AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #1 Skrevet 2. september 2024 Blir takknemlig for svar og om deling av erfaringer Anonymkode: c75a1...1bb
Kålrota Skrevet 2. september 2024 #2 Skrevet 2. september 2024 Ja, det er frivillig. Jeg ville aldri vært foruten, men det er jo fordi det er det eneste som hjelper. Er det stikkene du er bekymret for? 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #3 Skrevet 2. september 2024 Ja, selvsagt. Det er ingen tvungen behandling av migrene. Anonymkode: 38b3c...c95 6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #4 Skrevet 2. september 2024 All medisinsk behandling er i frivillig så lenge man ikke har tvangsvedtak grunnet f.eks psykisk sykdom og at man da MÅ ha en behandling for å leve. Man kan helt fint takke nei til behandling. Anonymkode: 37ce7...9e6 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #5 Skrevet 2. september 2024 Kålrota skrev (1 time siden): Ja, det er frivillig. Jeg ville aldri vært foruten, men det er jo fordi det er det eneste som hjelper. Er det stikkene du er bekymret for? Ok forstår. Jeg ønsker ikke å ta å bli stukket med sprøyter hvor som helst da jeg ikke liker det. Og føler veldig på ubehag. Følte bare at når de begynner å snakke om at det er siste utvei hvis tabletter ikke fungerer, er jeg redd det skal tvinges på meg bare. Anonymkode: c75a1...1bb
Kålrota Skrevet 2. september 2024 #6 Skrevet 2. september 2024 Det tvinges absolutt ikke på deg. Det er ikke smertefullt med botox-stikkene, men det hjelper kanskje ikke hvis du er redd i utganspunktet. Vær ærlig om skepsisen din, så får du veiledning og alternativer. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #7 Skrevet 2. september 2024 Kålrota skrev (15 minutter siden): Det tvinges absolutt ikke på deg. Det er ikke smertefullt med botox-stikkene, men det hjelper kanskje ikke hvis du er redd i utganspunktet. Vær ærlig om skepsisen din, så får du veiledning og alternativer. Hvilke andre alternativer er det? Jeg hørte og om at det kan settes sprøyte i låret. Men hva skjer om man sier nei? Anonymkode: c75a1...1bb
Kålrota Skrevet 2. september 2024 #8 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvilke andre alternativer er det? Jeg hørte og om at det kan settes sprøyte i låret. Men hva skjer om man sier nei? Anonymkode: c75a1...1bb Jeg tar Aimovig i låret, får botox og nerveblokade. Alt innebærer stikk. Alternativene er andre medisiner, forebyggende og ulike anfallsmedisiner.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #9 Skrevet 2. september 2024 Kålrota skrev (1 minutt siden): Jeg tar Aimovig i låret, får botox og nerveblokade. Alt innebærer stikk. Alternativene er andre medisiner, forebyggende og ulike anfallsmedisiner. Men hvis det ikke fungerer med medisiner da? Anonymkode: c75a1...1bb
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #10 Skrevet 2. september 2024 Du kan selvsagt nekte behandling. Men hvis ikke alternativene fungerer, slik som andre medisiner, så er det ditt valg: ha vondt eller få behandlingen som tilbys. Anonymkode: 0cd87...229 3 2
Helene Skrevet 2. september 2024 #11 Skrevet 2. september 2024 Jeg tok Botox mot migrene helt frivillig. Etter 2 behandlinger ville ikke legen prøve mere. Botox skal visstnok halvere anfall. Det gjorde ikke det hos meg, så da ble behandlingen avsluttet.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #12 Skrevet 2. september 2024 Helene skrev (5 minutter siden): Jeg tok Botox mot migrene helt frivillig. Etter 2 behandlinger ville ikke legen prøve mere. Botox skal visstnok halvere anfall. Det gjorde ikke det hos meg, så da ble behandlingen avsluttet. Er det veldig vondt? Anonymkode: c75a1...1bb
Helene Skrevet 2. september 2024 #13 Skrevet 2. september 2024 Jeg hadde en lege i 18 år. Han lærte seg at jeg kunne mere om migrene enn han. Hver gang en legekonsulent var innom hos han, gav han meg prøvemedisinen som jeg fikk. Han viste at han fikk ærlig resultat tilbake. Jeg brukte Imigran i åresvis. Dette var en studie i seg selv. Orker ikke gå inn på det. Kort og godt, jeg tålte det ikke. Min gamle fastlege lot meg prøve ut alt han fikk av prøver. Jeg gav han alt av tilbakemeldinger. Nå reagerer jeg på alt av bivirkninger, og han fikk det servert. Men under denne prosessen fant jeg medisinen som fungerte for meg. Dette er medisinen jeg bruker i dag, og det eneste som tar anfallene mine. Jeg kan våkne kl 6 om morgenen og ikke klare å rør meg. 2-3 timer etter medisinen står jeg opp og spiser frokost. Ok, jeg kan ikke danse på bordet, men kan spise, flytte meg ut av sengen. Kanskje kle på meg. Poenget mitt er kanskje, finn ut hva som fungerer for deg. Jeg har skjønt at migrenen ikke forsvinner med overgangsalderen min 🤣🤣🤣.
Helene Skrevet 2. september 2024 #14 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er det veldig vondt? Anonymkode: c75a1...1bb Nei, det var ikke vondt sammenlignet med et migreneanfall. Bare noen små stikk. 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #15 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Er det veldig vondt? Anonymkode: c75a1...1bb Du kan jo be om bedøvelse, da kjenner du ingenting. Anonymkode: 46c5f...871
Kålrota Skrevet 2. september 2024 #16 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men hvis det ikke fungerer med medisiner da? Anonymkode: c75a1...1bb Da må du leve med migreneanfallene? Jeg gikk ned fra 25 anfallsdager til 11-12 på botox. Det er jo en vurdering å ta med seg. (Men det tok noen måneder før det virket). 2
Kålrota Skrevet 2. september 2024 #17 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du kan jo be om bedøvelse, da kjenner du ingenting. Anonymkode: 46c5f...871 Bedøvelse? Du får ikke det for å få Botox. Det er 35 stikk rundt omkring (avhengig av protokoll), man kan jo ikke legges i narkose heller.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #18 Skrevet 2. september 2024 I tillegg til medisinsk behandling TS, vil jeg også anbefale deg å prøve manuellterapeut for migrenen. Det finnes manuellterapeuter med kommunal driftsavtale mange steder i landet. https://www.manuellterapi.no/aktuelle-saker/spinal-manipulasjon-mot-migrene/ Jeg regner med du også fører hodepinedagbok, og forhåpentligvis har du kanskje noen formening om det er noen triggere for migreneanfall? Hos meg er det i alle fall tydelig at det er i forbindelse med hormonsvigninger. Migrenen min ble 10 ganger verre av å slutte på hormonprevensjon faktisk, fordi menstruasjon var triggende for migrenen min. Nå når jeg er gravid (og er mer stabil i hormonene selv om det er mye hormoner under en graviditet) er jeg helt anfallsfri. Å identifisere triggere kan jo føre til at man kanskje kan gjøre noe med triggerne! Anonymkode: 37ce7...9e6 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #19 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok forstår. Jeg ønsker ikke å ta å bli stukket med sprøyter hvor som helst da jeg ikke liker det. Og føler veldig på ubehag. Følte bare at når de begynner å snakke om at det er siste utvei hvis tabletter ikke fungerer, er jeg redd det skal tvinges på meg bare. Anonymkode: c75a1...1bb Hvis du har prøvd tre forskjellige forebyggende medisiner og fortsatt har kronisk migrene, så kan du få cgrp-hemmere. Det er enten sprøyte som betyr ett stikk i måneden for å få satt den, eller den nye tabletten som man tar på vanlig måte. Men min erfaring er at ved alvorlig migrene er det vanskelig å slippe helt unna nålestikk. Du får bare prøve å minimere antall stikk om det er så ikle for deg. Jeg får botox, 40 stikk, nreveblokader ved behov og voltarensprøyter eller morfin itravenøst rett som det er. Så jeg er vant med det, men lei. Migrene er uansett mye verre. Nålen de bruker for å sette botox er veldig tynn og det tar kort tid, så det er faktisk ikke ille. Anonymkode: 86d15...773 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #20 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du har prøvd tre forskjellige forebyggende medisiner og fortsatt har kronisk migrene, så kan du få cgrp-hemmere. Det er enten sprøyte som betyr ett stikk i måneden for å få satt den, eller den nye tabletten som man tar på vanlig måte. Men min erfaring er at ved alvorlig migrene er det vanskelig å slippe helt unna nålestikk. Du får bare prøve å minimere antall stikk om det er så ikle for deg. Jeg får botox, 40 stikk, nreveblokader ved behov og voltarensprøyter eller morfin itravenøst rett som det er. Så jeg er vant med det, men lei. Migrene er uansett mye verre. Nålen de bruker for å sette botox er veldig tynn og det tar kort tid, så det er faktisk ikke ille. Anonymkode: 86d15...773 Men hvis man ikke klarer å gå igjennom den behandlingen, hva skjer ift aap og nav da? Anonymkode: c75a1...1bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå