Gå til innhold

Kritikk for å ha barnet for lite i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har noen i familien som jobber selv I barnehage og de kommer med kritikk om at vi har barnet for lite i barnehagen. 

Vi jobber begge turnus og dermed mye tid til å ha barnet hjemme. Noen uker er barnet i bhg 3 ganger i uka og da i maks 5 timer per dag. Ofte kortere. Vi har barnet hjemme når vi selv er hjemme og av og til leveres det eks. Klokken 13.00 når en av foreldrene skal på senvakt. Og blir da hentet av den andre rundt 15.45 -16.30. Lengste dagene barnet har hatt er 5 timer. Somregel kortere

Vi har jo ikke fått barn for å sende ungen i barnehagen. Er det noen som kan komme med synspunkter. Lager vi et dårlig utgangspunkt for baby som ikke blir sendt i barnehagen til samme tidspunkt hver dag og alltid har like lange dager for å ha en "rutine"? 

Spoiler

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er barnet?

Det er ganske vesentlig her tenker jeg. 

om barnet blir levert kl 13 f.eks har det jo gått glipp av samlingsstund. 

Har også hatt mine lite i barnehagen, men når de har vært 4-5 år har de vært i kjernetiden. Ikke hver dag, men for å ikke misse det sosiale. De får jo venner og har en fin hverdag i barnehagen, og da er det dumt om de bare får kommet innom noen timer her og der, da blir de fort utenfor «gruppen».

Anonymkode: 98e09...6a1

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvor gammelt er barnet? Er det på småbarn tenker jeg dette høres helt supert ut og ville bare ignorert kritikken fullstendig eller forklart dem at det faktisk er bra for barnet å være med foreldrene sine. Er det på storebarn ville jeg hørt med barnehagen om det fører til at barnet feks kommer utenfor. Hvis barnehagen ikke ser noen problemer ville jeg fortsatt sånn om dere kan :)

Tar det for gitt at dere er normale oppegående foreldre og at ikke tiden hjemme med dere bare er foran TVn foreksempel😄

Ville uannsett delt litt mindre detaljer om hverdagslogistikken med disse personene :)

Anonymkode: 32c63...65a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor gammelt er barnet? Er det på småbarn tenker jeg dette høres helt supert ut og ville bare ignorert kritikken fullstendig eller forklart dem at det faktisk er bra for barnet å være med foreldrene sine. Er det på storebarn ville jeg hørt med barnehagen om det fører til at barnet feks kommer utenfor. Hvis barnehagen ikke ser noen problemer ville jeg fortsatt sånn om dere kan :)

Tar det for gitt at dere er normale oppegående foreldre og at ikke tiden hjemme med dere bare er foran TVn foreksempel😄

Ville uannsett delt litt mindre detaljer om hverdagslogistikken med disse personene :)

Barnet er 14 mnd.  Når vi ikke er I barnehagen blir tiden ofte brukt på å være på gården sammen med dyrene eller ute på tur. Vi er sjeldent inne

• Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet
anonym-sørlending skrev (1 minutt siden):

Barnet er 14 mnd.  Når vi ikke er I barnehagen blir tiden ofte brukt på å være på gården sammen med dyrene eller ute på tur. Vi er sjeldent inne

Så lenge barnet er trygg med å være så lite i barnehagen - så Er det jo bare fint! Nyt tiden sammen!

Anonymkode: 98e09...6a1

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, anonym-sørlending said:

Min gikk ikke en gang i barnehagen når hun var 14 måneder :) Tenker slik dere gjør det er helt supert om det går bra for barnehagens logistikk og dere ser at det går fint for barnet med litt varierende levere-og-hentetider.

• Liker 4
Skrevet
anonym-sørlending skrev (12 minutter siden):

Vi har noen i familien som jobber selv I barnehage og de kommer med kritikk om at vi har barnet for lite i barnehagen. 

Vi jobber begge turnus og dermed mye tid til å ha barnet hjemme. Noen uker er barnet i bhg 3 ganger i uka og da i maks 5 timer per dag. Ofte kortere. Vi har barnet hjemme når vi selv er hjemme og av og til leveres det eks. Klokken 13.00 når en av foreldrene skal på senvakt. Og blir da hentet av den andre rundt 15.45 -16.30. Lengste dagene barnet har hatt er 5 timer. Somregel kortere

Vi har jo ikke fått barn for å sende ungen i barnehagen. Er det noen som kan komme med synspunkter. Lager vi et dårlig utgangspunkt for baby som ikke blir sendt i barnehagen til samme tidspunkt hver dag og alltid har like lange dager for å ha en "rutine"? 

Skjul innhold

Skjønner ikke problemet, det er slik foreldre i Sverige må ha ungene sine i barnehagen. Barn vil aller helst være med mamma og pappa, samlingsstunden ... tsk. Hvem bryr seg.

Anonymkode: 7c706...a6f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Reagerer ikke på antall dager, men her var det ikke anledning å levere bare et par timer på ettermiddag - hverfall ikke uten spesiell avtale. 

Anonymkode: f64e7...cb8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare bra i den alderen. Annerledes når de blir fra 3,5 år og oppover.

Anonymkode: 86a19...627

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

I hjemlandet mitt Nederland er det veldig uvanlig å ha barna sine i bhgen 5 dager i uka. Der er det vanlig at barnet er der 1-2 dager og ikke nødvendigvis fulle dager heller. Og de klarer seg helt fint. Må sies at barn begynner på «skolen» når de er 4 år så nå snakker jeg altså om de yngre barna. Så lenge man ser barna trives og ikke blir veldig urolige av korte dager så tenker jeg: hvorfor ikke 

Anonymkode: 11cac...5fb

• Liker 2
Skrevet

Barnehagen er en tjeneste du betaler for, og så lenge barnet er fornøyd med det (som jeg tenker en på 14 måneder er), så er det ingen problem å gjøre det sånn.

Dere kan heller revurderer det om barnet eller barnehagen gir uttrykk for å ikke trives med det. 

Anonymkode: a4349...339

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Reagerer ikke på antall dager, men her var det ikke anledning å levere bare et par timer på ettermiddag - hverfall ikke uten spesiell avtale. 

Her har ikke barnehagen noen problemer med det 😊. Familiemedlemmer jobber ikke i samme barnehage 

Skrevet
anonym-sørlending skrev (Akkurat nå):

Her har ikke barnehagen noen problemer med det 😊. Familiemedlemmer jobber ikke i samme barnehage 

Nei, men da er det jo greit 😊 kos dere 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barnehagen er en tjeneste du betaler for, og så lenge barnet er fornøyd med det (som jeg tenker en på 14 måneder er), så er det ingen problem å gjøre det sånn.

Dere kan heller revurderer det om barnet eller barnehagen gir uttrykk for å ikke trives med det. 

Anonymkode: a4349...339

Barnehagen er en tjeneste som er kraftig subsidiert av staten. Så det har ingenting med saken å gjøre.

Anonymkode: 7c706...a6f

• Liker 1
Skrevet

Så lenge det fungerer for barnet, er det vel ikke noe problem?

Noen barn trives dårligere i barnehagen om de er der mye mindre enn de andre, fordi det kan føre til at de ikke blir en del av gjengen på samme måte. Hvis det er tilfellet for deres barn, bør dere vurdere å ha det der litt oftere.

Anonymkode: 6014e...f9d

• Liker 4
Skrevet

Så lenge det er greit for barnehagen (regner med det siden de ikke har sagt noe) og barnet trives med det, så er det jo helt greit. Jeg synes at barnet bør få være med på mer av opplegget når hun blir eldre men da vil hun jo også sikkert si ifra om at hun synes det er kjipt å gå glipp av ting, så da kan dere jo heller tilpasse. 

Anonymkode: 45de9...aef

• Liker 1
Skrevet

Tenker det har mye å si hvordan barnet faktisk har det. Der kan de ansatte i deres bhg svare best. 

Her ville jeg helst levere rundt 10 og hente 1530. Det funket helt fint før sommeren. Nå derimot, takler barnet veldig dårlig å komme midt i lesestund og har derfor begynt å levere til frokost 08. Henter mellom 14 og 15. Hardt for meg som ville ha barnet mye hjemme, men hvis det gjør at barnet ikke hylgriner når jeg går og kommer fort inn i ting så er det jo verdt det.

Poenget mitt er altså: gull å ha korte og få dager om barnet fungerer med det. Og det er det viktigste, hvordan barnet fungerer.

Anonymkode: ea8b6...cf0

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som min svigermor. Hun har jobbet i barnehage og påstår at de aldri anbefalte foreldre å hente før klokken 15. Hun synes det er så trist at vår sønn blir hentet tidlig, for da går han glipp av tid med vennene sine.

Anonymkode: d5917...59d

Skrevet

Mange mener at barn som ikke går i barnehagen ikke får indoktrinert woke som feks Pride og annet mentalt forstyrrende avvik. Stakkars barn. Slik systemet er i dag er det mye tryggere å holde det hjemme med far og mor og heller selv sørge for sosialisering og lek.

Anonymkode: e3120...53b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
anonym-sørlending skrev (7 timer siden):

Våre hadde ikke engang startet i bhg på den alderen, tror de er litt for hårsåre

Anonymkode: 7ab57...c37

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...