AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #1 Del Skrevet 2. september 2024 Har jeg samme IP-adresse på samme enhet uansett hvor jeg er i verden? Vil enheten (mobilen) ha samme IP-adresse? Anonymkode: 8630e...72b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #2 Del Skrevet 2. september 2024 Nei, du vil ikke ha samme IP-adresse på mobilen i Norge hele tiden heller. Adressen forandrer seg ettersom hvilken basestasjon du er tilkoblet, selv nettet ditt hjemme har ikke samme adresse hele tiden med mindre du betaler for statisk IP-adresse. Anonymkode: 2735c...c95 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Handerrefyren Skrevet 2. september 2024 #3 Del Skrevet 2. september 2024 bruk eventuelt http://minip.no for å se ipadressen di er koblet til nettet med 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #4 Del Skrevet 2. september 2024 Takk for svar. Tinger er det at jeg ble utestengt fra Tinder pga. seksuelt innhold (har laget egen tråd om dette) som jeg ikke skjønner noe av. Jeg opprettet en ny profil med et annet nummer (samme enhet og fra samme land) og utelot ordene "sex" og "orgasme". Absolutt ingenting seksuelt, verken tekst eller bilde. Benyttet samme bilde og samme navn. Jeg ble på nytt utestengt, men denne gangen fordi jeg brøt vilkårene. Skyldes dette at de gjengjente IPen min eller bilde og navn? Nå er jeg i Norge, og tenker gjøre nytt forsøk, fra samme enhet. Vil jeg bli gjenkjent på IP nå? Anonymkode: 8630e...72b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #5 Del Skrevet 3. september 2024 Anyone? Anonymkode: 8630e...72b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #6 Del Skrevet 3. september 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: Anyone? Anonymkode: 8630e...72b Sett ruteren i Bridge-modus. https://www.tek.no/nyheter/guide/i/AdQQWA/ustabilt-nett-slik-setter-du-ruteren-i-bromodus Quote For å bruke funksjonene i din egen ruter bør du aktivere bromodus («bridge mode»). Det som da skjer er at du degraderer boksen fra nettleverandøren din til en «dum» enhet som sender trafikken videre til din egen ruter. Når PC-en man bruker, kobles direkte til nettet uten at bredbåndsruteren har ruterfunksjon, får man en ny IP-adresse når man bytter MAC-adresse. Anonymkode: 51b1d...1c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #7 Del Skrevet 3. september 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Sett ruteren i Bridge-modus. https://www.tek.no/nyheter/guide/i/AdQQWA/ustabilt-nett-slik-setter-du-ruteren-i-bromodus Når PC-en man bruker, kobles direkte til nettet uten at bredbåndsruteren har ruterfunksjon, får man en ny IP-adresse når man bytter MAC-adresse. Anonymkode: 51b1d...1c8 For å forklare dette litt nærmere: 1. Enheten din har en MAC-adresse. Denne er "hardcodet" i maskinvaren, og er den samme uansett hvor du er i verden. Samtidig er det en enkel sak å bytte denne. 2. Enheten din kobles vanligvis til en ruter som har en lokal IP-adresse, og den identifiserer enheten din fra MAC-adressen. Denne IP-adressen er altså bare lokal, og er et bindeledd mellom ruteren din og bredbåndsruteren. 3. Bredbåndsruteren kobler seg til ISP-leverandøren, og får utdelt en "offentlig" IP-adresse som 84.XXX.XXX.XXX. Hvis man hopper over nr. 2 og kobler PC-en direkte til bredbåndsruteren i direkte Bridge-modus, blir den "offentlige" IP-adressen gitt ikke på grunnlag av ruterens lokale adresse, men på grunnlag av PC-ens MAC. Når denne endres, oppfatter man det som om en ny enhet er koblet til; derfor får man også en ny IP-adresse. Anonymkode: 51b1d...1c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #8 Del Skrevet 5. september 2024 Så det jeg må gjøre er å bytte MAC-adresse for å unngå at jeg blir gjenkjent? Anonymkode: 8630e...72b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #9 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Så det jeg må gjøre er å bytte MAC-adresse for å unngå at jeg blir gjenkjent? Anonymkode: 8630e...72b Da er det enklere å bruke VPN, bedre sikkerhet når du kobler deg på ukjente wifi. https://www.techradar.com/vpn/best-free-vpn Anonymkode: ee95d...35d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 6. september 2024 #10 Del Skrevet 6. september 2024 (endret) Det blandes litt begrep. Mac adressen benyttes av enheter som kommuniserer direkte. Mobiltelefon eller pc vil motta ip adresse fra lokalt WiFi, og mottar gjerne samme IP basert på mac adressen. Dette er et unikt serienummer. Men, offentlig ip adresse endrer seg normalt ikke basert på mac adressen. Offentlig ip endrer seg i forhold til internett leverandøren. Noen internett leverandører endrer "aldri" ip adressen. Andre endrer den ofte. Mobiltelefon leverandører endrer gjerne offentlig ip om en flytter seg til annet sted. Å benytte VPN vil endre den offentlige ip adressen til en bestemt region eller land. Det benyttes gjerne for tilgang til bestemt innhold på strømmetjenester. Å bli utestengt kan også skje basert på cookies i nettleseren, eller tilsvarende lagrede data i en app. Endret 6. september 2024 av TBL12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #11 Del Skrevet 6. september 2024 Anbefaler Mulvad, ProtonVPN (gratis), eller PIA. Anonymkode: fbc6e...1b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #12 Del Skrevet 7. september 2024 Så at jeg registrerer meg for andre gang i Norge vil ikke fungere som vpn når jeg for første gang registrerte meg i utlandet? Vil vpn skjule både IP- og MAC-adresse? Anonymkode: 8630e...72b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #13 Del Skrevet 7. september 2024 TBL12 skrev (På 6.9.2024 den 6.56): Det blandes litt begrep. Mac adressen benyttes av enheter som kommuniserer direkte. Mobiltelefon eller pc vil motta ip adresse fra lokalt WiFi, og mottar gjerne samme IP basert på mac adressen. Dette er et unikt serienummer. Men, offentlig ip adresse endrer seg normalt ikke basert på mac adressen. Offentlig ip endrer seg i forhold til internett leverandøren. Noen internett leverandører endrer "aldri" ip adressen. Andre endrer den ofte. Mobiltelefon leverandører endrer gjerne offentlig ip om en flytter seg til annet sted. Å benytte VPN vil endre den offentlige ip adressen til en bestemt region eller land. Det benyttes gjerne for tilgang til bestemt innhold på strømmetjenester. Å bli utestengt kan også skje basert på cookies i nettleseren, eller tilsvarende lagrede data i en app. Tja, ISP'er har stort sett semi-dynamisk IP så de reserverer en IP til en MAC med en gitt lease-tid. I praksis er IP ofte bundet til MAC, kommer an på hva lease tid er. Om man bytter MAC får man ny IP siden den ikke ligger i tabellen. Det går ofte an å endre MAC, evt. kan man hive en router bak og sette modem i bridge, men jeg tror ikke ban ligger på IP-nivå. Sikkert cookies eller en enhets-id. Bruk ny telefon og nytt nummer så går det sikkert bra, eventuelt tror jeg man kan opprette en bruker uten telefon. Jeg aner ikke hva Tinder gjør, men man blir nok gjenkjent med et slags "fingeravtrykk" (en app kan hente nok informasjon til å lage en unik ID for din enhet). Anonymkode: ce2f1...1d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #14 Del Skrevet 9. september 2024 Apper bruker ID-opplegg som er uavhengig av MAC og IP. Du må ha en annen enhet for å komme rundt det. Anonymkode: f3e79...e32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå