Gå til innhold

Tjenester fra kommunen som blander seg oppi hvor jeg sover

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Oj, er du umyndiggjort siden du ikke får lov til å sove på stua? 

Anonymkode: ecb83...739

Nei 

Anonymkode: 1ef0a...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er fordi det er ikke vanlig. 

Anonymkode: f2481...110

Alle trenger ikke å være vanlige og gjøre vanlige ting.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo hva hun tenker. Å sove på stua er jo sånn alkoholiker/rusmissbruker ting å gjøre. Det er vel bedre å faktisk gå og legge seg på et soverom. Skille mellom natt og dag og ha en normal bosituasjon. 
men er enig i at dette er opp til deg. 

Anonymkode: fd043...8fb

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i en noenlunde lignede tjeneste. Vi har ikke lov å overkjøre folk.  Du er ikke umyndiggjort og ingen kan bestemme hvor du skal sove. Denne tjenesteutøveren mener det kanskje godt med å innrette gode søvnvaner,  men det er du som kjenner deg selv best og bestemmer over ditt eget liv. Hadde blitt rimelig forbanna selv hvis noen skulle bestemme hvor jeg skulle sove i mitt eget hjem. Bare fortell henne neste gang at dette er noe hun ikke kan bestemme. Prøver hun å pushe videre kan du snakke med hennes leder. Det er uakseptabelt. 

Anonymkode: 793b3...c81

• Liker 14
  • Hjerte 5
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om du hadde vært umyndiggjort eller har tjenester pga lav boevne, psykisk helse eller annet, er dette en ikkesak som hun faktisk ikke har noe med. Hun kan si at det er lurt å sove på soverommet, men å true med å ta dette videre, er å gå langt ut over det som er hennes mandat. Det er hverken snakk om liv eller helse her, så sov på gulvet i stua hvis du har behov for det i en periode.

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At det kan gi grunn til bekymring når en som allerede er i en evig kamp med eget hode begynner å gjøre påfallende grep rundt noe så vesentlig som søvn kan jeg forsåvidt forstå, sånn i utgangspunktet. Det er naturlig at det tolkes som et mulig tegn på forverring og at man sliter ytterligere. Jeg skjønner godt at du ikke vil at man skal snakke om årsaken til at du får hjelp her, men det er jo klart dette ikke skjer i et vakuum.

Så er det selvfølgelig langt derfra til at hun skal kunne bestemme noe som helst av hvilket rom i ditt eget hjem du sover i. Det kan hun ikke. Hun kan godt "snakke med andre om det" i den grad hun mener det er relevant for ditt hjelpebehov, men hun har selvfølgelig ikke myndighet til noe som helst. 

Så nei, hun kan ikke bestemme dette og hun bør håndtere det annerledes. Så synes jeg ikke den grunnleggende tanken hennes, at dette kan være relevant for vurderingen av hvordan det går med deg, er helt umulig å forstå.

Anonymkode: b06f7...933

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gjelder det åpenbart en person som har behov for å lære seg hvordan en bor. Da må alt inn med teskje. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne mennesker er det enklest å bare jatte med. Flytt madrassen når du vet hun kommer, og sov der du vil. 

Anonymkode: 314fe...9c1

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (8 minutter siden):

Her gjelder det åpenbart en person som har behov for å lære seg hvordan en bor. Da må alt inn med teskje. 

Hvorfor er det åpenbart? 

Anonymkode: 6691d...671

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg skjønner jo hva hun tenker. Å sove på stua er jo sånn alkoholiker/rusmissbruker ting å gjøre. Det er vel bedre å faktisk gå og legge seg på et soverom. Skille mellom natt og dag og ha en normal bosituasjon. 
men er enig i at dette er opp til deg. 

Anonymkode: fd043...8fb

Nå var du veldig stigmatiserende overfor en svak gruppe mennesker. Hvordan vet du hvor alkoholikere og rusmisbrukere pleier å sove, når de har bolig med soverom? 

Men det stemmer som en på side en skrev, det slår seg lett og blir fukt og dermed også mugg under madrasser som ligger tett på gulvet over noen dager eller en uke, så å sette madrassen opp på høykant hver dag vil være smart for å unngå skader på både gulv og madrass. Eller legge sengebunnen under. Eller er det rammemadrass ts har i stuen   :klo: Rammemadrass er betydelig vanskeligere å flytte på, og fordelen er at den har lufting under. :vetikke:

Anonymkode: d1efe...dc9

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (27 minutter siden):

Jeg har bodd for meg selv i mange år, så jeg trenger ikke å lære det altså.

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor er det åpenbart? 

Fordi noen kommer hjem til henne for å gi råd.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kunne hun ha sagt/lagt frem på en bedre måte. Informasjon er bedre enn trusler, og man fanger flere fluer med honning enn eddik. Å vise nysgjerrighet, validere, og heller støtte hvorfor det kan ha en effekt å ha soverom separert må da virke bedre på de fleste, enn å kreve at man gjør det, for så å komme med en trussel som ikke fører frem. Helsepersonell har ikke noe med hvordan folk velger å bo, og sove. 

Hadde nevnt dette til andre som kom innom, hvis du følte det innvandrere. Du kan også klage om du vil, uansett så skal du sove der DU vil, fordi det du gjør er for din egen del, og det som fungerer så du får søvn, ikke for hennes del! 

Anonymkode: 32eed...b07

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Det finnes mange folk med bøkene som sover på stuen av ulike årsaker. Det kan være dårlig luftkvalitet på soverom, det kan være pga støy fra naboer, ikke mulig å sove godt i sengen så en stol er bedre, ganske mye. Hvis du tror at det å sove på soverommet må være normen, så sier det litt om din evne til å se saker fra flere sider, evt at du har skylapper for hva som er normalt.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det finnes mange folk med bøkene som sover på stuen av ulike årsaker. Det kan være dårlig luftkvalitet på soverom, det kan være pga støy fra naboer, ikke mulig å sove godt i sengen så en stol er bedre, ganske mye. Hvis du tror at det å sove på soverommet må være normen, så sier det litt om din evne til å se saker fra flere sider, evt at du har skylapper for hva som er normalt.

Ikke bøkene, boevne skal det stå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvsagt er det vanlig å sove på soverommet. Jeg kjenner ingen som ikke gjør det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (6 minutter siden):

Selvsagt er det vanlig å sove på soverommet. Jeg kjenner ingen som ikke gjør det.

Neivel. Selv om de du kjenner ikke gjør det så betyr det ikke at andre ikke gjør det.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (18 minutter siden):

Det gjør det da ikke åpenbart.

Jeg har selv full boevne og har bodd for meg selv siden jeg flyttet hjemmefra (med unntak av året i militæret), men jeg får også folk fra kommunen på besøk innimellom som et tillegg til terapi hos psykolog, for å snakke og se hvordan det går. De kan feks kommentere og spør om jeg får laget meg mat, eller vasket klær og hvordan det er med søvn osv. Jeg har ikke noe behov for å lære meg å bo av den grunn. Det kan være lignende for TS.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...