Gå til innhold

Husedderkopper - hvordan forebygge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet at edderkopper er nyttedyr, men vi snakker om en innovasjon av store husedderkopper hver høst - selv med svært lav luftfuktighet innendørs, og ingen vedstabler/busker eller lignende inntil huset.. Jeg har rengjort hele huset grundig også, så jeg forstår helt ærlig ikke hvorfor de trives så godt hos oss. 

I fjor høst gikk mange titalls, kanskje over 100 store husedderkopper i støvsugeren. I løpet av de tre siste dagene er jeg allerede oppe i 8.

Jeg har forstått at man kan bruke Super Permetrin spray rundt vinduer, dører og luftventiler, men dette er jo gift som tar livet av alt, ikke bare edderkopper. Nå har jeg valgt å gå til anskaffelse av det i år, for å ikke plage samboeren med et hyl etterfulgt av en støvsuger til alle døgnets tider, men er det noe jeg kan gjøre for å forebygge innen neste høst? 

Hadde de enda bare holdt seg i kjelleren/første etasje som er på bakkenivå, men vi snakker her om andre etasje hvor håndklærne må ristes for å være sikker på at man ikke får en ubuden kravler på seg etter dusjen.. Eller at det løper en ut når man åpner klesskapet på soverommet. Og den verste i fjor høst var når jeg våknet med en på armen, krypende rett mot ansiktet mitt. 

Anonymkode: 69903...be6

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en avtale med alle insekter. Ute lar jeg dem være i fred, og dreper dem ikke, siden ute er deres hjem, men inne i mitt hus er ingen av dem velkommen. Der sprayer jeg med permetrin i krinkler og kroker jevnlig, helst under og bak ting, det vi mennesker og store dyr ikke kommer til, men hvor edderkopper og slikt liker å gjemme seg. Slik er det med den saken! 

Jeg har ingen behov for nyttedyr innomhus. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har forstått at man kan bruke Super Permetrin spray rundt vinduer, dører og luftventiler, men dette er jo gift som tar livet av alt,

Det er ikke min erfaring, men hva mer skulle det drept? Er vel ikke mange kjæledyr i vinduskarmene? 

Jeg orker ikke det der, sprayer permetrin ute OG av og til langs lista i vinduet inne, forlater huset et par timer og voila, ingen edderkopper 

Anonymkode: 8d588...0be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

hvor håndklærne må ristes for å være sikker på at man ikke får en ubuden kravler på seg etter dusjen..

Hadde grint i dusjen om det skjedde meg.... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også invasjon hver vår og hver høst før. Nå tar jeg en grundig vask når det nærmer seg «edderkopp tid» og sprayer med lavendelolje rundt ventiler, vinduer, dører, sprekker etc. Det gjør skikkelig susen! Kanskje sett 1 eller 2 på alle de årene siden jeg begynte med dette :) 

Edderkopper HATER lavendel og merker lukten selv etter at vi ikke merker den lenger. Det sitter lenge!

Endret av Anononyma
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er så store og stygge!
«Husk at edderkopper er mer redd deg enn du dem» er bare BS, da hadde dem ikke oppsøkt folk og krøpet opp på dem…

Sett ut limfeller ved alle passasjer og ventiler.

Anonymkode: 4c458...181

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (Akkurat nå):

Vi hadde også invasjon hver vår og hver høst før. Nå tar jeg en grundig vask når det nærmer seg «edderkopp tid» og sprayer med lavendelolje rundt ventiler, vinduer, dører, sprekker etc. Det gjør skikkelig susen! Kanskje sett 1 eller 2 på alle de årene siden jeg begynte med dette :) 

Hvor lenge varer behandlingen? Og oljen tynnes vel ut i noe, hva er blandingsforholdene?

Og til HI, så jeg en TikTok-video om en som brukte WD40 rundt dører og vinduer, det funka visst fjell. Jeg har ikke husket på å teste det selv enda, da.

Anonymkode: cb2e3...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (5 minutter siden):

Edderkopper HATER lavendel og merker lukten selv etter at vi ikke merker den lenger. Det sitter lenge!

Hm det visste jeg ikke, har en lavendel stående utenfor stuevinduet, kjøpte den i år og har faktisk ikke sett edderkopper rundt de hjørnene der, og det før jeg tok frem permetrinen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permentrin bruker jeg aldri. Edderkoppene dør, andre spiser dem opp og de dør. Bl.a . småfuglene. Ikke bra!

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De er så store og stygge!
«Husk at edderkopper er mer redd deg enn du dem» er bare BS, da hadde dem ikke oppsøkt folk og krøpet opp på dem…

Sett ut limfeller ved alle passasjer og ventiler.

Anonymkode: 4c458...181

Haha, den liker jeg! 😆 Jeg stjeler den til neste gang noen prøver å trøste meg med sånt BS 😉 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvor lenge varer behandlingen? Og oljen tynnes vel ut i noe, hva er blandingsforholdene?

Og til HI, så jeg en TikTok-video om en som brukte WD40 rundt dører og vinduer, det funka visst fjell. Jeg har ikke husket på å teste det selv enda, da.

Jeg gjør det 1 gang på våren og 1 gang på sensommeren, holder i massevis :) 

Oljen er en slags spray så den er nok godt tynnet ut, husker ikke hva den heter, men det er bare er en sånn romspray med lavendelolje i 👍🏼

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hm det visste jeg ikke, har en lavendel stående utenfor stuevinduet, kjøpte den i år og har faktisk ikke sett edderkopper rundt de hjørnene der, og det før jeg tok frem permetrinen

Jepp, planten er veldig effektiv! Men vanskelig å holde liv i en lavendel i hver krik og krok gjennom året 😄

…men, mye hyggeligere for alle enn å spraye gift overalt!

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, jeg vet at edderkopper er nyttedyr, men vi snakker om en innovasjon av store husedderkopper hver høst - selv med svært lav luftfuktighet innendørs, og ingen vedstabler/busker eller lignende inntil huset.. Jeg har rengjort hele huset grundig også, så jeg forstår helt ærlig ikke hvorfor de trives så godt hos oss. 

I fjor høst gikk mange titalls, kanskje over 100 store husedderkopper i støvsugeren. I løpet av de tre siste dagene er jeg allerede oppe i 8.

Jeg har forstått at man kan bruke Super Permetrin spray rundt vinduer, dører og luftventiler, men dette er jo gift som tar livet av alt, ikke bare edderkopper. Nå har jeg valgt å gå til anskaffelse av det i år, for å ikke plage samboeren med et hyl etterfulgt av en støvsuger til alle døgnets tider, men er det noe jeg kan gjøre for å forebygge innen neste høst? 

Hadde de enda bare holdt seg i kjelleren/første etasje som er på bakkenivå, men vi snakker her om andre etasje hvor håndklærne må ristes for å være sikker på at man ikke får en ubuden kravler på seg etter dusjen.. Eller at det løper en ut når man åpner klesskapet på soverommet. Og den verste i fjor høst var når jeg våknet med en på armen, krypende rett mot ansiktet mitt. 

Er du sikker på at du ikke har noen fuktkilder noe sted?

Du kan prøve med insektsnett i vinduene og foran ventiler. 

Her holder de store edderkoppene seg på utsiden selv om vinduene står åpne. Har ofte besøk av mindre edderkopper dog, men de er ikke like ekle som de store husedderkoppene.

Her er noen tips:

https://skadedyrkontroll.no/stor-husedderkopp-2/

Anonymkode: 71413...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en mulighet at de bare krabber ut igjen av støvsugeren når du skrur den av, da?

De dør jo sikkert som oftest, men det er jo også mulig dere har et støvsuger-edderkopp-kretsløp gående hjemme..?

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke min erfaring, men hva mer skulle det drept? Er vel ikke mange kjæledyr i vinduskarmene? 

Jeg orker ikke det der, sprayer permetrin ute OG av og til langs lista i vinduet inne, forlater huset et par timer og voila, ingen edderkopper 

Sommerfugler, nattsvermere, fluer.. Og som noen andre sier, så er jeg bekymret for at f.eks. småfugler skal spise de døde dyrene og selv dø... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Handerrefyren said:

Permetrin er svært effektivt mot innsekter og svært giftig for katter. 

Ja, det fant jeg ut av, men har ingen kjæledyr, med mindre du teller med samboeren ;P

15 hours ago, AnonymBruker said:

Innovasjon, faktisk.. Helt utrolig.

Anonymkode: 39501...f20

Oooops, men med tanke på hvor mange som kommer inn her, så skulle man kanskje trodd de var innovative likevel! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...