hver eneste natt. Veldig slitsomt. 

Anonymkode: 0de62...c31

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg begynte på hormonplaster etter et år med hetetokter som etterhvert ble etterfulgt av frostrier. I perioder kom hetetoktene hver time. 
Slet i tillegg med søvn og ble redd for alt. 
(Bilen (som er 4 år og fulgt service) kunne falle sammen i fart. På stranden kunne vi bli tatt av en bølge eller kidnappet.) 

Begynte på Sequidot for 6 mnd siden og føler meg som meg selv igjen. 
Er 48

Anonymkode: bb9eb...407

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg lurer på om jeg er i starten av overgangsalderen, men er bare i begynnelsen av 40-årene. Har det siste året hatt en del endringer med helsen, blant annet depresjon og angst, våkner midt på natten av "ingenting" nesten hver natt i perioder og svetting om natten. Jeg er så himla stresset hele tiden og klarer ikke å ha noen dypere tanker, helt tåkehjerne. 

Sjekket hos legen som mener at det ikke er "noe galt", men syns liksom at dette ligner på hvordan folk som faktisk er i overgangsalderen beskriver det. Hvordan kan man finne ut om man faktisk er i overgangsalderen om det ikke syns på blodprøver? 

Anonymkode: aa671...d24

• Hjerte 1
  • 2 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 16.59):

Her startet det da jeg var i midten av 40-årene, men jeg har ikke hatt noen plager som jeg vet om kan være overgangsalder.

Mensen sluttet i 2020 og var helt uproblematisk fram til jeg bare ikke fikk mensen noe mer. 

Jeg visste ikke at overgangsalder var tabu. mulig jeg har levd under en stein den siste tiden, men jeg visste ikke at man egentlig ikke skal snakke om det. 

Jeg tenker på dette med nattesvette og hetetokter, jeg tror jeg har sluppet unna. Eller kan det fortsatt komme selv om jeg nå har vært i overgangsalderen i 8 år? 

Jo. En ting som plager meg. Jeg går ikke ned i vekt like fort som jeg pleide før. Klarer ikke gå ned og hvis jeg klarer å komme med ned 4-5 kg så tar det bare noen uker så er jeg tilbake til "matchvekt" igjen. Frustrerende. 

ADHD symptomene mine har blitt verre med årene da, vet ikke om det har noe med overgangsalderen å gjøre. 

Prøv novofem. Hormontilskudd. Jeg har lest alt om progesteron og østrogen...progesteron er vanndrivende....

Anonymkode: 53b1c...b12

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.9.2024 den 9.57):

Jeg lurer på om jeg er i starten av overgangsalderen, men er bare i begynnelsen av 40-årene. Har det siste året hatt en del endringer med helsen, blant annet depresjon og angst, våkner midt på natten av "ingenting" nesten hver natt i perioder og svetting om natten. Jeg er så himla stresset hele tiden og klarer ikke å ha noen dypere tanker, helt tåkehjerne. 

Sjekket hos legen som mener at det ikke er "noe galt", men syns liksom at dette ligner på hvordan folk som faktisk er i overgangsalderen beskriver det. Hvordan kan man finne ut om man faktisk er i overgangsalderen om det ikke syns på blodprøver? 

Kanskje prøve Novofem? Hormonbehandling...

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2024 den 1.31):

46. Har hetetokter og sliter med søvn. Våkner hver 2.time hver eneste natt. Veldig slitsomt. 

Anonymkode: 0de62...c31

Du må ta novofem! Hormonbehandling 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.9.2024 den 9.57):

Du burde prøve novofem! Eller gjøre som meg- tar minipille med gestagen 2 g. i uka for å få i meg progesteron...samt ovesterin stikkpiller 0.5 mg 2g. i uka for å få i meg nok østrogen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...