Gå til innhold

Innbilt svangerskap

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
jeg har en liten chihuahua på 9,5 år som for første gang har innbilt svangerskap. Vi var på dyrlegevakt lørdag dagtid pga hun var så rar, stresset ekstremt, peip, løp rundt og pustet og peset. Jeg kunne heller ikke reise fra hun for da skreik hun. Nå har hun tatt galastop i 2 dager og er mindre stresset enn før, men veldig sliten og sover mye. 

Det største problemet er at jeg ikke kan la hun være alene i 1 minutt engang, jeg prøvde å dra på butikken (har kamera hjemme så jeg ser hun), men da begynner hun å ule som en ulv, rett og slett skriker opp mot taket og er helt stresset. Rakk ikke sette meg inn i bilen engang. Det jeg lurer på er om noen har erfaring med dette og om noen vet hvor lang tid det tar før det går over? Kan ikke ha hun med på jobb, men kan heller ikke reise fra hun på jobb da hun er sånn her. Er kun meg hun vil være med også så hvis jeg går fra hun selvom noen andre er med hun blir hun super stresset. Så nå sitter jeg egentlig med hun absolutt hele tiden, hun er til og med med meg på do. 
Hun har ikke adoptert noen leker/ting som «barnet» sitt heller. 

Anonymkode: dc745...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er egentlig ingenting som hjelper... 🙈

Det du kan regne med er at det sannsynligvis vil komme igjen etter neste løpetid og bli verre for hver gang.. 

Anonymkode: e82a8...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kastrere den, det kutter problemet tvert. Da slipper den å lide av alle disse symptomene og stresset i fremtidige løpetider. Hun har det definitivt ikke godt om du ikke kan gå i butikken en gang uten at hun hyler og stresser.

Hunden plages åpenbart av dette, og det vil gå over med en gang om du kastrerer den.

Anonymkode: 14e26...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er egentlig ingenting som hjelper... 🙈

Det du kan regne med er at det sannsynligvis vil komme igjen etter neste løpetid og bli verre for hver gang.. 

Huff så kjedelig… Men takk for svar!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enni skrev (12 minutter siden):

Er hun overvektig? 

Nei, hun er ikke overvektig😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan kastrere den, det kutter problemet tvert. Da slipper den å lide av alle disse symptomene og stresset i fremtidige løpetider. Hun har det definitivt ikke godt om du ikke kan gå i butikken en gang uten at hun hyler og stresser.

Hunden plages åpenbart av dette, og det vil gå over med en gang om du kastrerer den.

Anonymkode: 14e26...3b0

Da får jeg snakke med dyrlegen om dette! Mye bedre å bare kastrere hun da, spesielt om det også kan bli værre om hun får det senere som noen skrev. Takk for svar😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mange dager varer dette som regel? Noen som vet når hun vil bli seg selv igjen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, hun er ikke overvektig😊

Kastrering er nok løsningen da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men hvor mange dager varer dette som regel? Noen som vet når hun vil bli seg selv igjen? 

Det er vanligvis mellom 2 - 4 uker. Og så må du være obs på livmorbetennelse etter løpetid og jurbetennelse dersom hun produserer melk.

Anonymkode: f3de4...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er vanligvis mellom 2 - 4 uker. Og så må du være obs på livmorbetennelse etter løpetid og jurbetennelse dersom hun produserer melk.

Anonymkode: f3de4...2f2

Okei! Men siden hun får galastop, kan det vare kortere da? Håper ikke hun skal være så stresset som dette i 2-4 uker…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Okei! Men siden hun får galastop, kan det vare kortere da? Håper ikke hun skal være så stresset som dette i 2-4 uker…

Har hun mye melk? Er det derfor hun får det? For det er egentlig ingenting som hjelper av medisiner. Det er bare å vente på at det går over og så ev kastrere etterhvert om du er redd det vil bli et tilbakevendende problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har hun mye melk? Er det derfor hun får det? For det er egentlig ingenting som hjelper av medisiner. Det er bare å vente på at det går over og så ev kastrere etterhvert om du er redd det vil bli et tilbakevendende problem. 

Nei ikke mye melk, bittelitt bare.. Hun fikk det på lørdag da vi var på dyrlegevakten. Åja… jeg trodde den ville hjelpe, så dumt. Da håper jeg det går over fort! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ifølge min dyrlege kan den medisinen kanskje hjelpe noe, men om du ikke har merka effekt til nå blir det nok ikke bedre. Det er nok bare å vente til det går over, det er kjipt nok det. 

Og dette er nok neppe første gang hun har vært innbilt drektig, det er bare første gang du har merka det. Snakk med dyrlegen om kastrering så snart hun er tilbake til normalen. Du bør ikke kastrere nå når hun er full av hormoner hvis det ikke er helt nødvendig (feks kraftig livmorbetennelse etc). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg med på livmorbetennelse, den kan komme snikende. Min ga nesten ingen tegn, andre rundt meg mente hun var helt normal, bare hadde en rolig dag. For meg var noe litt off, ingen tydelige tegn på sykdom egentlig, men dro til veterinær med henne for en sjekk. Hun ble hasteoperert på kvelden, dyrlegen sa hun ikke ville klart seg om jeg hadde ventet til neste dag. 

Anonymkode: c61f1...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 17.07):

Følg med på livmorbetennelse, den kan komme snikende. Min ga nesten ingen tegn, andre rundt meg mente hun var helt normal, bare hadde en rolig dag. For meg var noe litt off, ingen tydelige tegn på sykdom egentlig, men dro til veterinær med henne for en sjekk. Hun ble hasteoperert på kvelden, dyrlegen sa hun ikke ville klart seg om jeg hadde ventet til neste dag. 

Oi såpass! Takk for tips.. hvor lenge etter fikk hun det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Oi såpass! Takk for tips.. hvor lenge etter fikk hun det?

Det skjedde for 11 år siden, så det husker jeg dessverre ikke lenger. Håper det går greit med hunden din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...