Gå til innhold

Handle for over 6000 på utenlandsreise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal på en utenlandsferie nå i høst, og det er over 5 år siden sist jeg hadde en liten ferie så jeg regner med å shoppe litt, og det er godt mulig totalbeløpet vil gå over grensa på 6000 😊

Har aldri shoppet varer i utlandet for over 6000 kroner før, og lurer på hvordan det virker? Husker at på min forrige utenlandsreise over 5 år tilbake at de hadde en automat hvor man kunne betale tollavgifter, hvor en i reisefølget mitt hadde kjøpt en ekstra brennevinsflaske og betalte tollen i automaten. Er det sånn det virker, eller må man gå på rødt og åpne koffert og gå igjennom kvitteringer og varer? Jeg regner med at det blir masse småting (godteri, klær, nips og dilldall, gaver til andre osv), og ikke noen varer som i seg selv vil være verdt så mye.

Noen som har erfaringer med dette?

Anonymkode: a4433...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tipper det finnes en app der du kan betale toll direkte i appen. 

Anonymkode: f6a09...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skal på en utenlandsferie nå i høst, og det er over 5 år siden sist jeg hadde en liten ferie så jeg regner med å shoppe litt, og det er godt mulig totalbeløpet vil gå over grensa på 6000 😊

Har aldri shoppet varer i utlandet for over 6000 kroner før, og lurer på hvordan det virker? Husker at på min forrige utenlandsreise over 5 år tilbake at de hadde en automat hvor man kunne betale tollavgifter, hvor en i reisefølget mitt hadde kjøpt en ekstra brennevinsflaske og betalte tollen i automaten. Er det sånn det virker, eller må man gå på rødt og åpne koffert og gå igjennom kvitteringer og varer? Jeg regner med at det blir masse småting (godteri, klær, nips og dilldall, gaver til andre osv), og ikke noen varer som i seg selv vil være verdt så mye.

Noen som har erfaringer med dette?

Anonymkode: a4433...6ac

Du må gå på rødt og fortelle hva du ønsker å momse inn, de spør sjeldent om å se det - kun når du reiser fra et sted at de ønsker å se at du faktisk har handlet det du ønsker moms tilbake på. Så er det bare å betale. Av og til så har de ikke engang folk i skranken....

Anonymkode: 3e24a...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg aldri hørt om at noen har brydd seg om 🤔

Anonymkode: 0a95b...1c0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ap'en heter "kvoteappen", der kan en i fortolle inn alkohol og andre vanlige varer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du handler mange ting og kommer over 6.000 så er ikke det så interessant for tollvesenet. Det er kjøp av dyre ting som smykker, klokker og vesker de er på utkikk etter.  Jeg har alltid handlet for mer enn 6.000, men gått på grønt og aldri hørt noe fra tollvesenet i ettertid.

Anonymkode: f0bfd...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Supert at du tenker på dette, men jeg hadde ikke brydd meg så mye var jeg deg 😅

Klart, handler du designklokker for 20 000 må det fortolles. Handler du småvarer hvor du må sitte og finregne på om du er over 6000 eller ikke, så er det ikke noe å tenke på (hilsen flyplassansatt). 

Anonymkode: b2b9a...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...