AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #1 Skrevet 2. september 2024 Jeg har alltid hatt angst, og mye betennelser i kroppen. Har en rekke ulike skader og tilstander, og lurer seriøst på om det er stress og høyt kortisol som har gjort meg syk. Jeg strever med å lese, men om noen har relevante forskningsartikler setter jeg pris på tips☺️Er så jævlig å tenke på at det kanskje er mer eller mindre min egen feil at jeg er syk, som ikke har klart å sette gode nok grenser i livet. Være seg jobb, toxic familie mm.😒Det er flere faktorer som har bidratt til trigging av latent angst. Anonymkode: 5b6d4...fae
Enni Skrevet 2. september 2024 #2 Skrevet 2. september 2024 Stress over lengre tid gir diffuse symptomer her og der som kan ligne autoimmun sykdom. Så ja, man kan stresse seg fysisk og psykisk syk.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #3 Skrevet 2. september 2024 Det er mulig ja. Anonymkode: 38612...45f 3
lille_myyy Skrevet 2. september 2024 #4 Skrevet 2. september 2024 https://www.forskning.no/sykdommer-stress/autoimmune-sykdommer-rammer-oftere-de-med-stresslidelser/1187370 🤗🤗
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #5 Skrevet 2. september 2024 lille_myyy skrev (1 time siden): https://www.forskning.no/sykdommer-stress/autoimmune-sykdommer-rammer-oftere-de-med-stresslidelser/1187370 🤗🤗 Takk🧡Det var interessant. Faktisk har nevrolog nevnt at jeg kan ha lupus. Men har 11 andre tilstander å følge opp så jeg orker ikke ekstra utredning for øyeblikket🫣 Anonymkode: 5b6d4...fae
Ulven Skrevet 2. september 2024 #6 Skrevet 2. september 2024 Stress kan utløse autoimmune sykdommer ja. Mannen fikk både vitiligo og cøliaki grunnet stress på jobben. Men han har jo selvfølgelig en genetisk sårbarhet for å utvikle autoimmune sykdommer i bunnen. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #7 Skrevet 2. september 2024 Ja stresshormoner skaper ubalanse i hormonsystemet og immunsystemet. Anonymkode: 71727...89e
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #9 Skrevet 2. september 2024 HALLO! Stopp en halv. ❤️ Selv om kronisk stress og angst fører til autoimmune sykdommer gjør ikke deg noe mer klanderverdig. At du ikke har evnet grensesetting tidligere handler også om omgivelser. Jeg har flere autoimmune sykdommer og jeg er overbevist om at det er pga kronisk stress som følge av en traumatisk oppvekst. Og kronisk stress gjennom tiår i voksenlivet. At jeg ikke greide å sette nødvendige grenser tidligere er fordi jeg aldri lærte det. Det jeg kan gjøre, og du også, er at når en blir bevisst på dette så forsøker en hver dag å ta seg selv på alvor og å gå mot det en vet vil være godt for seg selv. Om det betyr å kutte folk ut, ta i mot den omsorgen en får selv om en ikke føler seg verdig osv. Det er vanskelig, og en greier ikke alt alltid, men det du greier er bra, og det er små steg i riktig retning. Vær stolt av deg selv for at du har identifisert det giftige i dine omgivelser og at du er bevisst på at du kan sette grenser for å ivareta deg selv, mange har ikke kommet så langt enda heller. Du er på vei. Anonymkode: bfc00...939 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #10 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): HALLO! Stopp en halv. ❤️ Selv om kronisk stress og angst fører til autoimmune sykdommer gjør ikke deg noe mer klanderverdig. At du ikke har evnet grensesetting tidligere handler også om omgivelser. Jeg har flere autoimmune sykdommer og jeg er overbevist om at det er pga kronisk stress som følge av en traumatisk oppvekst. Og kronisk stress gjennom tiår i voksenlivet. At jeg ikke greide å sette nødvendige grenser tidligere er fordi jeg aldri lærte det. Det jeg kan gjøre, og du også, er at når en blir bevisst på dette så forsøker en hver dag å ta seg selv på alvor og å gå mot det en vet vil være godt for seg selv. Om det betyr å kutte folk ut, ta i mot den omsorgen en får selv om en ikke føler seg verdig osv. Det er vanskelig, og en greier ikke alt alltid, men det du greier er bra, og det er små steg i riktig retning. Vær stolt av deg selv for at du har identifisert det giftige i dine omgivelser og at du er bevisst på at du kan sette grenser for å ivareta deg selv, mange har ikke kommet så langt enda heller. Du er på vei. Anonymkode: bfc00...939 Takk🧡🧡🧡Jeg prøver sakte, men sikkert. Hadde en lang liste jeg er halvveis på nå. Og holder på med en del andre endringer som forhåpentligvis vil være positive. Men jeg er så fysisk syk og har lignende tilstand som traumepasienter, at ofte blir det mer unnvikende enn konfronterende. Da jeg kan kollapse av svært lite; type kaste opp og svime av🤨 Anonymkode: 5b6d4...fae
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #11 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk🧡🧡🧡Jeg prøver sakte, men sikkert. Hadde en lang liste jeg er halvveis på nå. Og holder på med en del andre endringer som forhåpentligvis vil være positive. Men jeg er så fysisk syk og har lignende tilstand som traumepasienter, at ofte blir det mer unnvikende enn konfronterende. Da jeg kan kollapse av svært lite; type kaste opp og svime av🤨 Anonymkode: 5b6d4...fae Høres ut som du gjør alt du kan, og vel så det. Dette tar tid å reversere, og så lenge en tar et steg i riktig retning hver dag så er det godt nok. Og noen ganger er det steget ting som å f.eks ikke sende den meldinga, eller møte seg selv med litt mer raushet for tingene en ikke får gjort. Du fortjener applaus og kred for hvert lille steg du tar, fordi det er ikke "små ting" egentlig, det er vanskelige ting! De små tingene er ofte sååå vanskelig, og det er vanskelig for de som ikke har vært i samme situasjon å innse. F.eks for meg er det å ikke sende melding til eksen i dag en stor seier! Eller å gå ut på trappe i fem minutter. Når kroppen kaster opp og svimer av er det signal, den trenger at du stopper. Av og til må vi også tillate oss noen av de destruktive mestringsstrategiene, for å stoppe med alt på samme tid blir for overveldende. Å endre mønster og vaner er hardt arbeid, og det tar tid! For meg har det hjulpet å fokusere på kroppens behov, og å regulere nervesystemet med å bli mer bevisst på når jeg er stresset, pause opp og spør meg selv "hva trenger du nå?" og lignende. Du er halvveis, for en tid tilbake var du på begynnelsen av lista, den jobben er verdt å feires. ❤️ Anonymkode: bfc00...939
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå