AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #1 Skrevet 2. september 2024 Hei! Så jeg har datet en fyr i litt over en måned nå. I starten gikk det veldig fort frem. Vi er blitt ekslusive, og har allerede pratet på at det ville vært koselig å bodd sammen etterhvert. Han har fleipet en del om at "du flytter vel inn neste uke", "du bor vel her til jul?" osv, sikkert i forbindelse med at vi gikk så fort frem i begynnelsen. Har roet seg mer i tempoet nå og det har jeg sagt jeg setter pris på. Jeg bruker en del tid på dette med følelser. Men jeg synes denne flytte sammen - tanken er så skummel. Tenker på hva hvis det ikke går og hva hvis det blir slutt. Per nå bor jeg i studenthybel og han leier leilighet, så mest fornuftig ville jo være at jeg sa opp hybelen og flyttet inn med han etterhvert. Men jeg er så redd for HVA HVIS det blir slutt... Hvor skal jeg bo da, finner jeg bolig, blir det et styr osv, det vil trolig bli dyrere enn studenthybelen. Sikkert fordi denne relasjonen fortsatt er så fersk og det fortsatt er tidlig, men kjenner likevel jeg blir stressa når han kommer med disse kommentarene. Forrige uke ville han gi meg nøkkel til leiligheten hans. For min del er det nok uansett for tidlig å flytte sammen, vi er jo ikke engang blitt kjærester. Men dette med nøkkelen og disse kommentarene, jeg blir litt stressa på det. Har sagt det er tidlig. Noen tips/lignende erfaringer? Andre som har gått fort frem og plutselig blitt redd for å forhaste noe? Vil gjerne høre litt tanker rundt dette. Anonymkode: ae652...cd3 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #2 Skrevet 2. september 2024 Vent to år er mitt tips. Å flytte sammen så tidlig er bare en risiko. Anonymkode: 3ff4d...16b 10 1
Sannhetsøkende Skrevet 2. september 2024 #3 Skrevet 2. september 2024 Det er tidlig ja. En måned. Det er vel ingen fasit på det, men for de fleste så er det lurt å vente. Og hva du føler her veier tyngst. Si ifra at du ikke er komfortabel med å flytte inn til noen etter så kort tid. Blir han sur da så er ikke han mann for deg heller. Det gikk en del mnd før jeg flytta sammen med nåværende partner. Men vi var mye sammen da. 1
c_buk Skrevet 2. september 2024 #4 Skrevet 2. september 2024 Jeg tenker at du i første omgang bør kommunisere tydelig at du synes det er for tidlig. Da tegner du opp en tydelig grense og da får du også oppleve i hvor stor grad han respekterer den grensen. At han er ivrig trenger ikke å bety så mye, men det kan det gjøre. Hvis han respekterer grensen din så er jo det fint. Da har han vist at han er kapabel til å ta hensyn til dine grenser, til tross for at han gjerne skulle ønske at du var mer åpen for å gå fortere frem. Hvis han fortsetter å mase ville jeg vært bekymret. Hvis han ikke klarer å respektere deg på noe såpass trivielt, så ville jeg gått i tenkeboksen på om jeg ønsket et liv med en slik person. Men jeg setter personlig autonomi og respekt for hverandres ønsker/grenser høyt i et forhold. 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #5 Skrevet 2. september 2024 Ingen fasit på hvor lenge det skal ta nei.. men en forutsetning er at begge er klar. Da jeg var i 20-årene før jeg fikk batn kunne det gå raskere enn nå snart 40 år og med barn. Nå vet jeg mannen er riktig. Jeg vet han er god for meg/oss. Og vi flytter sammen når tiden er riktig for alle 5. Anonymkode: b514b...856 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #6 Skrevet 2. september 2024 Kanskje han har dårlig råd, og er ivrig på å få inn en som kan betale halvparten av bo-utgiftene, strømregningen og matutgiftene... Følg instinktet ditt og ta det rolig. Ikke forhast deg. Det er ingen ulempe å vente ett år minst med å flytte sammen. Folk i dag flytter jo sammen med alle menn de møter og dater og er kjæreste med, uten å vente for å se om det er lurt. Vent, det er mitt råd. En studenthybel er gull verdt, og du har kanskje ett eller flere år igjen på studiet? Husk at matutgiftene dine øker når du bor med en mann, fordi menn spiser mye mer enn kvinner og dersom man deler på matutgiftene, må man som kvinne betale en god del av mannens mat. Du vil altså få dyrere matbudsjett enn nå. Anonymkode: 5e2b1...503 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #7 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Da jeg var i 20-årene før jeg fikk batn kunne det gå raskere enn nå snart 40 år og med barn. Anonymkode: b514b...856 Hvor raskt kunne det gå i 20 årene? Ts. Anonymkode: ae652...cd3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #8 Skrevet 2. september 2024 Skjønner godt du blir stressa. En måned er jo veldig tidlig, tror de fleste er enige om det. Å snakke såvidt om tematikken så tidlig er nå en ting, men om en kjæreste hadde fortsatt å ta opp eller nevne dette fremover så hadde det vært rødt flagg for meg. Anonymkode: 27d47...343 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #9 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Kanskje han har dårlig råd, og er ivrig på å få inn en som kan betale halvparten av bo-utgiftene, strømregningen og matutgiftene... Følg instinktet ditt og ta det rolig. Ikke forhast deg. Det er ingen ulempe å vente ett år minst med å flytte sammen. Folk i dag flytter jo sammen med alle menn de møter og dater og er kjæreste med, uten å vente for å se om det er lurt. Vent, det er mitt råd. En studenthybel er gull verdt, og du har kanskje ett eller flere år igjen på studiet? Husk at matutgiftene dine øker når du bor med en mann, fordi menn spiser mye mer enn kvinner og dersom man deler på matutgiftene, må man som kvinne betale en god del av mannens mat. Du vil altså få dyrere matbudsjett enn nå. Anonymkode: 5e2b1...503 Vet eksen hans bodde der tidligere med han og de delte jo utgiftene da, så tanken har slått meg ja. Hvertfall om dette var en leilighet de fant sammen, men som han beholdt... Ja tenker det ville vært lurt! Per nå er vi ikke engang kjærester. Dater eksklusivt. Men ettersom jeg vet jeg er av typen som bruker tid på å bli trygg og få ordentlig følelser, føles det helt vesentlig å vente med å flytte sammen for å få det til å funke. Har to år igjen meg studier. Har billig husleie, bor sentralt og jeg sparer mye her jeg bor nå. Jobber en del siden av studiene. Anonymkode: ae652...cd3 2
Papirstrimmel Skrevet 2. september 2024 #10 Skrevet 2. september 2024 Han er mest sannsynlig bare ivrig på å vise deg at han mener alvor med forholdet, men vær litt på vakt. Noen er ute etter at ting skal gå fort fordi de har mindre heldige trekk, og sannsynligheten for at du tolererer det om du er litt "fanget" er ofte større enn om du bare kan dra hjem. Synes du skal si til ham klart og tydelig at du ikke er klar for å flytte inn på en god stund, men at du mener alvor med forholdet (om du gjør det). Respekterer han ikke det, bør du tenke deg godt om ifht. hva du gjør videre. Og for all del - er du det minste i tvil om dette med flyttingen - ikke si opp studenthybelen din, men flytt inn, "prøv det på" og flytt tilbake mens du har en retrettmulighet dersom det ikke fungerer. Du må ikke risikere å måtte bli boende om det ikke fungerer, eller å måtte slutte på studiene. Så lenge du bor på studenthybel er du i en litt sårbar situasjon, fordi det ikke er så lett å skaffe ny helt uten videre, og prisene ofte er gunstigere enn private alternativer. Det er jo greit å ta det litt gradvis - være sammen hos ham mer og mer, og ikke si opp hybelen før du kjenner du ikke trenger å ha den i bakhånd mer. 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #11 Skrevet 2. september 2024 jeg ville ikke flyttet sammen med noen som holdt på slik. Det er en form for manipulering og press, jeg synsikke det er OK og jeg ville sett det som et rødt flagg og roet ned, betraktelig.. Anonymkode: 0ea0c...7c3 2
Visla Skrevet 2. september 2024 #12 Skrevet 2. september 2024 Folk er jo bare forskjellige. ikke alle definerer seg som kjærester og spør «skal vi være kjærester» heller. Jeg og samboeren har aldri tatt den praten. Annet enn at vi slettet tinder etter vi møttes. vi flyttet tidlig sammen med mine og dine barn, fordi det var rett for oss. Mens mange venter noen år. Kommunikasjon de det viktigste. Hadde vi ikke hatt barn kunne jeg sikkert flyttet sammen med han etter en måned fordi jeg kjente han var mannen i mitt liv❤️ 1
Sander33 Skrevet 2. september 2024 #13 Skrevet 2. september 2024 Nyt livet som student. Hadde det vært rett hadde du ikke vært i tvil eller klart å vente. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #14 Skrevet 2. september 2024 Lurt å vente litt, men altså, vi kjøpte et helt hus sammen da vi hadde vært kjærester i sånn 1,5 år etter å ha vært på boligjakt i 6 mnd. Fant ut at det var lurest for oss når vi først skulle flytte sammen. Det er noen år siden nå, og det går helt strålende. Ville kanskje bodd i studentleiligheten ut vårsemesteret og så evt flytte sammen til sommeren, hvis jeg var deg Anonymkode: 0fc8c...8eb 1
Gjest ZarahSweet Skrevet 2. september 2024 #15 Skrevet 2. september 2024 35 minutter siden, AnonymBruker said: Vet eksen hans bodde der tidligere med han og de delte jo utgiftene da, så tanken har slått meg ja. Hvertfall om dette var en leilighet de fant sammen, men som han beholdt... Ja tenker det ville vært lurt! Per nå er vi ikke engang kjærester. Dater eksklusivt. Men ettersom jeg vet jeg er av typen som bruker tid på å bli trygg og få ordentlig følelser, føles det helt vesentlig å vente med å flytte sammen for å få det til å funke. Har to år igjen meg studier. Har billig husleie, bor sentralt og jeg sparer mye her jeg bor nå. Jobber en del siden av studiene. Anonymkode: ae652...cd3 Bli der. Gudene vet om dere fremdeles er sammen om 6 mnd🤷🏻♀️
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #16 Skrevet 2. september 2024 Sander33 skrev (11 minutter siden): Nyt livet som student. Hadde det vært rett hadde du ikke vært i tvil eller klart å vente. Tror jeg heller vil gi det tid og vente! For altså jeg er ikke i tvil om han, bare synes det går fort frem Anonymkode: ae652...cd3 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #17 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Lurt å vente litt, men altså, vi kjøpte et helt hus sammen da vi hadde vært kjærester i sånn 1,5 år etter å ha vært på boligjakt i 6 mnd. Fant ut at det var lurest for oss når vi først skulle flytte sammen. Det er noen år siden nå, og det går helt strålende. Ville kanskje bodd i studentleiligheten ut vårsemesteret og så evt flytte sammen til sommeren, hvis jeg var deg Anonymkode: 0fc8c...8eb Godt å høre! Dere ventet jo også en stund før dere kjøpte hus og flyttet sammen. Vil definitivt vente litt før samboer-livet. Ja altså med studentboliger har man gjerne leiekontrakt for hvert studieår, også må man evt fornye. Så tenker hvertfall vente frem til sommeren. Så får jeg/vi heller se ann om jeg vil fornye leiekontrakten i studentboligen eller evt flytte inn hos han da. Kanskje det føles bedre da, når vi tross alt har kjent og vært sammen lenger enn 1mnd🙏🏼 Anonymkode: ae652...cd3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #18 Skrevet 2. september 2024 Det virker voldsomt, men ville nå tenkt det var ganske harmløst. Jeg ville i hvert fall ikke, til forskjell fra enkelte andre her, lagt til grunn at han her kynisk forsøker å manipulere og presse deg til samboerskap i et forsøk på å få ned sine egne boutgifter. En heftig forelskelse, kombinert med et ganske klønete forsøk på å gi bekreftelse, virker mye mer sannsynlig. Særlig når dere har snakket litt sånn lekent om det å en gang bo sammen. Så er det fornuftig og helt ok å si fra om at det her ikke treffer helt som han tror. Anonymkode: c4c76...e13 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #19 Skrevet 2. september 2024 Ikke gjør det, du kjenner knapt fyren. Gi det miiinst et år! Anonymkode: 919ec...9d9 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #20 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Har to år igjen meg studier. Har billig husleie, bor sentralt og jeg sparer mye her jeg bor nå. Jobber en del siden av studiene. Anonymkode: ae652...cd3 Bo på hybelen din ut studietiden. Ikke hast inn i et samboerskap som vil kunne koste deg dyrt! Anonymkode: 4ed19...d2c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå