AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #1 Skrevet 2. september 2024 Hei jeg er i krangel med min x-samboer, vært en diskusjon siden vi flyttet fra hverandre for 5 år siden. Noen her som har ett barn på 12år, 70% av tiden? Og at du tjener ca 500000kr i året. hvor mye får du i barnebidrag av far? jeg syns det er så vanskelig å vite, for far vil ikke si hva han tjener(selvstendig næringsdrivende). men vet han tjener mye mer enn meg, har stort hus, fancy ny hytte på fjellet og båt. Så han lever det gode liv☺️. en jente på 12år er ikke gratis i klesveien, vokser fort og klærne koster mer nå som hun er blitt så høy. Og skoene må byttes ut ofte. Anonymkode: bc501...ee9
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #2 Skrevet 2. september 2024 da slutter du krangle og ber NAV fastsette bidraget, problemet som kan dukke opp er at han som selvstendig ikke oppgir riktig inntekt fordi noe av det står i firmaet og utbetalinger som ikke oppgis som lønn osv.. Anonymkode: abf2a...c83 3
Snublefot62 Skrevet 2. september 2024 #3 Skrevet 2. september 2024 Om dere ikke klarer å bli enige så ber du NAV fastsette og kreve inn bidraget. Mistenker du at han jukser med inntekt og skatt så varsler du NAV og Skatteetaten. Helst med dokumentasjon/bevis om mulig. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #4 Skrevet 2. september 2024 Å spørre hva andre får vil ikke gi deg det svaret du antakelig egentlig er ute etter ut fra hva man kan lese i innlegget. Du trenger å vite hvor mye du får ut fra fars inntekt. Det er det bare NAV som kan finne ut av. Enig med c83. Anonymkode: 72e4f...000 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #5 Skrevet 2. september 2024 Ja jeg vet jeg kan be NAV ordne det, og blir nok løsningen nå. ja han sier han ikke tar ut lønn, men lever drømmelivet. Alle ser jo at han har penger. Heldigvis tar nav utgangspunkt i hvor mye han kan ta ut i lønn, ikke bare hvor mye han sier han tar ut. jeg prøver bare å finne ut hvor mye som er vanlig å få i bidrag med denne delingsbrøken/lønn. vil egentlig ikke lage dårlig stemning. Anonymkode: bc501...ee9
Snublefot62 Skrevet 2. september 2024 #6 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): vil egentlig ikke lage dårlig stemning. Anonymkode: bc501...ee9 Slutt. Bare slutt. Det er HAN som lager dårlig stemning. Ikke du. 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #7 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): vil egentlig ikke lage dårlig stemning. Anonymkode: bc501...ee9 Det er vel egentlig allerede dårlig stemning? Ta det via nav og slutt å snakk med han om det. Det er faktisk det aller enkleste. Du kan sjekke regnskapet til foretaket hans om det er et as på proff.no. Anonymkode: 404c6...31c 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #8 Skrevet 2. september 2024 Min eks er selvstendig næringsdrivende med rikelig inntekt, og han betaler Max sats. Det vil si 5/6 av det nav mener tenåringen (den gang 12 år) koster. Anonymkode: 404c6...31c
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #9 Skrevet 2. september 2024 Skjønner ikke hvorfor en ikke benytter NAV til å fastsette bidrag fra dag 1. Her endte det opp med at far fikk en bidragsgjeld siden han ikke betalte det usle lille bidraget pr mnd( selvstendig) . Den gjengen gjør jo det de kan for å slippe bidrag. Tror han benyttet samboerens konto el lign for å ta ut lønn. Men det er noe som heter karma. Den dagen barnet fyllte 18 så kom det inn en større sum på hns konto. Far hadde blitt sykmeldt en periode , og det var da NAV slo til mot sykepengene. Fantastisk følelse av rettferdighet den dagen iallefall Anonymkode: c8fe1...2f5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #10 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja jeg vet jeg kan be NAV ordne det, og blir nok løsningen nå. ja han sier han ikke tar ut lønn, men lever drømmelivet. Alle ser jo at han har penger. Heldigvis tar nav utgangspunkt i hvor mye han kan ta ut i lønn, ikke bare hvor mye han sier han tar ut. jeg prøver bare å finne ut hvor mye som er vanlig å få i bidrag med denne delingsbrøken/lønn. vil egentlig ikke lage dårlig stemning. Anonymkode: bc501...ee9 Det er han som lager dårlig stemning. Anonymkode: dd833...991
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #11 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner ikke hvorfor en ikke benytter NAV til å fastsette bidrag fra dag 1. Her endte det opp med at far fikk en bidragsgjeld siden han ikke betalte det usle lille bidraget pr mnd( selvstendig) . Den gjengen gjør jo det de kan for å slippe bidrag. Tror han benyttet samboerens konto el lign for å ta ut lønn. Men det er noe som heter karma. Den dagen barnet fyllte 18 så kom det inn en større sum på hns konto. Far hadde blitt sykmeldt en periode , og det var da NAV slo til mot sykepengene. Fantastisk følelse av rettferdighet den dagen iallefall Anonymkode: c8fe1...2f5 Ja det er en god følelse når noe sånt skjer☺️. håper på karma her også, jeg gir etter for å beholde god stemning. Noe som egentlig er helt feil. Anonymkode: bc501...ee9
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #12 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja det er en god følelse når noe sånt skjer☺️. håper på karma her også, jeg gir etter for å beholde god stemning. Noe som egentlig er helt feil. Anonymkode: bc501...ee9 Bare pust ut og kontakt NAV og la de ordne ut Anonymkode: c8fe1...2f5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #13 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei jeg er i krangel med min x-samboer, vært en diskusjon siden vi flyttet fra hverandre for 5 år siden. Noen her som har ett barn på 12år, 70% av tiden? Og at du tjener ca 500000kr i året. hvor mye får du i barnebidrag av far? jeg syns det er så vanskelig å vite, for far vil ikke si hva han tjener(selvstendig næringsdrivende). men vet han tjener mye mer enn meg, har stort hus, fancy ny hytte på fjellet og båt. Så han lever det gode liv☺️. en jente på 12år er ikke gratis i klesveien, vokser fort og klærne koster mer nå som hun er blitt så høy. Og skoene må byttes ut ofte. Anonymkode: bc501...ee9 1 - Slutt å krangle/diskutere med han - det til ingen nytte 2- Be nav fastsette bidrag - enkelt og greit. 3 - Selv om noen tjener samme, har samme samvær etc så vil de ikke nødvendigvis ha samme bidragssum. 4 - Hva han sier spiller ingen rolle. 5 - Slutt med tanken om å "ikke lage dårlig stemning". Stå opp for deg selv og barnet. Du er voksen! Anonymkode: ac48b...6d8
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #14 Skrevet 2. september 2024 La nav beregne en gang for alle. Så hjelper ikke surmuling. Det blir rettferdig for barnet. Anonymkode: 6056a...fa5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå