Gå til innhold

Vikarlege var spesialist, må jeg betale ekstra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos vikarlege da min lege er bortreist .
Fikk en injeksjonsbehandling (samme legekontor, min lege som satt opp timen.)
Når jeg skulle betale var timen dobbelt så dyr som sist, hun i skranken sa det var fordi jeg var hos spesialist. Er dette normalt? Behandlingen gjøres ellers av en allmennlege (trenger ikke nødvendigvis spesialist). 

Anonymkode: 05552...c64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En allmennlege er jo nettopp en spesialist i allmennmedisin? Du kan ikke være allmennlege uten å være spesialist.

Mener du fastlege? 

Anonymkode: cdea8...8a6

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Var hos vikarlege da min lege er bortreist .
Fikk en injeksjonsbehandling (samme legekontor, min lege som satt opp timen.)
Når jeg skulle betale var timen dobbelt så dyr som sist, hun i skranken sa det var fordi jeg var hos spesialist. Er dette normalt? Behandlingen gjøres ellers av en allmennlege (trenger ikke nødvendigvis spesialist). 

Hva i kroner og øre har su betalt og hva står på kvitteringen du fikk ut av betalingsmaskinen eller på mobilen? 

Helt umulig å mene noe som helst om hva du skulle ha betalt uten å vite summen. Vær og obs på at injeksjoner betaler du ekstra for, båd eå få satt og for innholdet i injeksjonssprøyta. 

Anonymkode: 388af...4b3

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

En allmennlege er jo nettopp en spesialist i allmennmedisin? Du kan ikke være allmennlege uten å være spesialist.

Mener du fastlege? 

Anonymkode: cdea8...

Endret av sement
Skrevet

Du betaler for bruk av medisinsk utstyr, så det er nok derfor legetimen var dyrere. 

Anonymkode: 197e3...632

• Liker 2
Skrevet

Fastlege jeg var hos ja. 
akkurat helt likt som sist jeg hadde time (samme injeksjon og sykemelding). Eneste svaret jeg fikk fra hun i skranken var at han var spesialist, jeg hadde selvsagt brukt fastlegen min om han ikke var bortreist, han som satte opp denne timen på annen lege

Skrevet

En skal kun betale for vanlig legetime om en er på fastlegekontoret , uavhengig om hvem som var vikar. 
Ved prøvetaking eller et inngrep så kan det komme til et ekstra gebyr. 
Er en hos en privat spesialist så blir det noe anna . 
Jeg hadde klaget og  bedt om dokumentasjon på dobbel betaling 

Anonymkode: 6e8d8...fbe

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En skal kun betale for vanlig legetime om en er på fastlegekontoret , uavhengig om hvem som var vikar. 
Ved prøvetaking eller et inngrep så kan det komme til et ekstra gebyr. 
Er en hos en privat spesialist så blir det noe anna . 
Jeg hadde klaget og  bedt om dokumentasjon på dobbel betaling 

Anonymkode: 6e8d8...fbe

Ja syntes jo det høres mest rimelig ut, har jo ikke bedt om noe spesialist og behandlingen var ikke noe utover det min egen lege gjorde for 14 dager siden. Får ta en tur innom de igjen å høre.

Skrevet

Da min fastlege var ferdig spesialist i allmennmedisin ble det dyrere å gå til han, uavhengig av hvorfor jeg var der. Ikke alle fastleger er spesialister. 

• Liker 3
Skrevet

Økonomien på et fastlegekontor er ikke helt som andre steder. Fastleger driver som regel sin egen bedrift, betaler for en liste med pasienter og betaler for leie av lokale/utstyr/felles personell etc, og bedriftene samles under et felles navn, f.eks Sentrum legekontor. Det er ikke legekontoret du er kunde av, det er din lege.

Når du får vikar kjøper du en tjeneste av en helt annen bedrift, med andre priser basert på deres kompetanse. Han eller hun kan ikke gi deg rabatt fordi du betaler mindre hos bedriften du vanligvis går til. Hvis en lege er utilgjengelig så har mange legekontorer en policy om at de andre legene skal ta i mot deres pasienter, det er et tilbud til deres pasienter. Alternativet er å kontakte legevakt.

Det de derimot burde gjort var å advare deg på forhånd om at denne legen hadde høyere satser. Det kan du klage på.

Anonymkode: cd17e...dd8

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Økonomien på et fastlegekontor er ikke helt som andre steder. Fastleger driver som regel sin egen bedrift, betaler for en liste med pasienter og betaler for leie av lokale/utstyr/felles personell etc, og bedriftene samles under et felles navn, f.eks Sentrum legekontor. Det er ikke legekontoret du er kunde av, det er din lege.

Når du får vikar kjøper du en tjeneste av en helt annen bedrift, med andre priser basert på deres kompetanse. Han eller hun kan ikke gi deg rabatt fordi du betaler mindre hos bedriften du vanligvis går til. Hvis en lege er utilgjengelig så har mange legekontorer en policy om at de andre legene skal ta i mot deres pasienter, det er et tilbud til deres pasienter. Alternativet er å kontakte legevakt.

Det de derimot burde gjort var å advare deg på forhånd om at denne legen hadde høyere satser. Det kan du klage på.

Ja dette gir mening dette også, en opplysning om dobling av satsen hadde jo vært fint. 

Skrevet

Du finner prisene på egenandeler hos fastleger på Helsenorge sine nettsider. https://www.helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/betaling-hos-lege/

Der står:

Konsultasjon hos allmennlege: 179 kr.

Konsultasjon hos allmennlege der legen er spesialist i allmennmedisin: 235 kr.

I tillegg kan de ta betalt for materiell. Kan det være noe materiell her som fastlegen din ikke har pleid å ta betalt for, men som vikaren har tatt med? Når jeg får faktura på sms fra min fastlege er det delt opp i to linjer; én for egenandel og én for annet.

Anonymkode: 1d7d3...1cf

• Liker 2
Skrevet

Han var nok spesialist i allmennmedisin, helt normalt at det koster litt ekstra. Uansett går det jo på opptjening til frikort. 

Anonymkode: 027a1...636

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du finner prisene på egenandeler hos fastleger på Helsenorge sine nettsider. https://www.helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/betaling-hos-lege/

Der står:

Konsultasjon hos allmennlege: 179 kr.

Konsultasjon hos allmennlege der legen er spesialist i allmennmedisin: 235 kr.

I tillegg kan de ta betalt for materiell. Kan det være noe materiell her som fastlegen din ikke har pleid å ta betalt for, men som vikaren har tatt med? Når jeg får faktura på sms fra min fastlege er det delt opp i to linjer; én for egenandel og én for annet.

Anonymkode: 1d7d3...1cf

Ja får be om en kvittering, betalte på automat og den var tom for papir. 

takk for svar folkens!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor har du disse fullstendig feile opplysningene fra, og hvorfor driver su og sprer feilinformasjon?

Allmennleger, fastleger, kan kjøpe en fastlegeliste hos en fastlege som slutter, eller de kan begynne med en null liste. 

Driftstilskudd fra kommunen dekker lokaler, strøm, hjelpepersonell og andre driftutgifter. 
Alle elever med offentlig avtale får trygderefusjon fra Helfo avhengig av hvilke undersøkelser de gjør og hva pasienten kommer for. osv. 

En fastlege kan være spesialist i allmennmedisin, da har fastlegen rett til å ta ekstra betaling fra pasienten. Er legen ikke spesialist i allmenn medisin, så får han ikke dette tillegget. 
Du finner ikke offentlige fastleger uten driftsavtale med kommunene, altså private fastleger. De finner du på Aleris eller Volvat. 

Så sett deg inn i tingene før du uttaler deg om noe du ikke har peiling på. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja får be om en kvittering, betalte på automat og den var tom for papir. 

takk for svar folkens!

Med bankid løsning så logger du deg enkelt inn på https://www.convene.no finner din betalingsoversikt og løser problemet selv, før folk kommer med enda mer sludder om hvorfor du har betalt litt mer enn sist gang. 

Helt utrolig at ikke legekontoret klarte å informere deg om dette. 

• Liker 1
Skrevet
sement skrev (6 timer siden):

Hva er det du babler om?

Anonymkode: dcd12...5e8

Skrevet

Ja en spesialist koster selvsagt mer. Så med andre ord er ikke fastlegen din spesialist i allmennmedisin, men vikaren er det.

Anonymkode: dcd12...5e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor har du disse fullstendig feile opplysningene fra, og hvorfor driver su og sprer feilinformasjon?

Allmennleger, fastleger, kan kjøpe en fastlegeliste hos en fastlege som slutter, eller de kan begynne med en null liste. 

Driftstilskudd fra kommunen dekker lokaler, strøm, hjelpepersonell og andre driftutgifter. 
Alle elever med offentlig avtale får trygderefusjon fra Helfo avhengig av hvilke undersøkelser de gjør og hva pasienten kommer for. osv. 

En fastlege kan være spesialist i allmennmedisin, da har fastlegen rett til å ta ekstra betaling fra pasienten. Er legen ikke spesialist i allmenn medisin, så får han ikke dette tillegget. 
Du finner ikke offentlige fastleger uten driftsavtale med kommunene, altså private fastleger. De finner du på Aleris eller Volvat. 

Så sett deg inn i tingene før du uttaler deg om noe du ikke har peiling på. 

Med bankid løsning så logger du deg enkelt inn på https://www.convene.no finner din betalingsoversikt og løser problemet selv, før folk kommer med enda mer sludder om hvorfor du har betalt litt mer enn sist gang. 

Helt utrolig at ikke legekontoret klarte å informere deg om dette. 

Her var utrolig mye babbel som er helt feil. De fleste med fastlegeliste er selvstendig næringsdrivende med driftsavtale med kommunen. Dvs de må selv tjene inn leie av lokale, strøm, datalisenser, utstyr, maskinpark, lønne annet personell (helsesekretær, renholder, regnskapsfører) ect, kommunen dekker ikke dette. Basistilskuddet på noen hundrelapper i året er heller ikke i nærheten av nok. Noen kommuner har kommunalt ansatte fastleger, men det er svært få og i betydelig mindretall. Alle fastleger har trygderefusjon fra helfo, og alle kan kreve egenandel av pasientene, uavhengig av spesialiststatus, men spesialistene har en høyere takst. Kanskje du skal være mindre bastant når du ikke har peiling selv? Leger er faktisk bare ansvarlig for pasientene på egen liste, men på et kontor med flere leger pleier man å hjelpe hverandre ved fravær som en service til pasientene og i kollegialt fellesskap. Det betyr helt riktig som den du siterte at ts får en service hun ikke har krav på av en annen lege, og må betale deretter. Alternativet hadde vært utsatt legetime til egen lege hadde hatt tid. 

Anonymkode: 027a1...636

Skrevet

Venninnen min som jobber som fastlege er spesialist i psykologi, men hun koster ikke mer enn andre fastleger nei. 

Anonymkode: 928f8...383

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Venninnen min som jobber som fastlege er spesialist i psykologi, men hun koster ikke mer enn andre fastleger nei. 

Anonymkode: 928f8...383

Du mener psykiatri? Nei, psykiater gjør deg ikke til spesialist i allmennmedisin.

Anonymkode: c4c6c...870

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...